Träning 2012!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sofias mamma

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sofias mamma »

Jag hakar också på här! :D

Jag har tränat en del under förra året, men lite i perioder tyvärr.. :roll:
Tränar hemma, korta o effektiva pass, ffa styrka. Mammaexpresspass passar mig! Var kund hos Olga en månad men var inte så nöjd så jag fortsatte inte. Jag fick också ryggskott 2 ggr i samma veva så jag har legat lågt med träningen nu i vinter.

Jag har tänkt träna 2 pass i veckan, gärna fler. Mammaexpressliknande pass. Plankan ska jag börja med igen, 2 ggr/dag.

Målet är att få mer mag- och ryggmuskler. Behöver inte gå ner så mycket med bli starkare :D . Min träning kör jag igång med på måndag!

Nu kör vi :!: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:-$ jag har tjuvstartat med nâgra plankor igâr och idag har jag TRÄNINGSVÄRK :shock: Det har jag inte haft pâ flera âr. :lol:
anna skrev:Välkommen!
Tack anna :D Det här känns kanonbra, nu ska jag bara se till att hâlla motivation uppe. :thumbsup:

Manfred10 skrev:Är mycket intresserad av var ni hittar er hemmaträning.
Jag hittade inspiration här http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/tag/plankor/

:heart:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

hejja Sarisparis =D> :D
Visst är det skönt med träningsvärk 8) . Jag ska också sätta igång igen snart, skönt! För visst bli man så mkt piggare av att träna :!: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Det var visst redan söndag :shock: :oops:
Ja... jag har inte gjort särskilt mycket :( Visserligen var vi på en "långpromenad" idag (ca 1 timme) men i Ronja-takt, så det kan ju inte räknas.

Får komma igång på riktigt nu kommande vecka!

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Fauve

Inlägg av Fauve »

Jag har inte heller gjort så mycket den här veckan, har varit sjuk. :( Två korta, lätta rehabpass har det blivit. Inte riktigt den start jag tänkt mig men men... Så fort jag blir frisk så ska jag komma igång!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
pluttens mamma

Inlägg av pluttens mamma »

Torsdag: 30 min kondition
Lördag: 20 min kondition + styrketräning hela kroppen och senare en 45 min ganska rask barnvagnspromenad.

Är så glad att jag kommit iväg och att det gått bra, trots att det känns så segt innan...! Men idag känns som att det är en förkylning på gång... :( Finns det något man får/kan träna fast man är förkyld?

Är så nyfiken, vad är mammaexpressträning?
Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Fredag: 30 min styrka + 50 min powersparktur lillebror, 10 kg i bärstol på ryggen, storebror 13 kg på sparken och jag som motor där bak! Funkade fint!

Lördag: 30 min styrka + 45 min sparktur

Söndag: 30 min styrka

I morgon hoppar jag på sockerfri månad med Råsmart-Ulrika! :D

Ses nästa söndag!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Dags för rapportering :mrgreen:

Jodå, jag har gjort tre pass denna vecka.
  • Må- spinning medelpass 55 min
  • Tors- crosstrainer 20 min+ löpband 15 min 9,5 km/h. Flåset finns allt!
  • Lör-gympa medelpass 55 min

Nu är jag igång och det känns underbart, man mår ju verkligen så gott av att träna.

Skönt med rapporteringstvång också! :lol:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej!

Bra jobbat pluttens mamma, Manfred 10 och lilloppans mamma :D

Bianca, tänk inte så mycket, bara gör. Motivationen finns inte alltid där, du får hjälpa den på traven. Jag brukar tänka att träning är som allt annat som ska göras hemma för att allt ska funka (laga mat, ta hand om tvätt osv) Det är inte alltid så roligt, men måste genomföras. När man väl har kommit igång, och se resultat så brukar det vara lättare.

Fauve, krya på dig!

Denna vecka blev det 4 pass
tis.:Olgas julpass (finns på bloggen)
ons: intervall på cross 20/40 i 20 min
to: pw 45 min
lö: bodyrock 12 min

Imorgon är jullovet slut, och vardagen tar vid igen, men det ska faktiskt bli lite skönt att komma in i lite rutiner, även för träningens skull.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
tis: rygg, biceps och axlar på gym
sön: ben, biceps och axlar på gym (inte samma övningar som tis dock)

Vad skoj att vi är så många i tråden! Bra jobbat! Håller med LindaVega, träningen ska bara göras i början. Sen kommer motivationen på sikt.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Härligt med så många nya här :)

6 pass denna vecka:

må: styrka ben&rumpa+mage 20 min
ti: styrka armar+axlar+mage 50 min
ons: magcirkel 12 min+tabataintervall med hopprep 4 min
to: bodyrock 12 min+ mage
fre: pw 1 timme+magcirkel 12 min
sö: kettlebellcirkel 10 min+bodyrock 12 min

Inget socker denna vecka :D Stod emot fast både mannen och barnen smaskade i sig lördagsgodis.

Jag har hittat bra tips till hemmaträning i Olga Rönnbergs blogg. Mammaexpresspassen fanns tidigare på hennes hemsida, nu hittar jag inte dem mera där. Den förnyades nyligen så kanske de dyker upp där igen. Sen finns det en massa bra pass på bodyrock.
Jag tränar oftast på kvällen då barnen sover. Men ibland blir det på dagen. De vill ibland vara med, så vi är fyra som tränar samtidigt :) Ganska härligt att se då de hittar på egna övningar eller försöker härma vad jag gör. De har lärt sig nu att det inte lönar sig att prata med mig under passet för jag är oftast så andfådd att jag inte kan svara :wink:

Motivationen, jag tänker också "just do it" :) Funderar inte alls ifall jag har lust att träna.Det som är planerat görs. Funkar inte annars.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Vill ännu tillägga att i dagsläge är träningen inte någonting jag måste göra,tvinga mig till, :D utan någonting jag ser framemot. Väntar på kvällen då jag äntligen får träna :) Och det är så skönt att jag kommit hit. För det har inte alltid varit så. Men nu hör det till dagsrutinerna, älskar att träna
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Jag hade ju också tänkt vara med här i tråden, men så efter nyår kände jag mig helt slut.. Tror jag satsade allt på att träna trots jul- och nyårshelger med tillhörande extra matlagning och sena kvällar mm. Satte omedvetet nyår som målsnöre. Och när jag just kommit i mål orkade jag inte riktigt kämpa mig upp för att köra ett lopp till. Så jag tog en vecka "i mål".

Men nu, nu är jag taggad igen! Så;

mål - fortfarande att etablera träningsvanan, inser att jag inte lyckats med det ännu.
träning - hemmastyrka (typ bodyrock), och jogging. Vill gärna yoga med, men jag tycker det är svårt att göra på egen hand. Kanske får bli en kurs till senare under året.
antal pass - tänkte i början på veckan sänka ambitionen till två pass/vecka, men nu känner jag att jag vill försöka med tre. Hmm, två, tre pass per vecka helt enkelt. 8)
varför - för hälsan :shock: Har läst för mycket om sjukdomar på sista tiden.. Sen är det ju trevligt att slippa ryggvärk en halv vecka för varje gång jag haft tvättstugan. Tänk innan hade jag ryggvärk hälften av alla dagar. Typ.

Heja alla er som tränat i veckan. Och heja oss som börjar nu. :lol:
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Sofias mamma skrev:hejja Sarisparis =D> :D
Visst är det skönt med träningsvärk 8) . Jag ska också sätta igång igen snart, skönt! För visst bli man så mkt piggare av att träna :!: :D
Ja, mycket skön känsla, särskilt mentalt - jag har ÄNTLIGEN kommit igâng! =D>

Men extremt ringrostig är jag, sâ när jag nu skriver ner svart pâ vitt vad det blev totalt sâ ser det ju lite ynkligt ut. Men men, det är en början, sâ here goes:

Torsdag: tänkte köra detta http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/tag/plankor/ men tvingades inse att allt utom en alldeles vanlig planka utan minsta tillbehör var vad jag klarade. I cirka 30 sekunder, sen kändes det som att jag dog :shock:
Sâ det blev 4 eller 5 plankor pâ cirkus 20-25 sekunder :roll: :lol:
Fredag: Träningsvärk. Peppad mentalt, men totalt oförmögen att ta mig ner pâ golvet.
Lördag: ledig
Söndag: körde plankor med maken innan middag - 5 x 60 sek med 60 sekunders vila. Kändes mycket lättare än i torsdags :D, men jag tvingas ju till insikt om att mina magmuskler - och inte bara dem - lämnar en del att önska.

Jag hoppas kunna öka bâde längden och antalet plankor inom en relativt snar framtid, men för stunden sâ nöjer jag mig med att köra mina 2-3 pass i veckan utan att känna press pâ att fâ till "riktiga" pass.

Tack Tilda för din beskrivning av hur du lägger upp din träning. Tror att det blir nâgon blandning av dag och kväll här med.
Jag gillar det som flera av er säger, att träningen är nâgot som bara ska göras. Och finns det nâgot bättre än mammor pâ att göra sânt som bara mâste göras? 8)

=D> Heja heja =D>

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Välkommen även Sofias mamma! :D

Oj, det blev mycket att kommentera :shock: Jag förbereder på att jag inte alltid kommenterar var och en pga tidsbrist...Men klart jag gör nu denna första vecka! :D

Sarisparis: Bra med plankorna, och visst får man träningsvärk! Stretcha ordentligt! Såg att du bor i Frankrike! Vilken LYX! Då kan du jogga året om utan att frysa!

Acnaib: Ja, vad är detta första veckan och allt! [-X Kom igen nu! :wink:

Fauve: Sjukdom kan man inte råda över, bara slöhet :wink: ! Så krya på dig och hoppas vi får en rapport nästa söndag!

Pluttens mamma: Bra, bra! Men inte bra att du börjar känna dig sjuk...TROR det är halsont man ska passa sig för att träna med, men det går nog bra om det bara är lite snuva? Rätta mig någon om jag har fel! Du får känna efter själv! Mammaexpress får andra förklara, jag kan inte det!

Manfred10 Bra jobbat! Och välkommen till oss andra (mig och Tilda, någon mer?) som också vi kör sockerfri månad i januari! :D

Lilloppansmamma: Jättebra! Kul att det känns bra också!

LindaVega: Bra jobbat som vanligt! :D

Sofiapia: Bra, bra!

Tilda: som vanligt är du flitig!! Även jag stod emot sockret trots 3 STORA frestelser i veckan! Roligast var när jag lurade svärmor och placerade en kanna vatten framför min tallrik så hon inte såg att den var TOM och låtsadestugga på äppelpaj och FORT vispade in mitt rena fat under sambons när han ätit upp! Senare kom det även fram ett fikafat och även DÅ lyckades jag låtsas och luras!! :lol: Hon är av kategorin som INTE skulle acceptera om jag sa rakt ut att jag hade sockerfri månad...Så då får man luras! :D Är SÅ stolt att det gick att genomföra utan att hon märkte det!! :lol:

Sofies mor: Du kommer igång! Det finns mycket Yoga att köpa på DVD förresten!

Så, slutligen är det dags för min egen rapport!
Körde hårt denna första vecka för nästa vecka är en mässvecka med allt vad det innebär så jag ska vara glad om jag hinner med 3 pass då. :?

6 pass:
mån: intervall på motionscykel 20 min
tis: Motionscykel 1 tim + plankor
Tors: Pilatesmix 1 tim
Fre: BodyExpress Core 30 min
Lör: intervall på motionscykel 20 min
Sön: Poweryoga 45 min

Och då en sockerfri vecka som jag är mäkta stolt över! Tjoho! :D
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"