Råd vid problem med dagslurar för 3,5 månad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Råd vid problem med dagslurar för 3,5 månad

Inlägg av Novas mamma »

Har en älskling på 3,5 månader som är kurad vid 2,5 månader.
Nätterna fungerar utmärkt och hon sover som en liten prinsessa i 10,5 timmar i snitt.
Dock har vi problem med dagslurarna. Hon somnar lätt men vaknar alltid ett antal gånger varje pass. Hon skriker i panik och måste vagnas för att bli lugn. Ibland räcker det med totalt 5 min men ibland får vi hålla på i omgångar under 20-40 min - då hon är tyst i 5 minutersintervaller.
Jag försöker att inte "fastna" utan tänker UT så snart jag kan.
Har provat att "lära" henne ramsor. Försökte i 3 dagar men hon blev alldeles förtvivlad och letade"ansikten" ( vi är alltid tysta annars) så jag gav upp och är åter tyst utom när jag märker att hon är på väg att somna - då säger jag ramsan en gång.
Var det fel att "ge upp" eller är hon för liten för att "ramsas"?
Ska tillägga att vi har börjat med nytt schema för 4 dgr sedan och jag är medveten om att det tar tid att etablera rutinerna men hon hade svårt att sova hela passen även tidigare.
Hjälp mig / oss att göra rätt! Tacksam för råd...
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Misströsta inte :D Du är så duktig och det är helt på rätt spår, det hela :lol:

:arrow: Smyg in ramsan diskret bakvägen, när hon håller på att somna eller rentav har somnat.

:arrow: Träna upp vagningen lite bättre/effektivare. Se Verktygslådan och/eller Barnaboken. Du gör helt rätt som håller tiderna, och det kan inte hjälpas att det blir en massa spring, men man kan alltid få upp en bättre teknik och sedan lära sig hålla sig borta mera.

:arrow: Se om du inte kan få i henne lite mera mat på dagarna :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack Anna!
Du har inte en aning om hur mycket dina ord och erfarenhet har hjälp mig att bli en bättre förälder och vägledare för min älskling!
När lillan föddes var jag oerfaren och fylld av misströstan och dåligt självförtroende. Fick råd från alla omkring hur den lilla skulle "skötas" - Enligt BB skulle hon matas konstant, enligt släktingar skulle mat endast serveras var fjärde timme - dessemellan skulle nappen in utan förbehåll! Skrik tydde på att hon hade magknip pga att hon matades för ofta! BVC rådde mig att börja med tillägg då jag förmodligen hade för lite eller för "dålig" mjölk. Helt förvirrad av alla råd prövade jag alla metoder på stackars lillan som skrek av överlevnadsångest! Många timmar har vi vandrat med en skrikande bebis fram och tillbaka - gråtandes alla tre.....
Beslöt att detta inte kunde fortgå utan hittade av en slump din hemsida samt Barnaboken. Upptäckte Standardmodellen och började mata lilla älsklingen i överflöd! Efter ett par dagar hade vi en ny bebis som oftast log och knappt skrek överhuvudtaget - dessutom sov hon i egen säng flera timmar i sträck!! Nu var det underbart att vara förälder - och jag som velat skicka tillbaka henne till BB och varit färdig att ge upp flera gånger!!
Nu börjar jag känna mig redó att bli en "riktig mamma" som ska vara ett föredöme för min lilla älskling genom livet. Tack åter igen.
Alexandra - mamma till
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nämen vad glad jag är för er skull! Tycker precis som ni att guuud vad enkelt det var det här med bebisar. Och här har man oroat sig fram och tillbaka hur man skall klara av det. :D

Med standardmodellen som verktyg är det bara att hoppa tillbaks i bingen och fixa några till småttingar! Jag som tyckte att AWs 9 barn låter förfärligt mycket, tycker nu att 4-5 barn inte alls låter dumt! Ja, ja, så kan det gå! :)

Har släktingar här (igen!) som bara beundrar vårt lilla "sovunder", och tycker att vi haft sådan "tur" som fått en så lugn unge. Ja, ja... det är bara att småle och försöka låta bli att slå dem med BB i huvudet!!! :wink:
Själv vakade de i 1,5 år med sin dotter...

