Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Inlägg av Manfred10 »

Sovhjälp skrev:Det var inte på nått sätt att försöka sätta dit dig.
Ingen fara för det! :D

Så här säger SusanD om sista sovpasset
SusanD skrev: Jag har med tiden lärt mig att se den som en slags sömnslurk precis som nattslurken av tuttemjölk. Behöver lilla barnen den 45-min luren så sover han gott, är behovet mindre så sover han kortare tid kanske bara 20 min. Men ser jag det som en sömnslurk så stressar jag inte upp mig över hur många minuter han sover, han tar den sömn han behöver under den luren. Dessutom så sover han alla de andra lurarna precis som han ska och 12-tim natt utan uppvak. Så sover gott gör han i det stora hela.
Ge du 10 minuters insomningstid till luren istället för eventuell marginalkvart. Du kan oxå läsa mer om eftermiddagluren i tråden som jag hänvisade till ovan.

Du ger de bästa förutsättningarna, men sova måste han göra själv. :mrgreen:

angående schemat: Nats förslag ser bra ut tycker jag. Eventuellt kan du ta sista vilan 16.30 i stället för 17. Middag 17.00 om mellisen inte är så "kraftig" Men sen dröjer det ju ännu ett tag innan syskonen kan sova tillsammans ändå.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,

Jag vill uppdatera lite och kolla vad ni tycker.....

Vi är ju snart inne på 1 månad sen vi började kuren och han gråter fortfarande när han ska somna allt från 10-35 min på morgon och lunch passet.
Han sover hela natten med vissa uppvak men somnar om för det mesta( kanske behövt ramsa 2 ggr under natten de senaste 2 veckorna). Han vaknar under vargtimmen mellan halv 7 och 7 men ska egentligen vakna 7.30.

Ända sen jag började satsa mer på skrattet innan läggning så är det mer gnäll än gråt så det känns bra men det tar ändå jätte lång tid innan han somnar.
Nu har eftermiddagsluren kl 17.00 börjat krångla. Idag somnade han på marginalkvarten( och jag började 10 minuter innan utsatt tid. De två dagarna innan somnade han inte alls... utan fick vänta då han va tyst någon sekund och sen gick in och fick han någorlunda glad innan jag tog upp han.

Vad händer? ....

Vad betyder det om han fortfarande gnäller, smågråter och ibland gråter till morgon och godnatt luren?

vargtimmarna är det bara att köra på... så försvinner det snart?

Jag har inte vågat somna han i vagnen för jag tror han kommer bråka och inte somna och är rädd att förstöra hans schema. Har hela tiden väntat på att han ska somna utan gnäll och gråt hemma i sängen innan jag ska börja ha någon lur i vagnen. Men vi är snart inne på 1 månad av kurning och börjar känna mig instängd då jag är hemma för alla lurar och mål.

Tycker ni det är bättre att vänta med vagn lurnar tills det börjar sitta 100% hemma?

Ska man vagna först som markering(har aldrig gjort denna metod då vi kört i sängen från start) eller räcker det med ramsa?
21 maj 2011. Kurdatum 21 nov
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Verkar ju gå bra för er tycker jag, somnar om själv på nätterna och sover de flesta lurar =D>

Jag rekommenderade ett schema till dig för ett tag sedan enligt nedan:
7.00 frukost
9.00-9.45 Sova
11.00 lunch
12.00-14.00 sova
14.00 Mellanmål
17-17.20 Sova
17.30 Middag
18.30 nattslurk
19.00 Gonatt

Hur valde du själv sedan att modifiera det? Det kan vara lättare att se om det brister där om man har det senaste uppdaterade schemat framför sig. Du har glad gomorgon kl 7:30 va? Det verkar bestämt som att de flesta barn har en sömnrytm som ligger rätt fint mellan 19 - 07 så det är något du kan ha i bakhuvudet. Jag rekommenderar personligen alltid den tiden men ibland går det inte då tiderna måste anpassas till övriga familjen.
Ända sen jag började satsa mer på skrattet innan läggning så är det mer gnäll än gråt så det känns bra men det tar ändå jätte lång tid innan han somnar.
Jätte bra, fortsätt så, successivt kommer det bli lättare och lättare att få liten att skratta, han blir helt enkelt gladare :D
Nu har eftermiddagsluren kl 17.00 börjat krångla. Idag somnade han på marginalkvarten( och jag började 10 minuter innan utsatt tid. De två dagarna innan somnade han inte alls... utan fick vänta då han va tyst någon sekund och sen gick in och fick han någorlunda glad innan jag tog upp han.
Lägg du gärna 10 minuter innan luren börjar och se det som insomningstid, MEN jag tycker inte du ska lägga på en kvart efter sömnstunden. Då börjar du modifiera schemat alldeles för mycket och liten lär sig aldrig vad som gäller. Men som sagt var 10 minuter innan sömnstunden börjar kan du gott lägga liten innan varje lur. Personligen använder jag ENDAST marginalkvartar när det handlar om tidszoner, sjukdom och tänder.
vargtimmarna är det bara att köra på... så försvinner det snart?
Bara att köra på, de sitter snart. Ni gör helt rätt så fortsätt i samma stil

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej,

angående schemat så har jag kört på samma eftersom jag väntat på svar på ett schema som fortfarande gör att jag kan lägga han 19.30 men ha dagsluren kl 12( så som sin bror). Anledning till detta är att annars kommer inte hans pappa träffa han nått? han är hemma 18.30 från jobbet å då äter vi middag.... hur menar du attt det är bättre att köra 19-7?

Skulle hemskt gärna ha svar på följande 2 frågor från föregående mail.

Vi är ju snart inne på 1 månad sen vi började kuren och han gråter(för det mesta små grät, gnäll.. ibland småledsen och arg-
Han sover hela natten med vissa uppvak men somnar om för det mesta( kanske behövt ramsa 2 ggr under natten de senaste 2 veckorna). Han vaknar under vargtimmen mellan halv 7 och 7 men ska egentligen vakna 7.30

Är det något fel om han inte somnar utan gråt efter en månad, har läst överallt att det ska ta mellan 4-30 dagar...?

Jag har inte vågat somna han i vagnen för jag tror han kommer bråka och inte somna och är rädd att förstöra hans schema. Har hela tiden väntat på att han ska somna utan gnäll och gråt hemma i sängen innan jag ska börja ha någon lur i vagnen. Men vi är snart inne på 1 månad av kurning och börjar känna mig instängd då jag är hemma för alla lurar och mål.

Tycker ni det är bättre att vänta med vagn lurnar tills det börjar sitta 100% hemma?

Ska man vagna först som markering(har aldrig gjort denna metod då vi kört i sängen från start) eller räcker det med ramsa?[/b]
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej hej. Någon som kan svara på mitt tidigare inlägg?
:P
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Ledsen att du fått vänta på svar. :oops:

Vet inte riktigt hur vi skall hjälpa dig med schemat här? Jag föredrar att föräldrarna skapar schema och frågar efter synpunkter. Nat har gett mycket bra förslag tycker jag.
sovhjälp skrev:Är det något fel om han inte somnar utan gråt efter en månad, har läst överallt att det ska ta mellan 4-30 dagar...?
Det är inte alla som har helt knäpptysta läggningar efter avslutad kur. Det är inget fel att ligga och gnöla och vara lite småsur innan man skall sova. Det får man lov till att göra, utan att det skulle vara något fel. För oss tog det nog 1,5 månad innan vi hade tysta läggningar. Ibland kan det komma lite prat och joller och någon ENSTAKA gång nåt surt yttrande. Häng inte vid dörren när han håller på och somnar, utan gå till ditt istället. :wink: :lol:

sovhjälp skrev: Tycker ni det är bättre att vänta med vagn lurnar tills det börjar sitta 100% hemma?
Inte ska ni behöva känna er instängda, inte. Varför äter ni inte typ mellanmål ute? Jag tycker väl inte att allt ska behöva helt perfekt innan ni sätter igång och kör någon vila i vagn. Det är attityden som är avgörande. Kör ni någon vila i vagn- och var beredd på fler frågor innan han knoppar in. Ni lägger i vagnen- tillrättaläggning- skak i handtag- ramsa bort. Känner ni att ni kan hoppa skaket i handtaget, så gör det. Lättast är det om ni har en fast vagnvila i fortsättningen så att han får en chans att vänja sig vid det hela.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,
Det var ett bra tag sen nu. Men eftersom det har gått upp och ner hela tiden tyckte jag det var bäst att avvakta. :cry:

Jag har lite frågor nu eftersom vi fortfarande inte haft en enda dag då alla lurar funkat utan gråt . Har jag tur så blir det små gnäll i en kvart så tystnar han vilket e en underbar läggning iså fall men det händer max 1-2 ggr per dag.
Men de senaste 2 veckorna har vissa läggningar oftast natt passet men ibland även lunch passet vart hemskt. Då han gråtit i 1.5 timme av de totalt 2 han skulle sova på lunchen. Eller 1.5 innan han somnar för natten.

