Nu ska här sovas! Hjälp inför kurstart av Julia 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Joje

Re: Nu ska här sovas! Hjälp inför kurstart av Julia 6 månade

Inlägg av Joje »

Hej igen!

Hoppas att ni alla har haft en riktigt mysig och härlig jul med nära o kära :)

Det var ett tag sen jag skrev här nu, men nu börjar vi må bättre hela familjen. Den vidriga hostan som höll i sig i 4-5 veckor är äntligen borta och lilla Julia är helt frisk nu! Jag åkte dock på både lunginflammation och bihåleinflammation :( Inte så konstigt kanske då immunförsvaret måste vara i botten efter 7 mån utan god nattsömn...

Nu har vi läst o läst och kommer köra igång kuren redan nu på onsdag! Kanske är lite svårt att få svar så här under mellandagarna, men vi chansar på att någon är här inne. Annars kör vi igång ändå och rapporterar hur det går här.

Julias schema ser nu ut så här:

07:00 Vakna, ersättning ca 100 ml
08:00 Gröt på ½ dl vatten + katrinplommon
09:00-09:45 Sova 45 min
10:30 Lunch, matpuré ca ¾ liten burk + fruktpure + ersättning ca 30-80 ml
12:00-13:30 Sova 1,5 tim
14:15 Mellanmål, ersättning ca 100 ml + banan & turkisk yogurt
15:40-16:00 Sova 20 min
17:15 Middag, matpuré ca ¾ liten burk + fruktpure
18:30 Nattslurk, välling ca 30-80 ml
19:00 Sova natt!

Läget just nu är att vi lägger henne, ger napp o snutte, lägger tillrätta, trycker till lite lätt på kroppen och ramsar oss ut. Funkar oftast väldigt bra, ibland får vi gå in 1-2 gånger men sen somnar hon. Det som händer under natten är att hon vaknar till och vi måste dit och stoppa i nappen och ibland buffa henne en liten stund. Det här händer allt ifrån 2-3 gånger per natt men ibland varje timme… :roll: Hon äter inte och vi tar inte upp henne. Så för vår del handlar det till stor del om att ta bort nappen och få henne att bli trygg i att somna om själv.

Nu till frågorna:

- Ser schemat ok ut? Skulle gärna ha lunch kl. 11 och middag kl. 17:30 men hon är oftast så hungrig att det inte går att vänta längre än till tiderna ovan.

- Hur ”långt” ska ett mål ska vara nu? T.ex. lunchen, hur lång tid ska det max gå innan jag erbjuder ersättning? Och hur länge till ska jag erbjuda ersättning som komplement efter den riktiga maten? Tills hon helt enkelt ratar den helt eller?

- Nattslurken är inte speciellt stor, brukar bara få i henne ca 30-40 ml. Känns inte riktigt tillräckligt men vet inte hur jag ska få henne att äta mer…? Eller om det spelar någon roll? Häller i lite grädde så det ska mätta lite bättre.

- Första nätterna kommer jag att ta hand om. Tänkte ligga på en madrass utanför hennes rum. Jag sover väldigt lätt och kommer vakna direkt ifall jag somnar och kan då vara inne på sekunden. Tror ni det funkar eller måste man hålla sig helt vaken?

- Under första natten då lugnet ska etableras, är det buffning eller solfjädring som gäller eller både och? Alltså börjar jag med buffning och sen när hon är lugn avslutar med solfjädern, trycker till lite lätt och sen ramsar mig ut!? Den första natten går jag väl alltid in för att sen under andra natten avvakta och börja med ramsan istället för att gå in? Då är ju buffning nästintill förbjudet och tas bara till i krisläge.

- På dagtid i vagnen blir det vagning som gäller då Julia sover på rygg i sin sittdel. Är väl samma sak där, att vi vagnar första dagen och sen andra dagen får ramsan ta över? Det här känns nästan som det svåraste momentet då hon står ute och sover och vi bor i radhus. Lite orolig för vad grannar ska tycka, men det får jag försöka bortse ifrån!

