17-månaders med nya sömnsvårigheter?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
emto
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 13:42

17-månaders med nya sömnsvårigheter?

Inlägg av emto »

Hej!

Jag är ny här på forumet och vänder mig till er för att få hjälp och råd med att kura vår snart 17-månader gamla dotter. Jag ska försöka fatta mig någorlunda kort så att ni slipper läsa en smärre roman. :lol:

De senaste två månaderna har dottern vaknat flertalet gånger under natten, vissa nätter har hon varit fly förbannad i flera timmar, andra gånger vaknar hon till och gnäller/smågråter lite men somnar ändå ganska lätt om (förvånansvärt många gånger själv). Hon vill dagligen göra morgon i vargtimmen någon gång mellan ca 3.45 och 6. Hon vaknar och vaknar och vaknar och jag ser hur detta påverkar henne. Vårt tidigare så glada energiknippe börjar försvinna från oss... :cry: Att lägga henne för dagsluren i spjälsängen är numera också en smärre omöjlighet.

Hon somnar inte själv inför natten och det är säkerligen där det största problemet ligger, det största felet vi har begått gentemot henne, att inte ge henne den tryggheten. :oops: Nån av oss sitter i hennes rum till dess att hon somnat. Innan tog detta ca fem minuter, idag kan det ta över timmen, dock alltid utan gråt/skrik. Utan att jag själv märkt det har vi börjat tassa på tå så fort hon har somnat, "oj, sänk tv:n", "töm inte diskmaskinen nu, hon kanske vaknar" osv osv. Ni förstår nog hur jag menar. Felen bara hopar sig. :roll:

Hennes första nio månader var katastrofala sömn- och matmässigt och jag är fast besluten om att absolut inte utsätta varken henne eller mig för den stressen igen. Jag vill ta tag i detta nu, helst nyss. :lol: Hon äter enbart gröt, och ibland välling, dock i enorma mängder. Hon är remitterad till ätträning på barnsjukhuset.

Jag har läst och läst och sen läst lite till både här på forumet och i Internationella SHN-boken. Har dock lite frågor kvar och jag hoppas att ni kan hjälpa mig finna svaren. Jag ber om ursäkt i förväg om mina frågor kan uppfattas som dumma ibland. Det är så mycket information att jag har svårt att sortera allt... :?

- Då hon redan nu många gånger somnar om själv, ska jag ändå ramsa under själva kuren så fort hon vaknar till trots att risken då finns att jag "stör" henne, för att få ramsan att sitta?
- Hur långt tid innan läggdags påbörjas skrattet till go´nattet? Är det hela timmen innan, samtidigt som läggningsrutinen startar eller är det mer fråga om minuter innan själva sänggåendet? Självklart är det ju inget som hindrar att man alltid har roligt, men när ska vi göra det extra roligt?
- Dottern har sen hon var magsjuk för en månad sen vägrat välling (bara) på kvällen, kan nattslurken bestå av en portion gröt istället eller ska vi kämpa för att återinföra kvällsvällingen?
- Hon sover (somnar iaf) helst på sidan, hur gör man tillrättaläggandet med solfjädern då (hon är väl för stor för att buffas)?
- Hur länge är den första nattens solfjäder, för att få henne sömntung, "okej"?
- Om hon tar sin dagslur i vagnen är det okej att vagnen rör på sig konstant hela luren då? (Det brukar vara då jag tar långpromenanden med hunden.) Eller ska jag se till att hon somnar med vagning och ramsa först innan jag börjar promenaden?

Jag hoppas att jag även kan få synpunkter om det schema jag skissat upp. Men vi börjar med detta, det är långt nog! :wink:

Stort TACK på förhand!
/emto
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: 17-månaders med nya sömnsvårigheter?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit! :D

Vad härligt att tösen ska få den goda sömnen som hon förtjänar och behöver. :!: :lol: Måste erkänna att jag har ingen egen erfarenhet av ett barn som bara äter gröt och välling? Men hon är normalviktig?