För övrigt har vi precis samma strul med dagslurarna för tillfället som ni, men vi hoppas att det fixar sig så småningom. Vi har precis börjat med 10 h natten, så det tar väl ett tag före lillusen att vänja sig vid att vara så utvilad. Å andra sidan tror jag att vi har en 1/2- 1 h för mycket sömn just nu, så jag får nog korrigera det i ett senare skede.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej igen
Nu har det gått ytterligare några dagar med nya schemat och jag har försökt att få i lilla älsklingen ordentligt med mat under "marginaltimmen".
Det är dock inte det enklaste. Tidigare så matade jag henne ytterligare en gång innan hon skulle sova vilket innebar att hon fick mat väldigt ofta under dagen. Skulle tro att det bidrar till att hon sover oroligt nu.
Ungefär 40-30 minuter innan "sovpasset" blir hon gnällig och jag måste bära för att hon ska hålla sig lugn - det har jag inte behövt tidigare.
Idag "bröt" jag mot nya reglerna och matade henne även då och då sov hon minsann hela dagsluren på 2 timmar utan ett pip!!!!!
Vad tycker ni att jag ska göra? Kämpa på med mattiderna och hoppas att hon snart vänjer sig och äter tillräckligt vid dessa tillfällen eller bör jag mata henne oftare?
Vårt schema ser ut på följande sett
6:30 - 8:00 Vaknar och äter ( i 2 till 3 omgångar fram till 7:30)
8:00-10:00 sover
10:00-12:00 vaken (mat i omgångar under 1 timme)
12:00-14:00 sover middag
14:00-16:00 vaken (mat i omgångar under 1 timme)
16:00-17:30 sover
17:30-19:30 vaken (mat i omgångar under 1 timme)
19:30-20:00 Nattslurk
20:00 Natt
Oftast äter hon totalt 130-150 ml ersättning samt lite amning / matpass.

Tacksam för råd och synpunkter
Alexandra - mamma till
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Nytt problem
Nu har jag ett nytt problem som dock inte har så mycket med dottern att göra som med mig som mamma...
Jag har blivit "slav" under schemat och drar mig för att lämna hemmet och göra någonting som kan påverka tiderna....
Insåg det inte själv först men har nu insett efter att min sambo frågade mig rakt ut om jag var "rädd för att åka hemifrån"
Klart jag inte är sa jag men insåg sedan att nog så var fallet....
Jag är orolig för att störa lillan i sin dagssömn. Ljud är inga problem men om jag åker bort ser jag till att vara ute i exakt 2 tim om det är så länge hon ska sova.
Det blir som ett fängelse trots att det ska underlätta. Men jag är så orolig för att göra henne förvirrad och förstöra något som fungerar riktigt bra nu.
Har försökt bryta vanan nu och gett mig ut på "utflykter" men då vaknar hon efter 30 min och sover inte mer - trots att hon sover 1,5 tmmar hemma - det leder i sin tur att hon blir mycket grinig och övertrött resten av dagen...
Snälla ge mig tips eller peppning så jag kan njuta av vårt schema och rutiner istället för att följa dem slaviskt....
Alexandra - mamma till
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tålamod, tålamod :D Det är det bästa och egentligen enda rådet du behöver :!: :!:

:D Du har precis infört Standardmodellen och det hela har inte satt sig än. Se inte så långt framåt som till att du absolut ska hemifrån, det kommer, jag lovar - nu behöver nu lugn och ro bägge två tills allting sitter pålitligt. Och det gör det, tro mig. Snart sover hon sina lurar som en liten klocka om ni så står på Stockholms Centralstation.

Alla tycker det skrikta schemat är "bindande" i början. Och tror att det ska vara så för evigt. Men de fasta tiderna erbjuder rutiner som erbjuder förutsebarhet som erbjuder ettt väldigt enkelt, trevligt och RÖRLIGT liv :!: Lilla barnet kommer att kunna läggas var som helst av vem som helst och skjutsas till andra sidan jordklotet, om så skulle vara - lika nöjd och glad - om man bara HÅLLER TIDERNA. Du anar inte vilken frihet som väntar :wink:

Gå inte omkring och bär. Lägg henne på mage på golvet och fresta med trevligheter. Läs februarikrönikan 2005 och läs gärna också "Marie och Samuel - en mailkorrespondens".