Ser fram emot att äntligen få köra igång för här ska nu sovas! Ska bli spännande att se hur hon ”svarar”. Nu blir det till att läsa lugnet, säkerheten och njutningen ett varv till så det är färskt :) Och tråden med ”efter kuren berättelserna”, helt underbart att läsa där! Pepp, pepp, pepp :)
Tova 080610, självlärd sovare vid 4 månaders ålder
Julia 110520, kur startad 29/12
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va skönt att hosta och allt är bättre nu. Sömnbrist kan verkligen orsaka mycket elände.
Nu har vi läst o läst och kommer köra igång kuren redan nu på onsdag! Kanske är lite svårt att få svar så här under mellandagarna, men vi chansar på att någon är här inne. Annars kör vi igång ändå och rapporterar hur det går här.
Precis som du skriver så är aktiviteten här i forumet en aning lägre nu under julen, men svar inom 3-4 dygn kan du ändå räkna med att få.
Julias schema ser nu ut så här
Ser bra ut dock lite länge mellan lunch och mellanmål. Kanske ta mellisen direkt efter lunchluren? många bäbisar är hungriga efter att de sovit länge och behöver lite ny energi för att orka starta igång igen.
Hur ”långt” ska ett mål ska vara nu? T.ex. lunchen, hur lång tid ska det max gå innan jag erbjuder ersättning? Och hur länge till ska jag erbjuda ersättning som komplement efter den riktiga maten? Tills hon helt enkelt ratar den helt eller?
30 minuter för en måltid. Erbjud vanlig mat under 20 minuter och ge en liten dessert i form av ersättning de sista 10 minuterna. Successivt drar du ner på ersättningen och ökar upp maten. När du är helt i hamn låter du henne äta vanlig mat utan "dessert" och då låter du hela måltiden ta max 30 minuter.
Nattslurken är inte speciellt stor, brukar bara få i henne ca 30-40 ml. Känns inte riktigt tillräckligt men vet inte hur jag ska få henne att äta mer…? Eller om det spelar någon roll? Häller i lite grädde så det ska mätta lite bättre.
Vill hon inte ha mer så får det vara så. Det är en slurk och ingen full måltid. Du kan även nästan räkna med att ju piggare hon blir desto större måltider kommer hon att vilja äta. Alltså det är en positiv korrelation mellan att vara sömn och mat.
Första nätterna kommer jag att ta hand om. Tänkte ligga på en madrass utanför hennes rum. Jag sover väldigt lätt och kommer vakna direkt ifall jag somnar och kan då vara inne på sekunden. Tror ni det funkar eller måste man hålla sig helt vaken?
Ha en lampa tänd där du sover så minskar du risken att du råkar hamna i djupsömn. En spännande bok, korsord, lite snacks och såklart en loggbok kan du ha bredvid dig.
På dagtid i vagnen blir det vagning som gäller då Julia sover på rygg i sin sittdel. Är väl samma sak där, att vi vagnar första dagen och sen andra dagen får ramsan ta över? Det här känns nästan som det svåraste momentet då hon står ute och sover och vi bor i radhus. Lite orolig för vad grannar ska tycka, men det får jag försöka bortse ifrån!
Korrekt, du vagnar och buffar första dygnet och sedan skall ramsan ta vid.
Är du orolig för vad grannarna skall tycka så kan du ha vagnen inne den första veckan. Alltså det sovpasset hon skall sova i vagn låter du vara inomhus men fortfarande i vagn. När hon börjar sova bättre låter du vagnen stå ute. Självklart ska hon ha mycket mindre kläder på sig om hon sover i en vagn inomhus, kom ihåg att sufletten också kan värma en hel del.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: ) Och God Fortsättning på både helgerna och den äntligen återvunna hälsan - vilket elände det varit :roll:
Joje skrev:07:00 Vakna, ersättning ca 100 ml
08:00 Gröt på ½ dl vatten + katrinplommon
10:30 Lunch, matpuré ca ¾ liten burk + fruktpure + ersättning ca 30-80 ml
14:15 Mellanmål, ersättning ca 100 ml + banan & turkisk yogurt
17:15 Middag, matpuré ca ¾ liten burk + fruktpure
18:30 Nattslurk, välling ca 30-80 ml
Lilla älsklingen är snart åtta månader. Det här verkar vara en väldigt mager diet :!: Har du Barnaboken? Där finns förslag på en mathållning som passar hennes vördnadsvärda ålder (och yngre små). Man missar lätt att små barn växer och plötsligt inte alls är så små längre. Det du beskriver här skulle jag ge en 3-3,5-månaders.

Riktig gröt (gärna havregrynsgröt) med en rejäl klick smör och fet mjölk, hela burkar barnmat, mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat är vad som ska till! =D>
Så lär dig:
1) mata snabbare, utan att fråga efter godkännande mellan varje "tugga"
2) truga; det kommer att ta henne några dagar att få upp både aptit och vana.
Joje skrev:Så för vår del handlar det till stor del om att ta bort nappen och få henne att bli trygg i att somna om själv.
Nappen glömmer hon första natten - om NI gör det :mrgreen:

Det är ramsan som är själva magiken i kuren, den ger svaret, det betryggande svaret, på hennes oroliga frågor: "Kommer vargen och tar mig nu? = "Är detta som händer / inte händer farligt eller fel? Är det ute med mig nu?" Trygg nog i att somna om själv blir hon när ni lyckats övertyga henne om att ni står emellan henne och faran, vilken skepnad den än tar sig, och intesläpper den nära henne.
Joje skrev:- Ser schemat ok ut? Skulle gärna ha lunch kl. 11 och middag kl. 17:30 men hon är oftast så hungrig att det inte går att vänta längre än till tiderna ovan.
Sömnen är perfekt schemalagd tycker jag, 14 tim 45 min om jag kan räkna rätt. 11 och 17.30 kan hon visst äta, nu när du kommer att ge henne mycket mera mat varje gång. Eller hur :!:
Joje skrev:- Hur ”långt” ska ett mål ska vara nu?
45 min, inte mer. Till nöds har du en marginalkvart, och den skulle jag nog använda mig av på morgonen, så att hon fick välling (med större hål i nappen; inte ersättning, det tycker jag hon är alldeles för stor för!) OCH frukost inom en timme, 7-8. Sedan andra målet 11, tredje 14.15 och fjärde 17.30, plus nattslurk (välling) 18.30. Fyra stora mål ska hon ha plus vällingen det sista.
Joje skrev:Och hur länge till ska jag erbjuda ersättning som komplement efter den riktiga maten? Tills hon helt enkelt ratar den helt eller?
Slopa den nu. Ge vatten som måltidsdryck (efter maten) och / eller någon nyttig fruktjuice för små älsklingar. Och så välling morgon och kväll.
Joje skrev:- Nattslurken är inte speciellt stor, brukar bara få i henne ca 30-40 ml. Känns inte riktigt tillräckligt men vet inte hur jag ska få henne att äta mer…?
Mikropauser, kanske med lite trams och bus, kan göra susen (det är att truga). Lugn och ro tillsammans med "ömma järngreppet" också. Stirra inte på henne medan hon äter. Känn att du liksom överlämnar henne åt ätandet och att hon ska få vara i fred med det - medan hon äter. Gör 200 g i flaskan. Det tar hon inte än på långa vägar men snart så :wink:
Joje skrev:- Första nätterna kommer jag att ta hand om. Tänkte ligga på en madrass utanför hennes rum. Jag sover väldigt lätt och kommer vakna direkt ifall jag somnar och kan då vara inne på sekunden. Tror ni det funkar eller måste man hålla sig helt vaken?
Det vet bara du :P
Joje skrev:- Under första natten då lugnet ska etableras, är det buffning eller solfjädring som gäller eller både och?
Finessen ligger i att lyssna av. Solfjäderstrycket avslutar man alltid med, men det kan hända att du finner att det bara är den som "tar" , att hon svarar bättre på en lååång, statisk solfjäder än på buffningen, om du inte får upp den rätta tekniken på buffningen (bra att träna innan!). Din uppgift är att lugna henne där hon ligger. Du hittar snart det bäst fungerande sättet, men det får inte förleda dig att vara otålig och hoppa från det ena till det andra, så att det blir du som ställer frågor. Dem har hon ensamrätt på. Så vad du än ger dig på - framhärda tålmodigt och målmedvetet :!: Och gör anteckningar, så att du minns och kan dra dina slutsatser efteråt.
Joje skrev:Den första natten går jag väl alltid in för att sen under andra natten avvakta och börja med ramsan istället för att gå in?
Det går nu inte att säga generellt någonting man "alltid" ska göra. Det viktigaste är som sagt att lära sig LYSSNA, vilket man kan göra t o m under brinnande ramsa, om du förstår. Vi vill ha den där sagolika dialogen till stånd. Den brukar komma mot slutet av andra natten men den kan komma under första eller tredje också. Den förutsätter ömsesidigt lyssnande.

Viktigt är att du tänker på ramsan som det absolut förnämsta verktyget - det viktigaste. Den ska så snart som möjligt få stå på egna ben, om man säger. Desarmera den inte genom att börja med den för att sedan ändå gå in. Man kan ha som tumregel att när man känner att man absolut borde gå in - DÅ ska man ramsa :lol: Men som sagt, ingenting går att säga generellt, som alltid skulle gälla. SHN-kuren är en process. Och den bygger på lyssnande, dialog, samarbete och samspel.
Joje skrev:- På dagtid i vagnen blir det vagning som gäller då Julia sover på rygg i sin sittdel. Är väl samma sak där, att vi vagnar första dagen och sen andra dagen får ramsan ta över? Det här känns nästan som det svåraste momentet då hon står ute och sover och vi bor i radhus. Lite orolig för vad grannar ska tycka, men det får jag försöka bortse ifrån!
Skrinlägg oron! Man ramsar inte utomhus. Då går man med vagnen en stund i stället eller vagnar metodiskt. Det är liksom i stället för ramsan, som man tar till enbart när man använder vagnen som säng inomhus och inte kör den.

