Kuren störd mitt i

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
yanne

Kuren störd mitt i

Inlägg av yanne »

Hej!! Jag har den senaste tiden fått många goda råd under "Späda barn och små" men har nu några frågor under kuren som jag ville vända mig hit med. Jag klistrar in samma inlägg som jag skrivit i det andra forumet här istället!

Hej igen!

Ja, kuren gick hur bra som helst till att börja med, dvs. de fyra första nätterna. Men nu har vi stött på problem och jag skriver igen för att jag skulle behöva lite råd från några av er flerbarnsmammor därute. Lillkillen växte plötsligt ur vagnen han sov i och krånglade massor femte natten. Jag läste att det inte är helt ovanligt att de plötsligt krånglar och hoppades han skulle återgå till lugnet vi fått se glimten av de föregående nätterna. Men nu har han krånglat i tre nätter och jag känner att ramsan inte tar längre och att vi är lite ute och cyklar. Vi åkte på lite problem här hemma, min man fick diskbråck och stönar och stånkar och stiger upp på nätterna, så lillen kunde inte sova, samtidigt lärde han sig att vända sig (lillen alltså, inte min man :lol: ) och blev för lång och stor för vagnen plötsligt. Så, han har tyvärr inte haft de bästa förutsättningarna för att hitta lugnet i att sova hela natten och jag känner att det bästa vore egentligen att börja om med hela kuren. Men då vet jag inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Skall jag "börja om" med att buffa och lugna en hel natt till och sedan fortsätta med natt två och tre som en vanlig kur?

Från att ha sovit från 19:30-02:30, vaknat till och somnat om med ramsan, vaknat 05:00 och krånglat från och till fram till 06:30 (somnat om med ramsan) har han nu återgått till att vakna typ varannan timme och högljutt klaga eller tom. skrika. Ramsan verkar han inte riktigt lyssna på längre och i natt fick jag buffa några gånger och till slut amma honom vid 03-tiden. Därefter sov han lugnt och fint fram till 06:30 utan avbrott. Jag tror han är en rätt hungrig kille men känner mig ganska säker på att han klarar en hel natt utan mat så jag vill inte amma på natten, utan gjorde det bara i natt i nödlösning. Är motiverad att kura om men vet inte om jag skall göra det direkt eller vänta ett tag....lite rådvill. Han har fått en spjälsäng och en lugn och mörk hörna att sova i nu, så nu bör förutsättningarna för en lugn natts sömn finnas där.

Jättetacksam för lite input!!
[-o<

Vill nu även tillägga att han natten som gått vaknade kort vid 21:30, en längre stund med upprört klagande och kort buffning (tror jag.....var trött och blir osäker nu :oops: ) och ramsa, sedan ammad vid halv fyra. Sedan sov han helt fint fram till 06:30 då han blev väckt. Ramsan tar inte så bra längre men på något sätt somnar han visst om ändå så kanske är vi inte helt ute och cyklar trots allt...
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
LilloppansMamma

Re: Kuren störd mitt i

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit till oss! :lol:

Hur gammal är herren? Jag antar att han är minst fyra månader och då kan jag förstå att det är lite för trångt att sova i en vagn på nätterna. :wink:

Nu blir det lite förvirring här för honom- skulle man äta på natten? :shock: :wink: Det leder mig in på vad äter han?
Jag har också några fler frågor.
  • Skall ni övergå till säng nu?
  • Schema?
  • Datum för kurstart?
Som jag var inne på tidigare så handlar det om att liten blir förvirrad här- hans frågor får konstiga svar. Har ni läst safarin i SHN-boken? du går just nu in och erbjuder honom en smörgås, medan han undrar vem det är som håller lejonet stången? Känner ni att ramsan satt sig ordentligt? för i såfall ser jag ingen anledning till att starta om HELA kuren. Ni har kommit ur kurs, men snart så är ni nog på banan igen om ni serverar gossen tillfredsställande svar. :lol:

Lite starttankar från mig. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
yanne

Re: Störningar

Inlägg av yanne »

Hej!

