Sömnbehovet är ca 14,5 h. Ni har nu 12h + 45 min+1,5 h på schemat, alltså räcker det med en 20 minuters lur på eftermiddagen. Promenerar du med vagnen så kan du gå en liten runda eller väcka honom efter 20 minuter. 20 minuter är vad som behövs, går du längre med vagnen är upp till dig, men väck efter 20 minuter.
Jennysovhjälp skrev:På dagis sover de middag kl 12.... ska jag förflytta tiden framåt ändå?
Du hinner nog rätta dig efter dagis tider så det räcker i framtiden.Det dröjer väl innan han börjar där? Då sover han bara en lur och då kan du justera den till att ligga mitt på dagen.
*Hur kommer det sig att du skar ner på lunch luren? och förflytta tiden? Någon speciell anledning?
Skulle tro att det var för att dela upp sömnen dagtid, lite på em oxå egtersom han var så trött där. Med 2 h lunchlur blir det för mycket sömn om han ska sova på em oxå. Du kan ta tillbaka 2 h lur om du vill när han bara ska sova en gång.
Han bråkar mycket med maten nu... så jag får leka pajas, och ge han något att hålla i handen eller en majskrok.
E det fel? ska jag inte distrahera han? utan bara inte mata han då..
Inte för mycket pajas bara.då får du kanske fortsätta. inga leksaker eller så. Låt honom plocka med egen mat och mata på så gott det går mellan hans egna tuggor. Han kan ha en egen sked och egna plockisar. När han inte vill ha mer (måltiden ska ta max 30 min) tackar du för maten å hans vägnar och hoppas att aptiten är bättre till nästa mål. Inget småätande mellan målen för då finns ju inte hungern där till nästa mål i alla fall. Och låt honom äta lite själv, han är ju stora killen nu.
P.S Har inte barnaboken ska försöka låna den på biblioteket?
KÖP DEN! Säger jag, kostar inte mycket och du har nytta av den jämt! Den är som en uppslagsbopk, inget man sträckläser och sen lägger undan!