Stäng ute alla synintryck ute. Ligger hon på rygg sätter minsta synintryck igång lilla hjärnan och gör det svårt för henne att somna om. Klipp itu ett svart lakan i två och täck över hela härligheten. Där innanför kan luft cirkulera och hon ser noll.
Joje skrev: Ska bli spännande att se hur hon ”svarar”. Nu blir det till att läsa lugnet, säkerheten och njutningen ett varv till så det är färskt :)
Så ska det låta! LYCKA TILL =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nat :heart: Två själar, samma tanke - på Joje :heart:

Jag säger 45 min i stället för 30, det är väl det enda som skiljer. Och det gör jag för att den här lilla älsklingen behöver äta så mycket mer än hon gör nu och det kommer att ta sin lilla tid innan hon får upp snitsen, om man säger :P Och innan den ömma modern får det =D>

Nat

Inlägg av Nat »

Jag säger 45 min i stället för 30, det är väl det enda som skiljer. Och det gör jag för att den här lilla älsklingen behöver äta så mycket mer än hon gör nu och det kommer att ta sin lilla tid innan hon får upp snitsen, om man säger
Det låter vettigt tycker jag
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Joje

Inlägg av Joje »

Hej igen och stort TACK för så snabba svar!

Det finns så många kloka här inne och jag är otroligt tacksam över att forumet finns. Känns extra roligt att du, Anna svarat – känns fantastiskt att en person vars bok (Barnaboken) jag läst nästan sönder och samman svarar på mina frågor o funderingar :D Så ja, jag har den och upplever att jag fått väldigt mycket hjälp av den! Ligger för övrigt på vardagsrumsbordet så den finns alltid till hands :)

Jag o sambon kände att vi behövde läsa in oss något lite till i SHN boken så kurstarten blir natten till fredag istället.

Efter input på schemat ser det nu ut så här:

07:00 Vakna, välling
08:00 Andra frukost, ex. yoghurt med frukt el smörgås
09:00-09:45 Sova 45 min
11:00 Lunch, matpuré + fruktpuré + vatten
12:00-13:30 Sova 1,5 tim
14:15 Mellanmål, ex. gröt + fruktpuré alt. smoothie
15:40-16:00 Sova 20 min
17:30 Middag, matpuré + fruktpuré + vatten
18:30 Nattslurk, välling
19:00 Sova natt!

Håller helt o fullt med om att matmängden kunde vara lite större och jag kan erkänna att det är lite småknepigt med matningen. Både sambon och jag gör verkligen vårt yttersta för att truga i så mycket som bara går. Lilltjejen är dock väldigt bestämd när hon väl inte vill ha mer, antingen så kniper hon ihop munnen riktigt hårt (underläppen åker in) eller så börjar hon prutta/spruta luft med läpparna och då flyger maten runt överallt… :roll: Ibland skriker/gapar hon hela måltiden igenom, inte kul alls och jag förstår inte vad det beror på :? Hoppas och tror dock att det kommer ändras när nätterna blir bättre och hon får sova gott så jag vill helst inte göra för stor sak av det just nu. Skulle dock gärna hitta mathållningsförslaget för 8 mån i Barnaboken – Anna, kan du säga var det finns? Har bläddrat o bläddrat men inte hittat… Kan tillägga att hon får hemlagad mat, vilket jag tror mättar bättre än köpt burkmat som innehåller väldigt mycket vatten.

Ok, då skippar jag ersättningen! Byter ut den mot välling på morgonen till mellanmål blir det gröt, smoothie eller något annat (finns ju många olika alternativ). Ska dock säga att jag är lite motvillig mot välling då det inte känns som det bästa livsmedlet. Välling består av väldigt snabba kolhydrater som omvandlas till socker vilket får blodsockerkurvan att gå upp fort och ner ännu fortare. Det är även rätt tufft mot små magar, speciellt fullkornsvällingen. Skulle vilja ge äggmjölk istället (äggula, vatten, osaltat smör och grädde), men jag vet inte om hon tål ägg. Hon har fått prickar på magen när jag testat, de är dock kvar fast hon inte fått ägg nu på ett tag så jag vet inte riktigt. Väntar nog ett tag och testar att introducera det lite längre fram istället. Till dess kör vi på välling.

En annan fundering kring maten, eftersom hon är så hungrig till lunchen och middagen tänkte jag ev. prova att ge henne lite frukt eller något annat smått mellanmål ca 1 timme innan bara så att hon ska stå sig hela vägen. Som det är nu så är hon väldigt gnällig hela tiden och sen när det är dags för mat blir det nästan panik. Och så vill jag ju inte ha det! Vad säger ni? Kom gärna med förslag på lösningar, blir lätt lite "hemmablind". Läste i Barnaboken att små mellanmål inte ”stör” huvudmålen i den här åldern, därav min tanke.

Något som vi också har lite kämpigt med är att få till det där härliga gurglande skrattet till go´nattet! Ibland går det, men oj det sitter långt inne. Oftast ler hon lite, men vissa kvällar som ikväll så tittar hon på en med en blick som säger "vad håller du på med, jag orkar inte leka nu - lägg mig istället". Och då gör vi det... men det brukar gå bra. Idag somnade hon på en gång.