Om jag förstå er rätt så är det just insomningen som är lite "strulig" för henne? När hon somnar så sover hon gott hela natten?

Jag skall besvara din frågor utifrån bästa förmåga. :wink:
Vid en regelrätt kur så tar ramsan över natt 2- då startar man med ramsa när man hör om liten vaknar till på natten. Om ni nu ska köra en regelrätt kur så hade jag kört ramsa vid eventuella uppvak på natt 2. Just för att börja "nöta" in den. Jag tror ju hon kommer att bli minst sagt förbannad för att man kommer och stör med den- men den ska med. Sedan typ natt 4 så avvaktar man med ramsan när man hör att hon vaknar till och ser om hon klarar detta själv. Min personliga åsikt är att det är bättre att var lite tjatig i början för att successivt backa mer och mer, även fast hon hade somnat om fint själv där. Man vill att ramsan skall få en chans att sätta sig även fast de små blir lite sura där precis i början av den. :roll: Med kuren så kommer det att kommer tillfällen när det blir läge för ramsdiskussion, dvs hon frågar 100 gånger och får 101 svar tillbaka- ramsan.


Skrattet till godnattet kör man i regel MINST 10 minuter innan läggning, gärna en liten stund längre.

Kör ni med gröt till nattslurk. Men hon får alltså in sig tillräckligt med näring genom att äta gröt? Skulle gärna vilja veta mer om den ätträningen ni skall gå igenom! Hade varit kul att följa er i en tråd på "mat, mage, barnakropp" här på forumet. Kanske att du har lust att starta en tråd där? :wink: :mrgreen:

Gör ni tillrättaläggandet på sidan med en mjuk fin solfjäder, där det känns bra att placera händerna. Du står med solfjädern tills hon blir lugn.

:arrow: ur SHN-lathunden "beskedet"

Så fort barnet är tyst och lugnt och kroppen avspänd, tonar du snabbt ner buffningen och trycker avslutningsvis till med båda händerna utbredda över hela lilla ungen (solfjäder) någon sekund.

Res dig, bortvänd och genast på väg ut, och påbörja ramsan x4. Hinn ut på första ”versen” och fortsätt direkt på nästa. Ramsa 2 drar du medan du drar till dörren efter dig, ramsa 3 utanför dörren, in i dörrspringan, och ramsa 4 ger du (högre!) på väg bort därifrån.

Gustav kommer kanske att protestera redan när du börjar ramsa första varvet på väg ut. Då får han göra det. Öka röststyrkan bara och överrösta! Dra ramsan x4 i ett svep. Eller x6, om du känner att du behöver spä på. Någon enstaka gång kan det behövas x8 till och med. Det känner du snart.


Detta gäller även solfjädern- tryck till mjukt avslutningsvis och gå ut. Kanske tar det 1 minut första kvällen- eller i regel som högst 45.

Jag är ju en så tråkig människa att jag tycker att barnen skall få sin långlur i en säng. Men om man har små jyckar som måste ut, så har man. :wink: Jag är ju också väldigt trist på det viset att jag tycker att de små skall lära sig att somna i stillastående vagn. MEN här tycker vi olika på forumet. Har du möjlighet så hade jag ju sett till att hon hade somnat i vagnen innan du gick, och sedan följt med ut på en frisk promenad. Här får gärna andra som har annan åsikt ge sin syn. För att ge en mer hmm, okonservativ syn på saken. :mrgreen:

Här var lite tankar från mig. :wink:
Lycka till nu!
:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
emto
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 13:42

Re: 17-månaders med nya sömnsvårigheter?

Inlägg av emto »

Hej igen och tack för ditt svar!

