Det går åt fel håll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Myra

Det går åt fel håll

Inlägg av Myra »

Hmm... våran lilla tjej som är 3 1/2 månad har sovit bra på nätterna får man väl säga och ätit en gång vid 4-5 tiden. Hon somnar problemfritt vid 20.45 och har morgon kl 7 (ibland har hon sovit till 7.30). Nu har hon dock börjat vakna på nätterna och det blir bara oftare och oftare :!: :?: Inatt 8 gånger. Har kört standarmodellen sen start och använder mig av buffning. Hon är inte vaken länge utan gråter en stund (ARG) och tystnar så fort jag buffar lite. Hon ligger i vårat rum i vagga.

Nu vet jag inte riktigt vars jag ska börja, skulle vilja få bort nattmålet och även förlänga natten samt att hon ska slippa vakna 8 gånger per natt den lilla stackaren.

Ska jag testa att lägga henne i vagnen några nätter och vagna så fort hon vaknar för att få bort nattmålet och även hennes många o korta uppvaknaden? För jag kan väl inte köra en regelrätt kur när hon fortfarande äter på natten?

Usch vad det känns trist när något som funkat bra blir sämre och man tycker att man gör på samma sätt som tidigare....
/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Bestäm dig.
Ska hon äta en gång på natten, ska den tiden, lika väl som tiderna på dagen vara spikad, inte "runt 4-5 tiden" utan på bestämt klockslag.
Om du vill/tycker att hon ska äta en gång på natten kan du vagna "runt omkring" denna tid.
Annars bestämmer du dig för att ta allt på en gång.

Vagning funkar ju helt klart bäst på så små bebbar. :D

Kanhända beror detta på att hon behöver mer mat? Att hon helt enkelt blivit lite större och kräver lite mer inför natten. Ammar du? Du kan ju fundera på att ge lite extra inför natten i så fall, lite ersättning i flaska, som en liten extra skjuts inför natten. Eftersom detta funkat innan kan det vara så "enkelt" :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Myra

Inlägg av Myra »

Jag ska testa med vagning.....gjorde så på nyårsnatten och allt gick över förväntan trots tjo o tjim och att vi dessutom störde henne genom att mitt i natten sätta henne i bilstolen! Hon vaknade inte och vi lade henne i vagnen när vi kom hem. Först kl 6 vaknade hon till men somnade snabbt om efter lite vagning och sov till 8.15 då jag väckte henne!!

Hade ju tänkt väcka kl 7 men vi var lite trötta efter nyårsfirandet :oops: Vet inte om hon var helt utmattade efter föregående natt eller vad? Sov bra gjorde hon i alla fall. Ska sova i vagnen i natt oxå för nu har jag bestämt att nattmålet ska bort och hon kan ju bevisligen vara utan nattmål, hon sov 11 timmar i natt och bara på bröstmjölk. Har gett henne ersättning en del kvällar och det kanske är det som spökat att hon fått lite knorr i magen av det och därför vaknade upp så många gånger.

Spännande att se hur den här natten blir.
/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

Har ju som sagt var tänkt vagna bort nattmålet inatt. Visst ska jag inte ramsa ngt utan bara vagna? Så fort hon piper till.

Ska jag ge det 3 nätter och sen flytta tillbaka till vaggan och då börja ramsa
om hon vaknar och endast buffa vid kris?

Tror det här kommer att gå alldeles lysande, jag har verkligen attityden inne men de här frågorna började mala i mitt huvud nu...tyckte att jag läst på men ibland känns det som att man blandar ihop allt man läst och blir osäker :oops: Skönt att det här forumet finns så man kan fråga.

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ramsa behövs inte på så liten dam.
Bara vagna.
Men jag hade nog inte flyttat tillbaka henne redan efter 3 nätter.
Jag vet själv att jag var lite feg... Låt henne ligga kvar i vagnen i allafall minst under en uppföljningsvecka också. Jag kommer ihåg att jag fegade 14 dagar innan jag lade tillbaks mina flickor efter kurning.

Det gick ju lysande med nyårsnatten, då är det bara att köra på! :wink:
Lycka till! :D

kram anna
Myra

Inlägg av Myra »

OK bra för jag körde ingen ramsa inatt. Fick vagna mellan 4-5 i princip hela tiden. Hon tystnade direkt när jag började vagna men började om 10 sek - 1 minut efter jag slutade....FEL/RÄTT att vagna så fort hon pep? Hon sov 5-6 och fick då vagna till 6.35. Väckte henne 7.15. Ingen mat i natt alltså och det gick ju rätt hyfsat tycker jag :?:

Jag är bara rädd att vi ska fastna i vagnadet och att det ska bli strul igen när man flyttar tillbaka till vaggan men det kanske inte är ngn risk även om hon får sova i vagnen några nätter och bli vagnad.
/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Bra jobbat! :D

Ingen fara att ha henne kvar i vagnen ett tag!

Nu får du tänka på att vara snabb med vagnen. Hon tystnar direkt nästan. Fortsätt då inte. Du ska göra en paus där, som är minst dubbelt så lång som själva vagningen.

Alltså, vagnar du en halvminut, ska vagnen därefter stå still oavsett hur det låter i den :wink:
Förresten, jag letar upp det suveräna svar AW gav mig för länge sedan och klistrar in i ett nytt inlägg istället, där har du svaret :D

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Japp! Här kommer det! (jag hade fastnat i vagnandet, så jag hoppas detta svar kommer hindra dig att göra detsamma)

"Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Hon kommer annars att vänta sig att du ska stå där hela natten och vagna och vakna så fort vagnen står still. Hon ska somna med vagnen stilla. Det är vansinne att vagna i timtal!!!

Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.

Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen. Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.

Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet.

Nattmålet ska du ha vi exakt samma tid. Så hon kan ställa in sig. På samma sätt morgonen. Den ska börja samma tid varje morgon. En kvarts marginal högst! Se Lathunden. Ju fastare tider desto färre frågor behöver hon ju ställa!"

kram anna
Myra

Inlägg av Myra »

Tack så jättemycket för all hjälp Anna! Suveränt. Man blir så glad när man går in på forumet och ser att man fått svar!

I svaret från AW stod det så här:
"Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig. " Det är alltså första gången för sen ska man alltså vänta dubbelt så länge som man vagnade innan man börjar om att vagna om jag förstår det hela rätt.

Nu ska vi se hur många nätter det tar tills hon slutar vakna o "fråga". Sen ska jag försöka förlänga natten för som det är nu är den från 21-07.

Hon verkar lite trött idag så hon får sova lite extra.

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Jag VET hur glad man blir när man fått svar! :D Jag blir lika glad själv varje gång jag fått svar och kört fast med något!

Jo, du har tolkat svaret rätt!

Men var lite försiktig med att låta henne sova lite extra under dagen...
Om du inte menar marginalkvartar förstås, för dem kan man ju alltid ta till!

kram anna
Myra

Inlägg av Myra »

Mäste bara få rapportera.... :D I natt vaknade hon 04.40 och och hon var ganska så ledsen så fort jag slutade vagna men jag lät det gå en stund innan jag tog några nya tag (hon tystnar direkt). 04.55 somnade hon om i en stilla vagn!! Och sov sedan till 06.45 och då lät jag det vara morgon (eg 07). Nu går det åt rätt håll! Hon sov 21-06.45 med ett avbrott på 15 min.

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

=D> =D> =D>

BRA JOBBAT!!!! :D
Precis som det ska vara ju! :D

kram anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, anna :D :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Myra

Inlägg av Myra »

5:e natten utan nattmål...går väl hyfsat men vaknar till lite ofta tycker jag. Vaknade till 4 gånger mellan 1 och 3 och började smågråta men somnade direkt om när jag drog två tag med vagnen. Men sen vaknade hon 03.55-04.18 och mellan 05.35-06.20 och då vagnade jag lite mer för då var hon mer ledsen men jag är noga med att göra enligt ovanstående råd. Hon tystnar direkt men börjar oxå om att gråta direkt men jag avvaktar en stund innan jag vagnar igen.

Hmm hur går jag vidare? Vet inte när jag "törs" lägga henne i vaggan igen men jag hade nog tänkt mig att hon inte skulle vakna till så här många gånger...jag gör väl nåt fel. Tycker ju inte att jag vagnar för mycket men kanske?

Ska jag köra ngn slags kur när jag flyttar tillbaka henne till vaggan? Eller ska jag börja med att bara ramsa första natten och bara buffa vid absolut kris?

/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

Nu ikväll gav jag ersättning efter att hon ammat länge och hon åt 90 ml utan att blinka :wink: Får se om det gör ngn skillnad inatt. Kanske hon varit lite hungrig ändå och därför vaknat till lite då o då? Har testat ge ersättning ngn gång tidigare (NAN) men då upplevt att hon vaknat oftare för att hon blivit lite bubblig i magen.
/Myra
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"