12 timmar natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaH

12 timmar natt

Inlägg av AnnaH »

:D Nu har minsta älsklingen blivit 4 månader och schemat med 10-timmarsnatt sitter riktigt bra. Toppenskönt :D ! Det känns nästan lite typiskt att det redan är dags att ändra schemat, om ni förstår hur jag menar :wink: . Men samtidigt ska det bli skönt med 12 timmar natt så att alla tre tjejerna lägger sig och vaknar samtidigt.

Vi har några frågor inför schemaomläggningen:

:?: 10-timmars natten sitter som sagt bra, men när vi väcker henne på morgonen bryter hon ofta ihop så fort hon kommer upp i min famn och kastar sig över bröstet så fort hon får chansen. Betyder detta att hon är jättehungrig och inte klarar 12 timmar utan mat ännu? Hon får smakportion av potatis på fm-målet och smakportion av gröt till kvällsmålet + bröstmjölk och ersättning så mycket som går ner vid varje mål.

:?: Vi vill flytta över henne till spjälsängen så snart som möjligt (hon har sovit i vagnen sedan vi började shn-kuren i början av december). Ska vi vänta tills 12-timmarsnatten satt sig och fortsätta vagna vid behov? Eller kan vi införa spjälsängen och 12-timmarsnatt samtidigt? Hon är inte van vid buffning men vingelvangelrisken i vagnen känns allt mer påtaglig.

:?: När vi inför det nya schemat, börjar vi på morgonen då, med kortare dagslurar och mer vakentid under dagen?

:?: De första 12-timmarsnätterna hur gör vi då?
Alternativ 1. Rusar in och vagnar (alt. buffar) vid första pip.
Alternativ 2. Ramsar så fort hon piper till (vi har använt ramsan i ca 2 veckor).
Alternativ 3. Avvakta och se om hon somnar om själv – ramsa/vagna/buffa om hon skriker upp sig.

:D Tacksam för råd och tips.
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
Myra

Inlägg av Myra »

Den här tråden kommer jag att följa med intresse eftersom vi snart är i precis samma läge som er! Jag är bara lite nyfiken på hur erat schema ser ut?
/Myra
Nancy

Re: 12 timmar natt

Inlägg av Nancy »

Hej Anna :D
Jag gör inga anspråk på att komma med svar som är helt korrekta men tänkte bidra med våra erfarenheter då vi i höstas successivt utökade natten.

" :?: 10-timmars natten sitter som sagt bra, men när vi väcker henne på morgonen bryter hon ofta ihop så fort hon kommer upp i min famn och kastar sig över bröstet så fort hon får chansen. Betyder detta att hon är jättehungrig och inte klarar 12 timmar utan mat ännu? Hon får smakportion av potatis på fm-målet och smakportion av gröt till kvällsmålet + bröstmjölk och ersättning så mycket som går ner vid varje mål."

:arrow: fick rådet av AW att ge mosad banan. Det mättar och fyller upp magen utmärkt. Via bananen vande lillan sig vid fast föda och snart hade vi utökat sortimentet.

:arrow: blanda i en klick osaltat smör i både potatis och gröt. Mättar och är bra för tarmarna.

:arrow: jag antar att ni ger ersättning som är från 4 månader? (ex Nan2)

:arrow: oron för hunger nattetid sitter mest hos oss föräldrar :evil: . Barnet lär sig snabbt att öka matmängden dagtid och på så sätt få i sig tillräckligt.

:arrow: se över mattider, hinner dottern bli ordentligt hungrig mellan varven?

:arrow: det står visserligen från 6 månader på vällingpaketen men från 4 mån blandade jag en liten del välling i ersättningen till kvällen. Testa gärna sempers mildvälling på tetra, den är len i konsistensen och påminner mest om mjölken.

:idea: tips för en bra väckning; gulla, skratta och gosa innan du lyfter upp barnet, se till att få ett leende :D från barnet innan du lyfter upp och dansa hela vägen till skötbordet. Snart vänjer hon sig vid att inte få mat på sekunden.

" :?: Vi vill flytta över henne till spjälsängen så snart som möjligt (hon har sovit i vagnen sedan vi började shn-kuren i början av december). Ska vi vänta tills 12-timmarsnatten satt sig och fortsätta vagna vid behov? Eller kan vi införa spjälsängen och 12-timmarsnatt samtidigt? Hon är inte van vid buffning men vingelvangelrisken i vagnen känns allt mer påtaglig."

:arrow: vi väntade tills 12-timmarsnatten satt sig men jag tycker att du skall göra det som känns säkrast (särskilt med tanke på vingelrisk som du skriver). Ta kommandot och agera med attityd av absolut självklarhet :wink:

" :?: När vi inför det nya schemat, börjar vi på morgonen då, med kortare dagslurar och mer vakentid under dagen?"

:arrow: vet inte riktigt vad som är bäst men jag har startat varje nytt schema under dagen. Hoppas du får fler svar på just detta :!:

" :?: De första 12-timmarsnätterna hur gör vi då?
Alternativ 1. Rusar in och vagnar (alt. buffar) vid första pip.
Alternativ 2. Ramsar så fort hon piper till (vi har använt ramsan i ca 2 veckor).
Alternativ 3. Avvakta och se om hon somnar om själv – ramsa/vagna/buffa om hon skriker upp sig."

:arrow: skulle ta en kombination av 2 och 3; avvakta FÖRE vargtimman och vid ev uppvak i vargtimman "pangramsa" (kraftfull påminnelseramsa tror jag man kan beskriva det som) vid första pip. Avvakta därefter och lita till det besked ni gett med ramsan: "lilla älskling, det är inte morgon ännu, sov vidare för mamma och pappa passar klockan" :D

Lycka till :D
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

:D Myra, det nya schemat är fortfarande "under arbete", men det kommer förmodligen se ut ungefär så här:

6.30 God morgon. Mat
8.30 Sova (1,5 timme)
10.00 Mat
12.00 Sova (1,5 timme)
13.30 Mat
15.45 Sova (45 alt. 20 min.)
16.30 Mat
18.00 Nattslurk
18.30 Godnatt

Jag tycker att det är lite svårt att få in 4 mål + nattslurk inom 12 timmar. Det blir liksom inte så lång tid mellan målen tycker jag. Som det är nu sover hon 10 timmar på natten, 1,5 timme på fm, 2 timmar mitt på dagen och 1,5 timme på em. På natten, fm och lunch sover hon oftast bra, men em-passet kan krångla ibland.

Tack NancyDrew för svar och tips :D !
Du skrev att ni successivt utökade natten, jag trodde man skulle gå på det nya schemat med 12 timmars natt direkt :? ? När vi kurade vår mellandotter var hon 6 månader och då var det ju liksom naturligt att ta 12 timmar på direkten.
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D AnnaH;
vi "kurade" inte i stor stil utan tog det istället stegvis över en längre period. Då 10 tim satt som det skulle hade vi en kort mellanperiod med 11 tim. Vi visste inte riktigt hur vi skulle räkna Leias ålder sömnmässigt eftersom hon är född 2 mån för tidigt så därför ville vi känna oss för innan vi gav oss på 12 timmarsnatt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"