Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Sömnbehovet är ca 14,5 h. Ni har nu 12h + 45 min+1,5 h på schemat, alltså räcker det med en 20 minuters lur på eftermiddagen. Promenerar du med vagnen så kan du gå en liten runda eller väcka honom efter 20 minuter. 20 minuter är vad som behövs, går du längre med vagnen är upp till dig, men väck efter 20 minuter.
sovhjälp skrev:På dagis sover de middag kl 12.... ska jag förflytta tiden framåt ändå?

Du hinner nog rätta dig efter dagis tider så det räcker i framtiden. :wink: Det dröjer väl innan han börjar där? Då sover han bara en lur och då kan du justera den till att ligga mitt på dagen.

*Hur kommer det sig att du skar ner på lunch luren? och förflytta tiden? Någon speciell anledning?

Skulle tro att det var för att dela upp sömnen dagtid, lite på em oxå egtersom han var så trött där. Med 2 h lunchlur blir det för mycket sömn om han ska sova på em oxå. Du kan ta tillbaka 2 h lur om du vill när han bara ska sova en gång.

Han bråkar mycket med maten nu... så jag får leka pajas, och ge han något att hålla i handen eller en majskrok.
E det fel? ska jag inte distrahera han? utan bara inte mata han då..

Inte för mycket pajas bara. :wink: då får du kanske fortsätta. inga leksaker eller så. Låt honom plocka med egen mat och mata på så gott det går mellan hans egna tuggor. Han kan ha en egen sked och egna plockisar. När han inte vill ha mer (måltiden ska ta max 30 min) tackar du för maten å hans vägnar och hoppas att aptiten är bättre till nästa mål. Inget småätande mellan målen för då finns ju inte hungern där till nästa mål i alla fall. Och låt honom äta lite själv, han är ju stora killen nu.

P.S Har inte barnaboken ska försöka låna den på biblioteket?

KÖP DEN! Säger jag :wink: , kostar inte mycket och du har nytta av den jämt! Den är som en uppslagsbopk, inget man sträckläser och sen lägger undan!
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej Manfred,

Fick detta schema av Nat:
Alltså så ska jag ta bort 20 minuters luren och minska 30 minuter på lunchen. Det är där jag blir förvirrad. Varför ska jag även ta bort 30 min från lunchen samt 20 minuters luren på eftermiddagen? Var d någon speciell anledning? (typ att han brukar vakna 30 min innan hela tiden?)

7.30 vakna, ca 120- 160 ml välling och nästan en portion gröt
9-00 - 9:45 sova
11.00 lunch (en stor burk mat(dock hemmalagat) och ca en halv burk frukt
13.00 -14.30 sova lunch (minskad med 30 minuter)
14.30 mellan mål(en portion frukt plus frukt
17,00 -18.00 vagnpromenad
18.00 Middag
19.00 nattslurk men tar ej emot (fortsätt erbjuda, testa en smörgås istället)
19.30 god natt

12 timmar natt

2 timmar och 15 min dagssömn
Mina ändringar kan du finna med fet stil

Frågor och tankar:

* Angående maten så ska jag sluta med leksaker för jag började med det igen i samband med tänder och så och han var jätte grinig... och nu kör vi bara på det men ska ta bort d med det samma. Men han kommer inte äta lika mycket alls då.. :cry:

Läste en annan tråd igår och såg att en kurare svarat att man alltid ska avsluta med bekräftelse ramsan.... men jag har bakat in den i den vanliga ramsan x4, e detta fel?

* När han gråter hysteriskt osv och det tar upp till 1 timme eller mer att somna så har jag de sista gångerna valt att inte gå in och solfjädra/buffa för då måste jag vara kvar där tills han somnat och är rädd att hamna i ett träsk. Så även fast han gråter hysteriskt så ramsar, ramsar ramsar jag och gör husjud alternativt mozart. E detta fel? ska jag hellre solfjädra? Ger han upp av utmaning så som jag gjort nu utan buffning och solfjädring?

* Jag brukar vid uppvak av lurarna på dagarna sätta igång med husljud, tv, vatten, dammsugare osv istället för ramsa,, känner att han blir mer upprörd av min ramsa... e det ok? eller tappar ramsan effekt då?
21 maj 2011. Kurdatum 21 nov
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ska låta Nat svara själv.

Jag tolkar det som ni nu har 12-45-1,5-20 stämmer det?

