Hoppas att ni alla har haft en riktigt mysig och härlig jul med nära o kära
Det var ett tag sen jag skrev här nu, men nu börjar vi må bättre hela familjen. Den vidriga hostan som höll i sig i 4-5 veckor är äntligen borta och lilla Julia är helt frisk nu! Jag åkte dock på både lunginflammation och bihåleinflammation
Nu har vi läst o läst och kommer köra igång kuren redan nu på onsdag! Kanske är lite svårt att få svar så här under mellandagarna, men vi chansar på att någon är här inne. Annars kör vi igång ändå och rapporterar hur det går här.
Julias schema ser nu ut så här:
07:00 Vakna, ersättning ca 100 ml
08:00 Gröt på ½ dl vatten + katrinplommon
09:00-09:45 Sova 45 min
10:30 Lunch, matpuré ca ¾ liten burk + fruktpure + ersättning ca 30-80 ml
12:00-13:30 Sova 1,5 tim
14:15 Mellanmål, ersättning ca 100 ml + banan & turkisk yogurt
15:40-16:00 Sova 20 min
17:15 Middag, matpuré ca ¾ liten burk + fruktpure
18:30 Nattslurk, välling ca 30-80 ml
19:00 Sova natt!
Läget just nu är att vi lägger henne, ger napp o snutte, lägger tillrätta, trycker till lite lätt på kroppen och ramsar oss ut. Funkar oftast väldigt bra, ibland får vi gå in 1-2 gånger men sen somnar hon. Det som händer under natten är att hon vaknar till och vi måste dit och stoppa i nappen och ibland buffa henne en liten stund. Det här händer allt ifrån 2-3 gånger per natt men ibland varje timme…
Nu till frågorna:
- Ser schemat ok ut? Skulle gärna ha lunch kl. 11 och middag kl. 17:30 men hon är oftast så hungrig att det inte går att vänta längre än till tiderna ovan.
- Hur ”långt” ska ett mål ska vara nu? T.ex. lunchen, hur lång tid ska det max gå innan jag erbjuder ersättning? Och hur länge till ska jag erbjuda ersättning som komplement efter den riktiga maten? Tills hon helt enkelt ratar den helt eller?
- Nattslurken är inte speciellt stor, brukar bara få i henne ca 30-40 ml. Känns inte riktigt tillräckligt men vet inte hur jag ska få henne att äta mer…? Eller om det spelar någon roll? Häller i lite grädde så det ska mätta lite bättre.
- Första nätterna kommer jag att ta hand om. Tänkte ligga på en madrass utanför hennes rum. Jag sover väldigt lätt och kommer vakna direkt ifall jag somnar och kan då vara inne på sekunden. Tror ni det funkar eller måste man hålla sig helt vaken?
- Under första natten då lugnet ska etableras, är det buffning eller solfjädring som gäller eller både och? Alltså börjar jag med buffning och sen när hon är lugn avslutar med solfjädern, trycker till lite lätt och sen ramsar mig ut!? Den första natten går jag väl alltid in för att sen under andra natten avvakta och börja med ramsan istället för att gå in? Då är ju buffning nästintill förbjudet och tas bara till i krisläge.
- På dagtid i vagnen blir det vagning som gäller då Julia sover på rygg i sin sittdel. Är väl samma sak där, att vi vagnar första dagen och sen andra dagen får ramsan ta över? Det här känns nästan som det svåraste momentet då hon står ute och sover och vi bor i radhus. Lite orolig för vad grannar ska tycka, men det får jag försöka bortse ifrån!
Ser fram emot att äntligen få köra igång för här ska nu sovas! Ska bli spännande att se hur hon ”svarar”. Nu blir det till att läsa lugnet, säkerheten och njutningen ett varv till så det är färskt