Dunkar huvudet i madrassen!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

Dunkar huvudet i madrassen!?

Inlägg av Tess »

För några veckor sedan, ungefär när lill-tjejen blev 8 mån, började sömnen krångla igen. Men med attityd och verktygen så gick det över. Men hon började i samma veva med något märkligt. :? När vi lägger ner henne i sängen börjar hon dunka ansiktet rytmiskt i madrassen. Ganska hårt dessutom. Oftast gör hon det i ett par minuter innan hon somnar. Varför gör hon så? Det verkar inte helt normalt...? :( Ikväll när hon skulle somna gjorde hon likadant, men kunde inte komma till ro utan dunkade och dunkade och började skrika upp sig rejält. Efter verkningslös ramsa så gick jag in och buffade * 8 med efterföljande solfjäder. Då slappnade hon av och somnade lugnt. :sleep:
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
Lottanen
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 23:48
Ort: H?gersten, Stockholm

Inlägg av Lottanen »

Vår 8-månaders kille brukar gräva in ansiktet i madrassen/täcket. Lite läskigt, eftersom vi inte har larm. Ofta när jag har gjort morgon så har han haft huvudet nedåt i täcket (han brukar alltid vakna innan sin riktiga morgon, så jag får avvakta och då håller han på och gnäller). Men min teori är att det är ett sätt att somna på/bli lugn på.

Tänkte bara skriva att din lilla tjej inte är ensam om detta beteende.

:) Lotta
Bild
Kurning p?b?rjades 20 december -05.
K?pte Sova hela natten av Anna Wahlgren senh?sten -05, vilket var min f?rsta kontakt med henne.
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

I Barnaboken under 8 och 9 månader står det om precis det här slags beteendet. Eftersom jag har den tyska utgåvan kan jag inte citera men det är alltså inte alls ovanligt i samband med 8-månadersångesten.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, krümel :D Precis. Det är ångestlösande. Ska bara förhindras om barnet skadar sig självt. Och så är ju inte fallet här.

Respektera :!: Åttamånadersångesten är ingen barnlek. Om man säger :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"