Charlie & sömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LisiBlom

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Ååååå vad jag uppskattar detta forum!! Tusen tack för svar:) ang kvällsluren så har jag lagt den kl17 nu.
Schemat ser annars ut såhär:
8.00 morgon & mat
9.30 sömn 1,5h
12.00 mat & umgänge
13.00 sömn 2h
15.30 mat & umgänge
17.00 sömn 45 min ( som bara blir 30 min oftast)
18.30 mat
Ca 20.00 kvällsslurk & natt

En annan fråga: han skriker argt & envist ( han har humör som en fjortons redan...) när han ska somna både dag & natt. Är det bara att fortsätta varna på tills han lär sej?
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Ert schema ligger lite i överkant i antalet sömntimmar. 15,5 h (minst) rekommenderas för en tremånaders. Många sover dock mer om de får, men om något strular för er kan det vara värt att se över detta.
LisiBlom skrev:En annan fråga: han skriker argt & envist ( han har humör som en fjortons redan...) när han ska somna både dag & natt. Är det bara att fortsätta varna på tills han lär sej?
Hm, jag gissar att du menar vagna och inte varna? ;) :lol: Backa hela tiden så att lillkillen får göra egna framsteg, dvs vagna mindre och mindre!

:heart:
LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Haha! menar naturligtvis vagna, inte varna! :) Jag ska pröva med 45 min fm så får vi se vad som händer och hoppas att långluren blir bättre.
Angående vagningen så fungerar det verkligen olika från gång till gång. Kämpar på!

Tack för hjälpen, så länge :) Återkommer!!
Charlie föddes 8/10 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej LisiBlom :D
LisiBlom skrev:Jag ska pröva med 45 min fm så får vi se vad som händer och hoppas att långluren blir bättre.
Ja, sâ har jag gjort hos oss ocksâ och det har bara gjort att lângluren blivit mer "pâlitlig". :wink: Jag ser lângluren som själva stommen i schemat, när bebisen börjar bli lite större, och dâ blir fm-luren som en liten sömnslurk för att ta sig fram till den. Dâ blir sömnen jämnt fördelad och man garderar sig sâ mycket man kan mot övertrötthet, som ingen vinner pâ.
Lâter man bebisen sova sâ länge den vill pâ fm-luren (och det kan vara länge, hos oss i allafall) sâ blir det svârt att fâ till en längre lur pâ eftermiddagen och dâ brukar övertröttheten komma som ett brev pâ posten.

LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Hej igen! Hur gör jag om nattsömnen inte blir så lång nån natt. Ska man öka dagssömnen lite eller bara köra som vanligt?
Charlie föddes 8/10 2011
LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Hemska dag!! Jag kortade ner fm luren till 45 min som planerat och det blev bara kaos! Han var trött igen efter 15 min, supergnällig och fick knappt i honom mat sen. Det var nog inget för lilla Charlie som annars är en solstråle på dagarna när han sovit längre på fm. Får nog bli att köra 1,5h på fm iaf så länge.
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

LisiBlom skrev:Hur gör jag om nattsömnen inte blir så lång nån natt. Ska man öka dagssömnen lite eller bara köra som vanligt?
Om du ökar på dagsömnen är risken att det blir ännu mindre nattsömn påföljande natt. Försök hålla dig till tiderna så gott det går tycker jag!
LisiBlom skrev:Hemska dag!! Jag kortade ner fm luren till 45 min som planerat och det blev bara kaos! Han var trött igen efter 15 min, supergnällig och fick knappt i honom mat sen. Det var nog inget för lilla Charlie som annars är en solstråle på dagarna när han sovit längre på fm. Får nog bli att köra 1,5h på fm iaf så länge.
Inte utvärdera efter bara en dag! [-X Ge det tre dagar + en uppföljningsvecka innan du ändrar tillbaka. Lillkillen måste få en chans att hänga med i svängarna! Lite underhållning kan krävas när man får sova mindre än man är van vid dock... ;)

LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

hej igen! Det har gått en månad nu sen jag började vagna honom för att få till dagssömnen, men jag håller fortfarande på med dessa skarvar!! och han skriker så fort jag lägger ner honom på mage i vagnen....
Jag försöker backa så fort han lugnat sej men får göra om samma och håller på i 10-15 min innan han slutar skrika och kan somna.
Han somnar mycket snabbare i sängen på kvällen. Buffar rumpan ett par ggr el så bara!

Vi har börjat med smakisar, banan & potatis. Mycket uppskattat=)
Tänkte kanske även prova mej på välling i ersättningen. Ska man bara blanda i (25%) och ge det på kvällen innan sängen då?
Charlie föddes 8/10 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

LisiBlom skrev:Tänkte kanske även prova mej på välling i ersättningen. Ska man bara blanda i (25%) och ge det på kvällen innan sängen då?
Japp, 25 % är lagom att börja med :D Men jag har alltid provat tidigare på dagen första gången. Eventuellt magont tar jag hellre på dagen än natten... :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Hej igen!! Denna dagssömnen är inte av godo!! Jag och Charlie blir monster varje gång det ska sovas. Vi skrattar & busar innan, han äter sej mätt och allt det andra. Lägger honom tillrätta och vagnar tills han lugnar sej. Men!!! Han blir bara arg och jag blir frustrerad och monstret växer inombords! VAD i hela friden ska jag göra?!?!? Han sover inte ens 45 min utan skarvar vid 30 min sen får jag stå vid vagnen minst 30 min.
Vet att det inte hjälper att bli frustrerad men det ÄR lättare sagt än gjort!