Jo, lillkillen är 4,5 månad nu (som står i min signatur) och jag har en tvååring som kurades vid fem månader så lite koll känner jag allt att jag har, men har blivit lite osäker av störningsmomenten som inträdde mitt under kurningen och satte oss ur kurs. Han sover i spjälsäng nu och har fungerat fint enligt skema sedan han kom över kvällstrasslet, dvs. runt 2,5 mån, men har helst velat äta natten lång tills sin mammas stora förtret. Jag har som sagt ingen avlastning just nu och blir lite slut av allt kurande och springande om dagarna så vill gärna få in honom på rätt kurs så att han skall känna sig säker och lugn i att somna om på natten igen. Igår natt var nästan katastrofal, så jag tror stackarn kommer bli förvirrad om jag kör på utan någon amning i natt. Men så kanske det får bli, det rör sig ju oftast bara om en natt. Funderar mest på om jag ska buffa och lugna direkt eller köra på med ramsan och kris-buffning? Det är väl egentligen svårt för er att veta så jag tror jag får gå på känsla, men om någon hinner före med ett råd blir jag mycket tacksam!

Skemat vi går efter lyder:
06:30 mat x2
8:30-9:30 sova
9:30 matx2
11:30-13:30 sova
13:30 matx2
15:30-16 sova
16:30 gröt + àmning
18 kvällspyssel, skratt, nattslurk
18:30 sova
Dvs. 15.5h sömn/dygn

Han är en stor kille på snart 7,5 kg ca och gillar mat och sin mamma :lol: :wink:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
yanne

Inlägg av yanne »

Hej igen!
Jag glömde svara på en av dina frågor!
Kuren påbörjades 29/12 men har ju tyvärr sedan dess mer eller mindre kapats av plötslig nattamning. Jag får se natten som börjat nu som första natten på den nya kuren där buffning endast tas till om han skriker upp sig och så hoppas att jag redan i morgon natt se resultat igen, som med första kuromgången. Denna gången ska osäkerheten inte sätta sina klor i mig :lol: :twisted:
Vad säger ni om detta? Återkommer med rapport i morgon!
Sov gott!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Var är rapporten? :D

Skriv gärna in nytt kurstartdatum i din signatur.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!
Här kommer den :D . Jag trodde inte någon läste detta eftersom jag inte fick något svar på ett tag!
Tredje natten har nu passerat, så nytt startdatum för kuromgång nummer två var 8/1.

En sammanfattning av hur dessa tre nätter gått:
Första natten var lillen rätt förvirrad, så jag buffade några gånger men ramsade mest. Han vaknade och var rätt rejält upprörd vid halv tre, halv fyra, sedan protester från 05-06:30 ca, med några kortare lurar under vargtimmens sega timmar.

Andra natten ramsade jag endast och då vaknade han vid 02:30, var vaken och upprörd i en halv timme, ramsades till sömns, sedan vaknade han vid fem, somnade om med ramsa och vaknade vid 06:15 då han rumsterade och gnällde lite (men skrek ej) och togs upp vid halv sju under en stund av lugn.

Tredje natten, natten som just passerat, sov lillkillen från 18:30-02:30, ropade lite men somnade om och krånglade sedan mycket från 05-06:15 då han togs upp under en lugn stund. Tredje natten har med andra ord gått väldigt bra eftersom han somnat om av sig själv varje gång förutom under vargtimmen, som jag tycker är rätt jobbig eftersom han i princip inte somnar om (kanske bara några korta stunder) under över en timmes tid. Jag hoppas [-o< på att få se en liten förbättring i morgon bitti....

Han får en stor portion gröt vid halv fem varje dag (två timmar innan läggdags) så jag tror inte att det är hunger som stör honom på natten.

:heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

yanne skrev:Han får en stor portion gröt vid halv fem varje dag (två timmar innan läggdags) så jag tror inte att det är hunger som stör honom på natten.
Hej, bra jobbat, håll nu stilen.

Vill bara stoppa in en liten parentes, det är inte VAD man äter innan läggning som påverkar natten utan vad man äter under HELA dagen som påverkar ibland flera nätter framåt. Så massa mat 4 ggr/dag +1 kvällsslurk vill vi åt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Absolut, han får i sig fyra stora, fina mål, plus gröt och kvällsamning så maten skall inte vara något problem. Och under natten fick jag se framsteg igen, han vaknade till vid 02:30 (det är något med denna tid....varje natt vaknar han vid halv tre och har svårt att somna om. Finns det någon förklaring?) men somnade om med ramsa, krånglade sedan lite mellan 05:15-05:40 då han några gånger somnade om/lugnade sig av sig själv för att till sist ramsas till sömns, sedan väckte jag honom kl 06:40!! Underbart!! =D> :)

[-o<
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej yanne! :lol:

Vissa barn har vissa tider i kroppen. Mycket underligt. OM Loppan gnyr till så gör hon det i regel kl 23. Varför? Ingen aning. :wink:

Jobba på lugnt och fint så skall detta gå vägen! Här finns hjälp att få.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!

Det är konstigt det där med deras tider! Men inatt sov han över just 02:30 slaget. Jag tycker han tar tid på sig att sova en riktigt lugn natt....vaknade inatt vid kvart i fyra och höll igång i mycket upprörd ton till kl kvart i fem, minst.... Borde han inte sluta skrika upp sig på natten vid det här laget? Jag fick buffa, ramsa mm för att han till sist skulle lugna sig. Jag börjar tro att han kanske behöver en nattamning ett tag till. Dagslurarna inleds oftast med protester även om vi skrattar innan, iaf de inomhus, men kvällsläggningen går för det allra mesta som smort, dvs. med joller efter ramsan och sedan ....snark. I undantagsfall en extra ramsa efter en stund. Men nätterna....med min förstfödde fick vi till en hel natt efter fjärde kurnatten. Men så är ju barn olika förstås, men för lång tid får det inte ta innan jag ser resultat tycker jag, annars är detta kanske inte rätt grej för honom. Vad säger ni som har erfarenhet av att ha kurat FLERA barn? Lillen här lär sig å andra sidan att sova i vårt sovrum så förutsättningarna är inte lika bra men han har en lugn mörk spjälsäng och ett eget hörn.

Jätte tacksam för synpunkter!

:lol:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ursäkta att svaret har dröjt! :oops:
Yanne skrev:
Det är konstigt det där med deras tider! Men inatt sov han över just 02:30 slaget. Jag tycker han tar tid på sig att sova en riktigt lugn natt....vaknade inatt vid kvart i fyra och höll igång i mycket upprörd ton till kl kvart i fem, minst....

Du kan bara ge rätt förutsättningar inte sova åt honom. :D

Borde han inte sluta skrika upp sig på natten vid det här laget? Jag fick buffa, ramsa mm för att han till sist skulle lugna sig. Jag börjar tro att han kanske behöver en nattamning ett tag till.

Vargvarning! [-X om du tvekar märks det på din attityd. Får liten mat, mat och mera mat dagtid så klarar han att sova en hel natt. Hur äts det på dagarna? Skriv in kurstarten i din signatur så slipper man leta dessa fakta i tråden för att svara på dina inlägg. Tror jag lyckdes läsa mig till 8/1? Då är ni alltså inne i uppföljningsveckan. Så tat lugnt, vargtimmen kan sitta i ett tag, men han ska inte få chansen att skrika upp sig. Läs på mer om vargtimmen i boken, sid 177. Bestäm dig för en strategi och håll dig till den. Du förvirrar om du gör olika. Om det blir kris har du SOLFJÄDERN att ta till, då låter du den ta den tid det tar tills barnet sover (s 134).

Dagslurarna inleds oftast med protester även om vi skrattar innan, iaf de inomhus,

Protestera är inte förbjudet.

men för lång tid får det inte ta innan jag ser resultat tycker jag, annars är detta kanske inte rätt grej för honom. Vad säger ni som har erfarenhet av att ha kurat FLERA barn?

Bara du kan veta om du ska fortsätta eller inte. Men ni är bara inne i uppföljningsveckan än. Rom byggdes inte på en dag och visst kan det ta olika lång tid innan allt sätter sig. Jag har bara kurat storebror, lillebror är standardmodellad från början. Jag trycker lite mer på förutsättningarna. Är du helt påläst nu ? Vet att du har kurat förut, men kunskaperna behöver kanske fräschas upp. :wink: Jag skulle tro att när ätandet kommer igång och du/ni bestämmer er för EN strategi vid uppvak så kommer det att lösa dig.

Lillen här lär sig å andra sidan att sova i vårt sovrum så förutsättningarna är inte lika bra men han har en lugn mörk spjälsäng och ett eget hörn.

Har ni riktigt MÖRKT och svalt?
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej Manfred!

Tack för svar! Jag skäms, eller snarare har dåligt samvete inför min lilla, men det går bara inte att få ordning på sömnen hemma hos oss just nu... Jag har insett att jag måste vänta tills förutsättningar är bättre. Min man har ju som sagt haft diskbråck i en månad och nu även halsfluss och vi andra tre har också åkt på vinterns härliga förkylningar. Jag har helt enkelt inte klarat de oroliga nätterna, dagisinskolning och sömnträning osv på egen hand utan måste helt enkelt bestämma mig för att vänta tills min man är på benen igen och kan hjälpa mig. Jag vill se framsteg i skrikandet, dvs icke-skrikandet, för att klara att vara konsekvent. Jag vet art han KAN sova bättre, det har han visat mig, så när vi är på banan igen ska jag: flytta in storebror till oss och lägga lillen själv i hans rum, kura enligt konstens alla regler med LUGN uppföljningsvecka och mycket väl påläst mor!! Rummen är mörka, svala och lugna så de förutsättningarna borde vara ok. Låter det som en ok strategi?! Önskar att standardmodellen satt sig så att kur aldrig behövts, men det har den tyvärr inte. Han har matats mycket och väl länge men inte visat några tecken på att sova några långa nattpass för det. Suck... #-o

Funderar dock på hur ni andra standardmodell-mammor gör när barnen skall somna om på natten; kör ni kurtrixen, dvs buff, solfjäder, ramsa med nedtrappning för att intyga lugn? Fungerar det lika snabbt som kuren kan göra då?

Skall sätta mig ner och lusläsa boken igen och kurera familjen så alla snart är friska och redo att även snart få sova...!!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Låter bra det! :thumbsup:

Jag har kurat storebror och standarmodellat lillebror.

Vid uppvak vagnade jag lillebror så länge som han fick plats i vagnen. Uppvak när han började ligga i spjälsäng, lade jag till rätta, kort solfjäder och sen en ramsa. Nu för tiden är det bara ramsa som gäller! har aldrig haft nån riktig kris med lillebror än... :roll:

Det viktiga är att bestämma sig för en strategi och köra på den. Då vet man hur man ska göra vid uppvak och slipper skicka vel-signaler till barnet. Får se nu.... om jag gör så här, eller så här eller kanske så här..... :roll: :shock: :? :|

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej Jenny!

Det låter som du gjort ett riktigt bra jobb med din minsta!! Härligt, inte minst för att de är så nära i ålder. Jag ska bestämma mig för en strategi och aldrig vika av igen, du har helt rätt i att man måste ha den helt klar för sig för att sköta nätterna som man tänkt när man väcks för femte gången! Sover din minsta igenom nätterna? 12h? Vaknar han ff ofta till? Ser att han är ca två månader äldre än min. Äter han riktig mat nu och när började han sova igenom? Min stora kille gjorde det vid fem mån.

Kram
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Finfina råd från Manfred10!!!

Håller med till 100 %, du måste finna en strategi som du både tror på till 200 % samt kan som ett rinnande vatten. När du väcks på natten kommer det nämligen inte att finnas en manual som lämpligt passar för just det tillfället uppsatt på näsan :shock: skämt å sido så kan du ju faktiskt skriva ner de råd och tips du fått här i forumet samt de saker du tycker är svårast att komma ihåg från SHN-boken. Skriv upp i en tydlig punktlista och tejpa fast på barnets dörr. Lär dig utantill de strategier du tänker använda och memorera tills de sitter som tyska glosor :D

Frågorna du riktat direkt till Manfred10 gällande hennes barn låter jag såklart henne svara på själv

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"