Lilla Freddy 111028
-
tjugohundraelvabebis
Re: Lilla Freddy 111028
Ja, riktigt blött blir det bara när han sovit utomhus men även inne blir det en del fukt.
Idag skar jag ut en bit av ett liggunderlag och lade i botten på liggdelen och ovanpå larmplattan lade jag en veleda diskduk. Förhoppningsvis suger den upp en del så att han slipper bli våt.
Han blir verkligen otroligt varm då han sover. Han brukar vara kokhet även om han enbart ligger i blöja och en tunn body med korta ärmar och en tunn filt ovanpå. Det är bara fötterna som snabbt blir kyliga.
Kanske har det med det att göra?
De dagarna då det har gått bra har sett ut så här:
07.00-08.30 Frukost
08.30-10.00 Sova ute under promenad
10.00-12.00 Mat mm
12.00-14.00 Sova ute på balkongen
14.00-16.00 Mat mm
16.00-17.30 Sova
17.30-19.30 Mat, bad mm
22.00 Kvällsmat
04.00 Nattmål
De dåliga dagarna har sett ungefär lika dana ut fast han är mer svårväckt och det tar ca 30 minuter in på ett vakenpass innan han kommer igång, plus krångel där vid 3- snåret på natten och mindre mat.
Idag t ex var det omöjligt att hålla honom vaken längre än till 15.35. Då slockande han totalt men då hade han redan varit svår att väcka (löstes med ett bad) men blev väldigt sömnig direkt efteråt. Inga av mina knep fungerar för att hålla honom vaken.
Så nu tänkte jag förlänga kvällen lite genom att ta upp honom kl 17 och sedan hålla honom vaken till kl 20 och sedan låta honom sova till kl 22 och sedan hålla honom vaken till kl 23. Då kanske det rättar till sig lite. Hoppas jag...
Magläge dagtid är ju ett gissel för oss. Om jag lägger ner honom på mage somnar han efter några sekunder.
Maten har också krånglat de senaste två dagarna.
Han börjar att äta med god aptit men får inte i sig så mycket innan han börjar spotta ut mat och slem. Sedan kniper han envist ihop munnen och vägrar ta emot mer. Då låter jag det vara en stund och så gör vi något annat och så gör jag ett nytt försök senare. Då börjar han också med god aptit men avbryter snart på samma sätt som tidigare. Efter det är det tvärstopp och nästa gång jag visar flaskan skriker han sig blå. Då är det allt från 90-150 ml av 200 ml kvar i flaskan och för någon vecka sedan gick det i minst 200 ml.
Börjar nästan att misstänka att hans förkylning har satt sig i halsen. Jag vet ju själv hur det är när man är tjock i halsen och har svårt att svälja. Samtidigt tycker jag att han borde vara iaf lite gnällig om han har ont. Eller röd/svullen i halsen, men han ser ut som vanligt och beter sig som vanligt förutom att han är så svårväckt och blir trött snabbt.
När det gäller vagningen vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Det går ju så himla bra andra gånger men just där omkring 03 fungerar det inte alls.
Jag slutar så fort han tystnar men jag hinner inte mer än lämna vagnen först han sätter igång och vrålar. Det är inte så att han tystnar eller ens sänker tonen utan den stiger upp i skyarna och det dröjer inte länge först han kippar efter luft.
Då sätter jag igång igen och så upprepar sig samma sak.
Jag har även testat att inte lämna vagnen utan istället skaka i handtaget vid minsta knyst men han skriker upp sig något förfärligt ändå.
När det kommer till barnskrik är jag långt ifrån blödig, men så som han lät i natt var det fruktansvärt. Jag hatar känslan av att vilja ge upp men i natt var det nära.
I trötthetens förvirring var jag ju beredd att ta upp honom, köra vagnen i väggen och strunta i allt men jag hatar känslan av att ens fundera på att ge upp.
Samtidigt vet man ju inte vad man ska ta sig till när det enda som hjälper är att dra den där vagnen om och om igen för man vet ju att det inte ska vara så heller.
Idag skar jag ut en bit av ett liggunderlag och lade i botten på liggdelen och ovanpå larmplattan lade jag en veleda diskduk. Förhoppningsvis suger den upp en del så att han slipper bli våt.
Han blir verkligen otroligt varm då han sover. Han brukar vara kokhet även om han enbart ligger i blöja och en tunn body med korta ärmar och en tunn filt ovanpå. Det är bara fötterna som snabbt blir kyliga.
Kanske har det med det att göra?
De dagarna då det har gått bra har sett ut så här:
07.00-08.30 Frukost
08.30-10.00 Sova ute under promenad
10.00-12.00 Mat mm
12.00-14.00 Sova ute på balkongen
14.00-16.00 Mat mm
16.00-17.30 Sova
17.30-19.30 Mat, bad mm
22.00 Kvällsmat
04.00 Nattmål
De dåliga dagarna har sett ungefär lika dana ut fast han är mer svårväckt och det tar ca 30 minuter in på ett vakenpass innan han kommer igång, plus krångel där vid 3- snåret på natten och mindre mat.
Idag t ex var det omöjligt att hålla honom vaken längre än till 15.35. Då slockande han totalt men då hade han redan varit svår att väcka (löstes med ett bad) men blev väldigt sömnig direkt efteråt. Inga av mina knep fungerar för att hålla honom vaken.
Så nu tänkte jag förlänga kvällen lite genom att ta upp honom kl 17 och sedan hålla honom vaken till kl 20 och sedan låta honom sova till kl 22 och sedan hålla honom vaken till kl 23. Då kanske det rättar till sig lite. Hoppas jag...
