Gör jag rätt vid nattliga uppvak?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Gör jag rätt vid nattliga uppvak?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej! Ni jobbar på så fint =D> :D .
hannisen skrev: Imorse vaknade hon & låg & snackade (ibland gör hon det en stund innan väckning). Borde jag ramsat då? Hon är nöjd & ligger & snackar med sin kanin.
Nej, låt henne vara om det är nära inpå morgonen. Det låter ju kanon att hon ligger och snackar med kaninen, precis som det ska vara =D> :D Så kommer förmodligen mornarna att vara framöver, det är så mysigt att de små sötnosarna ligger och myser och snackar med gosedjuret på morgonen-magiskt :heart:
hannisen skrev: Men har frågor om ramsningen. När det står att "ramsan ska få sista ordet", menas då att man ramsar i ett streck tills hon tystnar? Eller kan man som jag gjorde i förrgår natt ramsax4 & sen ljuda. Men då får ju inte ramsan sista ordet...hm. Hade hon inte tystnat hade jag ju gått tillbaka & ramsat igen. Vill så gärna få tillbaka ramsan som verktyg!
Du gör helt rätt, glöm inte bekräftelseramsan de första dagarna bara. Sedan när ramsan börjar ta brukar de tystna medans du ramsar. Jag brukar ramsa och märker jag inte att det tar, så förlänger jag ramsan. Hade tänkt ramsa x4, men kanske fortsätter så att det blir x8, man får alltså lyssna av samtidigt som man säger ramsan. Tar ramsan så ändrar jag rösten i sista versen så att det blir en bekräftelse. Dvs man bakar ihop vanliga ramsan med bekräftelseramsan. Hmm, det kanske blev snurrig förklaring nu? Hänger du med? :lol: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Gör jag rätt vid nattliga uppvak?

Inlägg av hannisen »

Bara så typiskt när jag är laddad nu på nätterna för pangramsa & annat att hon sover som en stock! Då får vi ju inte nöta in ramsan :)

Att hon börjat bli arg igen efter läggning är väl inget vi ska göra något åt?
Nu de senaste kvällarna har hon varit arg vid läggning.
Det var hon mycket när hon var liten men inte varit ngt problem på länge.
Brukade bemöta med musik & tanken "arg får man vara", men när jag läser på fnurrsidan förstår jag att vissa ramsar & inte ger sig förän de får sista ordet. Hur tänker jag?
Jag tror såhär. Hon är ju nästan alltid arg när hon vaknar på nätterna.
Vi har ju mest avvaktat & spelat lugn musik. När vi velat bryta gått in & solfjädrat. Det jag märkt är att det tar en evighet & få henne lugn med sf när hon är så arg. Kanske blivit för mycket spring till henne... Så jag tror vi skulle husljudat mycket tidigare istället.

Hon börjar bli lite "förstrotsig". Mycket nej & endel "utbrott" när hon inte får som hon vill eller det inte går tillräckligt fort. Kanske är det som spökat på nätterna? Läste AWs inlägg men då verkar det ju som man ska ha is i magen mer...

Det luriga med ramsandet & fröken är ju att hon mest är arg när hon vaknar & då ska jag ju inte ramsa...! Men jag är med på vad du menar!
:D :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Gör jag rätt vid nattliga uppvak?

Inlägg av miar70 »

Arga barn låter man vara ifred. En ramsa eller solfjäder då är som att hälla bensin på elden 8)

Lägg rejält med krut på skrattet till gonattet. Tror din teori om förtrots är helt rätt och små förtrotsare ska inte duttas med för mycket. Raka och tydliga besked är vad som behövs när världen gungar.

Tycker ni jobbar på jättefint!

:santa:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Gör jag rätt vid nattliga uppvak?

Inlägg av hannisen »

Det är så skönt med stöd av er! Tack! :heart:

Inatt vaknade hon & jag pangramsade. Då blev lilla fröken rejält arg.
Jag fram med dammsugaren & grejade. Efter en timme fortfarande arg.
Då kände jag att det fick va nog. Gick in, kollade blöjan, gav lite vatten, la tillrätta. Då ser jag att hon ligger & ler! Inte så synd om henne iaf!
Jag gick ut med fina ramsan. Då började fröken skrika upp sig men jag slutade inte ramsa utan överröstade & till slut tystnade hon...!
Efter nån min började hon skrika igen, jag satte på musiken & hon tystnade & sov hela natten.

Jag förstår om det inte går att svara på, men hur länge ska man "låta" henne va arg? Hon är ju seg & uthållig om man säger så. Kan ju hålla på i timmar... Det känns lite som hon "fastnar" i skrikandet.
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Gör jag rätt vid nattliga uppvak?

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Jag förstår om det inte går att svara på, men hur länge ska man "låta" henne va arg? Hon är ju seg & uthållig om man säger så. Kan ju hålla på i timmar... Det känns lite som hon "fastnar" i skrikandet.
Precis som vi vuxna måste barn och bäbisar få vara arga och irriterade och då skall man i största mån låta dom vara, MEN att ligga och gasta i timmar är inte sunt för någon. Den lilla hör till slut bara sitt egna skrik och kan knappt urskilja vem det är som ger detta oljud ifrån sig. Jag tycker definitivt du skall bryta när du märker att hon "fastnar" i situationen. Hon kan uppenbart inte ta sig från ilska till lugn själv. Överrösta henne med en mycket hög ramsa där du bestämt berättar att nu är det färdigskrikit i detta hus för nu skall alla barn sova. Låt detta efterföljas av husljud (big time) dammsugare och musik.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Gör jag rätt vid nattliga uppvak?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag kan bara instämma med Nat- husljuden är det som gäller vid arga små älsklingar. De måste få utrymme att reagera, men utan för den skull känna sig övergiven för en enda sekund! Så ös på med husljuden :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "