Nu ska här sovas! Hjälp inför kurstart av Julia 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: Nu ska här sovas! Hjälp inför kurstart av Julia 6 månade

Inlägg av Nat »

hej,

såg att du hade flera frågor nu men hinner tyvärr inte svara så långt utan låter någon annan hoppa in och ta dom. Ville bara snabbt inflika gällande sjukdom/feber. Barn precis som vuxna tappar gärna aptiten när de är sjuka. Jag skulle inte lagt så stor vikt vid det utan erbjudit mycket vätska vid många tillfällen samt gett den mat som faktiskt uppskattas trots sjukdomen.

Personligen tycker jag att välling är i särklass det bästa vid sjukdomar oavsett vad. Barnet kan ligga skönt tillbakalutat mot sin förälder och mysa och äta, det blir inte kladd och således mindre gråt efter maten, dessutom får barnet automatiskt i sig en massa vätska vilket är viktigt. När min son är sjuk erbjuder jag alltid en flaska välling efter måltiden för att fylla på så att jag vet att han ätit sig hyfsat mätt. Han är i vanliga fall en mästare på att äta men när han är sjuk så brukar aptiten sjunka radikalt.

Lycka till och hoppas att febern släppt!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Joje

Inlägg av Joje »

Nat - tack ändå för ditt korta svar! Håller helt med, vätska är det viktigaste när de små är sjuka. Hon har fått dricka mycket idag. Däremot vill vi inte ge alltför mycket välling, rädd för hur magen ska reagera. Ska prova varva välling och smoothie istället.

Förstår att vi inte hinner få svar på våra frågor inför den kommande natten. Vi kör på magkänslan helt enkelt. Resonerar som så här: om/när Julia vaknar så får hon en ramsa ganska omgående så att hon känner att vi finns därute, redo att "försvara" henne. Om hon sen reagerar på ramsan med ilska/frustration så får hon göra det. Då får vi ha is i magen, vill absolut inte vara där och störa för mycket. Blir hon ledsen eller om hon inte "går ner" eller pausar i sitt frågande så får hon en ny ramsa och så kör vi så i så många omgångar det krävs för att hon ska känna sig lugn och kunna somna tryggt. I absoluta nödfall (verklig KRIS) går sambon in och lägger tillrätta kort med litet tryck och sedan genast ut med ramsa. Förtroende blir ett nyckelord för natten!

Sov gott alla därute :sleep:
Tova 080610, självlärd sovare vid 4 månaders ålder
Julia 110520, kur startad 29/12
Joje

Re: Nu ska här sovas! 4e natten och lite frågor

Inlägg av Joje »

WOW - förutom det lilla trasslet kring läggning (se inlägg ovan) så sov lilla älsklingen HELA natten!!! Tjohooo! Känns helt fantastiskt härligt \:D/ Hon hostade lite kring 6-tiden men det störde henne tydligen inte.

Önskar fortfarande lite feedback kring mitt förra inlägg och frågorna vi har där så vi verkligen kan mota osäkerheten i grind och fortsätta framåt mot MÅLET :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm för vackert arbete :-({|=

Så var också detta en RIKTIGT VACKER PROGRAMFÖRKLARING:
Joje skrev:Förstår att vi inte hinner få svar på våra frågor inför den kommande natten. Vi kör på magkänslan helt enkelt. Resonerar som så här: om/när Julia vaknar så får hon en ramsa ganska omgående så att hon känner att vi finns därute, redo att "försvara" henne. Om hon sen reagerar på ramsan med ilska/frustration så får hon göra det. Då får vi ha is i magen, vill absolut inte vara där och störa för mycket. Blir hon ledsen eller om hon inte "går ner" eller pausar i sitt frågande så får hon en ny ramsa och så kör vi så i så många omgångar det krävs för att hon ska känna sig lugn och kunna somna tryggt. I absoluta nödfall (verklig KRIS) går sambon in och lägger tillrätta kort med litet tryck och sedan genast ut med ramsa. Förtroende blir ett nyckelord för natten!
=D> =D> =D> =D> =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Joje

Inlägg av Joje »

Hej igen!

Nu är vi inne på uppföljningsveckan och saker och ting faller verkligen på plats! Känns så härligt :D

Natt 5 somnade hon på 7 minuter efter lite smågnöl som hon redde ut själv. Vaknade sen vid 05, ramsade några gånger men efter ca 30 minuter sov hon igen och sen väckte vi henne kl. 07!

Natt 6 såg ut så här:
18:51 Läggning, ramsar ut x 4 samt bekräftar
18:53 Sover
07:00 Väcker sötnosen

HELT otroligt härligt och fantastiskt!!! Läggning på 2 min och sen sov hon hela natten utan ett knyst… =D> Själv la jag mig 21:30 och fick en riktigt bra nattsömn, inte en dag för tidigt! Nu sover hon igen för natten, läggningen gick på 2 minuter idag också :)

Aptiten har blivit bättre och nu får hon i sig mer mat om dagarna, även om jag önskar att det snart ökar ännu mer. Idag har hon också varit gladare och piggare tycker jag, har skrattat mer än vi brukar!

Dagslurarna har också gått bra, men idag var det lite svårare att få henne att somna. Hon blir oftast arg direkt när jag fäller ner filten och rullar ut vagnen och börjar skrika. Försöker avvakta, men hon skriker bara högre o högre ifall jag inte börjar vagna. Idag har jag fått vagna både långvilan och em vilan. Alltså när jag lägger henne.

Nu till min fråga:
När jag vagnar henne så tystnar hon på direkten, men slutar jag för snabbt så börjar hon om direkt igen också. Så jag vagnar en stund (ca 1-2 min), skakar sen i handtaget och går därifrån. Om hon börjar skrika igen så avvaktar jag ungefär lika länge som jag vagnade. Det känns dock svårt att vänta så länge då hon sover utomhus och vi har en massa grannar runtomkring (de tror väl att jag låter henne skrika sig till sömns…) Ska jag göra så här eller ska jag vara snabbare att ”svara” med vagning och då bara vagna jättekort? Då blir det ju snabbare mellan ”fråga” och ”svar”. Eller ska jag vara snabb med svaret och sen vagna en längre stund? Tänker att hon behöver det för att få en chans att lugna sig och kunna somna. Hoppas ni förstår vad jag menar här…!? :?

Är lite rädd att jag fastnar i att stå och vagna under vilorna så jag tar gärna emot tips och råd!

Och just det, behöver jag byta namn på tråden? Är ju inne i kuren nu och inte inför...
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Härligt att saker och ting börjar att ordna upp sig! :lol:

Men angående vagningen- stoppa tillbaka den i krislådan. Jag har själv ( utan att ens vara medveten om det, befunnit mig i vagningsträsket när jag SM.ade Loppan, inte kul!) . De små liven älskar sin vagning och kräver den snart mer och mer tills man får stå och vagna hela lurar. :shock:

Så bort med vagningen, säger jag. Lätt som en plätt eller hur? :mrgreen: Dra ett par tag med vagnen ( eller kanske in ert fall bara skak i handtag :!: :?: )och låt ramsan jobba när det behövs. Jag personligen tycker att barnet skall somna i en stillastående vagn och att man kan använda ramsan även i vagnen.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Joje

Inlägg av Joje »

Hej o tack för svar Lilloppansmamma!

Vi har fått som svar tidigare (av Anna) att man inte använder ramsan vid sovning i vagn utomhus. Därför har vi använt vagning på samma sätt som vi använder ramsan till natten. Känns lite småjobbigt att använda ramsan ute, vi bor i radhusområde och jag känner mig inte bekväm med att stå och ramsa och ramsa medan Julia skriker i vagnen. Det skulle stressa mig så att tänka på vad grannarna tror. Känner mig väldigt villrådig just nu när det kommer olika besked... nu på långa dagsvilan vagnade jag en liten stund på en gång sen somnade hon ganska så snart och sov hela luren på 1,5 timme. Så det är mer för att hon ska somna, men kanske det lätt blir mer och mer som du skriver...

Men om jag nu skulle använda ramsan, skulle jag då när hon skriker av ilska låta henne reagera av sig? Även om hon då skriker flera minuter? Precis som på natten? Känns ju logiskt, men är mycket svårare tycker jag då hon som sagt är utomhus och alla runtomkring hör... vi har många grannar som av olika anledningar är hemma på dagtid.

Du får gärna återkomma med kommentarer kring detta! Tack :)
LilloppansMamma

Hej!