Magläge dagtid är ju ett gissel för oss. Om jag lägger ner honom på mage somnar han efter några sekunder.
Maten har också krånglat de senaste två dagarna.
Han börjar att äta med god aptit men får inte i sig så mycket innan han börjar spotta ut mat och slem. Sedan kniper han envist ihop munnen och vägrar ta emot mer. Då låter jag det vara en stund och så gör vi något annat och så gör jag ett nytt försök senare. Då börjar han också med god aptit men avbryter snart på samma sätt som tidigare. Efter det är det tvärstopp och nästa gång jag visar flaskan skriker han sig blå. Då är det allt från 90-150 ml av 200 ml kvar i flaskan och för någon vecka sedan gick det i minst 200 ml.
Börjar nästan att misstänka att hans förkylning har satt sig i halsen. Jag vet ju själv hur det är när man är tjock i halsen och har svårt att svälja. Samtidigt tycker jag att han borde vara iaf lite gnällig om han har ont. Eller röd/svullen i halsen, men han ser ut som vanligt och beter sig som vanligt förutom att han är så svårväckt och blir trött snabbt.
När det gäller vagningen vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Det går ju så himla bra andra gånger men just där omkring 03 fungerar det inte alls.
Jag slutar så fort han tystnar men jag hinner inte mer än lämna vagnen först han sätter igång och vrålar. Det är inte så att han tystnar eller ens sänker tonen utan den stiger upp i skyarna och det dröjer inte länge först han kippar efter luft.
Då sätter jag igång igen och så upprepar sig samma sak.
Jag har även testat att inte lämna vagnen utan istället skaka i handtaget vid minsta knyst men han skriker upp sig något förfärligt ändå.
När det kommer till barnskrik är jag långt ifrån blödig, men så som han lät i natt var det fruktansvärt. Jag hatar känslan av att vilja ge upp men i natt var det nära.
I trötthetens förvirring var jag ju beredd att ta upp honom, köra vagnen i väggen och strunta i allt men jag hatar känslan av att ens fundera på att ge upp.
Samtidigt vet man ju inte vad man ska ta sig till när det enda som hjälper är att dra den där vagnen om och om igen för man vet ju att det inte ska vara så heller.
Freddy
28/10 2011
Ida
27/12 2016
28/10 2011
Ida
27/12 2016
-
SaraMilana
Hej igen!
Har funderat lite på det där med att det blir blött i vagnen. För att det ska bli riktigt riktigt blött av kondens måste det finnas tillförsel av luft hela tiden, annars blir det inte mer än på sin höjd litelite fuktigt, så mycket vatten innehåller ju inte den lilla luften som finns där under åkpåsar och filtar eller vad ni nu har. Så min nästa tanke var att det var svett och det verkar ju stämma med det du skriver! Kanske du inte behöver bylta på honom riktigt lika mycket? Svårt det där att avgöra hur mycket kläder man behöver ute i kylan tycker jag...
Vilken liten tröttis ni har!
Kanske är han extra trött om han är förkyld? Jag brukar bjuda på lite extra sömn vid sjukdom, men i ert fall är det kanske bra att vara lite försiktig med extra sömn dagtid innan ni får rätsida på dygnet.
Visst kan man få sämre aptit när man är sjuk! Själv brukar jag inte vara sugen på någonting alls när jag är sjuk, så det tycker jag är förståeligt. Men behåll ditt lugn, blir du stressad av att han inte äter så märker han det direkt och får ingen ro att äta. Försök tänka som så att äts det dåligt vid ett mål så kommer han säkert kompensera det till nästa mål. Håll på mattiderna!
Hur gick det inatt? Eftersom han somnar om på ett få vagntag oftast, förutom där vid 3, känns det ju som att han verkligen är hungrig då. Om du kör på som du gör nu och styr upp nätterna med fast hand så kommer ni säkert få rätsida på dygnet snart. Eller så prutar du lite på mattiderna ett tag, kanske kan det göra att han sover bättre på nätterna och orkar vara vaken och äta på dagarna. Själv var jag alldeles för trött/lat/kalladetvadduvill
på nätterna för att dra ett endaste vagntag. Ville liten äta så fick hon det och sedan föll nattmaten bort av sig självt. Det där är en smaksak hur man vill göra. Vad du än bestämmer dig för så behåll din fina attityd så kommer det gå galant!

Har funderat lite på det där med att det blir blött i vagnen. För att det ska bli riktigt riktigt blött av kondens måste det finnas tillförsel av luft hela tiden, annars blir det inte mer än på sin höjd litelite fuktigt, så mycket vatten innehåller ju inte den lilla luften som finns där under åkpåsar och filtar eller vad ni nu har. Så min nästa tanke var att det var svett och det verkar ju stämma med det du skriver! Kanske du inte behöver bylta på honom riktigt lika mycket? Svårt det där att avgöra hur mycket kläder man behöver ute i kylan tycker jag...
Vilken liten tröttis ni har!
Visst kan man få sämre aptit när man är sjuk! Själv brukar jag inte vara sugen på någonting alls när jag är sjuk, så det tycker jag är förståeligt. Men behåll ditt lugn, blir du stressad av att han inte äter så märker han det direkt och får ingen ro att äta. Försök tänka som så att äts det dåligt vid ett mål så kommer han säkert kompensera det till nästa mål. Håll på mattiderna!
