Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Re: Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Inlägg av Tetz »

Låttis skrev:Men jag är ju en sån som vill att allt ska hända direkt, helst igår... Får helt enkelt lugna ner mig och ta det som det kommer, inte deppa ihop för det.
Hehe, här har du en till :roll: :lol: Ja, man får ta det lite lugnt. Stress är inget som små människor reagerar så värst bra på :wink:
Låttis skrev:Hmm... Han blir ju snart 3 månader, kanske kan man börja med lite riktig mat?
Hur gör man?? :)
Här har du en riktigt bra länk :D "Mer mat åt småfolket!" http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821
Låttis skrev:Det här med att lillen alltid sovit bra på nätterna, nu när jag tänker efter... Jag har alltid varit en trötter, helst sovit 10 timmar / natt så när vi kom hem med lilleman och han var vaken om nätterna orkade jag aldrig upp och gå runt och bära honom utan vi blev alltid kvar i sängen och då somnade han ju om till slut. Självklart!! har det varit för mig att på natten sover man... Så det lärde han sig direkt.
:thumbsup:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack :)

Har nu inhandlat lite fruktpureer och gröt att börja med om ca 2 veckor har jag tänkt.
Gud va spännande, hoppas verkligen att det går bra!

Sovpassen på dagarna är en aningen bättre.
"tjuv"testade en annan modell, under första sovpasset så när han just var på väg att vakna i första skarven (45 min) så rörde jag lite på vagnen, han somnade om direkt och sov då igenom hela 1,5 timma :) jippi! Idag behövdes det inte - han skarvade inte, kanske gjorde det susen... Får se senare.

Gnället under dagarna fortsätter dock. Känns som lilleman vill så mycket mer än vad han klarar av... Kan tänka mig att den dagen han kan ta sig fram för egen maskin så blir det bättre.

Största problemet just nu är kvällsmålet...
Under dagen ger jag ju bröstet så fort han vaknat efter sina sovpass... Han är ju halvgroggy och äter då i sina hela 4-6 minuter ;)
På kvällen är han ju vaken och då när jag halv söver honom för att ge honom mat så är det alltså på minuten, får inte vänta för lite eller för länge innan jag ger honom då blir det gallskrik.
Hur tusan ska jag göra, skulle ju så gärna vilja kunna ge honom medan han är vaken, men det fungerar ju inte...
Någon tanke någon?

Har inte spikat något schema ännu eftersom sovpassen har fungerat si och så...

På ett ungefär ser det ut så här nu...:

7 Morgon
8.30 Sova (1,5h)
10 Mat osv
12 Sova (2h)
14 Mat osv
16 Sova (1h)
17 Mat osv
18.45 påbörjar halvsövning för att få i mat... Tar allt ifrån 10min till 1 timma
ca 03 nattmål

Kan man fixa och trixa för att få till nattningen bättre?

Tack! :heart: :heart:
Mamma till pojke född: 2011-10-17
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Låttis skrev:Har nu inhandlat lite fruktpureer och gröt att börja med om ca 2 veckor har jag tänkt.
Gud va spännande, hoppas verkligen att det går bra!
Kul! Läs på i Barnaboket i kapitlet om att införa mat också, där står en hel del matnyttigt.
Låttis skrev:Sovpassen på dagarna är en aningen bättre.
"tjuv"testade en annan modell, under första sovpasset så när han just var på väg att vakna i första skarven (45 min) så rörde jag lite på vagnen, han somnade om direkt och sov då igenom hela 1,5 timma :) jippi! Idag behövdes det inte - han skarvade inte, kanske gjorde det susen... Får se senare.
Bra jobbat! =D> Har provat det där utan framgång, kul att det fungerar för er!
Låttis skrev:Största problemet just nu är kvällsmålet...
Under dagen ger jag ju bröstet så fort han vaknat efter sina sovpass... Han är ju halvgroggy och äter då i sina hela 4-6 minuter ;)
På kvällen är han ju vaken och då när jag halv söver honom för att ge honom mat så är det alltså på minuten, får inte vänta för lite eller för länge innan jag ger honom då blir det gallskrik.
Hur tusan ska jag göra, skulle ju så gärna vilja kunna ge honom medan han är vaken, men det fungerar ju inte...
Någon tanke någon?
Ja du, det där är ju inte kul. :( Börja lite tidigare kanske, så han inte är så trött? Eller börja tidigare än planerat med några skedar gröt. ;)

Jag tycker att schemat ser bra ut! Förutom att 1 h inte är ett naturligt sömnrytmpass, byt ut det mot 45 minuter istället. Och eventuellt korta ner fm-luren till 45 även den!

