Hej, här igen!
Efter något funderande återinförde jag det gamla schemat som skall ge vår sju- och en halvmånaders tös 14,5 h sömn (se nedan) och började ”minikura” middagsluren. Att ha natt från 19 till 7 passar oss suveränt, och smålurarna sitter också rätt bra. Sen var det middagsvilan då….hmm, här har jag några frågor.
Första dagen var jag ganska generös med buffning, solfjäder och ramsa. Andra dagen lite snålare. Bägge dagarna vaknade hon sin vana trogen efter ½ h och somnade om först efter ½ h. Jag fick väcka henne inom marginalkvarten båda dagarna. Tredje dagen somnade hon om på stört

efter att en ilsnabb solfjäder med bestämd ramsa serverats efter första pipet. Då sov hon 1,15 och vaknade själv så fort det var ”tillåtet” alltså. Jag låter henne sova inne nu för att lättare kunna åstadkomma betryggande bakgrundsljud och så börjar hon bli för stor för att sova på mage i vagnen. Mitt i kuren blev vi oförhappandes tvungna att åka bort och mormor fick rycka in – med den äran måste jag säga för lilltjejen sov 1 h 20 minuter bägge dagarna utan att mormor behövde verktyga, lillan vaknade nog till men somnade om själv. Så har hon gjort hemma idag också.

Nu undrar jag bara:

vilket borde vara första verktyget i fortsättningen då/om hon vaknar till: 1) göra ingenting 2) ramsa 3) snabb solfjäder med ramsa 4) buff om det urartar till megakris. Jag antar att det beror på hur hon skriker. För det mesta tycker jag att hon låter sur, arg och/eller trött. Bara en gång har jag hört henne riktigt ledsen be om hjälp och då somnade hon på stört efter att ha blivit buffad.

hon sover nästan aldrig 1,5 h fullt ut utan vaknar efter 1,15-1,20. Är det bättre att försöka hinna väcka henne innan hon vaknar eller kan jag låta henne vakna själv inom marginalkvarten?

nu gör jag nästan alltid så att jag drar ihop ramsan så att bekräftelsen kommer som sista vers. Efter det kan det nog höras några arga rop från rummet. Skall hon ha en bekräftelseramsa också efter arga rop eller bara efter ledsna rop?

marginalkvarten, jag är inte riktigt säker på om jag har tolkat den rätt. Betyder det att om vi har lur 12-13.30 så kan hon i minsta fall sova 12.15.-13.15 och i mesta fall 11.45 – 13.45?

när är det lämpligt att övergå till två lurar? Vid 8 mån.?
Tackar för ett suveränt forum
Schemat:
19.00-07.00 natt
07.30 gröt med fruktpuré + mjölk
9.00 -9.45 förmiddagslur
11.00 lunch potatispuré + mjölk
12.00 – 13.30 middagslur
14.00 mellis fruktpuré + mjölk
15.40 – 16.00 liten lur
17.30 stor portion gröt med frukt
18.30 kvällsslurk
19.00 gonatt