Vaknar tidigare på morgonen och dagsluren..Shemaändring?

Skriv svar
TinaMargareta

Vaknar tidigare på morgonen och dagsluren..Shemaändring?

Inlägg av TinaMargareta »

Lite bakgrundshistoria..
Leon har sovit relativt bra efter kuren..ingenting att klaga på!! =D> :heart:

Schemat ser ut såhär:

Morgon: 7
Frukost: 7:30
Lunch: 10:30
Lur: 11:45-14:00
Mellan mål: 14:30
Middag: 17:30
Bad, skoj och nattslurk: 18-19
Natt: 19

Han har börjat att vakna nu ca en timme innan han ska upp, alltså ca 06:00 och håller på tills det är morgon.
Samma sak gäller luren..han vaknar antingen en timme eller en halvtimme innan.

Ber han om mindre sömn nu? Leon är 11 och en halv månad och man ska ju minska tiden när han är ett år..men det verkar som om han vill det nu.

Jag ramsar verkligen så lite som möjligt.
På dagen ifall min Sambo är hemma så brukar vi prata med varandra..sen om inte det hjälper sätter jag på musik..stökar i köket..men han ger sig inte..så ibland har jag fått ramsa, han blir tyst en liten stund men sätter igång igen efter någon minut.

På morgonen så brukar jag direkt gå upp och sätta på musik och avvakta lite..om det inte heller hjälper så brukar jag ställa mig i köket och fixa lite..men oftast så han håller på och gnäller tills han ska upp..

Tacksam för svar!
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Vaknar tidigare på morgonen och dagsluren..Shemaändring?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst kan det vara dags att dra ner på sömnen. Gör om middagsluren till 1,5 tim tycker jag och utvärdera om 2 veckor.

ang. tidig morgon, har du infört väckarklocka? Köp en billig på batteri och ställ utanför dörren. När klockan ringer DÅ gör man stor grej av saken och går in, kan han så kan han ju stänga av den själv, annars stänger man av framför dem så de ser att det är klockan som gör morgon.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TinaMargareta

Tack för svaret! :D

Jag ska dra ner på luren nu på en gång! :D

Nej jag har inte infört en väckarklocka..smart idé!! Det ska jag verkligen införskaffa! Men då kommer genast en ny fråga..
Ska jag fortsätta med att sätta på musik och stöka i köket efter jag har införskaffat en väckarklocka?

En annan sak jag har gått och grubblat på..
Ifall jag har lagt honom på dagen kl 12 säger vi.. och han somnar inte förrän 12:15..ska jag börja räkna 1,5 timme från det han har somnat? alltså 12:15 och inte 12?

Tacksam för svar!
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TinaMargareta

Angående när man börjar räkna sovtimmarna.
Lille Leon sover i vardagsrummet med draperi för, och idag var det första dan som vi återförde liv till vardagsrummet..och han pratade i en timme innan han somna :)

Ska jag då ta upp honom 8 imorgon då och inte 7 så han får sina 12 timmar?
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Nej, du ska inte räkna aktiv sömn utan schemalagd sömn. Du ska alltså natta och väcka samma tid varje dag, oberoende av när han somnar. Om han vill ligga vaken en stund på kvällen är det hans sak - man kan inte tvinga någon att sova :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
TinaMargareta

Hej och tack förs svaret!

Jag kom på mig själv dagen efter att det var fel tänk..
Jag vet ju att jag absolut inte ska störa honom när han ligger och pratar för sig själv..det är ju hans privatliv!! :D

Men kan man använda sig av marginalkvarten om det tar en längre tid för han att somna? Alltså att han kan gå upp 7:15? Eller gäller det bara om han skulle vakna upp på natten eller morgonen och gnäller en stund och sen somnar om?
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej TinaMargareta,

marginalkvarten på morgonen använder jag själv ganska ofta med min lilltjej, för hon är en riktig tröttis och sover gärna lite extra. Det påverkar inte lunchluren eller natten för henne. För andra barn kan det göra det, så där får man vara lite restriktiv. Beror på om det är en piggis eller tröttis. Men jag tycker inte att du ska bry dig i om det tar lång tid för honom och somna, tänk förutsättnignen att sova 12 timmar, inte att han absolut måste sova varje minut.

Eftersom du haft lite strul med tidiga mornar tycker jag du kan hålla dig till schemat och införa väckarklocka som ni pratade om tidigare i tråden. Håll tiderna framöver en tid, så att de sätter sig. Sen kan man vara lite mer generös med marginalkvartar om man tycker det funkar.

Skriv gärna hur det går för er :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
TinaMargareta

Jag införde väckarklocka efter att jag fick tipset, men jag använde min mobil som väckarklocka och det verkar ha funkat! :)
Efter första morgonen som jag gjorde en stor grej med klockan och visade honom vart man stängde av så har han inte vaknat klockan 6, det har hänt bara en gång på flera nätter så det verkar absolut funka! :)

Jag har även använt mig av marginalkvarten som test för att se om det funkar för honom och det har det! :)

Vd skulle jag ta mig till utan forumet?? Så himla bra tips man får hela tiden!! :D :D :D :heart:

En annan fråga som jag har på hjärtat nu när jag ändå är igång ;)

Vi ska fira Leons ett-årsdag i mitten av Feb.
Och vi hade tänkt att ha en födelsedagsmiddag.
Kan jag låta han vara vaken till 20 ist för 19 som är hans vanliga tid, men att han ska gå upp samma tid som vanligt såklart..
Jag har för mig att jag har läst någonstans att man kan låta sitt barn vara uppe lite längre vid något enstaka tillfälle..stämmer det?
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, vad bra att det löst sig nu :thumbsup: .
Visst är forumet bra, finns så mkt bra o läsa här :D .

Visst kan ni låta honom vara uppe lite extra någon gång. Kanske kan du ge honom lite extra sömn på luren, så orkar han med. Verkar han vilja sova kan du kanske lägga honom ändå, trots att det är han som ska firas :wink: :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"