nattmål?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
litenen

nattmål?

Inlägg av litenen »

Försöker införa sm på min tremånaders nu. Är det bättre att bestämma en tid för nsttmål eller ska jag låta han bestämma själv när på natten han vill äta?
Storasyster - född maj-09, Lillebror - född - 23/9-2011
Tetz

Re: nattmål?

Inlägg av Tetz »

Hej och varmt välkommen hit! :-D :heart:

Vilken härlig start i livet för din lilla, att få trygga rutiner!
litenen skrev:Är det bättre att bestämma en tid för nsttmål eller ska jag låta han bestämma själv när på natten han vill äta?
Här gör vi alla nog lite olika, beroende på om nätterna fungerar eller inte.

För vissa räcker det med att lägga allt krut på dagarna, så rättar nätterna till sig inom någon vecka. Men om du har en bebis som har väldigt många uppvak på nätterna så är det bättre att du bestämmer en tid. Hur har ni det?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
litenen

Inlägg av litenen »

ja ibland sover han 8-9 timmar i sträck men det har hänt att han vaknat upp var 3:e timme och velat ha mat också, senaste 4 kvällarna har han dock somnat själv och inte sovit 8-9 timmar. Han lägger sig för natten vid 20.00 och sista målet är 19.00, så vid 22.00 tar jag upp han och ger han en slurk så att jag får sova lite längre =). Inatt vaknade han dock klockan 5 och fick mat. Jag försöker öka mängden mat på dagen just nu så han inte ska vakna på natten och vara hungrig, men än så länge behöver han nog ett mål på natten/tidig morgon.

Då kanske det är bäst att låta han bestämma själv eller? Då kanske han sover någon natt helt igenom (10h) när jag lyckats öka mängden mat på dagen. Det jag är rädd för är att om jag bestämmer till exempel att han ska äta 4 på natten så blir det en rutin som blir svårare att ta bort, att han blir van att han ska äta då och vaknar till då. Barn är ju vanedjur så att säga =)
litenen

Inlägg av litenen »

oj menade att han har somnat själv de senaste 4 kvällarna och sovit 8-9 timmar.
Tetz

Inlägg av Tetz »

litenen skrev:han har somnat själv de senaste 4 kvällarna och sovit 8-9 timmar.
Snyggt jobbat! =D>

Eftersom nätterna fungerar så bra hade jag satsat på att få in en bra rytm på dagarna med fyra ordentliga måltider + en nattslurk.

Om du märker att det går åt fel håll så är det dock läge att strukturera upp lite mer :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
litenen

Inlägg av litenen »

Inatt sov han 20-07, med mat 22 =), upplever dock att han har svårare att komma till ro själv på dagen än på kvällen, dvs det är lättare att få han att somna på kvällen än under dagen, brukar det vara då?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Visst kan det vara så och även tvärt om. Ta tillfället i akt och fundera på eventuella skillnader mellan läggningar dag och kväll. Tex om det är ljust på dagen och mörkt på kvällen eller om ni gör något annorlunda!

Härligt jobbat med nätterna! =D>

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"