Hoppar in som hastigast. Japp, vet att Anna har annan åsikt om vagnsovning och jag har min :wink: . Man måste alltid utgå från sig själv i SHN göra den till sin process. Jag, som du, har lätt att fastna i vagningen som verktyg och därför tyckte jag att du kunde odla ramsan i även vagnen. Jag fick helt enkelt klara mig utan vagningen eftersom jag missbrukade den allt för lätt. Så jag fick tänk om och anpassa kuren till mig och min Loppa. MEN om du tror du klarar av att vagna metodiskt som Anna beskriver, så kör såklart!

Det finns inget "fel" i att ramsa utomhus, men som Anna menar är vagnen i sig ett ypperligt redskap. För de som klarar av den. :mrgreen:

Vi på forumet kan skilja oss i våra råd- vi är flera kockar här förstår du och har alla gjort SHN till våra egna processer. Därför kan vi också svara olika. :wink:

Joje

Inlägg av Joje »

Förstår att det är en process som var och en anpassar så det funkar bäst i situationen, det är väl det som är det fina i kråksången :) Men som newbie är det lätt att "fastna" i att det ska vara på endera sättet... Jag tar mig en funderare och väljer, sen kör jag så resten av kuren! Sen får jag ändra ifall det inte funkar men ska försöka ge det tid så jag inte hattar fram o tillbaka, förmedlar ju osäkerhet då.

Det mesta funkar dock väldigt bra, speciellt nätterna då Julia senaste 4 nätterna sovit superbra! Senaste två nätterna mellan 19-07 utan minsta lilla pip - fantastiskt =D>

Tack Lilloppansmamma och alla ni andra som bidragit till att vi fick förtroendet och peppningen som behövdes för att köra kuren!!! :D
LilloppansMamma

Ta en funderare och kör så det ryker sen. :wink: :lol: Brukar faktiskt göra susen tycker jag för föräldrar som kurar, att de själva sitter och klurar en stund på saker och ting.

Lycka till nu!

Joje

Inlägg av Joje »

Hej igen!

Skulle behöva era kloka råd ganska snabbt... får se om vi hinner få svar.

Vi började kura den 29/12 och är alltså förbi uppföljningsveckan. Det har gått väldigt bra och Julia har sovit som en stock på nätterna :D Nu idag har hon dock haft väldigt hög feber, över 40 grader. Hon har mestadels sovit under dagen och då antingen i min eller sambons famn. Har inte velat lägga ut henne i vagnen med så hög feber. Nu på eftermiddagen kräktes hon dessutom väldigt rejält så nu håller vi på och ger omväxlande vatten och ersättning i små doser. Vet inte riktigt hur vi gör inför natten? Jag tror inte att jag/vi kommer kunna enbart hålla oss till ramsan ifall hon vaknar inatt och är väldigt ledsen under lång tid när jag vet att hon mår dåligt... Vad är era rekommendationer i en sån här situation? Funderar på att låta henne sova i vår säng så vi kan ha koll på henne. Dessutom behöver vi ju inte ta upp henne från hennes säng mitt i natten och då "rädda henne från vargen". Eller tänker vi helt tokigt?

Supertacksam om vi hinner få lite råd och tips kring detta!
Joje

Inlägg av Joje »

Nu har jag läst igenom lite gamla trådar här och känner att jag fått med mig lite attityd och självförtroende igen, fantastiskt :)

Jag har precis lagt Julia att sova och det verkar inte vara några problem. La henne i sin säng precis som vanligt. Hon har inte kräkts något mer och vi har fått i henne vätska nu. Fick lite panik där ett tag och blev lite öm i mammahjärtat... Tycker det är jobbigt när de är sjuka och är nog påverkad av att vår stora tjej var prematur 7 veckor och inte hade mycket till marginaler när hon blev sjuk. MEN som ni alla skriver här så behöver de ju sova ännu mer när de är sjuka och helst ska allting vara precis som vanligt. INTE upprätta krisläge alltså. Vi går på känsla under natten. Börjar hon skrika kollar vi nog tempen så vi vet att det är under kontroll, sen kör vi ramsa/husljud och i absolut kris solfjäder tills hon i princip somnar. Nu har vi en plan och det känns bra :) Ni får dock gärna komma med kommentarer ändå ifall ni har något att inflika!
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,
Nu har jag läst igenom lite gamla trådar här och känner att jag fått med mig lite attityd och självförtroende igen, fantastiskt
=D> Underbart, barnens sömn styrs mer än vad man kan tro av en orubblig och trygg attityd hos föräldrarna
Börjar hon skrika kollar vi nog tempen så vi vet att det är under kontroll, sen kör vi ramsa/husljud och i absolut kris solfjäder tills hon i princip somnar. Nu har vi en plan och det känns bra :) Ni får dock gärna komma med kommentarer ändå ifall ni har något att inflika!
Självklart måste ni ha koll på tempen och om barnet kräks. Utan tvekan. Men man kan göra det på olika sätt. Vilken termometer använder du dig av? det finns en smidig variant för örat som jag brukar använda på sonen när han sover och han vaknar då inte ens. Samma sak med vätska, jag brukar smyga in och ge honom en flaska vatten när han sover som han kan snutta på, på så sätt får han i sig vätska utan att man stör hans dyrbara nattsömn. När man ändå är inne i rummet kan man kolla om det luktar kräks, bajs, är pyjamas svettig och behöver bytas etc etc.

Man måste utan tvekan ha stenkoll på sina barn när de är sjuka, samtidigt är sömnen extra viktig. Mycket fin balansgång detta som man kan lösa ganska enkelt genom att smyga in till barnens rum när de sover istället för att vänta tills de vaknar och är törstiga.

Febernedsättande ges lämpligen tillsammans med nattslurken så att man kan minska de värsta febertopparna som annars gärna kommer på natten

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Joje

Inlägg av Joje »

Hej igen,

Är ett tag sedan jag var inne på forumet, men tänkte bara skriva en kort uppdatering på hur det gått för oss. Sist jag skrev hade vi lite funderingar på hur vi skulle göra då Julia var ganska sjuk. Då hon inte blev bättre åkte vi in med henne till akuten ett par dagar senare, det visade sig då att hon hade lunginflammation :( Usch, stackare vad jobbigt det var för henne! Vi blev inlagda på sjukhus i några dagar där hon fick medicin intravenöst och dropp under nätterna. Hon piggnade tack o lov till snabbt men det tog ett tag innan hon var tillbaka i humör och mat så klart.

Men jag måste bara berätta att trots denna resa så har sömnen ändå funkat bra! Tack vare att vi kurade och fick till resultatet innan, helt fantastiskt =D> Visst hade vi några nätter då det var lite stökigt (främst vid läggning) men det rättade till sig efter några dagar med konsekvent bemötande av hennes oro/frågor. Numera sover lilla skruttan sin 12-timmars natt i princip utan ett knyst. Läggningen tar max 1 minut, hon gosar in sig i sin snutte och somnar nästan direkt :) Ibland vaknar hon kl 06 men då ligger hon o låter lite smått och somnar sen oftast om utan ramsa. Annars är det vanligaste att vi väcker en glad o gosig unge kl 07!

Dagslurarna funkar också helt ok, vi måste dock vagna henne till sömns. Tar oftast 5-10 minuter så det är ändå överkomligt. Långluren kan hon också behöva hjälp att somna om ifall hon vaknar vilket oftast sker efter ca 40 minuter. Hon sover nu 45 min på förmiddagen och 1,5 tim efter lunch. Schemat sitter som en smäck :)

Vill slutligen bara rikta ett stort TACK till er som hjälpte oss på vägen, ert stöd och era råd var guld värda! Ska så klart skriva i "Livet efter kuren..." tråden också för att peppa andra som kämpar med sömnlösa nätter...

En sista undran: om jag nu har flera frågor är det enklast om jag skapar en ny tråd då? Kommer ju antagligen inte vara direkt kopplade till kuren utan mer till frågor kring Barnaboken och SM i så fall.

Hej från oss så länge!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härlig läsning - bra jobbat! =D>

Om fler frågor gällande sömnen dyker upp, kan du antingen skriva här i denna tråden på detta forumet (öppna ingen ny på detta kurforumet), eller så öppnar du ny på ett annat forum inom AW.

Det finns ju flera, och vi andra har trådar på de olika, allteftersom frågor dykt upp även från oss. :wink: :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"