Nätterna funkar fram till vargtimmen vilket oftast brukar vara mellan 5-7 på morgonen. Han ska sova från 19:20-7-30.
Förut funkade det med mozart på vargtimmarna vilket då var vid 7 tiden och nu har d blivit runt 5, men nu så tar det oftast inte. Inte ens solfjädern tar nu utan han blir bara jätte arg och försöker vända sig på sidan och vänder sig å har sig. Det enda som funkar e att buffa när d väl gått så långt att han blir så upprörd över 1 timmas gråt med hjälp av ramsa och mozart. Alltså så får jag buffa igenom den sista 1.5 timman fram till 7.30 då han ska vakna.

Känner verklige inte att jag hamnat i nått träsk då jag verkligen avvaktar och lyssnar av och ger han god tid på sig att somna om. Går absolut inte in för tidigt.. och går oftast inte in alls under dagen, kanske gjort d 5 ggr sen vi började kuren. Utan kör på med ramsa och husljud.

Kan tillägga att han börjat krypa och försöker ställa sig upp hela tiden och fått 2 tänder.

Frågor:

1. Hej borde inte allt sitta vid d här laget.... vi e snart inne på 2 månader?

2. Varför börjar han insomningar krångla genom a det kan ta upp till 1.5 timma av hysteri innan han somnar?

3. En dag kan funka super bra och den andra e kaos, dagslurarna kan funka jätte bra och sen e natt läggning hemsk, brukar d va så här?

3. Kl 17passet funkar nästan aldrig han gråter sig bara igenom dem, men om jag promenerar med han så han somnar med rullande vagn så somnar han på en gång.
Vad ska man göra här?

4. Vargtimmen varför börjar den krångla mer nu? Förut vakande han vid 7 och nu börjar han strax innan 5? vad ska man göra?

Vill bara avsluta med attityden finns till 100%, eftersom dags läget är ändå miljoner gånger än ursprungsläget... så vi kör på... och hoppas bara att polletten ska trilla ner snart... men man undrar ju om man gör nått fel eller om han bara e envis?

Tack än en gång för att ni finns .... denna metod trots att den inte funkar till fullo och han inte är en säker sovare ännu har räddat vår familj då vi vaknade 20-30 ggr per natt innan, plus att han sov 7 ggr på dagen och små åt hela dagen förr...
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen sovhjälp! :lol:

:arrow: Lägg in det schema som gäller för lillkillen, så tar vi en titt igen.

:arrow: Hur ser käkandet ut på dagarna?

:arrow: Kan du beskriva hur ni hanterar uppvak?

Lite starttankar så vi kan fundera tillsammans :wink: , för jag ska erkänna att jag blir bekymmersam över att det fortfarande strular.

Angående den sista vilan så kan det vara så att den är på väg bort. Nu vet jag inte hur lång den är i dagsläget, men det är helt OK att ta en vagnpromenad och ge förutsättningar för sömn.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej:

Dagen ser ut så här:

7.30 vakna, ca 120- 160 ml välling och nästan en portion gröt
9-00 - 9:45 sova
11.00 lunch (en stor burk mat(dock hemmalagat) och ca en halv burk frukt
12.30 -14.30 sova lunch
14.30 mellan mål(en portion frukt plus frukt
17,00 -17.20 sova
18.00 Middag
19.00 nattslurk men tar ej emot
19.30 god natt

allt går upp och ner hela tiden. Men de senaste dagarna funkar frukost och lunch passet bra med insomningen= lite gråt och gnäll men tyst inom 10 min.
Morgon passet brukar han sova igenom, någon gång kan det krånga...
Men lunch passet vaknar han vid 2 nästan hela tiden... har börjat med att sätta på dammsugaren och tv:n när han vaknar och det funkar ibland,,,
eftermiddagspasset( 17.00) funkar till 99% ALDRIG. Men om jag promenerar rakt igenom så somnar han på en gång... men det blir svårt att promenera med 2 barn(min andra son på 2.3 månader under vintern.

Läggningen har funkat för det mesta men börjat strula de senaste 2 veckorna då uppvaken på natten börjat. I går tillexempel somna han 20.35 alltså en timme efter utsatt tid. Då ramsa vi vid läggning, satte på dammsugaren, tv då han inte lugna ner sig... ramsa vid behov sen somnade han 20.35

På natten har han börjat vakna allt från 3-7 och förut var det tidigast 6. Förr räckte det med en ramsa så var det tyst eller mozart. Nu är det för det mesta som eftermiddagspasset(17.00) kaotiskt, sätter på mozart, om det inte funkar dammsaugaren och ramsar vid behov.. ibland somnar han och har behövt buffa vid 3-4 tillfällen de senaste 2 veckorna.

Har inte börjat ta lurar i vagnen då allt strular fortfarande. Enda gången på helger vid 17.00 passet..

Vad gör vi för fel........... :x :x :x :x
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

glömde säga att 17.00 passet då vi kör med vagnen på helgerna aldrig är stillastående först utan vi promenerar på en gång.
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

OJ såg att d vart fel under vad han äter som mellanmål. Han äter 1- 1,5 portion gröt och en halv burk frukt
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!!

Mat
Tycker absolut inte att det verkar vara för snålt tilltaget på era portioner, snarare äter han ganska mycket. Vore jag du skulle jag INTE oroa mig för att han är hungrig iallafall :D Och det är ju skönt att kunna stryka det orosmomentet..

Nattslurken

Fortsätt erbjuda men tvinga inte barnet att äta. När/om han blir sugen på en slurk så finns alternativet så att säga..
Har inte börjat ta lurar i vagnen då allt strular fortfarande. Enda gången på helger vid 17.00 passet..
Bra! vänta med detta tills allt sitter!
Men om jag promenerar rakt igenom så somnar han på en gång... men det blir svårt att promenera med 2 barn(min andra son på 2.3 månader under vintern.
Jag antar att du menar att du går med vagnen?
Om så tycker jag att du ska sluta med detta ögonaböj.. annars fastnar du bara i ett vagnträsk istället där du till slut måste ha alla sovpass i en rullande vagn och ni är tillbaka där ni började.
Vill ni gå med vagnen så vänta till 10 min efter att barnet somnat. Lär sig barnet att somna till en rullande vagn kommer han inte att kunna somna om när han vaknar om vagnen står still och ni är fast.
Läggningen har funkat för det mesta men börjat strula de senaste 2 veckorna då uppvaken på natten börjat. I går tillexempel somna han 20.35 alltså en timme efter utsatt tid. Då ramsa vi vid läggning, satte på dammsugaren, tv då han inte lugna ner sig... ramsa vid behov sen somnade han 20.35
Jag tänker att det beror på endera överskott på sömn eller på en antågande 8-månadersångest. Han börjar närma sig 8 månader nu va? Många drar ner till 2 dagslurar vid denna tid, andra väljer att behålla en dagslur för att ge barnet mer sömn under den jobbiga ångesten som inträder kring 8 månader.

Istället för att sova det sista passet kan man erbjuda annan vila, en vaken vagnpromenad, skönt nerbäddad men inte i liggande läge, eller om barnet får sitta i en bärstol och ni tar en liten skogsprommis.

Vad tror du om mina tankar?
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,
Oerthört tacksam för svar.

Jag vet inte riktigt vad det kan vara. Vi började ju när han var 6 månader och han blir 8 månader den 21 Januari. Vi har inte fått uppleva att det funkar helt och hållet en enda gång.... alltså utan riktigt gnäll och gråt vid läggning under en alla passen på en och samma dag....

Tror absolut inte att han får för mycket sömn eftersom han verkligen är jätte trött strax innan 5. Därför e det så irriterande att han oftast inte somnar då eftersom han blir övertrött för läggning.
Ska man lägga till en kvart på morgon passet så att han sover 1 timme istället för 45 min? och försöka ta bort 5 passet?

Vad tror du om att han börjar sova oroligare på natten börjar vakna redan kl 2 nu den senaste veckan. Han har hela tiden vaknat tidigast 6 innan?

:?: :?: :?: :?: :?: :?: känns så dumt att det funkar för alla men inte för oss :oops: har verkligen kört stenhårt och är fortfarande 100 procent motiverad men vill bara att det ska funka utan gråt nu... han har ju gråtit från och till i 2 månader nu ...

TAck för din tid... du är en ängel
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!

Förstår att det känns kämpigt och motigt och det kan vara så. Jag är ganska övertygad om att ert krångel just nu till stor del beror på 8-månadersångesten. Ingen kur i världen kan göra den perioden helt smärtfri men med hjälp av de fina verktyg som finns i SHN och den livsfilosofin som finns i barnaboken, kan man göra tiden uthärdlig för de små.

Ta denna tid med en nypa salt, räkna inte med de finaste resultat utan kämpa stenhårt och var tacksam för att han sover hyfsat bra. När denna jobbiga månad är över kommer säkerligen kronan också att trilla ner ordentligt.

Har du barnaboken? kanske någon annan bok om utvecklingsfaser? läs gärna på om 8-månadersångesten. Det kan vara bra att veta lite mer vad man har att jobba med...
Ska man lägga till en kvart på morgon passet så att han sover 1 timme istället för 45 min? och försöka ta bort 5 passet?
Jag skulle inte rekommendera det. 1 timme är inget bra sömnintervall om man ser hur barns sömncykler fungerar.

Jag hade tagit bort sömnlur 3 och ersatt den med en vagnpromenad (vaken promenad). På så får ni bort den krångligaste luren och ger en chans att de andra lurarna och nattsömnen fungerar fint. Han är ändå i den åldern där väldigt många faktiskt drar ner till två lurar. I och med att du skriver att i 9 fall av 10 sover han ändå inte kl 17-sömnstunden ser jag ingen mening att ni ska ha kvar den när han är så pass stor. Bort med den bara!! :D

7.30 vakna, ca 120- 160 ml välling och nästan en portion gröt
9-00 - 9:45 sova
11.00 lunch (en stor burk mat(dock hemmalagat) och ca en halv burk frukt
13.00 -14.30 sova lunch (minskad med 30 minuter)
14.30 mellan mål(en portion frukt plus frukt
17,00 -18.00 vagnpromenad
18.00 Middag
19.00 nattslurk men tar ej emot (fortsätt erbjuda, testa en smörgås istället)
19.30 god natt

12 timmar natt
2 timmar och 15 min dagssömn
Mina ändringar kan du finna med fet stil

Ändra schemat på direkten och i övrigt tycker jag du kan fokusera extra på nedanstående lista:
* uteaktiviteter
* extra mycket social delaktighet (du vet vad det är?)
* långt skrattet till gonattet innan varje lur
känns så dumt att det funkar för alla men inte för oss :oops: har verkligen kört stenhårt och är fortfarande 100 procent motiverad men vill bara att det ska funka utan gråt nu... han har ju gråtit från och till i 2 månader nu ...
Nej nej ni är super duktiga, tycker ni jobbar på jätte bra!!!! det är att jobba i uppförsbacke under såna här lite jobbiga faser. Man kan helt enkelt inte ha för stora förväntningar på resultatet och på barnet i stort när de är 8 månader. Många vill inte träffa främlingar, många vill inte ens träffa sin pappa :shock: gråt och oro är vanlig.. Jobba på med samma goda attityd så kommer ni att lyckas!!!!
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,

Tack så jätte mycket för ditt stöd... man blir lite osäker då man får hör av familj och vänner att om det inte funkar efter månader så kanske han e en sån bebis det inte funkar på..

Angående schemat:

* Han är ju jääätte trött vid halv 5 redan och han somnar ju på en gång när man promenerar i vagnen(har dock inte prövat att han ska somna in först och vänta 10 min innan jag börjar promenera) vid 17.00 luren.
Betyder inte det att han behöver sömnen då?

*Ska man promenera i en timme? ska verkligen försöka men blir ganska stressigt med min 2 åring och fixa middag å så`

* På dagis sover de middag kl 12.... ska jag förflytta tiden framåt ändå?

*Hur kommer det sig att du skar ner på lunch luren? och förflytta tiden? Någon speciell anledning?

Han bråkar mycket med maten nu... så jag får leka pajas, och ge han något att hålla i handen eller en majskrok.
E det fel? ska jag inte distrahera han? utan bara inte mata han då..

P.S Har inte barnaboken ska försöka låna den på biblioteket?

Tack för er hjälp... jag e bestämd att d här måste funka... om det funkar för alla så måste det göra det för mig med... :P :P :P :P :P :P :P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"