:heart:
Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack för ditt svar! :)

Men hur skulle det då se ut tex om jag kortar fm o em passen till 45 min? Eftersom jag måste amma honom direkt då han vaknar, går ju inte att vänta ett tag efter han vaknat då blir det inge mat av det hela...

Ska försöka mata tidigare ikväll, kan ju fungera, det skulle ju vara hur skönt som helst!
Men det är bara det att (liggammar jämt) så fort jag lägger honom på sida bredvid mig och har tänkt amma honom så blir det ju gallskrik... Provar nog med flaskan... Är så himla svårt att lugna honom när han tar i så mycket.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Mitt i vårt största flasktrassel (där lillan också bara åt när hon var nyvaken) hade vi ett jättekonstigt schema med fyra lurar och lite för tätt mellan måltiderna för att få ihop allt. Men det fungerade det med. :D

Låttis

Inlägg av Låttis »

4 lurar... Hmm.. känner mej lite förvirrad ;)
Hur såg det schemat ut? Om du orkar :)

Tack!!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Nemas problemas. :D Det här schemat hade vi kring 3 månader, skulle jag gissa, bara ett mål behövde intas när hon var vaken. ;) Vid 4 månader åt hon i princip bara riktig mat och då var det lättare att få till nåt bra. Till saken hör också att det här är typ världens tröttaste bebis... :lol:

07:00 Mat
08:30 Sova 45
09:45 Mat
10:45 Sova 2 h
12:45 Mat
14:15 Sova 1,5 h
15:45 Mat
17:15 Sova 45
18:00 Mat
19:30 Godnatt

Låttis

Inlägg av Låttis »

Tackar!
Ja de var en hel del sov timmar :)

Idag har sovningen gått super! Gu så skönt!
1,5 timma på fm 2 timmar mitt på dagen och sover nu sina 45 min em.

Natten vart dock lite si och så, kom på igår kväll att jag skulle väcka och ge honom 22.00 och det gjorde väl att det vart några frågetecken under natten...
Men jag fortsätter med 22.00 målet och hoppas att denna natt blir bättre.

Ammningen efter första sovpasset imorse vart total katastrof!!
Han missade bröstet lite och total panik utbröt! Försökte lugna prata hyscha och när han blev lugn lägga honom vid bröstet - total panik igen och igen och igen. När jag fick honom att ta bröstet en kort stund svalde han bara en massa luft... Pumpade ut och försökte med flaskan men då skrattade han bara, gick och bytte blöja och la honom i soffan och gav bröstet då och (kors i taket) tog han bröstet.
Sen var jag till tandläkaren under nästa mål och då skulle pappan i sammanhangen ge flaskan, jag hade pumpat ur, lillen åt ca 50ml sen var det stört omöjligt. Men när jag kom hem och gav bröstet tog han det (kors i taken igen och jippi)
Detta är dom 2 första gångerna på flera flera veckor som han äter i vaket tillstånd...

:)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Låttis skrev:Idag har sovningen gått super! Gu så skönt!
1,5 timma på fm 2 timmar mitt på dagen och sover nu sina 45 min em.
Lovely! :heart:

Ang. era kvällar och de svåra matningarna... Sådär hade vi det också. Vi höll också på och trixade ("halvsöv" för att få i mat etc.) i vad som kändes som en evighet. Vissa kvällar gick det lite bättre och så blev det stökigt ibland. Men på det stora hela så gick det framåt, och från ca fyra månader blev det stabilt. Så fortsätt jobba framåt, så ska du se att det löser sig :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack :)

Alltså helt allvarligt jag trodde att vi var en av mycket få som har dessa matproblem. Har aldrig hört om det förut och de som jag frågat har aldrig varit med om något sådant...
Men till helgen blir det gröt och banan på menyn :)

Magläge under lunchen på bordet gick idag super!
Det enda är ju att han spyr en hel del när han ligger på mage :(

Rev morötter och kokade soppa tillsammans idag - nöjd och trött liten skit ;)

Tror det har hänt något med min son... Den där ångesten börjar kanske ge sig nu...?!

