Vilken tid är de dags att vakna?
Re: Vilken tid är de dags att vakna?
hej,
var något mer avvaktande med ramsandet vid den tiden på morgonen och satsa mer på husljud. Börjar hon skrika upp sig eller gråta så ska du helt klart ramsa igen. Men som sagt var det kan bli en lek av det hela oxå
Lycka till
var något mer avvaktande med ramsandet vid den tiden på morgonen och satsa mer på husljud. Börjar hon skrika upp sig eller gråta så ska du helt klart ramsa igen. Men som sagt var det kan bli en lek av det hela oxå
Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
sandraclefberg
hej i gen! måste bara säga att kuren går som smort, fram till 05.00 meeeen sen får vi hålla på fram till väckning, lillan har lärt sig stå upp och ställer sig upp hela tiden.. hon har inte lärt sig sätta sig i gen.. så jag går in och lägger henne och solfjädrar henne, men efter en 15-20 min vaknar hon och ställer sig upp i gen och jag får gå in och lägga och göra solfjädern i gen. osv osv. så håller vi på fram tills halv 8, gör ja rätt? hon somnar aldrig om riktigt efter 5.. innan hon lärde sig stå upp var de inga problem att få henne att somna om under varg timmen eftersom man då inte behövde gå in. men nu känns de som att hon reser sig i sängen mest för att hon vet att man kommer in... tacksam för svar
Alexis 110308 kurstart 27/11 11
Hej!
Träna att uppställning och nedsittning på dagen. OFTA! Har du en resesäng så ställ den i köket eller vardagsrummet och placera Lillan däri med några trevligheter så kan hon träna så mycket hon vill! 8) Var försiktig med trafiken där i vargtimmen. Då signalerar du bara att det är morgon. Det här kanske kan vara något?
frågor och svar delen i boken är guld!
Lillan måste ju vara vaken för att ställa sig upp, så vaknat har hon bevisligen gjort innan. Hur ser schemats mat-och sovtider ut nu? Äts det mycket och sovs som det ska, för lite eller för mycket?
Jenny
Träna att uppställning och nedsittning på dagen. OFTA! Har du en resesäng så ställ den i köket eller vardagsrummet och placera Lillan däri med några trevligheter så kan hon träna så mycket hon vill! 8) Var försiktig med trafiken där i vargtimmen. Då signalerar du bara att det är morgon. Det här kanske kan vara något?
frågor och svar delen i boken är guld!
Anna Wahlgren skrev:Står upp i sängen
Jag hinner inte ens ut ur rummet, så har Alexander, 10 månader, ställt sig upp i spjälsängen och står där och gapar och skriker. Det hjälper inte hur många gånger jag lägger ner honom. Han kommer på benen lika fort igen.
Små älsklingar som hoppar upp till stående – låt dem stå! Avlyssna som vanligt. Är lilla ungen arg, sur, protesterande – tyvärr, inte mycket att göra åt! Det är inte förbjudet att stå upp, särskilt inte när man kan lägga sig själv (och det kan man, om ingen annan gör det åt en). Och det är inte förbjudet att reagera; tvärtom, det vill vi inte hindra någon ifrån. En ilsken unge måste få svära klart.
Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Då ber barnet om hjälp, och det är också först då lilla barnet är mottagligt för hjälp.
Tillrättaläggande alltså, i det läget men inte förrän då; ramsa på väg ut och utanför, hopdragen med bekräftelseramsan som får sista ordet.
En liten unge som verkligen bett om hjälp, ligger också kvar.
Lillan måste ju vara vaken för att ställa sig upp, så vaknat har hon bevisligen gjort innan. Hur ser schemats mat-och sovtider ut nu? Äts det mycket och sovs som det ska, för lite eller för mycket?
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
sandraclefberg
jo hon sover som hon ska men har trilskat lite med maten i två dagar men i dag åt hon ordentligt i gen:) vi får helt enkelt öva henne på att sätta sig ner:) och inte gå in om hon är sur utan bara om hon är ledsen, och inte ramsa för mkt. utan bara en gång direkt vid uppvaket:) tack
-
sandraclefberg
Nya tider! dagis tider
såå nu har snorkfröken sovit som en dröm i 3 veckor:D meeen nu är de "snart" dags för dagis, den 12e mars ska hon börja gå 15 timmar i veckan, har ringt dagiset och hört efter vad dom har för mat och sov tider, deras sov tider stämmer ju inte med vårat schema i överhuvudtaget.. så vad gör vi nu??
dom äter lunch vid 11.15 och sover 11.45
så här ser vårat schema ut nu:
0730 vakna och äta
10.00 sova
10.45vakna, äta
13.00-sova
14.30 vakna äta
17.00sova
17.20 vakna äta
19.30 sova
så hur tusan gör vi nu?vi vill hellst INTE kliva upp för 07.00 på morgonen... eftersom de snart är sommar och då vill man ju kunna göra saker på kvällarna och sova lite på morgonen..
