Charlie & sömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LisiBlom

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tack för svar! :)
han slutade med första nattmålet så fort vi lade honom på mage i sin säng men fick ett återfall så vi lade över honom i vagnen när han vaknade och vagnade bort det. tog 2 nätter sen var det väck! :)
det börjar dock bli trångt i vagnen så det känns sådär att vagna honom.....fast det är ju mest effektivt! Buffningen blir han mer arg av och det tar längre tid....Känner också att där hänger det mer på mej eftersom man har direkt kroppskontakt och han känner allt, minsta tveksamhet!
Vi prövar en natt till som vi gjorde inatt så får vi se hur det går! Han har iaf haft fullt ös idag och ätit både mat och gröt(Han älskar gröt :D ) ,så förutsättningarna borde vara goda!

Återkommer :heart:
Charlie föddes 8/10 2011
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Har ni infört ramsa?
Jag har som du en pojke som inte är jätteförtjust i att buffas. Och jag vagnar inte längre :shock: höll jag på att säga. Jag träskar så lätt där :lol:

Inför du ramsa kan du själv avveckla vagningen allteftersom ramsan tar över.

Nu slänger jag bara en ramsa om han skulle vakna och sjunga upp sig på morgonkvisten. Funkar kanon. Blir tvärtyst :lol: :wink:

Jag hade velat vara ett steg före. Antingen nattmål eller inte. När du väl bestämt dig så får du verktyga ett par nätter sen är ni på banan. Håller med Irmasmamma att närmare än 2 timmar innan morgon hade jag inte gett nattmål.

En liten tanke också. Första natten KAN han ju vara hungrig då när han vaknar vid 5-6. Det blir en vana. Men har man ätit stadiga mål på fasta tider under dagen så klarar man att somna om även när man är lite småhungrig. Jag känner mig alltid utsvulten om jag vaknar klockan 5 :shock: men på natten sover man. 7 serveras det frukost för hela familjen :wink: Och det vänjer hans lilla mage sig vid också. När man är 4 månader är det ingen PANIK att de är lite hungriga. Då äter de bra nästa mål istället :D Så tänker jag.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Tillbaka ett steg....... Jag trodde med all mat & underhållning igår att han skulle sova som en sten inatt men ist vaknade han kl 2, 4 & 6. Sövde om honom kl 2, mat kl 4 och fick göra morgon strax före 7 då han inte kunde somna om ordentligt.

Hur ska vi gå vidare :?: Fortsätta med nattmål & ställa klockan eller se vad som händer om vi inte väcker.....det är ju skönt på ett sätt att ge kl 4 för att man vet att han sover ca 2,5h till och kan äta direkt igen då när han vaknar.
Charlie föddes 8/10 2011
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Titta på mitt svar igen :!:

:wink:

DU måste bestämma dig vad som gäller på natten! VET du att liten har ätit så mycket det bara går gäller det att odla attityd för att förmedla-

:arrow: På natten sover man! :wink:

Är det ok med nattmål ett tag till så FINE! Då kör ni på det :D

Ta ledningen!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

har bestämt nu att köra vidare med nattmål några dagar och fortsätta ösa på med mat på dagarna så provar vi igen efter det!

Hur går man tillväga när man ska införa ramsan? Har SHN-boken och läst om ramsan där fast det är ju om man ska kura....
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag införde ramsan genom att säga den en gång vid varje läggning för att den (de, en för dagarna och en för nätterna) skulle förknippas med sömn. Sedan var det i princip bara att bestämma sig för att börja använda den som verktyg när det var dags. Från fyra månader ungefär brukar vara lagom.

LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Tack för svar :D
Jag ska börja med ramsan idag! Charlie har börjat att vakna en till en halvtimme innan morgonen :? Han ligger och småpratar el sjunger en bra stund men han brukar inte kunna somna om själv då utan det slutar med att han blir grinig. När det är nära morgonen har jag då skyndat mej att göra morgon innan han blir arg, men när det är en timme kvar så rycker jag in och försöker söva om. Svårt dock när det är så nära morgonen som en timme & han tycker det är alldeles färdig sovet......
Hur gör jag med dessa för tidiga uppvak? Nån som känner igen sej? Tips?! :)
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Mer mat (dagtid) brukar vara svaret på de flesta sömntrasselfrågor... ;)

Hur ser ert schema ut nu?

LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Jag matar på så mycket det går tycker jag men han är inte speciellt intresserad av maten. Drar bort munnen när jag stoppar in flaskan och jag får VERKLIGEN truga! enda gången han äter bra är när han är riktigt sömnig vilket han inte ska vara när han äter....
Han äter puré 1gång/dag & gröt 1gång/dag, det går bra.

Han har börjat vakna 7.00 istället för 7.30, då jag vill ha morgon så just nu håller jag på och funderar över schemat....!

Det har iaf sett ut såhär de senaste veckorna:

7-7.30 morgon
7.30 mat 150-180ml. Äter dåligt på morgonen,100-140ml.
9.00 sova 1,5h. Skarvar & behöver några vagndrag.
11.30 mat. puré & flaska 180ml.
12.30 sova 2h. Skarvar och behöver vagnas till ro igen.
15.00 mat 180ml.
16.30 sova 30 min. ute i vagn, stillastående eller promenad.
18.00 gröt (dubbel smakisportion än så länge) & flaska 150ml.
19.30 kvällsslurk 180ml. Han dricker så mycket/lite han vill.
ca19.45 somnar!

Så har det sett ut de senaste dagarna.
Har köpt katrinplommonpuré då han varit lite hård i magen idag & ovanligt gnällig. Vet inte om det är gröten han reagerar på...
När ska man lägga till ett tredje mål fast föda & hur ska man veta att han är redo för en hel portion gröt?

Så tacksam för ert engagemang & all hjälp :D :heart:
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen! :D

Ni ligger ju lite högt i antalet sömntimmar (om jag räknat rätt :oops: ), 15,5 timmar rekommenderas för en fyramånaders. Jag skulle dragit ner på förmiddagsluren, ett typiskt schema skulle kunna ser ut såhär:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Här hemma hade vi rejäla problem med flaskan, så vi drog igång med riktig mat ganska tidigt. På tre veckor gick vi från ingen riktig mat till bara riktig mat och ingen var gladare än dottern. Jag erbjud skedmat till alla mål och hon fick styra över portionsstorleken. Nu behöver det ju inte gå i sån raketfart, jag vill bara tala om att det går och att man inte behöver hålla på och fega. Jag tänker att blir det något problem med magen så är det ju bara att backa och ta det lugnare.

LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Hallåj :)
Jag får ihop sömntimmarna till 15h 15min.
11,25 h sömn natt
4h sömn dag

Tanken är att han ska sova 19.30-7 just nu men kl brukar bli 19.45 innan han sover. Och då får jag ihop timmarna till 15,5h.
Har inte bestämt vilken tid på kvällen när vi ska natta sen när det blir SHN. Vill ha 12h natt & natta 19.30 men får för mej att han skulle ha väldigt svårt att sova till 7.30 då han gärna vaknar 7.00 nu......?!

Angående maten så ska jag börja ge fast mat vid ett mål till. Blir skönt sen att slippa krånglet med flaskan!
Hur gammal var din dotter då ni slutade med ersättning?
:D
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

LisiBlom skrev:Jag får ihop sömntimmarna till 15h 15min.
11,25 h sömn natt
4h sömn dag
Vad bra, då räknade jag fel! Inte riktigt rätt tillfälle att avsölja hur många högskolepoäng i matte jag samlat ihop... :lol:
LisiBlom skrev:Hur gammal var din dotter då ni slutade med ersättning?
Fyra månader.... :roll:

LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

På schemat du föreslagit så står det mat 13.30. Blir inte det tätt inpå 11-maten? Vet inte riktigt hur jag ska fördela mattiderna?
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge innebär ju inte nödvändigtsvis mat social delaktighet och umgänge i den ordningen! ;) Fördela måltiderna med minst 3 timmar och max 4 mellan.

LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Vaknar tidigare på natten igen! Charlie sover i säng sen 2 månader & det har funkat bra. Men nu har han vaknat på natten ibland när han inte ska äta. Jag buffar men han blir mest argare av det och vet inte hur jag ska göra. Slutat med att han fått mat....ibland har han somnat om när jag buffat & gjort solfjäder. Känns inte som att han gillar buffningen.....vill ju inte flytta tillbaka till vagn när han sover så bra i sängen annars!
Har kollat in Annas demonstrationsvideo om Buffning och övat! Men icke.....kan det ta ett tag för honom att fatta galoppen & kan man öva på dagen på honom?
Charlie föddes 8/10 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"