Angående dagslurarna så kör vi dem i vagnen utomhus. Ser till att täcka över så det blir riktigt mörkt och använder vagning som verktyg istället för ramsa.

Blev ett långt inlägg igen, blir lätt det märker jag... ! Är hur som helst väldigt taggad att sätta igång och ser fram emot resultaten och att vår familj ska få sova gott om natten - allihopa :D
Joje

Inlägg av Joje »

Satt och läste i en massa andra trådar här på forumet, det är ju en riktig guldgruva :-D Hittade bland annat recept på bovetevälling som alternativ till den köpta. Verkar suveränt och ska testas å det snaraste! Så slipper jag problematiken kring ägg och allergi eller inte. Thanx :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :heart: Du är ju så påläst så jag ska inte komma här och komma :oops: :lol:

(Barnaboken 2008, är det den du har? Hoppas jag? Där är registret väldigt detaljerat och du borde kunna hitta det mesta i matförslagsväg där. Men du kan nog mer än jag :lol: )

LYCKA TILL nu, det kommer att gå finfint. Ge dig inte med skrattet, bär dig åt som om hon skrattade med och hade vansinnigt roligt, så kommer hon att tro att hon har det :lol:

Oro är den största skurken i all barnavård. Dra dig inte för att låta henne bli hungrig, aptiten är den bästa kryddan. Och den får hon, när hon får sin goda, sköna, sammanhängande sömn =D>

Överför för Guds (och lilla barnets) skull INTE att det är det minsta synd om henne.

För det är det ju inte :!: Häller ur :!: Hon är ett avundsvärt barn :heart:

Joje

Inlägg av Joje »

Anna, du kanske inte läser i mitt inlägg något mer men du är värd alla fina och varma ord du kan få – skickar över lite extra :heart: :heart: :heart: till dig :)

Blir så innerligt trött på alla skeptiker därute, tyvärr möter man dem alltför ofta. Men jag brukar tänka att de är väldigt osäkra människor som säkert också är väldigt avundsjuka… synd bara att de inte förstår bättre och läser på själva innan de bildar sig sin uppfattning! Men det som är mest irriterande är att de missunnar sina egna barn något bra samt förstör för andra :evil: Samtidigt finns det en massa människor som pratar FÖR dig och som står upp för dig och vilken fröjd det är när man träffar på en likasinnad :D

Nu är vi i alla fall igång med kurningen här!!! Känns så härligt att äntligen få ordning på detta :D Både sambon och jag är förkylda igen (tack syrran som smittade oss i jul…) men det struntar vi i, nu kör vi så det ryker! Sitter i hallen på en madrass utanför Julias rum med anteckningsblock, klocka, dator, tidningar, mm.

La henne första gången utan napp och det gick faktiskt bättre än jag trodde:

18:50 Tillrättaläggande, buffning (hon varvade upp direkt när hon inte fick nappen) och solfjädring.
18:55 Ramsa ut x 4
18:56 Varvade upp rätt snabbt igen - tillrättaläggande, buffning och solfjädring
18:59 Ramsa ut x 4
19:01 Tillrättaläggande, buffning och solfjädring i omgångar tills hon verkligen var sömntung.
19:07 Ramsa ut x 4 med inbakad bekräftelse. Somnade och har sovit sen dess.

Tror att jag var lite snabb där i början men tycker ändå att det gick förvånandsvärt fort ändå! Att jag bakar in bekräftelsen redan nu är att vi redan använt ramsam så och hon är därför "van" vid det.

Blir spännande att se hur hon reagerar nästa gång hon vaknar och inser att hon inte får nappen då heller… stay tuned… rapport kommer imorgon bitti!
Joje

Inlägg av Joje »

Och just det, måste bara flika in att lillpluttan inte alls ätit bra idag... Blev 70 ml välling imorse, frukosten ville hon inte ha...Lunchen ratade hon helt tom. fruktpuren som hon annars gillar. Gjorde välling så att hon i alla fall skulle få i sig något (rätt eller fel!?), hon drack 50 ml. Mellanmål lite lite youghurt och 90 ml ersättning. Middagen åt hon ca 1/2 liten burk och till nattslurk 40 ml välling. Får se hur det påverkar natten... hon hade lite feber också, 37,5, hoppas det gått över till imorgon!
Joje

Inlägg av Joje »

Hej igen o go morron!