Jah har själv försökt pyssla lite med schema men lyckas inge bra:S hon är ju piggare på formiddagarna är på eftermiddagarna och har en tanke om att hon bara ska sova 20 min på förmiddagen och 45 på eftermiddagen då hon säkert kommer vara trött efter dagis....Hjälp?
(lite tråkigt att bryta våra braiga rutiner nu när hon äntligen börjat sova!!:( )
dom äter lunch vid 11.15 och sover 11.45
så här ser vårat schema ut nu:
0730 vakna och äta
10.00 sova
10.45vakna, äta
13.00-sova
14.30 vakna äta
17.00sova
17.20 vakna äta
19.30 sova
så hur tusan gör vi nu?vi vill hellst INTE kliva upp för 07.00 på morgonen... eftersom de snart är sommar och då vill man ju kunna göra saker på kvällarna och sova lite på morgonen..
Jah har själv försökt pyssla lite med schema men lyckas inge bra:S hon är ju piggare på formiddagarna är på eftermiddagarna och har en tanke om att hon bara ska sova 20 min på förmiddagen och 45 på eftermiddagen då hon säkert kommer vara trött efter dagis....Hjälp?
(lite tråkigt att bryta våra braiga rutiner nu när hon äntligen börjat sova!!:( )
Underbart att det fungerar så bra =D>
Ändra till ett nytt schema som passar med dagis och kör det alla dagar helg som vardag.
Schemaförslag:
07.00 vakna och äta
10.00 Mellis
11.45 - 13.45 Sova
14.00 Mellis
17.30 Middag
18.30 Nattslur
19.00 Middag
Jag antar att de på dagis bara "får" sova en gång?!? isåfall bör hon få sova 2 timmar mitt på dagen.
Vad tror du om detta?
Bra om ni kan köra igång med dagisschemat ett tag innan hon börjar där så det fått sätta sig lite
Hur gör dagis med mattider för eftermiddagen? när äter de mellis? när är frukstunden?
Ändra till ett nytt schema som passar med dagis och kör det alla dagar helg som vardag.
Schemaförslag:
07.00 vakna och äta
10.00 Mellis
11.45 - 13.45 Sova
14.00 Mellis
17.30 Middag
18.30 Nattslur
19.00 Middag
Jag antar att de på dagis bara "får" sova en gång?!? isåfall bör hon få sova 2 timmar mitt på dagen.
Vad tror du om detta?
Bra om ni kan köra igång med dagisschemat ett tag innan hon börjar där så det fått sätta sig lite
Hur gör dagis med mattider för eftermiddagen? när äter de mellis? när är frukstunden?
Slarvade lite när jag skrev...
här kommer schemat igen
07.00 frukost
10.00 Mellis
11.15 Lunch
11.45 - 13.45 Sova (2 timmar)
14.00 Mellis
17.30 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Sova natt
Natt 12 timmar
Dag 2 timmar
Summa 14 timmar
här kommer schemat igen
07.00 frukost
10.00 Mellis
11.15 Lunch
11.45 - 13.45 Sova (2 timmar)
14.00 Mellis
17.30 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Sova natt
Natt 12 timmar
Dag 2 timmar
Summa 14 timmar
-
sandraclefberg
Ttror du hon orkar vara vaken så länge?:S känns som vi får kämpa för att hålla henne vaken i två ich en halv timme u stöten som de är nu...?
Hej!
Några frågor:
* Hur många gånger får de sova per dag på den avdelningen hon kommit in på?
* Hur gammal är hon nu? runt 11 månader va eller minns jag fel?
* Tror du att du kan fixa ett mer detaljerat schema från dagiset med alla måltider, utomhusaktivitet och allt? fråga då gärna även hur flexibla de är gällande sovlängden på sömnstunden
Menar du från uppvak till kvällsläggning eller menar du från mogonen till lunchsovpasset?Ttror du hon orkar vara vaken så länge?:S känns som vi får kämpa för att hålla henne vaken i två ich en halv timme u stöten som de är nu...?
Några frågor:
* Hur många gånger får de sova per dag på den avdelningen hon kommit in på?
* Hur gammal är hon nu? runt 11 månader va eller minns jag fel?