Tetz

Inlägg av Tetz »

Låttis skrev:Alltså helt allvarligt jag trodde att vi var en av mycket få som har dessa matproblem. Har aldrig hört om det förut och de som jag frågat har aldrig varit med om något sådant...
Jag tror man glömmer rätt fort, så de som nu har stora barn minns inte att kvällarna var rätt skakiga i början :wink: Jag vet ju att vi hade jättejobbiga kvällar även med min stora tjej, men jag kan inte riktigt komma ihåg detaljerna längre. Och då är det ju bra tre år sen :lol:

Kvällsmatningen gick bättre när vi förlade den till sovrummet och släckte lampan. När den miljön fungerade utan trassel så gjorde vi samma procedur fast med en liten lampa tänd. Därefter satte vi oss i soffan utanför sovrummet osv. osv. Nu vid halvåret kan hon dricka sin kvällsvälling när det är tänt i taket och vi har en massa folk hemma. Så successivt kom vi dit vi ville, men vi fick pejla av lillan väldigt finkänsligt för att inte starta cirkusen... :D
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Låttis skrev: Alltså helt allvarligt jag trodde att vi var en av mycket få som har dessa matproblem. Har aldrig hört om det förut och de som jag frågat har aldrig varit med om något sådant..
Här hemma har vi oxå en hel del mattrassel och jag upplever samma sak som du, att ingen man pratar med känner igen det överhuvudtaget....
Har funderat på det där och kommit fram till att det måste bero på att de flesta jag känner inte kör med Standardmodellen.
Följdaktligen tycker de att det är helt ok att liten äter i 2 min och sen sover 20 min, äter 2 min, sover 20 min osv..... Men det tycker ju inte jag!! Så kanske får man acceptera att det tar ett litet tag för liten att förstå att: Nu är det mat och då äter man!, precis som vi jobbar på att få dem att förstå att: Nu är det natt och då sover man! :D

En tanke bara.....som iallafall får MIG att inte gruva mig så mycket för matstunderna!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Låttis

Inlägg av Låttis »

Ja men det är väl skönt att man glömmer det jobbiga och kan glädjas och minnas det som gick bra istället :)

Nu har det varit upp och nervända världen här, helt plötsligt vägrar han äta direkt när han vaknat, är dunder sur och grinig... Måste få vakna till och sen måste jag få honom på bra humör innan han vill äta. Alltså från ena dagen till den andra, här svänger vi hit och dit som i en tango ;)
Känner mig lite smått lessen faktiskt när man hört hur människor njutit under ammningen... Skulle gärna vilja vara där jag åxå, men det har krånglat med det mesta sen start... Men ett är då säkert, jag ger inte upp i första taget ;)

Ja det är en bra tanke "Irmasmamma" tack för den :heart:

De två sista nätterna har varit ... inte så bra ... Lillen har vaknat kl 1 kl 2 kl 3 och kl 6. Behöver bara röra lite i vagnen så somnar han om men det blir ju lite upphackat för oss, känner mig trötter.
Lägger honom kl 19.00 nu sen matas han kl 19.15 - 19.20 någongång...
Är det bättre att vänta 10,15 eller 20 minuter efter han somnat innan man matar på?
Sen får han 22.00 åxå.
Hoppas att de nya rutinerna fallit mer på plats till denna natt så han får sova mer sammanhängande!

Kram till er alla fina människor :)

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad skönt att det börjar gå bättre på matfronten!! =D>
Låttis skrev:Känner mig lite smått lessen faktiskt när man hört hur människor njutit under ammningen... Skulle gärna vilja vara där jag åxå, men det har krånglat med det mesta sen start... Men ett är då säkert, jag ger inte upp i första taget ;)
Jag hade också en sån där romantisk bild av hur mysigt det skulle vara att amma. Och vad jag slet för att få det att fungera. Helt i onödan, tycker jag nu i efterhand, det finns ju så mycket annat att njuta av än amningen som är lätt att glömma bort när man är så amningsfokuserad.
Låttis skrev:Är det bättre att vänta 10,15 eller 20 minuter efter han somnat innan man matar på?
5 och 20 minuter är naturliga sömnrytmpass som är bra att väcka efter. Samt 45 min, 1,5 h, 2 h och 3h.

Låttis

Inlägg av Låttis »

Ja det tar sig... Små steg framåt!

Inatt gick det bättre med sovandet.
La kl 19.00 mat 19.20 och mat igen 22.00.
Sen vaknade han kl 02.20 och kl 03.00 sen sov han... Men då ringde min gubbes tel kl 04.30 och då tog jag upp lillen och gav mat. Frukosten vart väl si och så, han åt inte allt för mycket...
Känner mig lite splittrad... Ska jag försöka få honom att sova till 07.00 innan han får mat?
22-07 blir ju 9 timmar, visst ska han klara det?
Men då tänker jag om han är allt för hungrig och missar bröstet i all iver så kan ju denna totala panik utbryta och alltså det är inte lätt att lugna och få i honom mat då...
Suck!
Har någon något tips, egna erfarenheter?

Tack SaraMilana för alla dina goda råd och positiva inställning! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"