Då var första natten gjord, kändes lite märkligt att sitta på en madrass på golvet måste jag säga men tycker ändå att natten gick rätt fort. Kan väl säga att det gick bra överlag men är lite missnöjd med min insats i vargtimmen. Men det är bara första natten och nu är det bara att läsa mer, blicka framåt och fortsätta :)

Så här såg natten ut:

18:50 Tillrättaläggande, buffning (hon varvade upp direkt när hon inte fick nappen) och kort solfjädring.
18:55 Ramsa ut x 4
18:56 Varvade upp rätt snabbt igen - tillrättaläggande, buffning och solfjädring
18:59 Ramsa ut x 4
19:01 Tillrättaläggande, buffning och solfjädring i omgångar tills hon verkligen var sömntung.
19:07 Ramsa ut x 4 med inbakad bekräftelse. Somnar.

22:31 Vaknar o gnyr till, buffar snabbt och solfjädrar kort
22:33 Ramsa ut x 4 med inbakad bekräftelse. Somnar.

00:58 Vaknar o gnyr till, buffar snabbt och solfjädrar kort
01:00 Ramsa ut x 4 med inbakad bekräftelse. Somnar.

02:36 Vaknar o gnyr till, buffar snabbt och solfjädrar kort
02:38 Ramsa ut x 4 med inbakad bekräftelse. Somnar.

03:56 Gnyr till men somnar om direkt själv

04:11 Vaknar, in direkt och buffar, solfjädrar. Hon blir lugn o tyst.
04:16 Ramsa ut x 4 men skriker upp sig direkt
04:18 Ramsa x 6, tystnar men börjar igen
04:22 Buffar, solfjädrar tills hon blir lugn o tyst
04:24 Ramsa ut x 4, nya skrik/frågor
04:26 Buffar, solfjädrar tills hon blir lugn o tyst
04:35 Ramsa ut x 6, skriker direkt igen, riktigt högt, börjar hosta/hulka
04:37 Ramsar x 4, tystnar men börjar genast om igen
04:39 Ramsar x 8, känner att ramsar inte ”tar” alls går in igen, buffar, solfjädrar, tystnar
04:44 Ramsa ut x 8
04:46 Skriker upp sig igen, buffar solfjädrar
04:49 JÄTTEARG som snart blir väldigt ledsen… Buffar, solfjädrar igen –längre den här gången
05:00 Ramsa ut x 4 med bekräftelse
05:03 Buffar snabbt, ut med ramsa x 4 med inbakad bekräftelse
05:07 Buffar snabbt, ut med ramsa x 4 med inbakad bekräftelse
05:10 Buffar snabbt, ut med ramsa x 4 med inbakad bekräftelse. SOVER! Puh….

07:00 GLAD väckning av mysig o go bebis :D

Skriver ner väldigt exakt men tänker att det är lättare för er att komma med råd då… och så ser ni ju vad jag menar med att jag är lite missnöjd med min insats under den här cirkusen vid kl.04-05. Blev väldigt mycket trafik :oops: , skulle jag ha buffat längre första omgångarna tror ni? Ville verkligen försöka avvakta och lyssna men upplevde att det var svårt första natten när lugnet ska etableras. Blev lite ”krock” för mig här och hjärnsläpp :? Kom gärna med synpunkter så jag vet vad jag kan förbättra till natt 2! Då ska ju ramsan börja ta över, dvs jag börjar alltid med den och går bara in i nödfall. Men vad är nödfall? När hon skrikit under en längre tid eller när hon mer är ledsen än skriker/frågar argt?

Nu på morgonen åt hon 130 ml välling + banan & turkisk yougurt. Nu har sambon lagt henne, hon somnade 09:02 efter 3 omgångar med kort vagning. Mycket bra tycker jag :)

Tar o kryper till sängs själv nu för att få mig några timmars sömn för att hämta krafter!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Joje skrev:Blir så innerligt trött på alla skeptiker därute, tyvärr möter man dem alltför ofta. Men jag brukar tänka att de är väldigt osäkra människor som säkert också är väldigt avundsjuka… --- det som är mest irriterande är att de missunnar sina egna barn något bra samt förstör för andra :evil: --- och vilken fröjd det är när man träffar på en likasinnad :D
Tack för detta, du rara människa :heart: Jag tror precis som du.

Det underbara i kråksången är ju de små barnen själva :-({|=
Kurbarnens uppenbara välbefinnande, när de fått sin goda, sammanhängande, sköna sömn som de formligen älskar, och sin goda aptit på både mat och annan njutning - är så flagrant, för var och en som har ögon till att se, att det inte går att förklara bort med "tur" hur länge som helst eller, än mindre, se som resultatet av någon "barnmisshandel" eller "skrikmetod" som belackarna vill göra gällande. Ett helt absurt fördömande som stinker av okunskap.

Men lite OT, jag minns hur jag skrev lyriskt i en kolumn jag hade om lyckan med barn - på temat "små barn ska njutas och njuta själva" - långt innan nätet fanns och hatmobben var hänvisad till anonyma brev: "Sluta med ditt jävla tjat om lycka!" hette det bland begagnade dasspapper redan då, på 1970-talet. Och jag gjorde som författare ett litet passande mantra för dessa Jantelagens äcklade supportrar, som krälar över nätet i dag i stället för i brevlådorna, samt förstås i själva Verkligheten: "Du ska inte komma här och dra på mun, när JAG har ett sådant helvete :!: "

Somliga måste helt enkelt må dåligt för att må bra.