* Tror du att du kan fixa ett mer detaljerat schema från dagiset med alla måltider, utomhusaktivitet och allt? fråga då gärna även hur flexibla de är gällande sovlängden på sömnstunden
-
sandraclefberg
hon är snart 11 månader nu ja men 1 år när hon börjar..
i nu läget sover hon tre gånger om dagen och de är nästan omöjligt att hålla henne vaken längre än 2.5 timmar åt gången...
jag bor i skogen så 15 timmars barn går på dagis mellan 09-14
Barnen äter frukosten hemma och lunch där 11.15 och dom lägger barnen 11.45ca och vad ja fattade de som så får dom sova tills dom vaknar, om man inte önskar annat..
så hur ska ja göra nu? eller ska ja muta dom?
i nu läget sover hon tre gånger om dagen och de är nästan omöjligt att hålla henne vaken längre än 2.5 timmar åt gången...
jag bor i skogen så 15 timmars barn går på dagis mellan 09-14
Barnen äter frukosten hemma och lunch där 11.15 och dom lägger barnen 11.45ca och vad ja fattade de som så får dom sova tills dom vaknar, om man inte önskar annat..
så hur ska ja göra nu? eller ska ja muta dom?
Ja du inte helt enkelt när de börjar på dagis att få ihop allt, men nog ska det gå
Hon kommer att vara 1 år när hon börjar där och vid den tiden drar ändå väldigt många ner till 1 dagslur om dagen. På så sätt passar det ju ganska fint att ni kör en dagslur som ni istället förlänger till 2 timmar.
Du skriver att du har svårt att hålla henne vaken längre stunder. Till viss del beror det på att hon har ett sömnunderskott som hon fortfarande inte hämtat igen då det kan ta månader. I övrigt är det en vana och slutligen kan hon vara en liten ärta som behöver lite mer sömn än den rekommenderade mängden. Oavsett vad så får vi helt enkelt försöka ge henne den sömn hon så väl behöver.
Jag tror att det är vanskligt att försöka få dagis att lägga henne två gånger, det kommer att krocka med deras aktiviteter och blir rörigt när de ska gå iväg på utflykter och liknande.
Jag tänker så här. Först och främst en riktigt lång lur mitt på dagen. 2 timmar kan du be dagis låta henne sova.
Vi kan ju även förlänga natten från 12 timmar till kanske 12 1/2 så att du lägger henne 18.30 istället för 19.00.
Summan av detta blir faktiskt 14 1/2 timme per dygn. Det är mer än den rekommenderade sömnmängden för en 1-åring så det torde kunna fungera.
Vad tror du om detta? jag tänker att ni skulle kunna köra igång med detta schema om cirka 10 dagar så har hon tid på sig att komma in i nya schemat innan hon börjar på dagis och det slipper bli en chock med allt nytt.
Hon kommer att vara 1 år när hon börjar där och vid den tiden drar ändå väldigt många ner till 1 dagslur om dagen. På så sätt passar det ju ganska fint att ni kör en dagslur som ni istället förlänger till 2 timmar.
Du skriver att du har svårt att hålla henne vaken längre stunder. Till viss del beror det på att hon har ett sömnunderskott som hon fortfarande inte hämtat igen då det kan ta månader. I övrigt är det en vana och slutligen kan hon vara en liten ärta som behöver lite mer sömn än den rekommenderade mängden. Oavsett vad så får vi helt enkelt försöka ge henne den sömn hon så väl behöver.
Jag tror att det är vanskligt att försöka få dagis att lägga henne två gånger, det kommer att krocka med deras aktiviteter och blir rörigt när de ska gå iväg på utflykter och liknande.
Jag tänker så här. Först och främst en riktigt lång lur mitt på dagen. 2 timmar kan du be dagis låta henne sova.
Vi kan ju även förlänga natten från 12 timmar till kanske 12 1/2 så att du lägger henne 18.30 istället för 19.00.
Summan av detta blir faktiskt 14 1/2 timme per dygn. Det är mer än den rekommenderade sömnmängden för en 1-åring så det torde kunna fungera.
Vad tror du om detta? jag tänker att ni skulle kunna köra igång med detta schema om cirka 10 dagar så har hon tid på sig att komma in i nya schemat innan hon börjar på dagis och det slipper bli en chock med allt nytt.
-
sandraclefberg
ja jag tänkte ja ska byta schema snart så hon hinner vänja sig:P tror inte heller dagiset vill att hon ska sova två gånger, tack för hjälpen! vi kämpar vidare:P 
Of course!