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej NAT/Jenny:
Vårt dygn ser för tillfället ut så här: 12,45,2,20

Kan du snälla klargöra följande för mig så att vi kan ändra schema snarast :)

Fick detta schema av dig NAT
Alltså så ska jag ta bort 20 minuters luren och minska 30 minuter på lunchen. Det är där jag blir förvirrad. Varför ska jag även ta bort 30 min från lunchen samt 20 minuters luren på eftermiddagen? Var d någon speciell anledning? (typ att han brukar vakna 30 min innan hela tiden?)

Detta e ditt schema och dina ändringar:
7.30 vakna, ca 120- 160 ml välling och nästan en portion gröt
9-00 - 9:45 sova
11.00 lunch (en stor burk mat(dock hemmalagat) och ca en halv burk frukt
13.00 -14.30 sova lunch (minskad med 30 minuter)
14.30 mellan mål(en portion frukt plus frukt
17,00 -18.00 vagnpromenad
18.00 Middag
19.00 nattslurk men tar ej emot (fortsätt erbjuda, testa en smörgås istället)
19.30 god natt

12 timmar natt

2 timmar och 15 min dagssömn
Mina ändringar kan du finna med fet stil

Mina Frågor och tankar:

* Angående maten så ska jag sluta med leksaker för jag började med det igen i samband med tänder och så och han var jätte grinig... och nu kör vi bara på det men ska ta bort d med det samma. Men han kommer inte äta lika mycket alls då..

Läste en annan tråd igår och såg att en kurare svarat att man alltid ska avsluta med bekräftelse ramsan.... men jag har bakat in den i den vanliga ramsan x4, e detta fel?

* När han gråter hysteriskt osv och det tar upp till 1 timme eller mer att somna så har jag de sista gångerna valt att inte gå in och solfjädra/buffa för då måste jag vara kvar där tills han somnat och är rädd att hamna i ett träsk. Så även fast han gråter hysteriskt så ramsar, ramsar ramsar jag och gör husjud alternativt mozart. E detta fel? ska jag hellre solfjädra? Ger han upp av utmaning så som jag gjort nu utan buffning och solfjädring?

* Jag brukar vid uppvak av lurarna på dagarna sätta igång med husljud, tv, vatten, dammsugare osv istället för ramsa,, känner att han blir mer upprörd av min ramsa... e det ok? eller tappar ramsan effekt då?

* Vad menar du för macka som man kan ge en snart 9 månaders? sätter dem inte i halsen? ska man ge små bitar i munnen? sorry att jag e trög men e så rädd att han ska sätta i halsen
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

oj det skulle stå en snart 8 månders bebis och inte 9
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej hopp! :lol:

Jag hoppar över schemafrågorna- jag är rädd att jag baa snurrar till det. Du får ju så fina råd av de andra, så jag är inte orolig. :wink:

Sovhjälp skrev: * Angående maten så ska jag sluta med leksaker för jag började med det igen i samband med tänder och så och han var jätte grinig... och nu kör vi bara på det men ska ta bort d med det samma. Men han kommer inte äta lika mycket alls då..
Leksaker bort! Ingen hållbar strategi att barnet får leka med diverse leksaker när hon eller han äter. Plockmat är min starka rekommendation här. Peta i sig små makaroner, ostbitar, avokadobitar, ärtor, majs etc. En mer hållbar strategi vid matning. Målet är ju att till slut få sina barn att äta helt själv, eller hur? Jag skulle aldrig sitta och spela pajas och låta barnet leka med leksaker. Jag tänker om barnet skall gå på förskola så kommer de inte få lov att ha leksaker eller att någon leker clown när de ska äta. Matsituationen blir en trevlig stund utan det. :wink: Här pratar vi och skrattar, men framförallt ÄTER. :lol:
Sovhjälp skrev: * När han gråter hysteriskt osv och det tar upp till 1 timme eller mer att somna så har jag de sista gångerna valt att inte gå in och solfjädra/buffa för då måste jag vara kvar där tills han somnat och är rädd att hamna i ett träsk. Så även fast han gråter hysteriskt så ramsar, ramsar ramsar jag och gör husjud alternativt mozart. E detta fel? ska jag hellre solfjädra? Ger han upp av utmaning så som jag gjort nu utan buffning och solfjädring?
Jag tycker då inte att han skall ligga och skrika i en timma. No way! När du behöver lugna och hör att han fastnat så skall han också få hjälp att ta sig ur det. Hur låter han här?
Sovhjälp skrev: * Jag brukar vid uppvak av lurarna på dagarna sätta igång med husljud, tv, vatten, dammsugare osv istället för ramsa,, känner att han blir mer upprörd av min ramsa... e det ok? eller tappar ramsan effekt då?
Jag hade gett en upplysningsramsa och sedan husljud.
Sovhjälp skrev: * Vad menar du för macka som man kan ge en snart 9 månaders? sätter dem inte i halsen? ska man ge små bitar i munnen? sorry att jag e trög men e så rädd att han ska sätta i halsen
Jag var också en fegis i början :mrgreen: . Men ta vitt formbröd och en massa ( MASSA :mrgreen: ) smör på. Skär bort kanterna och dela upp i små bitar. Är man väldigt osäker, så finns det ju sådana teströr som man kan prova ifall bitarna är för stora. Såg sådana på ett byggvaruhus och tror att BVC delar ut sådan på vissa ställen. Men det sunda förnuftet tycker jag räcker långt. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,

D börjar funka nu men efter en magsjuka så började det krångla eftersom han vart hungrig på natten och vi hamnade i ett buffningsträsk. Detta har vi nu åtgärdad och han vaknar fortfarande på natten nu någon/några gånger men vi kör hårt med ramsa och musik så detta kommet nog gå bort snart.

Däremot har jag lite frågor angående schemat. Vi har nu ändrat dygnet så att det är 7-19 och förr var det 7.30-19.30. Eftersom han vägrar sova till 7.30. Men ska man ändra nått på resterande schema då så att mat tiderna inte ligger för långt ifrån varandra?

Så här ser schemat ut i dagsläget:

7.00 Vakna och 300 ml välling plus eventuellt lite fruktpure/gröt/lite macka när vi äter
9.00-9.45 sova
11.00 lunch
12.30-14.30 sova(vaknar oftast redan kl 14.00)
14.30 mellanmål
17.00 -17.20 (sova 20 min i vagnen då detta pass inte funkar hemma)
18.00 Middag
18.45 nattslurk
19.00 sova

En till fråga:
Igår var han väckt av min hund som skäller när det plingar på dörren efter 20 min på lunchpasset och han vägrade somna om... är det inte meningen att han ska kunna somna om trots att han vart väckt av något genom ramsning?
klockan

Inlägg av klockan »

Hej sovhjälp,

har bara skummat igenom de senaste inläggen i din tråd, men tänkte ändå komma med en input :)
sovhjälp skrev:D börjar funka nu men efter en magsjuka så började det krångla eftersom han vart hungrig på natten och vi hamnade i ett buffningsträsk. Detta har vi nu åtgärdad och han vaknar fortfarande på natten nu någon/några gånger men vi kör hårt med ramsa och musik så detta kommet nog gå bort snart.
Jättebra jobbat! =D> Det är ju ofta så efter sjukdom, att man får arbeta för att komma upp på banan igen.
sovhjälp skrev:En till fråga:
Igår var han väckt av min hund som skäller när det plingar på dörren efter 20 min på lunchpasset och han vägrade somna om... är det inte meningen att han ska kunna somna om trots att han vart väckt av något genom ramsning?
Jag tänker såhär - bästa sättet att få barnet att somna om är -faktiskt -att bara att avvakta och låta vara . Dvs inte dra igång ngn ramsning eller så.Ge en inledande ramsa (pangramsa) men lämna sen. Kör med husljud, vänta och se, ge förutsättningarna! Behövs mer ger man det såklart! (Gäller uppvak dag som natt :) )

Många (de flesta?) blir mest störda/uppspelta ifall man börjar ramsa när de vaknar. Jag talar alltså här INTE om barn som befinner sig I kuren alt är nykurade, utan om barn som precis som ditt genomgått kuren för flera månader sedan :) .

:?: Känns 45 min på fm som lagom? Eller kan det vara så att det är lite väl mkt sömn för att sen ha förutsättningarna att klara av 2 tim e lunch? (Ser att du skriver att det oftast blir uppvak redan 1400?) :wink:

:?: Behövs 20 -min luren på em när det verkar som att den mest strular, eller har ni kvar den som en förutsättning bara? Det kan man absolut ha, men jag tänker att man ska vara lyhörd oxå och vara beredd att plocka bort den när den blir enbart trasslig och inte fyller nån funktion ö h t. Ta 2 v och följ hur det funkar, bedömer ni sen att näe, den behövs faktiskt inte, då skulle nog jag lyfta bort, i o m att han är så pass gammal nu så kan han klara sig med 5 tim vakenhet fram tills det är gonatt.