Hur gick det inatt? Eftersom han somnar om på ett få vagntag oftast, förutom där vid 3, känns det ju som att han verkligen är hungrig då. Om du kör på som du gör nu och styr upp nätterna med fast hand så kommer ni säkert få rätsida på dygnet snart. Eller så prutar du lite på mattiderna ett tag, kanske kan det göra att han sover bättre på nätterna och orkar vara vaken och äta på dagarna. Själv var jag alldeles för trött/lat/kalladetvadduvill
-
tjugohundraelvabebis
När jag har lagt honom för att sova ute har jag inte klätt på överdrivet utan tänkt att jag lägger på en extra filt om han känns kall. Det har ju dock aldrig inträffat.Har funderat lite på det där med att det blir blött i vagnen. För att det ska bli riktigt riktigt blött av kondens måste det finnas tillförsel av luft hela tiden, annars blir det inte mer än på sin höjd litelite fuktigt, så mycket vatten innehåller ju inte den lilla luften som finns där under åkpåsar och filtar eller vad ni nu har. Så min nästa tanke var att det var svett och det verkar ju stämma med det du skriver! Kanske du inte behöver bylta på honom riktigt lika mycket? Svårt det där att avgöra hur mycket kläder man behöver ute i kylan tycker jag...
Jag sätter bara på honom en mössa, en luftig stickad kofta och en fleecefilt och sedan lägger jag på "locket" som hör till liggdelen.
Utöver det har han ju vanliga kläder i form av body och byxa samt strumpor. Men att han blir svettig är det inga tvivel om. Igår kväll fick han ett större utbrott och skrek en del och svetten rann av honom. Då var orsaken diarré. Det kan inte ha varit kul för honom!
Han var bra mosig på kvällen och svår samt till sist omöjlig att hålla vaken. Han fick sista kvällsslurken vid kl 21 och sov sedan till kl 02.30 då han vaknade och då gav jag faktiskt mat och han blev nöjd för stunden. Sedan vaknade han och gapade så att det stod härliga till vid 05.30 men då hade jag garderat mig med dammsugaren så den åkte igång under 5 minuter och efter det var det lugnt.
Till frukosten slukade han nästan hela flaskan. Endast ett par droppar blev över. Glad och pigg var han med och han låg på mage i dubbelsängen och tog sig fram någon meter då jag höll emot vid de små fossingarna.
Nästa mål gick lite trögare men han fick i sig större delen i alla fall.
Det vakenpasset avslutades med ytterligare diarré så det är helt klart något som inte är som det ska i den lilla kroppen.
Passade på att tempa honom och den var lite förhöjd (37,5) men det är ju fortfarande ingen feber.
Freddy
28/10 2011
Ida
27/12 2016
28/10 2011
Ida
27/12 2016
-
tjugohundraelvabebis
Under eftermiddagen igår kroknade den lille och blev så där förfärligt trött och omöjlig att hålla vaken.
Han som har varit lite kinkig vid bad den senaste tiden sov hela badet igenom. På skötbordet är det också kinkigt ibland men även då sov han som en stock.
Han stoppades efter många ihärdiga försök till vaken tid ner i vagnen för att sova vidare.
Togs upp vid kl 21 och var då vaken till kl 22.30. Åt ganska bra under den tiden och vaknade inte först 03.30 på natten
Då fick han mat och passade på att fylla blöjan under tiden men när kl var 03.45 sov han redan.
Han äter snabbt (eller får nog snabbt) på natten så det blir sällan några 20 minuter.
Vaknade sedan inte alls först jag väckte honom kl 07!
En fridfull natt alltså.
Jag har lite funderingar kring tider. Kanske behöver han mer sömn (längre sovpass) på förmiddagen för att orka med eftermiddagen och kvällen?
Har dock svårt att pussla ihop något vettigt på egen hand.
Idag blir han ju 8 veckor, men 2 månader blir han inte än på 5 dagar. Räknar man korrigerad ålder så som BVC gör är han bara 2 ½ vecka men jag tycker att det känns fel att räkna på det sättet. Han har ju passerat paketstadiet sedan länge och är helt normalt utvecklad.
Morgon behöver vi göra kl 07 om jag ska hinna med att göra lunch och plocka undan tills M kommer hem och är hungrig.
På morgonen skulle han nog orka vara vaken 1,5-2 timmar men då blir han ju så förfärligt trött på eftermiddagen/kvällen.
När han väcks kl 14 efter 2 timmars sömn är han väldigt svår att väcka. Det tar minst 30 minuter innan han vaknar till liv och sedan äter han bra men somnar snart om. Mellan 20-21 på kvällen piggnar han till och kan vara vaken ett tag.
För en vecka sedan var han inte alls lika trött så man kan säga att jag står som ett frågetecken och har inte en aning om hur jag ska styra upp dagarna.
Han som har varit lite kinkig vid bad den senaste tiden sov hela badet igenom. På skötbordet är det också kinkigt ibland men även då sov han som en stock.
Han stoppades efter många ihärdiga försök till vaken tid ner i vagnen för att sova vidare.
Togs upp vid kl 21 och var då vaken till kl 22.30. Åt ganska bra under den tiden och vaknade inte först 03.30 på natten
Då fick han mat och passade på att fylla blöjan under tiden men när kl var 03.45 sov han redan.
Han äter snabbt (eller får nog snabbt) på natten så det blir sällan några 20 minuter.
Vaknade sedan inte alls först jag väckte honom kl 07!
En fridfull natt alltså.
Jag har lite funderingar kring tider. Kanske behöver han mer sömn (längre sovpass) på förmiddagen för att orka med eftermiddagen och kvällen?