Men inte du, och inte lilla Julia :wink: :lol:
Joje skrev:Kan väl säga att det gick bra överlag men är lite missnöjd med min insats i vargtimmen.
Var inte det. När du antecknar, fokusera mer på barnet och mindre på dig själv. Det är så man lär sig lyssna. Man gör sitt jobb, efter bästa förmåga, men det är observationerna av barnets reaktioner som leder en vidare.

Och tålamod är en dygd. Visst kan man gnälla på sig själv och tycka det var väl mycket trafik men man gjorde ju bedömningen att det behövdes, eftersom ens uppgift var och är att lugna barnet, och BLEV hon lugn :?: Nästa natt - i natt - kommer du kanske att göra helt andra bedömningar, både för att du är säkrare på handen (för varje gång hon "svarar" vackert och verkligen låter sig lugnas, på väg in i Säkerhetens förlovade land) och för att du känner, i dialogen mellan er som är i vardande (på ett nytt sätt), att du i din tur ska "svara" på andra vis nu, ännu mera lyssnande, inte förhastade, välavvägda. SHN-kuren är en process och det är ju det som är så häftigt, tycker jag. Det handlar om kommunikation \:D/
Joje skrev:Men det är bara första natten och nu är det bara att läsa mer, blicka framåt och fortsätta.
Precis. Håll målet för ögonen, ramla inte ner i otålighetens fula tryne, fortsätt det alldeles nyss påbörjade arbetet lugnt och fint.
Joje skrev:Gjorde välling så att hon i alla fall skulle få i sig något (rätt eller fel!?)
Absolut rätt, och hon ska ju inte bara ha i sig något utan mycket, så ös på. Jag hoppas verkligen aptiten kommer stort nu på tredje dagen, för detta är alldeles för magert. Roligare mat också, substans, sockerfria fullkornsskorpor i handen, plockmat att peta i själv, MER :!: I en Attityd av Självklarhet. Och glädje :mrgreen:

Joje

Inlägg av Joje »

Hej igen, denna nyårsafton! Får passa på att önska alla ett riktigt Gott Nytt År :heart: :heart: :heart:

Vi går nu in på tredje natten av kuren och nu har sambon tagit över nätterna. Ikväll fick vi lillpluttan att skratta mer än hon gjort tidigare, puttade ner leksaker i handfatet - det var kul tydligen :D Läggningen gick på 2 min! Tillrättaläggande, en superkort buffning och sen ramsa ut x 4. Efter ca 1 minut fick hon bekräftelsen. Hon somnade nästan på direkten =D>

Förra natten gick läggningen på 8 min, behövde inte gå in något utan räckte med en ramsa utanför och div husljud. Hon vaknade sen efter ca 30 minuter och det tog mig 8 minuter att få henne att somna om då också. Gick in och buffade väldigt kort då hon var riktigt ledsen.

Nästa gång hon vaknade var kl. 00:30. Jag avvaktade utanför dörren och verkligen lyssnade på hennes reaktioner, ramsade i omgångar men upplevde inte att hon "tog emot" den alls. Hon skrek upp sig mer och mer, började hosta/hulka och till slut efter ca 15 minuter går jag in för jag upplever att hon låter rädd. Hon ligger då på rygg med huvudet vid sängänden... lägger tillrätta snabbt och buffar i ca 1 minut för att få henne lugn. Går ut med ramsa x 4, bekräftar kort därefter och hon somnar kl. 00:51.

Vid två tillfällen 04:40 och 05:30 skriker hon till men sen händer inget mer... Väcker en glad men väldigt sömndrucken bebis kl. 07 :sleep:

Dagen idag har också fungerat bra vad gäller sömnen, hon har sovit alla sina lurar som hon ska. Läggningen har tagit ca 2-3 minuter bara :) Sambon har rätta knycket på vagningen \:D/

Däremot har hon ätit ännu sämre idag... detta känns inte alls bra. Hon har knappt ätit någon "riktig" mat alls :( Vet inte varför men hon kniper ihop lilla munnen och "pruttar" med munnen när vi försöker mata henne (trots att det är mat hon tidigare har ätit utan problem). Om vi försöker truga så blir hon jättearg och börjar skrika o veva med armar o ben. Hon får en sked och lite plockmat på sitt lilla bord men det spelar ingen roll. Hon har lite feber hela tiden, 37,6 och prickar på magen men vet inte om det har något med aptiten att göra. Vi är ju förkylda, kanske hon också känner av något i halsen som gör att hon inte är sugen på mat just nu. Vi får se hur det blir imorgon, är 3e dagen då. Tar gärna emot synpunkter och hjälp här!!!

Nu ska jag o sambon äta en nyårsmiddag i all enkelhet och prata SHN och om det kommande året :P
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det här kanske kan vara något!

mattips :mrgreen:

Ge goda förutsättningar för maten! GLADA miner :mrgreen: och truga älskvärt på kafferepsvis och glöm inte vätskan!

Gott nytt år! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Joje

Re: Nu ska här sovas! Frågor under kur av Julia 7 månader

Inlägg av Joje »

Tack Jenny för mattips, testade idag och hon gillade det :)

Natten till idag, 3e natten, gick bra trots fyrverkerierna (eller tack vare...?). Läggningen gick på 2 min, härligt :D Sen hade hon några uppvak. Först ett vid 21 tiden, här fick sambon henne att somna igen efter 13 minuter med hjälp av ramsan. Tog ett tag för henne att ta emot den men till slut så. Vaknade sen igen kl. 22:24 men somnade om själv på 2 min :D Nytt uppvak kl. 23:35, här tar det 28 minuter men sen sover hon igen. Ramsa den här gången också i flera omgångar innan hon lugnade sig och lugnt kunde somna igen. Därefter sov hon utan minsta pip till kl. 07 då vi väckte henne, bravo =D>

Dagen har också funkat bra och smidigt, hon har återigen sovit sina lurar som hon ska. Vi får hjälpa henne lite på traven med kort kort vagning. Däremot har inte aptiten kommit nu på 3e dagen som den ju borde ha gjort!? :( Idag har hon ätit 120 ml välling på morgonen, 1/3 burk katrinplommon och lite banan till andra frukost, ½ burk mat + 60 ml ersättning till lunch, 80 ml smoothie + 70 ml ersättning till mellis, knappt någon mat till middag och sen 60 ml välling… Hade tänkt sluta med ersättningen men nu när hon äter så lite vill vi gärna fylla på med ersättning så att hon blir mätt.

Dagarna flyger fram, nu är vi inne på 4e natten... läggningen ikväll gick inte på några 2 minuter, istället tog det 30 minuter! Ska tillägga att hon hade 38,2 graders feber vid läggning.

Så här såg det ut:

18:53 Läggning
18:55 Ramsa x 4, lite missnöjesljud men tystnar
18:58 Bekräftelse, tar emot tyst men börjar skrika
19:02 Ramsa x 4, fortsätter gnälla, skriker upp sig igen
19:04 Ramsa x 6, tystnar med ramsan men börjar skrika igen. Väldigt ARG, gör husljud, hon pausar ibland, lugnar sen ner sig.
19:11 Bekräftelse x 4. Tyst men börjar skrika, skriker och tystnar om vartannat men blir arg/upprörd och sen ledsen.
19:16 Ramsar x 4. Svarar med skrik men tystnar snabbt.
19:17 Bekräftelse x 3. Tyst mottagande men börjar snart om igen, nya omgångar skrik, börjar låta uppgiven ledsen. Vi funderar på om hon ligger på rygg och behöver vändas…
19:22 Går in, lägger tillrätta (mer som markering), lätt solfjädertryck.
19:23 Ramsar ut x 4. Bekräftar x 4. Somnar.

Nu har vi lite frågor om hur vi ska bete oss framöver:

- När Julia skriker/frågar men samtidigt pausar emellanåt, ska vi då bara ”låta henne vara” eller ska vi påminna så att hon inte känner sig lämnad/ensam? Vill ju att hon ska känna sig trygg när hon somnar. Eller är det bekräftelsen som gör det i och med att man tar den när hon tystnar? Även ifall det tar lång tid innan hon lugnar sig/tystnar?

- Om hon låter arg ska man bara låta henne fortsätta reagera så utan att göra något? Är det enbart om hon låter ledsen vi ska ramsa?

- Om vi har bekräftat och hon fortsätter låta/gny/skrika till emellanåt men sen lugnar sig igen, kan man ta en ny bekräftelse eller måste vi börja om med påminnelse? Eller kör vi påminnelse med inbakad bekräftelse?

- Fortsättningsvis när Julia vaknar på nätterna, ska vi avvakta och lyssna av först? Svårt att veta hur ”snabba” vi ska vara med att ge ramsa.

Tycker att lilla älsklingen är jätteduktig och har svarat bra :heart: Lite förvånade över att hon inte saknar nappen mer än hon verkar göra. Men som ni säger, det kanske är vi föräldrar som har svårare för att glömma den än barnet… Hur som helst, väldigt skönt att ha blivit av med den!

En annan sak vi märkt är att hon idag varit gladare och mindre gnällig :D Vi är trots allt på väg mot målet, sakta men säkert! Behöver bara era kloka råd och tips så vi kan skjuta alla vargar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"