Charlie & sömnen
Charlie & sömnen
Vi har nu en 10 veckor gammal Charlie här hemma=) tiden går fort fast ändå inte....han har haft svårt att komma till ro på dagarna och sover kortare stunder, vaknar ledsen. "45-minuters skarven" är väldigt tydlig och när han vaknar så försöker jag söva om honom i vagnen där han sover.(både dag & natt än så länge) om vi har tur så somnar han om och sover ca 1,5h i sammanlagt 8). han har även de senaste nätterna vaknat och vill ha det tidiga nattmålet som han hoppade över för nån vecka sedan.
Han flaskmatas & jag har prövat att öka på maten på dagen men märker att det bara blir mer spy. Läste på Standardmodellen från att han var ca 3 veckor och har försökt haft den med mej i bakhuvudet men tycker att det har blivit svårare att får till det med sömnen. han sover ungefär 12-14h på ett dygn om vi har tur.
Han skulle verkligen behöva sova iaf en till två längre stunder på dagen då han annars inte orkar vara vaken länge alls utan bara blir "kinkig".
Hur ska vi få till dagarna & varför äter han helt plötsligt oftare på nätterna? (sover även sämre närmare morgontimmarna numer...)
Han flaskmatas & jag har prövat att öka på maten på dagen men märker att det bara blir mer spy. Läste på Standardmodellen från att han var ca 3 veckor och har försökt haft den med mej i bakhuvudet men tycker att det har blivit svårare att får till det med sömnen. han sover ungefär 12-14h på ett dygn om vi har tur.
Han skulle verkligen behöva sova iaf en till två längre stunder på dagen då han annars inte orkar vara vaken länge alls utan bara blir "kinkig".
Hur ska vi få till dagarna & varför äter han helt plötsligt oftare på nätterna? (sover även sämre närmare morgontimmarna numer...)
-
SaraMilana
Re: Charlie & sömnen
Varmt välkommen LisiBlom och stort grattis till lille Charlie!
Vilken tur han har, Charlie, som har så kloka föräldrar som vill ge honom den goda sömnen!
Jag kan sätta en ganska så stor peng på att det ändå är mera mat som Charlie vill ha. Det går inte att mata en så liten person för mycket, det kommer ut i endera ändan.
Men det kan också vara en rap som sitter på tvären som gör att det kommer upp en del. Mata-rapa-mata-rapa-paus-mata-rapa-mata-rapa. Och låt det sen gå 3,5-4 timmar mellan målen så är aptiten på topp tills det är dags igen! 
Hur sover Charlie? Magläge (med larm!) gör det lättare att sova över skarvarna.

Jag kan sätta en ganska så stor peng på att det ändå är mera mat som Charlie vill ha. Det går inte att mata en så liten person för mycket, det kommer ut i endera ändan.
Hur sover Charlie? Magläge (med larm!) gör det lättare att sova över skarvarna.
Han har sovit på sidan mest, men även prövat magläge.(har larm men har inte lagt i det.skäms!)
Tycker inte att det varit någon skillnad på skarvarna dock, trots magläget. Fast har väl inte gett det en ärlig chans kanske....
Är det mera mat på dagarna som gäller för att få honom att sova fler timmar på natten eller kommer han göra det så småningom ändå?
Och vilken tid på kvällen ska man natta honom? Kvällsmål ca 20-20.30 men det känns tidigt att natta honom då det blir så tidig morgon....
Tycker inte att det varit någon skillnad på skarvarna dock, trots magläget. Fast har väl inte gett det en ärlig chans kanske....
Är det mera mat på dagarna som gäller för att få honom att sova fler timmar på natten eller kommer han göra det så småningom ändå?
Och vilken tid på kvällen ska man natta honom? Kvällsmål ca 20-20.30 men det känns tidigt att natta honom då det blir så tidig morgon....
Charlie föddes 8/10 2011
-
SaraMilana
Hej igen! 
Ge magläget en chans tycker jag, det gör det lättare för de små att komma till ro och sova gott. Annars blir det lätt att de sprattlar till med armar och ben och vaknar.
Det är hela dagens matintag som räknas för nattsömnen! Många små verkar tycka om att lägga sig tidigt. Här kommer ett exempel på hur en dag kan se ut för en liten plutt på två månader:

Ge magläget en chans tycker jag, det gör det lättare för de små att komma till ro och sova gott. Annars blir det lätt att de sprattlar till med armar och ben och vaknar.
Det är hela dagens matintag som räknas för nattsömnen! Många små verkar tycka om att lägga sig tidigt. Här kommer ett exempel på hur en dag kan se ut för en liten plutt på två månader:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Tack för svaren! Känns långt borta just nu att han skulle sova så många timmar i sträck....
Han äter var tredje-fjärde timme på natten också. Ska mata på mer på dagen få se vad som händer!
Han är väldigt trög rapad & på natten när han somnar om direkt efter flaskan så är det omöjligt att få en rap.
Bör man väcka honom för att rapa då?
Han äter var tredje-fjärde timme på natten också. Ska mata på mer på dagen få se vad som händer!
Han är väldigt trög rapad & på natten när han somnar om direkt efter flaskan så är det omöjligt att få en rap.
Bör man väcka honom för att rapa då?
Charlie föddes 8/10 2011
Förresten! Han äter ju endast ersättning så skulle det inte bli lite tätt mellan 17.30-målet och 19.30-målet då det tar längre tid att smälta ersättning än bröstmjölk?
Charlie föddes 8/10 2011
-
SaraMilana
Jag tyckte också att det var svårt att rapa på natten då liten i princip fortsatte att sova när hon fått mat. Här var det aldrig ett problem, jag tror att magläget gör det lättare för raparna att komma upp. Men är raparna envisa kan du höja upp huvudändan på sängen/vagnen lite.
19.30-målet (nattslurk) är tänkt endast som en liten påfyllning inför natten, därför kommer det ganska tätt inpå. Att han äter ersättning eller bröstmjölk spelar ingen roll, även barn som äter riktig mat får en nattslurk.
Förresten, skulle du kunna gå in i kontrollpanelen och lägga till Charlies födelsedatum i din signatur? Det underlättar för alla oss som svarar här inne! Tack!

19.30-målet (nattslurk) är tänkt endast som en liten påfyllning inför natten, därför kommer det ganska tätt inpå. Att han äter ersättning eller bröstmjölk spelar ingen roll, även barn som äter riktig mat får en nattslurk.
Förresten, skulle du kunna gå in i kontrollpanelen och lägga till Charlies födelsedatum i din signatur? Det underlättar för alla oss som svarar här inne! Tack!
Sov första natten i sin spjälsäng inatt! På mage & med larm:) sov 10h med ett nattmål kl05.00 & sov sen till 7.45.Härligt att veta att det går!! Har ökat på maten på dagen också. Blir spännande att se vad som händer inatt!
Charlie föddes 8/10 2011
Charlie sov inatt 10h i sträck igen. Han vaknade kl02.00 men jag sövde om honom (buffade) sen sov han till kl7.30. Han åt inget nattmål. Bör han göra det eller är det ok att han sover hela natten? Ett angenämt problem kanske...!?;)
Charlie föddes 8/10 2011
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Men det finns fler här som tagit bort nattmålet lite tidigare, men då med attityd eftersom de vet att barnen inte behöver det
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Han sover bra på fm ca 1,5-2h. Men när eftermiddagarna kommer blir det inte kul! Han sover ca 30-45 min vaknar & skriker. Försöker söva om men han blir bara mer uppjagad. Kan det hänga ihop med att han sover bättre på natten och inte är trött?
Charlie föddes 8/10 2011
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Utvilad är han inte! Han behöver sina sömntimmar! Hur gör du då du söver honom?
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Han ligger på mage och jag buffar för att söva om. Men han skriker så det slutar med att jag tar upp honom. Vet inte hur jag ska göra.....vet bara att eftermiddagarna INTE är kul just nu!!
Charlie föddes 8/10 2011
-
SaraMilana
Hej!
Viktigt är att inte buffa för att söva, utan endast för att lugna. Annars lär han sig aldrig att somna själv och kan man inte somna själv kan man heller inte somna om själv! Lyssna noga, går skriket upp eller ner? Går det upp så ge honom ett kort svar med några buffningar, gå därifrån och gör rejält med husljud så att han inte kan missa att du finns där utanför och vaktar. Dra igång dammsugaren, slamra med disken och sjung med till radion. Lyssna igen, behöver han ytterligare svar på sina frågor?

Viktigt är att inte buffa för att söva, utan endast för att lugna. Annars lär han sig aldrig att somna själv och kan man inte somna själv kan man heller inte somna om själv! Lyssna noga, går skriket upp eller ner? Går det upp så ge honom ett kort svar med några buffningar, gå därifrån och gör rejält med husljud så att han inte kan missa att du finns där utanför och vaktar. Dra igång dammsugaren, slamra med disken och sjung med till radion. Lyssna igen, behöver han ytterligare svar på sina frågor?
Har nu provat alla varianter som finns känns det men han somnar inte om. Han är ju trött då han skriker helt hysteriskt & gäspar. Men det går inte!!! Desperat:(
Charlie föddes 8/10 2011