Vi har nu bestämt oss för att kura våra 16 månader gamla tvillingar. Det har varit upp och ner med deras sömn ända sedan de föddes, alltså de har sovit bättre och sämre i perioder. Nu är det dock sämre än någonsin. Jag var borta 4 nätter för en månad samtidigt som de var sjuka, varvid det blev total kaos på nätterna då min man inte klarade av att trösta båda när de vaknade och skrek. Efter detta är alla rutiner som vi jobbat med totalt förstörda, och vi kan inte hantera detta.
Läggningen som förut var en fröjd (vi sa bara ska vi inte gå och lägga oss nu, så gick de lydigt till sina sängar och vi stoppade om dem, sa godantt och gav dem välling (jag vet inte bra men det funkade) och gå ut) är nu hemsk där båda ofta skriker i ren panik. Under natten sen vaknar de ofta i omgångar, den ena ofta av nappen och den andra verkar mer orolig/marddrömmar etc. De senaste nätterna har någon av dem oftast även haft ett vakenpass på 1,5-3h där de vägrat/inte kunnat somna om. Här vet jag att vi har hanterat det helt fel då vi ömsom försöker få dem att somna i sin egen säng ömsom bär dem in till oss (för att vi itne vill att den andra ska somna). Klart de blir förvirrande!
De är båda väldiga "napp-barn" vilket jag oroar mig lite för. Men den är ju mest till problem så jag vill verkligen få bort dem!
Nå väl, mina frågor:
De sover i samma rum så vi antar att det är smidigast att kura dem så också?
Är det möjligt att klara två barn själv (så att vi får sova varannan natt) eller är det bättre att ta ett barn var? Om man är själv hur gör man under natten om båda vaknar och skriker? Springer mellan sängarna?
Hur gör vi vid läggningen, dvs ska man vänta tills båda lugnat ner sig innan vi går ut med ramsan eller, om ena lugnar ned sig före så ska man ramsa denne då? Har svårt att förstå detta för ramsar man inte när denne lugnat sig så kanske han/hon somnar utan ramsan? Antar att om vi tar ett barn var så är det ändå bara en person som säger ramsan?
Den ene svarar väldigt bra på buffningen (även om hon börjar skrika så fort vi slutar...) så henne försöker vi nog lugna så den första natten. Den andra gillar att bli strykt på ryggen så kan vi ta det istället? Har läst i någon tråd att detta kunde funkade om man gjorde det på ett "inte ömkande sätt".
De har börjat dagis, är detta ett problem? Vi kommer således inte ha kontroll över dagslurarna. Tydligen så har de inte alls problem att somna på dagis, utan somnar otroligt fort med tanke på hur kort de varit där. Däremot varierar längden mellan 1-1,5h....(pga att de oftast vaknar av ngt annat barn, men kan säga till personalen att de ska väcka efter en viss tid)
Längtar så mycket efter att börja med kuren, i natt gav vi tom med båda mat under natten för första gången på över 8 månader för att vi fann det som enda sättet.... Kändes så misslyckat, men båda somnade så lätt efter det! Vi kommer nog att göra så tills vi får tillfälla att genomföra kuren (förmodligen över jul...suck) för att vi ska ha lite krafter när det väl sker.
En fråga till vår son har den senaste veckan ätit OTROLIGT mycket efter att ha varit magsjuk fram och tillbaka i ca 6 veckor (och gått ner en hel del i vikt)... Han äter exempelvis oftast nästan två hela vällingflaskor på morgonen, dvs ca 500 ml. Därtill dubbla portioner på dagis och mkt hemma. Kan det vara så att han faktiskt vaknar av att han är hungrig?
Tack på förhand!!