Här finns en checklista för små skarvare, kanske finns här något du missat? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844
Charlie & sömnen
-
SaraMilana
Re: Charlie & sömnen
Ha lite tålamod!!
Det kan ta lite tid innan poletten trillar ner, hur man gör när man somnar och hur man somnar om. Rom byggdes inte på en dag.
Här finns en checklista för små skarvare, kanske finns här något du missat? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844

Hallå igen! Vår lilla Charlie har nu blivit 12veckor. Dagarna ser fortfarande olika ut då jag inte får honom att sova längre än max 1h i stöten på dagen, oftast 30-45min. Han somnar oftast runt 21-21.30 och vaknar 9.00( mat ca 05.30-6.00). Jag vet inte hur jag ska lägga sömnpassen....förslag? Funderar också på när man ska börja lägga tidigare på kvällen? Han brukar ha svårt att somna före 21.00. Har prövat.
Charlie föddes 8/10 2011
Om ni vill tidigarelägga dagen lite, så behöver du börja med att väcka tidigare på morgonen
Det kan ta sina tre dagar innan han accepterar att det är andra tider som gäller, så det är ingen idé att försöka utvärdera efter bara en kväll eller två.
Oavsett om ni börjar dagen kl 07 eller 09 så är det vanligt att ha tre sovpass. Det första kanske blir 45 minuter eller 1,5 h, beroende på om du har en tröttmössa eller en mer pigg modell. Sovpasset mitt på dagen är för många 2 h, eller kanske 2,5 h om första luren bara är 45 minuter. Och sista sovpasset brukar vara 45 minuter.

Oavsett om ni börjar dagen kl 07 eller 09 så är det vanligt att ha tre sovpass. Det första kanske blir 45 minuter eller 1,5 h, beroende på om du har en tröttmössa eller en mer pigg modell. Sovpasset mitt på dagen är för många 2 h, eller kanske 2,5 h om första luren bara är 45 minuter. Och sista sovpasset brukar vara 45 minuter.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tack för svar:) Jag vet inte riktigt om han är pigg eller trött. Han vaknar gärna efter 45 min på fm och kan vara glad men blir ju trött igen efter bara 1h. Har hamnat i omvänd ordning då vakentiden har blivit innan maten så han somnar när han äter. Bara att starta om från början eller?
Charlie föddes 8/10 2011
TypLisiBlom skrev: Bara att starta om från början eller?
Börja redan på morgonen och se till att inte ha givit honom nattamat för nära inpå morgonen.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Hjälp, vad jag håller på här hemma. den ena dagen är aldrig den andra lik....dags att spika ett schema kanske för Charlie som blir 3 månader på lördag?! förslag på schema? vill gärna göra morgon ca 8.00.
Han kan fortfarande inte somna själv. på dagarna sover han i vagnen både inne & ute och han blir arg direkt jag lägger honom på magen för att sova. Måste vagna honom lugn ett antal ggr innan han somnar!
undrar också över kvällsrutinerna: jag ger honom sista flaskan i vårt sovrum , mörklagt, rapar honom och lägger sedan ner honom på mage. Han blir även då arg och jag tar till slut upp honom och får göra om processen typ 3ggr innan han somnar. Hur ska jag göra med allt detta?!
Han kan fortfarande inte somna själv. på dagarna sover han i vagnen både inne & ute och han blir arg direkt jag lägger honom på magen för att sova. Måste vagna honom lugn ett antal ggr innan han somnar!
undrar också över kvällsrutinerna: jag ger honom sista flaskan i vårt sovrum , mörklagt, rapar honom och lägger sedan ner honom på mage. Han blir även då arg och jag tar till slut upp honom och får göra om processen typ 3ggr innan han somnar. Hur ska jag göra med allt detta?!
Charlie föddes 8/10 2011
-
SaraMilana
Hej! 
Visst kan du spika schema! När jag bestämde mig för det tyckte jag att det var så skönt, så skönt att slippa räkna och fundera när det kunde vara dags för mat och sömn. Jag utgick från de tider som kändes naturliga för min lilla. Här finns schemaförslag. Och här finns en fin översikt där man snabbt kan se antal sömntimmar vid olika åldrar etc.
Angående nattslurken. Kan det vara så att han är alldeles för trött för att orka äta? För annars har ni väl inga problem med flaskan? Prova att ge nattslurken lite tidigare.

Visst kan du spika schema! När jag bestämde mig för det tyckte jag att det var så skönt, så skönt att slippa räkna och fundera när det kunde vara dags för mat och sömn. Jag utgick från de tider som kändes naturliga för min lilla. Här finns schemaförslag. Och här finns en fin översikt där man snabbt kan se antal sömntimmar vid olika åldrar etc.
Angående nattslurken. Kan det vara så att han är alldeles för trött för att orka äta? För annars har ni väl inga problem med flaskan? Prova att ge nattslurken lite tidigare.
nu har Charlie vaknat på nätterna igen! 3 nätteri rad har han vaknat ca01.00. han har sovit över det nattmålet drygt 2 veckor men nu är det igång igen! jag tycker att vi fyller på så mycket vi kan under dagen. han äter oftast 4 mål med ca 4h mellan varje. Ibland ett litet mål till innan natten om det behövs.
har nu i två nätter vagnat bort 01- målet och han har somnat om. ska man bara fortsätta med det? han ligger i spjälsäng så jag lyfter över honom till vagnen och vagnar. sen lägger jag honom i spjälsängen igen när han ätit nattmål ca 4.30.
Vad göra?!
har nu i två nätter vagnat bort 01- målet och han har somnat om. ska man bara fortsätta med det? han ligger i spjälsäng så jag lyfter över honom till vagnen och vagnar. sen lägger jag honom i spjälsängen igen när han ätit nattmål ca 4.30.
Vad göra?!
Charlie föddes 8/10 2011
Hej
Blir det inte väldigt stökigt att hålla på och flytta runt honom på natten? Beskedet du ska ge honom är att på natten händer det ingenting, och det blir ju svårt om du tar upp honom och sedan lägger honom i vagnen.
Tanken är inte att du ska "verktyga" (vagna, buffa etc.) så fort han vaknar utan han ska få somna om själv. Om han skriker upp sig ska du LUGNA, inte söva
Jag vet att det är tufft mitt i natten, men alternativet är att han fortsätter att ha uppvak
Han kommer inte att klara att somna om utan hjälp, förrän han lärt sig att somna på egen hand. Det är en process att lära sig att lyssna av sitt barn, men högst nödvändigt. Hur låter han
Arg, frustrerad, ledsen?

Blir det inte väldigt stökigt att hålla på och flytta runt honom på natten? Beskedet du ska ge honom är att på natten händer det ingenting, och det blir ju svårt om du tar upp honom och sedan lägger honom i vagnen.
Tanken är inte att du ska "verktyga" (vagna, buffa etc.) så fort han vaknar utan han ska få somna om själv. Om han skriker upp sig ska du LUGNA, inte söva
Han kommer inte att klara att somna om utan hjälp, förrän han lärt sig att somna på egen hand. Det är en process att lära sig att lyssna av sitt barn, men högst nödvändigt. Hur låter han
Tack för svar!! Nu har han somnat om av sig själv på nätterna i sin säng. Skönt!
Lite funderingar på dagsschemat. Så här har det sett ut de senaste dagarna:
Ca8.00 morgon & mat & umgänge
9.30 sömn 1,5h
11.30 mat & umgänge
13.00 sömn 2h
15.30 mat & umgänge
17.30 sömn 45 min
19.00 mat & umgänge
20.30 kvällsmål
21.00 natt
Nattmål ca 4.30-5.00
Ser det ok ut? Han gillar första sovstunden på fm 9.30 men har svårare att acceptera 13.00-luren. När ska man ta bort nattmålet kl4.30?
Lite funderingar på dagsschemat. Så här har det sett ut de senaste dagarna:
Ca8.00 morgon & mat & umgänge
9.30 sömn 1,5h
11.30 mat & umgänge
13.00 sömn 2h
15.30 mat & umgänge
17.30 sömn 45 min
19.00 mat & umgänge
20.30 kvällsmål
21.00 natt
Nattmål ca 4.30-5.00
Ser det ok ut? Han gillar första sovstunden på fm 9.30 men har svårare att acceptera 13.00-luren. När ska man ta bort nattmålet kl4.30?
Charlie föddes 8/10 2011
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Lisiblom
Vad fint att lille herrn lärt sig att somna själv, där har ni föräldrar givit honom en väldigt bra present! :thumbsup:
Jag tycker att dagarna ser bra ut vad gäller rytmen, men att nattningen kommer lite sent. Hos oss har allt efter kl âtta varit pâ tok för sent frân cirka tvâ mânader. När jag räknar pâ sömntimmar: 11 + 1,5 + 2 + 45 = 15 t 15 min sâ är det ganska sâ nära vad som rekommenderas för 3-4 mânaders (15,5), men min erfarenhet är att mânga gärna sover mer än sâ om de fâr. Jag skulle nog ha satsat pâ att natta tidigare, kanske natt 19.30-7.30 skulle funka hos er?

Vad fint att lille herrn lärt sig att somna själv, där har ni föräldrar givit honom en väldigt bra present! :thumbsup:
Jag tycker att dagarna ser bra ut vad gäller rytmen, men att nattningen kommer lite sent. Hos oss har allt efter kl âtta varit pâ tok för sent frân cirka tvâ mânader. När jag räknar pâ sömntimmar: 11 + 1,5 + 2 + 45 = 15 t 15 min sâ är det ganska sâ nära vad som rekommenderas för 3-4 mânaders (15,5), men min erfarenhet är att mânga gärna sover mer än sâ om de fâr. Jag skulle nog ha satsat pâ att natta tidigare, kanske natt 19.30-7.30 skulle funka hos er?
Det är väldigt vanligt att morgonluren är den som är "lättast" vad gäller läggning och den som skarvar minst. Hur ser vakenpasset ut där innan luren kl 13.00? Fâr han nâgon frisk luft? Ligga pâ golvet och gymma? Med vâr mellanbrorsa sâ gick jag ofta ut med honom en sväng alldeles innan lângluren, 5 minuter kunde räcka och jag hade honom ofta pâ armen och gick och kände pâ träd och sâ.Lisiblom skrev:Han gillar första sovstunden på fm 9.30 men har svårare att acceptera 13.00-luren.
Vid 4 mânader kan man börja räkna med att barnet klarar 12-timmars natt OM barnet äter tillräckligt (och inte bara mjölk/ersättning) dagtid. Jag har aldrig tagit bort nattmâlen aktivt, de har fallit bort av sig själva. Mitt fokus har istället legat helt pâ dagarna - mycket mat, mycket frisk luft, mycket fysisk aktivitet.Lisiblom skrev:När ska man ta bort nattmålet kl4.30?
Tack igen för svar! Så värdefullt med stöd:)
Om jag nattar tidigare så hinner han bara äta 4 mål på dagen. Räcker det? Jag tänker att han kommer vakna på natten då om han inte får en påfyllning innan sova....?!
Innan 13-luren brukar han "gymma", se på mej när jag pysslar med mina hushålls sysslor
Ibland blir det promenad. Fast idag sov han hela 2h utan att skarva!:)
Om jag nattar tidigare så hinner han bara äta 4 mål på dagen. Räcker det? Jag tänker att han kommer vakna på natten då om han inte får en påfyllning innan sova....?!
Innan 13-luren brukar han "gymma", se på mej när jag pysslar med mina hushålls sysslor
Ibland blir det promenad. Fast idag sov han hela 2h utan att skarva!:)
Charlie föddes 8/10 2011
-
SaraMilana
Jag tycker inte att du ska hoppa över nattslurken, den behövs för att fylla i eventuella "hål" under dagen. Men den kan komma tätare inpå sista målet, en timme eller en och en halv efter har vi kört på. Lägg de fyra stora målen med minst tre timmars mellanrum och max fyra, så ska det nog gå att få ihop.

Hej igen!! har varit svårt att få Charlie att äta de senaste dagarna. han har förut ätit nästan 180ml varje måltid men nu äter han ca 100ml sen får man truga och truga för att få i resten. Håller honom "bestämt" och försöker minimera synintrycken. han sover dessutom lite sämre på dagarna.
försöker få till 12h nätter men han har svårt att komma till ro på kvällen och det blir oftast senare än tänkt. Just nu sover han 1,5h fm, 2h dagen & max 30 min kvällen. Är det bättre med 45 min fm, 2h dag & 45 min em?
vill inte prova mej fram hur som helst då jag är rädd att äventyra nattsömnen som funkar bra då han väl somnat.
försöker få till 12h nätter men han har svårt att komma till ro på kvällen och det blir oftast senare än tänkt. Just nu sover han 1,5h fm, 2h dagen & max 30 min kvällen. Är det bättre med 45 min fm, 2h dag & 45 min em?
vill inte prova mej fram hur som helst då jag är rädd att äventyra nattsömnen som funkar bra då han väl somnat.
Charlie föddes 8/10 2011
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej LisiBlom
) dâ en för lâng morgonlur gjort att den "riktiga" lângluren i början pâ eftermiddagen börjat krângla. Dâ har jag kapat fm-luren till 45 eftersom jag vill ha den riktiga lângluren pâ plats frân början. Det är liksom stommen i schemat för mig.
Hur ser schemat ut nu? Pâ ditt ursprungliga schema ligger sista luren lite sent (17.30), kanske är det orsaken till att nattinsomnandet drar ut pâ tiden.

Ja, det är inte ovanligt att det krânglar lite med matandet runt tre mânader. Just som du säger sâ är det en god idé att minimera synintrycken. Äter han bara ersättning? Du skulle kunna börja fasa in välling sâ att det blir lite matigare. Och du skulle även kunna smâstarta lite fint med smakisar. Kika i den här fina sammanfattning Mer mat ât smâfolket om hur det kan gâ till.LisiBlom skrev:Hej igen!! har varit svårt att få Charlie att äta de senaste dagarna. han har förut ätit nästan 180ml varje måltid men nu äter han ca 100ml sen får man truga och truga för att få i resten. Håller honom "bestämt" och försöker minimera synintrycken. han sover dessutom lite sämre på dagarna.
Hos oss har vi kommit till en punkt (lite olika pâ olika brorsorLisiBlom skrev:Just nu sover han 1,5h fm, 2h dagen & max 30 min kvällen. Är det bättre med 45 min fm, 2h dag & 45 min em?
Hur ser schemat ut nu? Pâ ditt ursprungliga schema ligger sista luren lite sent (17.30), kanske är det orsaken till att nattinsomnandet drar ut pâ tiden.