Jag är så stolt över dig :lol: Pris och beröm :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Tack för alla underbart varma ord, ska jag verkligen också säga :lol:

Och laborera nu inte med tiderna och maten (frestande, jag vet); hon ska äta inom en timme och det verkar som om hon får i sig bra med mat. Ska det trugas, ska det göras inom den där timmen. Nattslurken ligger också bra, tätare inpå. Sover hon inte fulla tiden vareviga gång nu så hjälp henne genom att vagna med bra teknik (se Verktygslådan) men ge inte mat mitt i alltihop. Och som sagt... Tålamod, tålamod :!: Man måste ha en medveten linje - kan inte bara köra dag-för-dag eller mål-för-mål, be till Gud och hoppas på det bästa. (Ja, det vet du ju sedan förut :shock: :lol: )
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej Anna och alla andra underbara föräldrar!
Tack för kloka råd och uppmuntran. Visst är det korrekt att jag inte alltid har tålamod utan gärna vill se "resultat direkt", på lilla älsklingens bekostnad!
Dessutom har jag "laborerat" lite med tiden på morgonkvisten då lilla gumman visar tendenser till att sova 11 timmar i sträck (vi är båda morgontrötta...). Jag har då låtit henne sova 1 tim x-tra och dragit ner på sovpassen på dagen (dock inom marginalkvartarna). När jag nu tänker efter var det ju dumt eftersom det blir förvirrande för henne då jag inte gjort likadant varje dag! Fy skäms på mig - bättring!
Nu blir hon 4 månader nästa vecka och jag har redan tänkt ut det "nya schemat".
Bör jag vänta tills detta sitter innan jag ändrar tiderna?
Alexandra - mamma till
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där :D Vilken liten finess till älskling. Hon börjar redan förlänga natten. Och det är det fina med Standardmodellen - får de små barnen bara (hjälp med att få) korn på den, fortsätter de liksom själva :idea:

:D Du kan absolut införa det nya, genomtänkta schemat när hon blir fyra månader, men låt det fortfarande vara lugnt omkring :wink: :lol: och dröm inte ens om att ändra eller utvärdera förrän åtminstone en vecka gått :!:
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej
Nu har jag funderat ut ett nytt schema och verkligen tänkt igenom det för att det ska bli så bra som möjligt!
Känner mig laddad för att börja så snart det blir morgon!
7-9 Vakentid (mat*2 mellan 7-8)
9-10 sov
10-12 Vakentid (mat*2 mellan 10-11)
12-14 sov ute
14-16 Vakentid (mat*2 mellan 14-15)
16-16:45 sov
16:45-18:45 Vakentid (mat*2 16:45-17:45)
18:45 Nattslurk
19:00 Natt
Det som gör mig orolig (lite) är första morgonpasset på 2 tim vaken och 1 tim sov.
Vanligtvis är hon vaken 1,5 och sover 1,5 men när jag nu räknar ut de totala antalet sovtimmar så hamnar vi på 16,5 timmar och det blir väl lite för mycket sovtimmar när hon nu blir 4 månader (därav tiderna i schemat ovan)
Dessutom tror jag inte att hon kommer att vara lika trött när hon väl sover 12 tim per natt. Svårast blir att hålla henne vaken och glad(!!) men jag ska kämpa tills jag får kramp i "skrattmusklerna"!!
Har dock 2 frågor:
1. -Hon har tendenser till förstoppning sedan hon började äta så mycket. Hon bajsade idag men då var det som cement och 3 dgr sedan förra gången.
Har försökt att få i henne katrinplommonpurè men det är inte det enklaste.
Tips tack! (Hon äter ersättning och ammas endast på morgonen...)
2. I slutet av vakenperioderna är hon sååååå gnällig (se mitt tidigare inlägg ang det)
Har provat med ditt tips Anna men hon borrar ner huvudet i filten och illtjuter......hur mycket jag än lockar med diverse leksaker, bilder, ljud och skratt....
Hur löser jag detta? Tycker att hon borde kunna vara vaken 2 tim utan problem nu? På kvällen går det bättre men då brukar vi bada - vilket hon älskar.
Håll nu tummarna för att det går bra i morgon(självklart gör det det!!) men jag lovar att inte utvärdera förrän om tidigast en vecka....
Alexandra - mamma till
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Åhh, vet inte vad jag tänkte på....tur att jag kom på det ikväll iallafall, innan schemat ska börja gälla.
Inte så klokt att ha ett sovpass på 1h eller hur? Det är nog smartare att göra som vi redan gör
Vakenperiod 7-8:30 (1,5)
Sov 8:30-10:00 (1,5 tim)
Med dessa tider i schemat blir det totalt strax över 16 tim sömn/dygn men jag tror i ärlighetens namn att hon behöver det....jag var nog lite väl optimistisk tidigare....
Jag får nog lugna mig och korta detta 1:a pass till 45 min när hon blir mogen för det om ett par månader...
Se - vilken tur att man verkligen TÄNKER igenom schemat innan man börjar...
Alexandra - mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"