Har dock svårt att pussla ihop något vettigt på egen hand.
Idag blir han ju 8 veckor, men 2 månader blir han inte än på 5 dagar. Räknar man korrigerad ålder så som BVC gör är han bara 2 ½ vecka men jag tycker att det känns fel att räkna på det sättet. Han har ju passerat paketstadiet sedan länge och är helt normalt utvecklad.
Morgon behöver vi göra kl 07 om jag ska hinna med att göra lunch och plocka undan tills M kommer hem och är hungrig.
På morgonen skulle han nog orka vara vaken 1,5-2 timmar men då blir han ju så förfärligt trött på eftermiddagen/kvällen.
När han väcks kl 14 efter 2 timmars sömn är han väldigt svår att väcka. Det tar minst 30 minuter innan han vaknar till liv och sedan äter han bra men somnar snart om. Mellan 20-21 på kvällen piggnar han till och kan vara vaken ett tag.
För en vecka sedan var han inte alls lika trött så man kan säga att jag står som ett frågetecken och har inte en aning om hur jag ska styra upp dagarna.
Freddy
28/10 2011
Ida
27/12 2016
28/10 2011
Ida
27/12 2016
-
SaraMilana
Hej!
Vilken bra natt ni hade, snyggt jobbat! =D>
Att han är några veckor för tidigt född kan ju helt klart förklara varför han är så trött! Jag har själv ingen erfarenhet av för tidigt födda, men de som har menar att man får räkna från när de skulle ha fötts. Alltså med tanke på utveckling (motorik etc) och antal sovtimmar och lurar. Här finns en bra översikt med antal sömntimmar etc för olika åldrar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Många små verkar tycka om längre sovpass på förmiddagen och de flesta verkar inte orka vara vakna så länge på morgonen. Kanske ska ni sikta på 2-2, dvs vaken 2 timmar, sova 2 timmar, som passar en liten från 3 veckor ungefär. Men det är ni som känner er bebis bäst vad som passar och inte. På kvällen kan ett lite längre vakenpass sitta fint.
Ha nu en god första jul med er lille Freddy! :santa:

Vilken bra natt ni hade, snyggt jobbat! =D>
Att han är några veckor för tidigt född kan ju helt klart förklara varför han är så trött! Jag har själv ingen erfarenhet av för tidigt födda, men de som har menar att man får räkna från när de skulle ha fötts. Alltså med tanke på utveckling (motorik etc) och antal sovtimmar och lurar. Här finns en bra översikt med antal sömntimmar etc för olika åldrar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Många små verkar tycka om längre sovpass på förmiddagen och de flesta verkar inte orka vara vakna så länge på morgonen. Kanske ska ni sikta på 2-2, dvs vaken 2 timmar, sova 2 timmar, som passar en liten från 3 veckor ungefär. Men det är ni som känner er bebis bäst vad som passar och inte. På kvällen kan ett lite längre vakenpass sitta fint.
Ha nu en god första jul med er lille Freddy! :santa:
-
tjugohundraelvabebis
Hoppas att ni alla haft en god jul!
Här är vi tillbaka på ruta ett efter en hysterisk julafton där den stora boven är svärmor. Jag vet ju att hon menar väl, men oavsett hur många gånger jag säger ifrån och försöker förklara för henne gör hon bara om samma saker gång på gång.
Gärna med motiveringen att hon har två vuxna och fullt fungerande barn och arbetar på förskola och det är minsann inga barn som blir skrämda av henne #-o
Så fort han har lagt för att sova så ska det pillas på kinder, strykas över hjässan, pussas i nacken osv.
Minsta lilla pip från vagnen så är hon där och gungar lite försiktigt.
Kameror fyrar av blixtar till höger och vänster mm.
Den lilla hade en riktigt jobbig julafton och följden blev såklart riktigt jobbiga nätter.
Idag kändes det ganska okej, fram till kl 17 då dörren slits upp och en kelsjuk farmor stövlar in och tar upp den lilla som precis har lagts för att sova. Nu behöver både han och jag lugn och ro så sambon har portat sin mor på obestämd tid om hon inte kan följa de spelregler vi har.
Är det vanligt att omgivningen är totalt oförstående inför den här "metoden"? Känns dock inget vidare att kalla det för metod då det för mig är det mest naturliga.
Vad man än gör ska det tydligen ifrågasättas.
Ska du verkligen dra så hårt i vagnen? Han lär ju få hjärnskakning och nackskador.
Oj oj. Så där mycket mat ska de små inte ha för då får de kolik.
Vet du inte om att barn dör av att ligga på mage när de sover?
Om du låter honom gråta blir anknytningen förstörd!
Ja, det är bara ett litet urplock av allt jag har fått höra de senaste dagarna.
Vi bor i lägenhet och ett par timmar varje dag får lillen sova på balkongen. De senaste dagarna har han vaknat av att någon granne går ut och röker på sin balkong och då blir han verkligen otröstlig. Jag förstår att han inte gillar den lukten!
Han har inte kunnat sova vidare ute så jag har fått lov att dra in vagnen och efter ca 20 minuter har han då somnat om men är totalt genomsvettig efter allt skrikande.
Går det att täcka för vagnen på något vis så att röklukten inte når honom? eller går den friska luften då förlorad?
De senaste dagarna har vi siktat på 2 timmar vaken och två timmar sömn med undantag för 2,5 timme vaken på kvällen och det siktar jag på att utöka till 3 timmar inom kort.
