Nu struntar jag snart i flaskan!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Nu struntar jag snart i flaskan!!!

Inlägg av kattis73 »

Isak äter gärna mat och gröt men strular mer och mer med flaskan. Jag tycker det är såååå smidigt med flaska, men nu börjar jag inse att vi får lägga ner det. Vet bara inte riktigt hur jag ska ha det i stället. Han vägrar i allmänhet ta flaskan på morgonen, så det blir gröt i stället. De andra två flaskmålen funkar sämre och sämre också. Han äter Babyplus. Har testat med välling, men det är fruktansvärt äckligt tycker Isak...

Hans schema:
7.00 – Morgon. Frukost: 220 ml babysemp
9.30 – 11.00: Sova 1,5 timme
11.00 – Lunch: Puré och frukt. (äter jättebra)
13.30 – 14.15: Sova 45 min
14.15 – Mellanmål: 220 ml babysemp
16.15 – 16.45: Sova 30 min
16.45 – Middag: Gröt och frukt.
18.30 – Bad och skoj
18.45 – Nattslurk: 220 ml babysemp
19.00 – Sova natt

Jag skulle vilja ersätta nattslurken med gröt vid 18.30, men jag vet inte hur jag ska göra de övriga måltiderna då...? Till frukost kan han ju äta gröt. Men vad ger jag 14 och 16.45? Om jag nu inte ska fortsätta truga med flaskan? Kankse ska vänta ut med frukost och ge flaskan först vid 7.30 eller 7.45? Han verkar inte alls hungrig på morgonen.

Kan för övrigt berätta att sömnen sitter perfekt nu, både natt och dag!!!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Bara en jättekort fråga. Har du testat med pipmugg? Här funkar inte nappflaska alls bra i perioder, men pipmugg har alltid funkat. Esska har en bra mugg som inte spiller mer än några droppar när man vänder på den om man är rädd för kladd och är betydligt lättare att suga ur än antispillmuggarna med ventil som knappt jag får något ur.

Annars om du vill byta flytande mor tex gröt kan jag tyvärr inte svara - känner mig för okunnig på det.

Lycka till
Annelie
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Vår son nr 2 tröttnade också ganska fort på att suga i sig maten. Från att han var ett halvår har jag serverat följande:
Frukost: gröt + mjölk
Lunch: potastis, grönsak och kött
Mellis: frukt
Middag: potatis, grönsak och kött
Kvällsbit: gröt + mjölk
Han äter rejäla portioner alla måltider. Jag serverar frukost då han varit vaken ca 45 minuter. Då brukar aptiten vara bättre. Vissa dagar dricker han lite tycker jag :roll: , men blöjan är ändå tillräckligt våt :shock: . Nu då åttamåndersångesten börjar ge vika och han är mera nöjd med tillvaron har han börjat dricka mer mjölk igen, på morgonen och kvällen.

Så mata på med riktig mat :D , tycker jag!
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej kattis73

Alltid kul att svara dig, då vi blev så inspirerade av er SHN-dagbok när vi kurade Vega i början av nov... :D

Vega har egentligen aldrig tagit flaskan ordentligt, enbart då hon är utsvulten..... :oops: Vi har nog aldrig på allvar försökt heller, dvs vi har gett upp när hon envist vägrar och vägrar. Jag vet inte om vi kunde gjort annorlunda, men nu tror jag inte att vi försöker igen...Däremot är pipmugg ok för det mesta och det går ju faktiskt också bra 8) Jag tycker att det är ganska mysigt att äta gröt på morgonen, vi äter frukost tillsammans hela familjen.... :D :D

Eftersom Isak och Vega är jämngamla ( hon skulle varit född i juni) kanske vårt schema kan ge lite inspiration

7.00 morgon
7.15-7.30 gröt + frukt ( hon är inte heller vrålhungrig när hon vaknar, utan vi ligger en stund och myser först)
11.00 lunch ( ca1,5 dl mat + frukt)
14.30 mellis ( smörgås, välling, frukt) Det varierar lite...Vällingen dricker hon ur pipmugg
17.30 middag ( gröt+ frukt)
18.30 amma lite
19.00 natt

Vi har precis ändrat schemat och det har satt sig ganska bra nu efter ca en vecka...

I ert fall kanske du kan byta ut melliset vid 14.15 till babysmörgås och frukt. Ett tips att få frukten lite mer mättande är att hälla lite välling runt om så det blir som "kräm med mjölk" Om han inte gillar välling, ta lite kall risgröt
(vi brukar köra med semper äpple och mango från 5 mån)och blanda med frukt...Blanda frukt med lite yoghurt går också bra...Det har inte vi testat, men jag har läst om det på forumet tidigare..

Kanske kan han redan nu (eller snart) äta två lagade mål mat per dag, och på så sätt äta middag 16.45 och lite gröt före läggdags.

Hur länge har du försökt ge honom välling? Vi kämpade länge ( dvs innan Vega drack några mängder, och då nästan uteslutande ur pipmugg. Hon har som mest druckit 150 ml. Till mellis dricker hon ca 100 ml + ca 1 dl frukt och 1/4 smörgås med leverpastej. Det står hon sig bra på till middagen...

Härligt att sömnen är som den ska :D vega sover också som en dröm. ( ha ha)... :sleep: Efter julhelger mm har vi fått kämpa med vargtimmen igen, men idag sov hon till 6.45 utan ett pip...

kram
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Tusen tack för jättebra svar!!!
Jag tror jag ska byta ut frukostflaskan mot gröt, mellanmålsflaskan mot frukt med yoghurt eller lite gröt eller välling, kvällsflaskan mot gröt. Och byta ut middagsgröten mot mat. Ska testa välling i pipmugg till mellis. Och helt skippa ersättningen. Så här:

7.00 – Morgon. Frukost: Gröt och frukt
9.15-– 10.45: Sova 1,5 timme
10.45 – Lunch: Matpuré och frukt
13.15 – 14.00: Sova ute 45 min
14.00 – Mellanmål: Frukt med yoghurt eller välling (typ)
16.15 – 16.45: Sova 30 min
16.45 – Middag: Matpuré
18.30 (senast) – Gröt med frukt
18.45 (senast) – Bad & skoj
19.00 – Sova natt

Det enda jag funderar över är:
- står han sej på bara lite mellis mellan 11 och 16.45?
- Kommer han äta gröt när kl 18.30 när han är trött och det är så nyss han åt middag?

Och en till fråga: Hur serverar ni macka???

Har alltid varit avundsjuk på de som haft "vällingbarn". Jag har hört mammor som sagt "det är så jobbigt nu när han är sjuk, han äter iiiiiingenting. Utom vällingen förstås". När Theo (var heller inget vällingbarn) var sjuk och inte åt någonting så åt han verkligen ingenting. Samtidigt är jag ju jätteglad över att Isak är så glad i riktig mat. Men det är ju sååååå smidigt med flaska!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

angående mellis
Vi har lunch 11.00, mellis 14.30 och sedan middag 17.30 och det går förvånansvärt bra. Iofs är melliset ganska stort.

Vega är en tjej som behöver vara riktigt hungrig för att äta bra, dvs ett mellis närmare middagen hade förstört aptiten. Först nu har jag vågat ha lite längre mellan målen ( 3.5-4 timmar) och det är stor skillnad i hur hon beter sig vid matbordet. :D :D

Hmm det kan ju bli lite tätt mellan middag och gröt för er, samtidigt är det ju bara en liten nattis, dvs han behöver inte äta en hel portion gröt för att stå sig hela natten.

Jag ska erkänna att nattslurken hos oss är minimal. Hon blir ammad precis före läggdags, och jag har inte speciellt mkt mjölk kvar ( eftersom det är enda gången på dagen jag ammar henne) men hon står sig bra på det, och är som sagt inte vrålhungrig när hon vaknar heller. Hon har ju grundat med stora portioner under dagen, så nattslurken är ju bara grädden på moset...

Om det framöver funkar med välling i pipmugg för er kan du ju ge honom det precis före läggdags...( så slipper du kladda med gröt 8) )
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

macka serverar vi på följande vis

Skär bort kanter på ett vitt bröd ( rostbröd) Bre på leverpastej ( eller annat pålägg) Skär i mindre bitar. Jag varvar mellan att låta Vega själv stoppa i munnen och att "hjälpa till"

Det tog ca en vecka för henne att fatta galoppen på riktigt ( dvs utan att sätta i halsen varje gång eller spotta ut) Ofta spottar hon ut, och så petar man in igen osv osv

Och det är små bitar vi talar om...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"