schemafundering 7 mån. strulig dagssömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Saara

schemafundering 7 mån. strulig dagssömn

Inlägg av Saara »

Hej! Vi har en solig sjumånaders guldklimp :D som för det mesta är nöjd och glad och äter bra. Vi har inte behövt kura henne för hon har med några få undantag alltid sovit bra om nätterna. Vår akilleshäl är "långa" middagsluren och det är den jag vill fråga om. Så här ser vårt schema ut idag:

19.30-07.30 natt
08.00 gröt med fruktpuré + mjölk
10.00 -10.45 förmiddagslur
11.00 lunch potatispuré + mjölk
13.30 mellis fruktpuré + mjölk
14.00-15.30 eftermiddagslur
16.30 middag potatispuré + mjölk
19.00 gröt + mjölk
19.30 gonatt

Förmiddagsluren på 45 blir så gott som alltid 30 min. men det ser jag inte som något större problem. Eftermiddagsluren som ska vara 1,5 timme har dock strulat mer eller mindre en längre tid. Såhär brukar det se ut: Först gastar hon till nån gång efter 30 min., sen efter 45 min. Då håller hon på en stund. Så är det tyst i en kvart och sen börjar det komma rejäla svordomar :evil: med typ fem-tio minuters mellanrum. Hon låter inte ledsen utan mest arg och trött. Hon sover ute i vagn. Jag har varit noga med att inte ta upp henne då hon skriker utan väntat tills hon varit lugn. Jag tror att jag ramsade för ofta i början, för när jag blev mer sparsam med ramsan gick det bättre en tid, hon gnällde bara lite till vid sina typiska tidpunkter. Men nu verkar vi vara där igen (och det här är inte någon enstaka händelse, utan det har varat en längre tid. Jag har börjat fundera på om jag borde låta henne ha sina två korta lurar och i stället lägga tidigare på kvällen. Är det möjligt att ha en nattsömn över 12 h? Till saken hör att hon nästan alltid vaknar till 7 på morgonen då far i huset stiger upp och åker till jobbet. Därför har jag också funderat på att ändra så att vi skulle ha väckning klockan sju på morgonen. Men om vi då ska ha en längre natt så då blir det läggning 18.30. Är det för tidigt? Såhär skulle det nya schemat se ut:

18.30-07.00 natt
08.00 gröt med fruktpuré + mjölk
10.00 -10.45 förmiddagslur
13.30 mellis fruktpuré + mjölk
14.00-14.45 eftermiddagslur
15.30 middag potatispuré + mjölk
18.00 gröt + mjölk
18.30 gonatt

Vad tror forumisterna om detta :?: Speciellt då om det där att envisas med långa luren eller i stället köra två kortlurar och lite längre nattsömn? Tack på förhand :!:
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter snålt med sömnen här. En halvtimme på fm, en ofta bruten 1,5 timmars på em - det ger 14 tim/dygn om hon sover fint på natten men inte om hon också ska vakna kl 7 med pappa.

Jag skulle låta en sjumånaders ha tre lurar och lägga betoningen på en middagslur mer mitt på dagen.

Men det är jag det - och schemaförslag i den andan har du flera i Lathunden, för att inte tala om i boken Sova hela natten. Det var mina synpunkter :D

Du kan säkert få tips och råd av andra :!: som kan vara snälla och tala om vilka scheman DE har.

Men kruxet, när man gör upp ett schema, är att man måste finna ut det själv - utifrån vissa riktmärken, förstås, men också efter det speciella barnets tendenser och den speciella (övriga) familjens behov. Små barn kan "läras" att sova precis hur som helst, om du missförstår mig rätt - bara man är konsekvent - men ingen annan kan göra schemat åt en.

Och det är därför alla dessa schemafrågor här på forumet ofta får sena eller t o m inga svar :cry: :cry: :cry: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Saara

Inlägg av Saara »

Tack för snabbt svar, Anna :D

Vi hade ett schema med 14,5 h sömn som vi minskade då vi fick svårt att lägga henne till sista lilla luren och också till natten (då var hon 6 mån.). Då antog vi att hennes sömnbehov minskat. I anvisningarna sägs ju ca 14,5 timme för sju- och åttamånaders. Hur stor variation kan man räkna med då? Är en halvtimme för mycket? Då vi tog bort lilla kvällsluren och senarelade dagslurarna blev middagsluren bättre för en tid men nu krånglar den alltså igen. Kan det vara övertrötthet i stället? Vi har fått ett dåligt system med middagsluren, vad vi nu behöver är råd om hur vi skall få till ett snabbt omsomnande så den verkligen blir 1,5 h. Hon lugnar ner sig snabbt vid buffning, men då jag solfjädrar spänner hon kroppen och försöker höja huvudet. Efter att jag gått ut tystnar hon nog men svarar argt på bekräftelseramsan. Det känns nog som om den skulle störa men jag förstår ju att den är viktig.

Hur skall vi få till en hygglig middagssömn? Idag somnade hon om men det tog en hel halv timme. Jag väckte henne efter marginalkvart.

Jag har nu dammat av det gamla schemat och justerat det ifall vi återinför 14,5 timme. Då skulle läggning och väckning tidigareläggas med hänsyn till skramlande far som åker till jobbet sju. Såhär skulle det då se ut:

19.00-07.00 natt
07.30 gröt med fruktpuré + mjölk
9.00 -9.45 förmiddagslur
12.00 – 13.30 middagslur
14.00 mellis fruktpuré + mjölk
15.40 – 16.00 liten lur
17.30 stor portion gröt med frukt
18.30 kvällsslurk
19.00 gonatt

Kommentarer? Tack på förhand :)
Saara

nya frågor (långt)

Inlägg av Saara »

Hej, här igen!

Efter något funderande återinförde jag det gamla schemat som skall ge vår sju- och en halvmånaders tös 14,5 h sömn (se nedan) och började ”minikura” middagsluren. Att ha natt från 19 till 7 passar oss suveränt, och smålurarna sitter också rätt bra. Sen var det middagsvilan då….hmm, här har jag några frågor. :?

Första dagen var jag ganska generös med buffning, solfjäder och ramsa. Andra dagen lite snålare. Bägge dagarna vaknade hon sin vana trogen efter ½ h och somnade om först efter ½ h. Jag fick väcka henne inom marginalkvarten båda dagarna. Tredje dagen somnade hon om på stört :D efter att en ilsnabb solfjäder med bestämd ramsa serverats efter första pipet. Då sov hon 1,15 och vaknade själv så fort det var ”tillåtet” alltså. Jag låter henne sova inne nu för att lättare kunna åstadkomma betryggande bakgrundsljud och så börjar hon bli för stor för att sova på mage i vagnen. Mitt i kuren blev vi oförhappandes tvungna att åka bort och mormor fick rycka in – med den äran måste jag säga för lilltjejen sov 1 h 20 minuter bägge dagarna utan att mormor behövde verktyga, lillan vaknade nog till men somnade om själv. Så har hon gjort hemma idag också. :D Nu undrar jag bara:

:?: vilket borde vara första verktyget i fortsättningen då/om hon vaknar till: 1) göra ingenting 2) ramsa 3) snabb solfjäder med ramsa 4) buff om det urartar till megakris. Jag antar att det beror på hur hon skriker. För det mesta tycker jag att hon låter sur, arg och/eller trött. Bara en gång har jag hört henne riktigt ledsen be om hjälp och då somnade hon på stört efter att ha blivit buffad.

:?: hon sover nästan aldrig 1,5 h fullt ut utan vaknar efter 1,15-1,20. Är det bättre att försöka hinna väcka henne innan hon vaknar eller kan jag låta henne vakna själv inom marginalkvarten?

:?: nu gör jag nästan alltid så att jag drar ihop ramsan så att bekräftelsen kommer som sista vers. Efter det kan det nog höras några arga rop från rummet. Skall hon ha en bekräftelseramsa också efter arga rop eller bara efter ledsna rop?

:?: marginalkvarten, jag är inte riktigt säker på om jag har tolkat den rätt. Betyder det att om vi har lur 12-13.30 så kan hon i minsta fall sova 12.15.-13.15 och i mesta fall 11.45 – 13.45?

:?: när är det lämpligt att övergå till två lurar? Vid 8 mån.?

Tackar för ett suveränt forum :D :!: :D

Schemat:

19.00-07.00 natt
07.30 gröt med fruktpuré + mjölk
9.00 -9.45 förmiddagslur
12.00 – 13.30 middagslur
14.00 mellis fruktpuré + mjölk
15.40 – 16.00 liten lur
17.30 stor portion gröt med frukt
18.30 kvällsslurk
19.00 gonatt
Saara

Inlägg av Saara »

lyfter upp :)
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Saara!!

Jag har precis gått över till två lurar med Emma som är lika som din lilla och det funkar strålande :-)
Vårt schema ser ut så här nu:
7-Välling
9-Halv portion gröt och frukt
10-12 Sova
12 Lunch, lagad mat
14.45 Mellis, turkisk yoghurt och frukt
15-15.45 Sova
17 Middag, lagad mat
18.30 Nattslurk, välling

Om du inte vill lägga över till två lurar så är ändå mitt tips gällande daglurarna följande:

:idea: 1: Låt vara in i det längsta, inte förrän hon är ledsen gör du något. Sätt på musik i någon form (klassisk rekommenderas här på forumet)
:idea: 2 Avvakta
:idea: 3 Avvakta
:idea: 4 OM hon inte somnar av sig själv, Ramsa när hon är lugn!
:idea: 5 Ramsa
:idea: 6 Ramsa
:idea: 7 Ramsa

Alltså, jag har inte använt verktyg som solfjäder och buff på Emma sen hon var liten. Det behövs inte!
Jag tror att en kombination av att du sätter på dig en ny attityd och slänger ut alla vargar samt litar på Jennie att hon klarar detta så kommer det att gå kanonbra!!
Inom en vecka när vi hade bytt schema sov hon alla lurar rakt igenom och jag måste nu väcka varje gång :P

Första 2 dagarna vaknade hon kl 11 och somnade inte om alls... Det gäller bara att vara övertygad så går det bra!!!

P.S du har helt rätt gällande marginalkvartarna :P

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Saara

Inlägg av Saara »

Tackar och bockar Tessan!

Skall låsa in "buffen" och bara ta fram den i megakris!

Middagsluren idag: Hon tog en kvart på sig för att somna in, vaknade till en gång efter antingen en halv timme eller 45 min. men somnar om själv, och vaknar hur prydligt som helst 13.15, dvs. just när marginalkvarten är slagen.

Hon utnyttjade alltså marginalkvarten i båda ändarna, men...idag gjorde hon det nöjd och glad !!! (trots förkylning och tänder på kommande). Jag tog upp henne 13.30 och då bara log hon jääättebrett :D Härligt!

Kan någon annars rekommendera någon "lugn" klassisk musik, gärna piano. Jag har hittat några rätt trevliga Mozartstycken för piano men önskar fler och är ingen expert på detta område. Häftig stråkmusik som går upp och ner var ingenting för Jenny (och inte resten av familjen heller, vår gamla katt fick dåndimpen och sambon såg också rätt skeptisk ut).

Tack igen,

Sara
Saara

Middagsluren funkar!!!

Inlägg av Saara »

Hej! Till stöd och motivation för alla andra som kämpar med dagslurarna (vi verkar vara några stycken) så ville jag bara rapportera om vår middagslur. Nu sover den lilla skruttan sin lur lungt och rofyllt :) Antagligen :wink: vaknar hon till efter antingen en halv timme eller 45 min. men somnar om, för det hörs just ingenting från rummet. Jag är så glad för hennes skull :D :D :D

Och det är så ljuvligt när hon vaknar lugn och glad :D :D :D

Avgörande för vår del var

1. att få tillbaka tre lurar (tack Anna för att du förde in oss på rätt spår igen :D :D )
2. att se de första små framstegen gav mamma ett välgörande lugn som hjälpte till att klara ett smärre bakslag. Efter det har luren funkat.

Tusen tack och kramar till Tessan för back-up och till Anna för den finfina metoden :!: :!: :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"