Ett mål består av ca 260 ml, men han får bara i sig 4 sådana under dagen. Sedan blir det en påfyllning omkring kl 22-23 som varierar 90-150 ml beroende på hur full magen är.
Nattmålet har jag tidigarelagt till kl 03 då kl 04 inte alls passar om då är det samma mängd som påfyllningen.
Omgivningen säger ju att han äter för mycket, men jag undrar istället om det är för lite? Borde dagen rymma ett femte mål för att stilla nätterna? Hur sjutton får man isf in ett femte mål när man kör 2-2?
Här är vi tillbaka på ruta ett efter en hysterisk julafton där den stora boven är svärmor. Jag vet ju att hon menar väl, men oavsett hur många gånger jag säger ifrån och försöker förklara för henne gör hon bara om samma saker gång på gång.
Gärna med motiveringen att hon har två vuxna och fullt fungerande barn och arbetar på förskola och det är minsann inga barn som blir skrämda av henne #-o
Så fort han har lagt för att sova så ska det pillas på kinder, strykas över hjässan, pussas i nacken osv.
Minsta lilla pip från vagnen så är hon där och gungar lite försiktigt.
Kameror fyrar av blixtar till höger och vänster mm.
Den lilla hade en riktigt jobbig julafton och följden blev såklart riktigt jobbiga nätter.
Idag kändes det ganska okej, fram till kl 17 då dörren slits upp och en kelsjuk farmor stövlar in och tar upp den lilla som precis har lagts för att sova. Nu behöver både han och jag lugn och ro så sambon har portat sin mor på obestämd tid om hon inte kan följa de spelregler vi har.
Är det vanligt att omgivningen är totalt oförstående inför den här "metoden"? Känns dock inget vidare att kalla det för metod då det för mig är det mest naturliga.
Vad man än gör ska det tydligen ifrågasättas.
Ska du verkligen dra så hårt i vagnen? Han lär ju få hjärnskakning och nackskador.
Oj oj. Så där mycket mat ska de små inte ha för då får de kolik.
Vet du inte om att barn dör av att ligga på mage när de sover?
Om du låter honom gråta blir anknytningen förstörd!
Ja, det är bara ett litet urplock av allt jag har fått höra de senaste dagarna.
Vi bor i lägenhet och ett par timmar varje dag får lillen sova på balkongen. De senaste dagarna har han vaknat av att någon granne går ut och röker på sin balkong och då blir han verkligen otröstlig. Jag förstår att han inte gillar den lukten!
Han har inte kunnat sova vidare ute så jag har fått lov att dra in vagnen och efter ca 20 minuter har han då somnat om men är totalt genomsvettig efter allt skrikande.
Går det att täcka för vagnen på något vis så att röklukten inte når honom? eller går den friska luften då förlorad?
De senaste dagarna har vi siktat på 2 timmar vaken och två timmar sömn med undantag för 2,5 timme vaken på kvällen och det siktar jag på att utöka till 3 timmar inom kort.
Ett mål består av ca 260 ml, men han får bara i sig 4 sådana under dagen. Sedan blir det en påfyllning omkring kl 22-23 som varierar 90-150 ml beroende på hur full magen är.
Nattmålet har jag tidigarelagt till kl 03 då kl 04 inte alls passar om då är det samma mängd som påfyllningen.
Omgivningen säger ju att han äter för mycket, men jag undrar istället om det är för lite? Borde dagen rymma ett femte mål för att stilla nätterna? Hur sjutton får man isf in ett femte mål när man kör 2-2?
Freddy
28/10 2011
Ida
27/12 2016
28/10 2011
Ida
27/12 2016
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Nej, jag tror inte att det är för lite. Man brukar ju sikta på ungefär en liter vid två månader och det uppfyller ju ni med råge. Så här skriver Anna i en annan tråd:tjugohundraelvabebis skrev:Ett mål består av ca 260 ml, men han får bara i sig 4 sådana under dagen. Sedan blir det en påfyllning omkring kl 22-23 som varierar 90-150 ml beroende på hur full magen är.
Omgivningen säger ju att han äter för mycket, men jag undrar istället om det är för lite?
annawahlgren skrev:Nu vid, eller strax efter, tvåmånadersgränsen, behöver hon mer mat än förut, och det är bara att se till att hon får det. Fyra små "rätter" (eller för all del, stora!) till varje mål, och till kvällsslurken respektive nattmålet kl 4 två små (stora) rätter. Du bör sikta på en liter sammanlagt per dag. Då blir det bortåt 200 g till de fyra stora målen och 100 g till kvällsslurken respektive fyramålet. Som följaktligen tar kortare tid - ca 20 min, medan hon vid de stora målen ska äta inom en timme (men inte mer, av hänsyn till lilla matsmältningsapparaten under utveckling). Så ger du tillägg överhuvudtaget - på kvällen eller till alla mål - skulle jag nog ha 100 g i flaskan. Utan att för den skull räkna med att få i henne allt, och inte varje gång; det beror ju alldeles på vad brösten ger.
Det femte målet kan vara just kvällsslurken.tjugohundraelvabebis skrev:Borde dagen rymma ett femte mål för att stilla nätterna? Hur sjutton får man isf in ett femte mål när man kör 2-2?
-
tjugohundraelvabebis
Släkten är värst heter det väl?
Att hon har sina åsikter och jag har mina är ju rätt enkelt att köpa, men det är svårare när hon applicerar sina åsikter i handling på vår son. Det känns lite aja baja [-X
När det gäller maten så kör vi vidare på 4 stora mål då. Jag har svårt att se hur han skulle kunna få i sig mer men ibland undrar man ju. Han äter så snabbt nu för tiden. Efter 15 minuter har han tömt flaskan så att det är 90 ml kvar och sedan vilar han magen lite samtidigt som han rapar lite extra och ålar sig fram på sängen (magläge dagtid funkar bättre och bättre) och sedan går den sista skvätten i.
I går kväll gjorde jag en chansning få jag själv var så himla trött och behövde få sova så sista målet gick i strax efter kl 21.
Jag hade ställt klockan på 03, men sov över. Dags att byta signal skulle jag tro!
Kl 04 vaknade han och ropade lite försiktigt. Han åt upp på 5 minuter och somnade sedan om och väcktes kl 07.
Det blev alltså en hel massa sömn för både honom och mig och det var otroligt uppskattat efter de slitsamma nätterna som har passerat.
Jag har läst mig till att om man måste ha belysning på natten ska det vara rött sken. Jag som har så tarvligt mörkerseende måste ha någon form av belysning så att jag ser något alls.
Jag har nu köpt någon röd plastlampa från IKEA och skruvat i en klen lampa på 5w. Räcker det till? eller ska det vara någon annan slags lampa? Skenet blir ju i alla fall rött.
Att hon har sina åsikter och jag har mina är ju rätt enkelt att köpa, men det är svårare när hon applicerar sina åsikter i handling på vår son. Det känns lite aja baja [-X
När det gäller maten så kör vi vidare på 4 stora mål då. Jag har svårt att se hur han skulle kunna få i sig mer men ibland undrar man ju. Han äter så snabbt nu för tiden. Efter 15 minuter har han tömt flaskan så att det är 90 ml kvar och sedan vilar han magen lite samtidigt som han rapar lite extra och ålar sig fram på sängen (magläge dagtid funkar bättre och bättre) och sedan går den sista skvätten i.
I går kväll gjorde jag en chansning få jag själv var så himla trött och behövde få sova så sista målet gick i strax efter kl 21.
Jag hade ställt klockan på 03, men sov över. Dags att byta signal skulle jag tro!
Kl 04 vaknade han och ropade lite försiktigt. Han åt upp på 5 minuter och somnade sedan om och väcktes kl 07.
Det blev alltså en hel massa sömn för både honom och mig och det var otroligt uppskattat efter de slitsamma nätterna som har passerat.
Jag har läst mig till att om man måste ha belysning på natten ska det vara rött sken. Jag som har så tarvligt mörkerseende måste ha någon form av belysning så att jag ser något alls.
Jag har nu köpt någon röd plastlampa från IKEA och skruvat i en klen lampa på 5w. Räcker det till? eller ska det vara någon annan slags lampa? Skenet blir ju i alla fall rött.
Freddy
28/10 2011
Ida
27/12 2016
28/10 2011
Ida
27/12 2016
Hej
Dagens inflik
ett baklyse till cykeln med funkar som nattficklampa. ( med batteri då, det blir så jobbigt at behöva trampa igång det... 8-[
)Det skall ju inte lysa upp, bara så du ser. Rött ljus förstör dessutom inte mörkerseendet som annat ljus.
Fin natt. Skönt när alla får sova
=D>
kram
Dagens inflik
Fin natt. Skönt när alla får sova
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
-
tjugohundraelvabebis
Cykellyse var det första jag försökte med, men det var inte alls så bra för min del då jag behöver ha båda armarna fria vid blöjbytet och om jag lade ifrån mig lampan såg jag inget alls.
Lampan från IKEA fungerar dock väldigt bra och den ger så svagt ljus att jag precis ser det jag behöver. Den lyser inte upp mer än den närmsta halvmetern kring lampan och resten av rummet är becksvart.
[quoteDagens inflik ett baklyse till cykeln med funkar som nattficklampa. ( med batteri då, det blir så jobbigt at behöva trampa igång det... )Det skall ju inte lysa upp, bara så du ser. Rött ljus förstör dessutom inte mörkerseendet som annat ljus.][/quote]
Även den här natten var hur bra som helst. Dock har han börjat trilskas förfärligt mycket under första sovpasset efter frukosten.
Han äter vid 03 på natten men verkar inte alls vara hungrig när det är frukostdags vid 07. Under de två timmar han är vaken får jag inte i honom så mycket som jag skulle önska.
När han sedan läggs för att sova kl 09 kickar hungern in och han kommer inte alls till ro så pass att han kan somna in och få den djupsömn han behöver. Det leder till ett förfärligt skarvande och en hel del skrik.
Idag var han tex vaken från kl 07-12.30 trots promenad ute osv. Under promenaden var han tyst och låg mest och tittade upp mot himlen men när vi kom in kunde han inte sova. Att han är trött är det ingen tvekan om men hungern hindrar.
Det blir alltså dubbel frustration för jag vill inte "rädda" honom från vagnen och ta upp först han är lugn och tyst och den lilla skriker av både hunger och trötthet. Moment 22 rakt igenom.
Att vagna hjälper föga i det läget, men jag lyckades få honom lugn genom att buffa och så fort han hade slappnat av i kroppen tog jag upp honom och tankade fullt. När han var mätt somnade han på stört. Han har nu sovit i 30 minuter med ett par skrik efter 20 minuters sömn men det reder han ut på egen hand så länge han är mätt och belåten.
Så hur får man honom att äta bra på morgonen? Jag tycker att han borde vara hungrig när det var 4 timmar sedan sist han åt.
Han verkar dessutom komma igång bättre när klockan närmar sig 08 så kanske tycker han att det är för tidigt att kliva upp kl 07.
Det finns väl egentligen inget som hindrar mig från att ensam göra tidig morgon och ta upp honom en timme senare.
Nu borde det också vara dags att spika ett schema då han är 2 månader, men nyårsafton stundar med besök från svärmor och det innebär ju mer krångel och snart ska vi bege oss ut på en tre timmars lång tågresa och hälsa på min släkt så då blir det miljöombyte så det kanske ställer till det en del?
Lampan från IKEA fungerar dock väldigt bra och den ger så svagt ljus att jag precis ser det jag behöver. Den lyser inte upp mer än den närmsta halvmetern kring lampan och resten av rummet är becksvart.
[quoteDagens inflik ett baklyse till cykeln med funkar som nattficklampa. ( med batteri då, det blir så jobbigt at behöva trampa igång det... )Det skall ju inte lysa upp, bara så du ser. Rött ljus förstör dessutom inte mörkerseendet som annat ljus.][/quote]
Även den här natten var hur bra som helst. Dock har han börjat trilskas förfärligt mycket under första sovpasset efter frukosten.
Han äter vid 03 på natten men verkar inte alls vara hungrig när det är frukostdags vid 07. Under de två timmar han är vaken får jag inte i honom så mycket som jag skulle önska.
När han sedan läggs för att sova kl 09 kickar hungern in och han kommer inte alls till ro så pass att han kan somna in och få den djupsömn han behöver. Det leder till ett förfärligt skarvande och en hel del skrik.
Idag var han tex vaken från kl 07-12.30 trots promenad ute osv. Under promenaden var han tyst och låg mest och tittade upp mot himlen men när vi kom in kunde han inte sova. Att han är trött är det ingen tvekan om men hungern hindrar.
Det blir alltså dubbel frustration för jag vill inte "rädda" honom från vagnen och ta upp först han är lugn och tyst och den lilla skriker av både hunger och trötthet. Moment 22 rakt igenom.
Att vagna hjälper föga i det läget, men jag lyckades få honom lugn genom att buffa och så fort han hade slappnat av i kroppen tog jag upp honom och tankade fullt. När han var mätt somnade han på stört. Han har nu sovit i 30 minuter med ett par skrik efter 20 minuters sömn men det reder han ut på egen hand så länge han är mätt och belåten.
Så hur får man honom att äta bra på morgonen? Jag tycker att han borde vara hungrig när det var 4 timmar sedan sist han åt.
Han verkar dessutom komma igång bättre när klockan närmar sig 08 så kanske tycker han att det är för tidigt att kliva upp kl 07.
Det finns väl egentligen inget som hindrar mig från att ensam göra tidig morgon och ta upp honom en timme senare.
Nu borde det också vara dags att spika ett schema då han är 2 månader, men nyårsafton stundar med besök från svärmor och det innebär ju mer krångel och snart ska vi bege oss ut på en tre timmars lång tågresa och hälsa på min släkt så då blir det miljöombyte så det kanske ställer till det en del?
Freddy
28/10 2011
Ida
27/12 2016
28/10 2011
Ida
27/12 2016
-
SaraMilana
Hej!

Kanske han äter så mycket på natten att han inte är hungrig där på morgonkvisten? Nattmålet är ju mest tänkt som en liten påfyllning.tjugohundraelvabebis skrev:Han äter vid 03 på natten men verkar inte alls vara hungrig när det är frukostdags vid 07. Under de två timmar han är vaken får jag inte i honom så mycket som jag skulle önska.
Visst är det skönt att kunna lita på att liten kan reda ut sömnen på egen hand! Här verkar attityden vara på plats! :thumbsup:charliesmamma skrev:Han har nu sovit i 30 minuter med ett par skrik efter 20 minuters sömn men det reder han ut på egen hand så länge han är mätt och belåten.
Jag skulle vänta till efter nyår. För att sätta ett schema är det bra att hålla tiderna noga som möjligt under tre dagar och en uppföljningsvecka på det. Men börja klura på ett schema under tiden så kan vi hjälpa till att bolla om det behövs!charliesmamma skrev:Nu borde det också vara dags att spika ett schema då han är 2 månader, men nyårsafton stundar med besök från svärmor och det innebär ju mer krångel och snart ska vi bege oss ut på en tre timmars lång tågresa och hälsa på min släkt så då blir det miljöombyte så det kanske ställer till det en del?
Vi har haft samma trassel... Testa att ge mindre mat än vanligt där vid kl 03 och se om det påverkar morgonaptiten. Du kan även vänta lite med att servera frukosten till ca 30 minuter efter att ni gått upp. För vår del kunde hela det målet gå åt skogen om jag erbjöd mat innan bebis själv hade signalerat att det var dagstjugohundraelvabebis skrev:Så hur får man honom att äta bra på morgonen?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
tjugohundraelvabebis
På natten äter han mellan 90 och 120 ml. Det slukar han på några minuter så numer är nattmål och blöjbyte avklarat på högst 10 minuter. Han skulle kunna äta mer om han fick men han nöjer sig med "det lilla". Jag har provat att ge mindre men då får han otroligt svårt att somna om.Kanske han äter så mycket på natten att han inte är hungrig där på morgonkvisten? Nattmålet är ju mest tänkt som en liten påfyllning.
Det kanske är där skon klämmer. Jag väcker honom och då serveras maten direkt trots att han inte alls är på g än. Han är alltså nätt och jämt vaken, så han kanske då räknar frukosten som en nattpåfyllning? Jag gör ju precis samma sak som på natten, dvs tar upp en sovande bebis och ger mat på momangen. Jag ska prova att vänta en stund och låta honom vakna till ordentligt.Vi har haft samma trassel... Testa att ge mindre mat än vanligt där vid kl 03 och se om det påverkar morgonaptiten. Du kan även vänta lite med att servera frukosten till ca 30 minuter efter att ni gått upp. För vår del kunde hela det målet gå åt skogen om jag erbjöd mat innan bebis själv hade signalerat att det var dags
Hoppas att ni andra hade det trevligt under gårdagen. Här var det kanon med en bebis på bästa humör trots att det var ett evigt stressande från min sida under förmiddagen.
Han låg nöjt på mage och tittade på massor av färgglada gosedjur när jag städade och lagade middag.
När svärmor och co kom var jag övertydlig och sa att ingen under några som helst omständigheter fick gå in i ett av rummen där lillen låg och sov. Det fungerade finfint. Dock vaknade han av alla nya och höga röster som dök upp så plötsligt men det räckte med att jag bara nuddade vid vagnen så tystnade han och somnade om.
Under då han var vaken var det en del nya ansikten och han satt en god stund hos sin "faster" och var fascinerad över det spanska språket som han fick uppleva för första gången.
Kl 22 lades han för att sova och sov sedan över båda nattmålen trots massor med oväsen i rummet intill och för att inte tala om alla smällare och fyrverkerier utanför fönstret.
Jag var klantig och stängde av alarmet och somnade om
Men det gick ju bra ändå och då var han rejält hungrig kl 07 och var vaken direkt då jag tog upp honom.
Han fick massor av beröm för att han var så snäll, social, lugn samt för att han sov så bra och kunde somna direkt då man lade ner honom. Berättade då om SM och Anna Wahlgren men måste säga att jag fick en del oväntade reaktioner då
Jag funderar en hel del på tider kring schema och jag blir bara mer och mer förvirrad.
För att rymma alla dagens nödvändiga mål krävs det nästan morgon vid 07 och sedan köra 2-2 fram till kl 19 då det är 3 timmar vaken med ett SM-mål och sedan fylla upp "reservdunken" innan läggdags.
Det har dock varit ett par knepiga dagar de senaste veckorna där han har varit vaken 07-12 med två stora mål och sedan sovit 12-17 och sedan varit vaken 17-20 med stort mål och påfyllning plus extra påfyllning vid 22. Båda har fungerat men jag märker ju att de långa vakenpassen sliter på honom då han tampas med övertrötthet och inte kan somna trots att han vill och behöver.
Samtidigt hade det varit skönt att ge honom en längre natt med läggning senast kl 20 då han faktiskt verkar må bättre av det och därefter ge påfyllning innan jag lägger mig.
Jag får bara inte ihop det om jag ska gå efter 2-2 och samtidigt se till att han får i sig 4 stora standardmål plus påfyllning.
Freddy
28/10 2011
Ida
27/12 2016
28/10 2011
Ida
27/12 2016
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej tjugohundraelvabebis
Vad härligt att ni fick ett sâ lyckat nyârsfirande! =D>
. Nu har de ju fâtt se en alldeles äkta Anna-bebis som bevisligen mâr alldeles utmärkt. Tack för att du stod upp för standardmodellen och dess uppfinnarinna! 
Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Jag tror att du har helt rätt i att undvika alltför lânga mâl, det blir bara övertrötthet som resultat. Kolla in schemat ovan ordentligt och se om det kan passa er eller om du kan anpassa det lite till er situation. Lillen är ju faktiskt stora pojken pâ tvâ mânader och skulle kanske uppskatta ett alldeles sprillans nytt schema för att fira det nya âret?

Vad härligt att ni fick ett sâ lyckat nyârsfirande! =D>
Ja, visst är det sorgligt. Men jag lovar att du ändâ sâtt nâgra frön hos dessa "trângsynta"tjugohundraelvabebis skrev:Berättade då om SM och Anna Wahlgren men måste säga att jag fick en del oväntade reaktioner dåFörst berömma och sedan rygga tillbaka bara för att man nämner ett namn. Trångsynt och oklokt!
Har du spanat in schemaförslagen i TorsMammas SM-översikt Sâ här kan det se ut för en tvâmânaders:tjugohundraelvabebis skrev:Jag får bara inte ihop det om jag ska gå efter 2-2 och samtidigt se till att han får i sig 4 stora standardmål plus påfyllning.
Exempel på schema vid 2 mån:
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Jag tror att du har helt rätt i att undvika alltför lânga mâl, det blir bara övertrötthet som resultat. Kolla in schemat ovan ordentligt och se om det kan passa er eller om du kan anpassa det lite till er situation. Lillen är ju faktiskt stora pojken pâ tvâ mânader och skulle kanske uppskatta ett alldeles sprillans nytt schema för att fira det nya âret?
-
tjugohundraelvabebis
Det schemat ser precis ut som det vi har strävat efter sedan ett tag och det har känts väldigt bra och det är också det schemat som har fungerat bäst då det gäller att hålla tiderna så exakt som möjligt.Exempel på schema vid 2 mån:
08.30 Sova 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
I morgon kör vi igång med det schemat igen och det tas nog tacksamt emot av den lilla som minst sagt har haft en turbulent helg. Hans blick förmedlade verkligen lättnad och glädje över att vara hemma och känna igen sig i mönster, färger mm och då få sova i sin egen vagn.
Freddy
28/10 2011
Ida
27/12 2016
28/10 2011
Ida
27/12 2016