På kvällen kan jag bara lägga ner honom och han somnar själv i sin säng och somnar dessutom om själv om han vaknar till! Varför detta krångel på dagarna?!
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hur gör du när du vagnar? Det är superlätt att hamna i vagnträsket (been there, done that) om man vagnar lite för länge varje gång. Då blir barnet argt så fort man slutar och man får vagna mer och mer och mer. Korta svar ska det vara, även om det är lätt att bli långrandig...... ;) Lästips: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden!

En annan tanke är att han kanske börjar tycka att det är trångt i vagnen? Eller blir det likadant om ni lägger honom i sängen dagtid?

LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Jag har nog hamnat i vagnträsket är jag rädd.....har prövat att lägga honom i sängen på dagen också men han skriker så fort jag lägger ner honom och får buffa och buffa. Slutar med att jag tar upp honom och lägger honom i vagnen då han skriker så hysteriskt! Vill ju helst att han ska sova i sängen på dagen också! Får inte mörkt nog i sovrummet tror jag, har vit rullgardin.....

Två frågor: : när kan man lägga honom i eget rum? Han är 4 månader om 1,5 vecka och äter fortfarande nattmål kl4.30.
Hur vet man om han skulle klara att sova hela natten då jag nu oftast matar i sömnen? (ibland vaknar han självca4.15)Ska man prova? Han äter mat/puré 1mål om dagen & ersättning resten.
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

LisiBlom skrev:Jag har nog hamnat i vagnträsket är jag rädd.....har prövat att lägga honom i sängen på dagen också men han skriker så fort jag lägger ner honom och får buffa och buffa. Slutar med att jag tar upp honom och lägger honom i vagnen då han skriker så hysteriskt!
Bestäm dig för EN av grejerna och kör på det några dagar framöver tycker jag. Liten blir kanske förvirrad? Ang. buffningen så insåg jag själv att jag var på väg att hamna i buffträsket när jag stod och "mysbuffade" lite halvlöst med andra handen i en fjuttig solfjäder :wink: Och sen tyckte jag att det var konstigt att lillan började skrika direkt när jag slutade......vem vill inte bli masserad lite mysigt hela luren?! :D
Ge honom några rejäla buff och en skönt ordentlig solfjäder och gå ut och gör husljud tycker jag!
Själv brukar jag dra igång dammsugaren utanför och gå med BabyWatchern i örat, för att trots oväsendet från dammsugaren kunna höra om skriken blir alltför ledsna därinne. Så väldigt rent blir det! :lol:

LisiBlom skrev:Vill ju helst att han ska sova i sängen på dagen också! Får inte mörkt nog i sovrummet tror jag, har vit rullgardin.....
Prova mörkläggningstyg eller folie på glasrutorna! Hos oss har vi gjort som ett mysigt rum av mörkläggningstyg runt lillans säng, på så sätt slipper hon också störande ljus från oss på kvällen/natten.
LisiBlom skrev:
Två frågor: : när kan man lägga honom i eget rum? Han är 4 månader om 1,5 vecka och äter fortfarande nattmål kl4.30.
Om jag var du skulle jag vänta tills han slutat äta på natten (om inte annat för din egen skull).
LisiBlom skrev:Hur vet man om han skulle klara att sova hela natten då jag nu oftast matar i sömnen? (ibland vaknar han självca4.15)Ska man prova? Han äter mat/puré 1mål om dagen & ersättning resten.
Prova!! :D Själv hade jag alltid väckarklocka på natten men vågade med stöd av andra forumister testa att låta bli det, samma natt som vi började med 3-månadersschema, och vad hände....? Jo, lillan sov 12 timmar i sträck! På bara bröstmjölk!
Så våga testa, säger jag! :P

Lycka till!!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
LisiBlom

Inlägg av LisiBlom »

Tack stöd & råd :)
Så provade vi då inatt att låta honom sova utan nattmål. Resultatet:
Han vaknade 5.30, låg och smackade och blev grinig till slut. Jag buffade men gav upp efter en alltför kort stund och gav flaskan. Sen låg han och tvinnade i sängen nästan 30 minuter innan han somnade om och sov 45 min till. 7.15 blev det morgon. Har sovit såååå dåligt själv. Men det var ju värt att prova!
Dock blir ju dagens tider lite rubbade eftersom natt målet intogs så mycket senare.

Hur går man vidare nu? Ska vi vänta några nätter innan vi provar igen?
Charlie föddes 8/10 2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hmmm.....knivigt... Jag hade nog gjort som du nästa natt också, men tankat i en mindre mängd mat om han vaknade och var hungrig så tidigt som två timmar innan "morgonen"... Om han vaknat närmare skulle jag nog vagna/buffa så att han somnade om..... Det där får du avväga!

Annars kan du ju bestämma dig för att aktivt vagna bort nattmålet också, se "trenätterskuren" i BB. Men då är det ju superviktigt med massor med mat och aktivitet HELA dagen innan!! :D

Kanske inget fullkomligt svar, men hoppas det gjorde dig lite klokare.....

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"