Ja då, hon är helt normalviktig trots sin ensidiga kost. :D Hon låg ganska länge under normalkurvan då hon vägrade ersättning, puréer, gröt och välling fram till hon var nio månader och min amning fungerade inte hundraprocentigt. Men, när hon väl fick smak för gröten accepterade hon snart vällingen också och då exploderade hon i vikt! BVC och barnläkaren trodde länge att hennes rädsla (?) och aviga inställning till annan mat skulle ge med sig, men så har det ju inte blivit. Jag är själv nyfiken på hur ätträningen ska gå till, men jag hoppas på det bästa och jag startar gärna en tråd om detta när jag får mer information själv! :D Det jag vet är att man träffar en dietist, en läkare och en logoped för att avgöra om det rör sig om rent fysiska svårigheter att äta eller om de är mer känslomässiga, som att maten orsakar obehag i munnen. Ungefär alltså. :wink:

Det är rätt att insomningen är det som strular mest men de senaste månaderna vaknar hon även frekvent under natten och är orolig (vissa nätter minst en gång/timme). Hon kan som sagt söva om sig själv många av dessa gånger men inte alla och hon vaknar i vargtimmen och tror att det är morgon trots att ögonen går i kors på henne av trötthet.

Du skriver att ramsan tar över mer och mer under natt 2 på kuren, innebär detta då att natt 1 är det "tillåtet" att lägga tillrätta och solfjädra fler gånger än den initiala vid nattningen för att få henne lugn? (Efter kuren bara vid kris om jag förstått det rätt?) Eftersom hon redan idag kan somna om själv ganska bra, tror du det är okej att vi redan natt 1 försöker mer med ramsan än ett eventuellt tillrättaläggande/solfjäder? Eller kanske är det bäst ändå att köra kuren som den "ska vara" just för att få in allting...? :roll:

Angående dagsluren så kommer jag att lägga henne i sängen de dagar jag har möjlighet till det då jag inte vill att hon ska vara beroende av vagnen för sin sömn, men dessvärre är detta inte en möjlighet varje dag. Däremot vill jag gärna hjälpa henne lära sig somna i stillastående vagn och sen ge mig ut på promenaden. Jag vill ju att hon ska känna sig tillräckligt trygg att somna utan att vagnen konstant rör sig då detta idag är en betingad reflex för henne.

Igen, stort tack för ditt svar!
/emto
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: 17-månaders med nya sömnsvårigheter?

Inlägg av miar70 »

Hej emto och välkommen från mig med :D
emto skrev: Du skriver att ramsan tar över mer och mer under natt 2 på kuren, innebär detta då att natt 1 är det "tillåtet" att lägga tillrätta och solfjädra fler gånger än den initiala vid nattningen för att få henne lugn? (Efter kuren bara vid kris om jag förstått det rätt?) Eftersom hon redan idag kan somna om själv ganska bra, tror du det är okej att vi redan natt 1 försöker mer med ramsan än ett eventuellt tillrättaläggande/solfjäder? Eller kanske är det bäst ändå att köra kuren som den "ska vara" just för att få in allting...? :roll:
Hm, jag tänker att du kanske kan avvakta lite innan du går in? Att ge sig på ramsa direkt utan att hon fått lära sig den kan vara lite ödesdigert, så mitt råd är att du avvaktar och ser om hon tar hand om uppvaket själv, hör och känner du att hon inte gör det går du in, lägger tillrätta, solfjädrar henne sömntung och går ut med ramsan och var noga, noga med bekräftelsen!

Sen brukar vi säga härinne på de äldres avdelning att man kan skynda liiite långsammare med större barn. Så ta två nätter på dig att ha natt ett är mitt råd.

När du kör kuren så försök att ha samma plats för dagluren till en början, innan tiderna satt sig.

Det är jättebra att du vill lära henne somna i en stillastående vagn, det är precis det vi brukar råda till.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
emto
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 13:42

Re: 17-månaders med nya sömnsvårigheter?

Inlägg av emto »

Hej igen!

