Har jag förstört för 14 månaders pojken min nu?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Julians mor

Har jag förstört för 14 månaders pojken min nu?

Inlägg av Julians mor »

Hej,
vår pojke är 14 månader. Sedan han var 4 månader har han kurats och i snitt sovit 11-12 h per natt. I perioder med drömgråt som vi tröstat och han somnat om direkt.
Dagssömnen har aldrig krånglat. Mat och allt annat är enligt schema och han har just börjat gå.

Sen ca 1 v tillbaka funkar det inte att ramsa längre.
Detta är enbart vid kvällsläggning. Aldrig annars.
Lägger honom i sin säng i sitt rum, han är vid gott humör, släcker och går ut, ramsar och just när jag ska stänga dörren står han upp, vrålar o gråter i förtvivlan.
Vad jag gjort, som jag ångrar, är att lyfta upp honom och bära runt honom tills han blivit glad igen. Lagt honom igen och han har somnat.
Men eftersom detta blivit värre och värre, kan inte ens släcka lampan och ibland inte ens lägga honom i sin säng utan hans förtvivlan, har han fått sova med mig i stora sängen. Pappa får ta soffan..
Han har till o med krånglat lite där. Liksom vill inte varva ner, vill bara busa, snurra, snacka, skratta osv. Men när jag lagt mig bredvid och sagt till honom att "nu sover vi " och sen ramsat så har han somnat.
Men detta är en omöjlig situation såklart.

Måste vi kura om? Är det övergående? Många säger att detta beror på att han lär sig gå och blir därför otrygg...att det går över.
Tacksam för svar!

Hälsningar från Anna
Sofias mamma

Re: Har jag förstört för 14 månaders pojken min nu?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Ja, om ni vill att han ska kunna somna själv i egen säng så måste ni nog kura om. Eller lära honom somna själv på något annat sätt. Han själv lär ju inte somna själv utan att ni hjälper honom att göra det iallafall :wink: :lol: . Jag tror personligen inte det har med att göra att han lär sig gå. Det kommer ständigt nya perioder i de flesta barns liv då de börjar strula lite på natten, vid läggning, eller på morgonen. Då gäller det att ni håller fast vid ramsan och bara går in vid kris :!: . Agera precis som vanligt, men såklart ramsa vid behov (eller solfjäder såklart, när det behövs). Jag hade nyss en sån period med min lilltjej, det la sig efter en vecka o sen har jag knäpptysta läggningar igen.

När det är dags för sovning så busar o skrattar ni ända ned i sängen. Försök o ha en attityd av att det ska bli såå jättesköönt o sova :sleep: , fiska inte efter hans bekräftelse att allt är bra [-X . Lägg tillrätta och solfjädra lite snabbt, sen ut med ramsa. Du ska inte vända dig om o kolla honom, utan fortsätt ut med lugn, käck, betryggande ramsa.

Sen finns det två vägar att gå, antingen kurar du om från start, eller så kör du en minikur. Vid minikuren så börjar man från natt 2. Det är viktigt att han blir lugnad av dig. Eftersom du tagit upp honom och legat intill o somnat, så är mitt förslag en omkurning, men det är bara ni som föräldrar som vet vad som är bäst för ert barn :heart:. Vid ev kurning lugnar ni honom i sängen kanske 1-2 nätter o går med ramsa. Sedan gäller det o backa o lugna med husljud o ramsa. Men du har ju kurat förr, det här kan väl du? 8) :D

Hur mycket sover han totalt per dag? Han har inte för mkt sömn på schemat så att det är där skon klämmer?

8) :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Julians mor

Inlägg av Julians mor »

Hej tack för svar :)

Vi har alltid haft/har attityd av självsäkerhet och allt det där innan läggning. Men som jag skrev har han börjat bli förtvivlad då vi lämnar sängen, honom och rummet. Han kunde för bara några veckor sen bli lite gnällig men det liksom ramsade vi bort. Men icke nu.

Du frågar hur många sovtimmar /dygn.
Han sover 11-12 per natt plus 1,5 h lunch 12-1330.

Dock märker vi att han inte är helt trött kl 20 utan gärna lägger sig 20.30 och då har han väldigt nära till sömn.
Detta är nytt sen några veckor tillbaka.

Hur menar du med:
"Vid ev kurning lugnar ni honom i sängen kanske 1-2 nätter o går med ramsa. Sedan gäller det o backa o lugna med husljud o ramsa"
Undrar därför att hans förtvivlan är ny. Den fanns aldrig när vi kurade honom vid 4 månaders ålder. Då var det helt andra protester...
Ska vi vänta kvar vid hans säng tills han nästan slocknat. Vi har provat att lugna honom som vid kurning och sen tassat ut o ramsat men han vill verkligen inte vara själv där inne längre. Det är skillnad på gråt och gråt.
Hur göra?
Känner mig stressad över detta då han ska bli storebror till sommaren.
Varmt tack för svar!
Anna
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej Anna,

vänta inte tills han verkar trött innan han läggs. Jag märker inte alls att min lilltjej är trött, men hon somnar omedelbums ändå. Om du väntar tills han verkar trött är risken att han blir övertrött. Så lägg i tid, du kan t.o.m lägga en stund tidigare (15 min kanske) nu när det är lite strul o tar tid o somna. Så somnar han inte så sent tänker jag.. Men visst har ni 12 timmars natt, 20-8? Är han trött redan 12 då? Det vanliga är att det är lagom o sova runt 12 om man går upp 7, så kanske kl 13 vore lagom o sova? Men, har ni inget strul med luren kan ni köra på. Tänker bara att han kanske är övertrött på kvällen eftersom han varit vaken från 13.30. Kanske nåt o tänka på iallafall :D .

Sen att du känner dig stressad för att du vill att sömnen ska funka förstår jag. Men försök (lättare sagt än gjort), att tänka bort det, så att han inte märker av din stress.

Ett förslag är att du under 2 nätter vid nattningarna solfjädrar honom tills han sover, gå ut med ramsa. Den går in bakvägen ändå. Sedan backar du mer och mer, dvs solfjädrar tills han är riktigt sömntung, sen går med ramsa. Fortsätt ramsa utanför om han mot förmodan skriker upp sig. Sedan backa mer, dvs solfjädra lugn, sedan ut. Nu är första prio att få honom lugn i sin egen säng, låt det ta några nattningar. Sedan backar ni och jobbar på med ramsan.

Sedan, jobba på ännu mer med att han ska vara glad o nöjd innan läggning, gärna ända ner i sängen.

Vad tycks om det? :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "