Nova 10 månader vägrar sova middag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MillanoNova

Nova 10 månader vägrar sova middag

Inlägg av MillanoNova »

Hej!

Vi behöver lite råd..

Vi kurade Nova när hon var ca 5,5 månad. Vi har liknande schema nu som då. Nu har hon börjat vägra sova vid lunch. Hon gråter och gråter tills hela middagsluren är över. Sen vill hon oftast sova längre på em.
Schemat ser ut så här

07 vakna
07.30 Frukost gröt o smörgås
09.00-09.45 sova
10.00 mellanmål youghurt o smörgås
12.00-12.45 sova
13.00 äta lunch riktig mat pasta etc
14.45 Välling
15.00-15.45 Sova
17.30 Äta ibland riktig mat ibland gröt
18-19 bada skoja
19 Natt

Problemen började efter en veckas problem med maten efter en maginfluensa. Då var vi tvugna att ge henne mer välling pga problem med vätskan. Hon fick då en extra flaska välling precis innan middagslur. Saknar hon den?
Jag antar att vi även måste anpassa schemat till vår "bebis" som nu blivit lite större? Hur gör vi då för att hon ska sluta krångla?
Tacksam för alla tips
:D
LilloppansMamma

Re: Nova 10 månader vägrar sova middag

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och varmt välkommen! :lol:

Visst, måste man styra upp saker och ting i takt med att de små liven växer. Jag personligen ( men framförallt Loppan :lol: ) föredrar ett schema med en vila som är längre än de andra. I nuläget har ni tre lurar utspridda på dagen. En 10-månaders ( visst är de ljuvliga, säger jag högst opartiskt :mrgreen: ) klarar sig fint på två lurar. en fm. lur och en längre middagsvila. Min erfarenhet är att de behöver lite längre vakenpass innan kvällsläggningen.

Orsaken till varför hon "vägrar" att sova lunch är lite svårt att spekulera i. Visst kan det vara så att hon vill ha lite mer i magen. Kanske smarrig efterrätt till lunch? Jag toppar också alltid lunchen med välling. Den ser jag som måltidsdryck, den varierar också i mängd. Men det slinker alltid ner lite välling efter mat och efterrätt. På så vis blev vi av med en riktig envis skarv på middagsluren. Men vill förtydliga att vällingen skall ses som "kaffe och kaka" på maten, alltså är det maten som skall utgöra huvudmålet till lunch.

Min personliga åsikt är också att om man upplever dagslursstrul så kan man också skjuta maten så att den hamnar så nära inpå vilan som möjligt- för att försäkra om en mätt mage.

Här finns mycket nyttigt att läsa vid schematankar:

Schema-hjälp

Vad får liten göra om dagarna? I fråga om utevistelse och social delaktighet? Har hon anledning att vara trött? :wink: Är hon kurad, eller en självlärd sovare? :lol: Hur gör ni när ni lägger henne och hur hanterar ni eventuella uppvak?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
MillanoNova

Inlägg av MillanoNova »

Tack loppansmamma för feedback!! :D

Hon får alltid efterrätt glömde skriva det.
Jag börjar tro mer och mer som du säger att hon är lite hungrig och vill ha lite mat och sin kära välling innan middagslur.
Hon har aldrig varit någon långsovare. En timme har varit perfekt. Då vaknar hon oftast. 45 min kan vara lite lite och 1,5 h är för mycket. Vi har haft mycket svårt att få till ett långt pass (i alla fall vid lunch). Nu hade vi tankar om följande schema.

07 vakna
07.30 Frukost
9-9.45 Sova
10 Äta litet mellanmål
11.30 Lunch med "riktig" mat efterrätt, toppad med en liten välling
Sen är frågan ska hon sova
12.00-13.30 (detta är hennes vanliga tid) eller
12.30-14.00 (för att det inte skall komma för nära förra sovpasset och då kanske vi ska skjuta på lunchen till 12.00?)
14.45 mellanmål
17.30 Middag
18-19 bada skoja nattslurka
19 Go Natt

Vi hittar alltid på något litet äventyr i form av gungande eller öppna förskolan osv osv. Eller så är vi bara inne och leker.
Ibland ser jag att hon är trött ibland känns det mest som om jag avbryter henne mitt i ett fantastiskt stoj. Då blir hon naturligtvis upprörd.

Vi har inte gått igenom hela kurprogrammet, det behövdes inte, hon fattade galoppen mycket snabbt. Vissa dagar sover hon sina daglurar i vagnen, ibland hemma i sängen. Vi har låtit henne sova den tiden hon behöver, men oftast rör det sig om 45 min och max 1 timme.
Det känns lite läskande att hoppa över lunchluren och låta henne sova en timme på fm och en timme på em, för så hade hon velat ha det om hon fick välja. :heart:
Vi tycker att det hade varit bra med en längre lunchlur om man tänker på framtiden.

/Millan
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:
MillaNova skrev:Vi har inte gått igenom hela kurprogrammet, det behövdes inte, hon fattade galoppen mycket snabbt.
MillaNova skrev:Hon har aldrig varit någon långsovare. En timme har varit perfekt. Då vaknar hon oftast. 45 min kan vara lite lite och 1,5 h är för mycket. Vi har haft mycket svårt att få till ett långt pass (i alla fall vid lunch).
Dessa citat står i direkt motsats till varandra. Jag tror vissa finner egna varianter av SHN som fungerar bra- om de också leder till god sammanhängande sömn. Visst kan det vara så att det kan vara mängden mat som ställer till det. Men du menar ju också på att hon aldrig varit någon långsovare? Måhända att hon inte riktigt har kläm på det där med att klara skarvarna själv om hon vaknar till? Hur hanterar ni eventuella uppvak på lurarna och nätter? Sover hon sammanhängande 12 timmar på natten?

Ett gott råd från min sida, är läsning om sociala delaktighet i den alldeles förträffliga barnaboken. :lol: Barn behöver känna sig behövda och arbeta, med lust och iver och vistas ute i den friska luften för att sova riktigt gott.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hej Novas mamma!

Jag och min lilla E (10 mån 13 jan) vill ge er lite tips. Byt till 2 lurar! Jag lovar att det gör susen för både dagsömn och nattsömn :D

Så här ser vårt schema ut, det funkar för oss. Det är ganska likt erat :-)

07 vakna och välling
8/8.30 Extra-Frukost; macka, yoghurt eller gröt och frukt
9.30-9.50 Sova ca 20 min
11.30 Lunch med "riktig" mat + frukt efterrätt
13.00-14.30
14.30 mellis
17.00 middag mat+efterrätt
18-19 bada skoja nattslurka
19 Go Natt
Lilla E 2011-03-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag tror också på att byta till 2 lurar eller rent av en. Har ni 12 h natt finns 2 h kvar till dagen. En del väljer att ha 20 min+ 1,5 h som LillaEP och en del väljer 2 h lur mellan 12-14 till exempel.

Lunchluren är också den som stannar kvar längst.

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"