:arrow: Du undrar över intervallerna mellan måltiderna. I ert fall ser det väl helt OK ut, förutom att middagen kommer väl sent i mitt tycke. Senast 17 hade jag lagt den, med tanke på att mellis är 14.30 och sen kommer nattslurken 18.45.

Ja, lite tänk där bara från mitt håll som sagt :wink: .Menar inte att strula till det :roll:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

jag fyller på lite här.... :D
Ser ut som om ni har lite för mycket sömn på schemat.
12-45-2-20=15 h 5 min. Som sagt kan det förklara tidiga uppvak. Behovet nu är ca 14,5 h. Jag skulle köra 20 min på fm och 2 h till lunchen endast, om em-lurem strular som den gör. Eventuellt erbjuda em-luren i vagn i 20 minuter, han sover om han sover och annars är det bra med det. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,

Tack så jätte mycket för svar.
Hur mycket tycker ni att han ska sova på morgonen alltså kl 9.00?

Har tagit bort hans eftermiddags lur sen 2 dagar tillbaka men han blir jäääääätte grinig att han knappt kan äta.... blir mest bara arg... ska vi fortsätta i 2 veckor med det innan man kan utvärdera?

Angående mat schema:

Han äter ju frukost mellan 7-7.30 och sen lunch kl 11 det är ju 3.5-4 timmar emellan. Mellanmål äter han halv 3 och middag kl 6 så det e 3.5 timme där med.
Ska jag tidigarelägga hans lunch tidigare oxå då om jag flyttar middagen till kl 17? Ge gärna förslag på nytt schema?

Tycker ni jag ska ha kvar 19.30 - 7 dygn? jag skulle helst vilja ha 19.30-7.30

Tack för svar
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Han verkar behöva en liten powernap där på em- tycker Manfred10 gett ypperligt svar, skriver under på vartenda ord. :wink:

Angående matschemat, upplever du att det behöver ändras? Märker du att vissa mål verkar ha mindre aptit när du ändrat i sovschemat, så kan man flytta måltiderna så det ligger bättre fördelade. Men om inga problem finnes, så skall vi inte söka dem. :wink:

Allt med barn tar 3+7 dagar innan vi kan våga på en utvärdering. Väljer du att byta tider så ha is i magen och låt det gå 3+7 dagar innan ni kan göra ytterligare eventuella ändringar.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Jag uppfattade inte att ni hade 11,5 h natt. Då blir ju dagsömnen lite annorlunda. Behovet är hur som haver 14,5 h oavsett hur ni fördelar sömnen. Eftersom liten är så trött på eftermiddagen är det inte läge att lägga 19 i stället så får ni 12 h natt? "0 min lur klockan 9 2 h lunchlur mitt på dagen och erbjud 20 min i vagn på em under en övergångsperiod. Sover han bara 5 minuter så är det oxå bra, han har fått möjlighet att vila lite på em.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

20 min lur på fm, skulle det vara. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej,

Förlåt det vart fel:
Hans dygn är god natt 19:00 och godmorgon 7.00. Innan hade vi 19.30-7.30 men lyckades inte få han att vakna 7.30 så vi bytte.
Vart lite förvirrad av ditt svar?

Ska ja ha kvar 45 min kl 9.00 samt 2 timmars lunch och ta 20 minuters luren i vagn kl 17.00?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ok! :D

12 h natt ger 2,5 h kvar till dagen. Jag skulle säga 20 min morgonlur, 2 h lunchlur och erbjuda 20 min vila på eftermiddagen i vagn, kanske kan ni gå en promenad i 20 minuter. Sover liten är det bra så, sover han inte har han i alla fall fått förutsättningarna. Denna lur försvinner snart. Så länge som du upplever liten "trött" på em så erbjud vilan.

I övrigt är mycket utevistelse, gärna rörlig sådan, inte bara i vagn och annat viktigt arbete samt en mätt mage förstås bra mot trötthet och eventuellt "gnäll".:D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"