Jag har nu läst på ytterligare och känner att jag nog har fått kläm på mycket. Jag skulle dock bli väldigt tacksam för synpunkter på schemat samt svar på några frågor och funderingar till innan vi sätter igång! Jag redan fått henne att somna själv i stillastående vagn (på dagen) genom att vagna till hon klipper med ögonen och sen sluta, utan ramsa eftersom vi ännu inte infört någon sådan men det känns ändå som ett litet steg i rätt riktning! Jag har även förstått att sådant som social delaktighet och utevistelse inte blir något nytt i vår tillvaro då vi redan nu är ute i flera timmar varje dag och min dotter redan får många uppgifter hemma (som hon älskar!), allt från att bära tomaterna hem från ICA, hjälpa mig med tvätten, matlagning, städning och slänga sina egna blöjor! :lol: Men jag kan såklart säkert bli ännu bättre på att involvera henne i det också!

Så, schemat:
Godmorgon: 7.30
Frukost: 8.00
Lunch: 11.30
Sova middag: 12.15-13.45
Mellis: 14.00
Middag: 17.30
Nattslurk (i form av välling eller gröt): 19.00
Godnatt: 19.30

Frågor
- Jag är rädd för att hon kommer bli övertrött mellan eftermiddagsluren och "godnatt" men för henne att vara uppe längre på förmiddagen kommer i dagsläget att vara en omöjlighet...? Hon vill gärna göra 13-timmars nätter idag och gjorde även innan hon började sova sämre. Har ni några idéer?
- Är det endast efter kuren och uppföljningsveckan jag får lov att utnyttja en femminuterslur vid kris, alternativt marginalkvarten?
- Hur strikt ska jag vara med små "snacks" mellan måltiderna? Eftersom min dotter bara vill äta gröt/välling (se mitt första inlägg) vill jag ju så gärna främja hennes nyfikenhet kring allt ätbart och vill ju helst inte neka henne om hon nu skulle få för sig att vilja ta en tugga av en majskrok eller liknande. Ni förstår säkert hur jag menar?
- Eftersom min dotter är lite äldre har jag förstått att man tar varje natt två gånger, betyder det att jag som börjar ska ta de första fyra nätterna, till skillnad från de första två om barnet var yngre?
- Dotterns sovrum är i direkt anslutning till kök och vardagsrum. Husljud är ju okej, men är det okej att hon hör pappas röst där utanför men att det bara är jag som "svarar henne" (med ramsan) när hon ställer en massa frågor?

Nu till den svåraste frågan (för oss). :?:
- Min man jobbar just nu oerhört mycket och dessutom kan han inte i förväg veta precis när han kommer hem vilket gör det svårt för oss att planera en kur där han ska ta över efter två, alternativt fyra (se frågan ovan) nätter. Jag läste i SHN-boken att det går att bara en förälder kurar, men hur ställer ni er till det? Vi vill helst inte vänta på att göra detta och jag tror nog att jag orkar göra det själv eftersom hon faktiskt sover "hyffsat" som det är nu.
- Om jag gör det själv, kan min man då ta någon av nätterna under tex uppföljningsveckan (med vägledning från mig såklart)?
- Ska vi då ha samma ramsa?

Jag hoppas att mitt inlägg inte är alltför långt så att ni orkar läsa igenom det och ge mig lite vägledning! Fråga gärna om någonting är oklart!

Tack på förhand! :heart:
/emto
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: 17-månaders med nya sömnsvårigheter?

Inlägg av miar70 »

Hej igen emto!

Vad bra att du läst mer, och vad fint att ni redan har så väl fungerande social delaktighet, det är något jag tycker är jätteviktigt för de små mår så bra av det (och sen har man så mycket gratis längre fram)!

Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig lite med dina funderingar:
Jag är rädd för att hon kommer bli övertrött mellan eftermiddagsluren och "godnatt" men för henne att vara uppe längre på förmiddagen kommer i dagsläget att vara en omöjlighet...? Hon vill gärna göra 13-timmars nätter idag och gjorde även innan hon började sova sämre. Har ni några idéer
Man kan, utan att det stör nattsömnen, bjuda på MAX en tjugominutare eller femminutare om det blir väldigt trött, kanske under en prommis i vagnen? Men klocka noga, för fem och tjugo minuter är naturliga pass. Jag hade det till några av mina, fast på förmiddagen, när vi övergick till en lur. Sen kan du alltid lägga en kvart tidigare på kvällen om det är mycket tröttigt. Att ha 13 timmars natt är inget jag brukar råda till, det KAN vara att bjuda in till bekymmer men du vet - inget är omöjligt och du kan din dotter bäst.
Är det endast efter kuren och uppföljningsveckan jag får lov att utnyttja en femminuterslur vid kris, alternativt marginalkvarten?
Nejdå, det går fint under kuren också.

Hur strikt ska jag vara med små "snacks" mellan måltiderna? Eftersom min dotter bara vill äta gröt/välling (se mitt första inlägg) vill jag ju så gärna främja hennes nyfikenhet kring allt ätbart och vill ju helst inte neka henne om hon nu skulle få för sig att vilja ta en tugga av en majskrok eller liknande. Ni förstår säkert hur jag menar?
Såklart ska hon få lite majskrok mellan varven. Varför inte russin i en liten burk att pilla med, eller en skorpa. Jag förstår att det är lättare sagt än gjort men försök avdramatisera maten och servera lunch och middag de tider du bestäm, klicka i extra smör och överlåt så mycket du kan åt henne att pilla i sig. Sätt dig bredvid och ät du med, ha en tidning eller nåt att fästa din uppmärksamhet på och bara sitt bredvid och ät och låt henne äta själv i sin egen takt. Om du tittar på henne så tänk på att le men säg inte så mycket, inga bekymmersrynkor i pannan eller frågor om det är gott utan mer "ja, här sitter du och jag och vad lugnt och skönt det är"-attityden! När hon inte vill ha mer så tacka för maten och lyft ner henne, inga krusiduller. Sitt sen kvar och vill hon komma tillbaka så lyfter du i henne i matstolen och låter henne fortsätta, ha som gräns en halvtimme-fyrtio minuter så att det inte blir timslånga måltider.
Eftersom min dotter är lite äldre har jag förstått att man tar varje natt två gånger, betyder det att jag som börjar ska ta de första fyra nätterna, till skillnad från de första två om barnet var yngre?
Nu finns det ingen "regel" som säger att det behöver vara så att natt ett tar två nätter, det är bara det att vi vill att ni med större barn skynda lite långsamt om det behövs. Du behöver inte alls ta fyra nätter, huvudsaken är att den som kurar känner sig lugn och trygg och säker.
Dotterns sovrum är i direkt anslutning till kök och vardagsrum. Husljud är ju okej, men är det okej att hon hör pappas röst där utanför men att det bara är jag som "svarar henne" (med ramsan) när hon ställer en massa frågor?
Jadå, det är bara bra :D Vet du, när vi kurar barn i Gastsjön kan det vara åtta-tio personer i köket, fyra barn som kuras i olika rum och så mycket husljud så du kan inte tänka dig. Barnen sover som små grisar :wink:
Min man jobbar just nu oerhört mycket och dessutom kan han inte i förväg veta precis när han kommer hem vilket gör det svårt för oss att planera en kur där han ska ta över efter två, alternativt fyra (se frågan ovan) nätter. Jag läste i SHN-boken att det går att bara en förälder kurar, men hur ställer ni er till det? Vi vill helst inte vänta på att göra detta och jag tror nog att jag orkar göra det själv eftersom hon faktiskt sover "hyffsat" som det är nu.
Visst kan du kura själv. Det hänger mest på om DU orkar, men ofta får man massor med extra energi när man kurar. Får du bara tillfällen att sova igen lite på dagarna så går det säkert bra. Snart har ni tolv timmars lugna nätter då du kan sova gott :wink: :D

Om jag gör det själv, kan min man då ta någon av nätterna under tex uppföljningsveckan (med vägledning från mig såklart)?
Jajamen, det går finemang!
Ska vi då ha samma ramsa?
Japp :D

Kram och varmt lycka till, berätta gärna hur det går!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "