Har tyvärr inget tips på ngn musik eftersom vi bara kört med vanliga husljud
Börja kura min fining på 4,5 mån
-
frk Carlsson
Re: Börja kura min fining på 4,5 mån
Jajamen, när kuren + uppföljningsveckan är över ligger hela världen framför ens fötter
Det är det som är grejen . Sover gör de där man lägger dem, förutsatt att förutsättningarna är givna
Så då gör det inget att han somnar om man går med honom i vagnen?eller måste han somna innan?Om man inte gör det till en vana såklart.
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Go kväll!
Radio fungerar jätte bra, gärna någon lite lugnare kanal då kanske. Reggie, blue grass, country och indie tycker jag är musikgengrer som är lite lugnande.
Lycka till
Visst går det bra med annan musik, det ska ju inte vara en plåga för familjennu har vi så att vi kan spela musik alldeles utanför men det blir mer modern musik (tips?måste det vara utan röster?)för jag själv är inte mkt för klassisk
Lägg barnet att sova, ramsa dig bort, vänta tills barnet somnar, ställ klockan på 10 minuter sen är det bara att traska ivägSå då gör det inget att han somnar om man går med honom i vagnen?eller måste han somna innan?Om man inte gör det till en vana såklart.
Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hallå!
Nu var det länge sedan jag uppdaterade här och jag antar att det är positivt
Jag tycker allt har bara fungerat bättre och bättre och han är inte alls lika arg vid läggning utan kan många ggr lägga sig ner lugn med lite gny/grin men sen är det bra...skönt!
Så tacksam!
En fråga nu, jag vet inte om jag ska skriva detta inlägget under mat men en fråga är nu hur han ska äta. han är ju nu snart 7 mån och äter samma som tidigare dvs. Välling morgon, grötoch pure efter fm luren sen välling igen efter lunchluren (antar att det är här jag borde ändra) sen "riktig mat" plus fruktpure till middag efter em-luren och sist nattslurken.
Förslag?
Sen när är det man ändrar lurarna, dvs, kortar ner dem?
Tack
Nu var det länge sedan jag uppdaterade här och jag antar att det är positivt
Så tacksam!
En fråga nu, jag vet inte om jag ska skriva detta inlägget under mat men en fråga är nu hur han ska äta. han är ju nu snart 7 mån och äter samma som tidigare dvs. Välling morgon, grötoch pure efter fm luren sen välling igen efter lunchluren (antar att det är här jag borde ändra) sen "riktig mat" plus fruktpure till middag efter em-luren och sist nattslurken.
Förslag?
Sen när är det man ändrar lurarna, dvs, kortar ner dem?
Tack
N 180607.
N 180607.
Hej!
Mer mattips finns i mattråden
Så här tänker jag, mata på så länge liten vill ha men max 30 minuter:
morgon: välling eller gröt
lunch: lagad mat
mellis: fruktpure, gröt, yoghurt....
middag: lagad mat
nattslurk: välling eller gröt
Schemat ändras när liten ber om det, vaknar för tidigt på morgonen eller vaknar tidigare från en lur, under en period. Sömnbehovet för de olika åldrarna hittar du på sid 30 i internationella SHN. 7-8 månader har fallit bort, men deras behov är ca 14,5 h. Shema-inspiration finns här i forumet oxå. Vanliga frågor och svar.
Jenny
Mer mattips finns i mattråden
Så här tänker jag, mata på så länge liten vill ha men max 30 minuter:
morgon: välling eller gröt
lunch: lagad mat
mellis: fruktpure, gröt, yoghurt....
middag: lagad mat
nattslurk: välling eller gröt
Schemat ändras när liten ber om det, vaknar för tidigt på morgonen eller vaknar tidigare från en lur, under en period. Sömnbehovet för de olika åldrarna hittar du på sid 30 i internationella SHN. 7-8 månader har fallit bort, men deras behov är ca 14,5 h. Shema-inspiration finns här i forumet oxå. Vanliga frågor och svar.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hallå hallå!
Han har börjat vakna upp tidigare från vissa lurar, ska jag då bara korta ner den sista till 20 min?nu har jag ju 15.45-16.30. ska den börja samtidigt men sluta tidigare? Men ibland kan han ju typ ta 20 min på sig att somna, ska jag på den sista då räkna när han somnat eller ta upp honom även fast han har varit vaken hela luren?som nu när han skulle somna kl. tolv, la han tio i så ligger han fortfarande att halvbökar, surrar och smågrin i mellanåt och kl är 20 över.. men han är så aktiv, hans utveckling går rasande fart framåt, han äter så det knakar och ålar/kryper sig igenom hela huset...härligt att se.
Han har börjat vakna upp tidigare från vissa lurar, ska jag då bara korta ner den sista till 20 min?nu har jag ju 15.45-16.30. ska den börja samtidigt men sluta tidigare? Men ibland kan han ju typ ta 20 min på sig att somna, ska jag på den sista då räkna när han somnat eller ta upp honom även fast han har varit vaken hela luren?som nu när han skulle somna kl. tolv, la han tio i så ligger han fortfarande att halvbökar, surrar och smågrin i mellanåt och kl är 20 över.. men han är så aktiv, hans utveckling går rasande fart framåt, han äter så det knakar och ålar/kryper sig igenom hela huset...härligt att se.
N 180607.
N 180607.
-
LilloppansMamma
Hej!
Det kan nog vara klokt att korta lite på den sista luren. Om han somnar precis i slutet av luren ge honom 5 minuter. Man får tänka förutsättning för sömn. Många tar den sista luren i vagnen ( rullande faktiskt) och skapar där förutsättningar för sömn. För det kan nog vara tidigt att ta bort den helt tror jag.
Visst är det härligt att se hur barnen riktigt blommar när de får sova ordentligt. De gör viktiga motoriska utvecklingar och upptäckter. Det är ett verkligt kvitto på att barnen mår bra av att sova och att de VILL sova.
LilloppansMamma
Det kan nog vara klokt att korta lite på den sista luren. Om han somnar precis i slutet av luren ge honom 5 minuter. Man får tänka förutsättning för sömn. Många tar den sista luren i vagnen ( rullande faktiskt) och skapar där förutsättningar för sömn. För det kan nog vara tidigt att ta bort den helt tror jag.
Visst är det härligt att se hur barnen riktigt blommar när de får sova ordentligt. De gör viktiga motoriska utvecklingar och upptäckter. Det är ett verkligt kvitto på att barnen mår bra av att sova och att de VILL sova.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tack Lilloppans mamma!
Men då låter jag luren börja som tidigare kvart i fyra men sluta 20 min senare. Vad skönt att jag bara kan ta en promenad med vagnen...då ramsar man inte utan bara lägger ner och börja promenera?
Kommer schemat alltid att se ut såhär?jag förstår ju att första och sista luren försvinner eftersom men jag tänkte mer ang. tiderna? De behåller man som de är?
Tack för hundrade gången!
Kommer schemat alltid att se ut såhär?jag förstår ju att första och sista luren försvinner eftersom men jag tänkte mer ang. tiderna? De behåller man som de är?
Tack för hundrade gången!
N 180607.
N 180607.
-
LilloppansMamma
Hej!
Ja, det går bra tycker jag att promenera med vagnen den sista luren. Här kan det tyckas att jag går emot mig själv, som alltid anser att barnen skall somna stillastående
. MEN jag vet hur strulig den sista luren kan vara innan den faller bort.
När man också har nått i mål med kurningen så tycker jag inte att det är så knasigt att gå med vagnen en sväng. Sedan är det upp till de små vad de gör av den där vagnvilan. Oavsett om de sover 5 eller 20 min eller inget alls, så har de fått en välbehövlig paus.
Tiderna sedan behåller man som de är, om man inte ser någon anledning att ändra dem. Man är liksom i mål med schemat.
Vi suger åt oss av alla tack, ska du veta!
LilloppansMamma
Ja, det går bra tycker jag att promenera med vagnen den sista luren. Här kan det tyckas att jag går emot mig själv, som alltid anser att barnen skall somna stillastående
Tiderna sedan behåller man som de är, om man inte ser någon anledning att ändra dem. Man är liksom i mål med schemat.
Vi suger åt oss av alla tack, ska du veta!
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hej!jag igen;)nu har ju lilleman börjat ställa sig upp överallt och därmed även i sängen vid läggdags. Många ggr står han och skriker,ska man gå in och lägga ner honom då eller bara låta han vara,han är ju inte jättestabil så ramlar han så ramlar han nog lite hur som helst...vid lunchluren nu så vaknade han efter en timme (!) och ställde sig då och skrek,jag ramsade och det blev bara värre så då gjorde jag glad dag.en annan fråga...man tar bort sista luren helt innan man kortar ner morgonluren?man kan inte ha 20 1,5 20?
Sen en sista frÅga;kommer man alltid att ramsa i alla år framöver(såklart inte när de är 15 kanske men)
Tack och tack igen!
Sen en sista frÅga;kommer man alltid att ramsa i alla år framöver(såklart inte när de är 15 kanske men)
Tack och tack igen!
N 180607.
N 180607.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
En 7+8 mån skall ju ha 14,5 tim sömn på schemat, med 12+20+2,5+20 så blir det 20 min för lite, så det kan vara värt att ha kvar 45 min på fm i alla fall.
Ang. stå upp, om du går in och lägger ner honom och han ställer sig upp direkt igen, ja då har du gått in för tidigt. Här gäller att man avvaktar tills han BER om hjälp DÅ går man in och lägger ner, då kommer han också att ligga kvar. Ställer han sig upp, ja då har du gått in för tidigt.
Sen, öva att sitta ner igen på dagen. MASSOR!!! Krypning och sätta sig ner minst 5min/10ggr/dag MINST! Han bör kunna sätta sig ner igen på minst 1 vecka. Så öva, öva, öva, öva.
Ramsan, ja den säger man i år framöver! Det kommer att kännas motigt och vilja snubbla förbi när han blir större, men då måste du ju kura om vid tillfälle, medans om du har ramsan kan du alltid använda den. Jag säger den fortfarande till min 5 åring när han lägger sig.
En 7+8 mån skall ju ha 14,5 tim sömn på schemat, med 12+20+2,5+20 så blir det 20 min för lite, så det kan vara värt att ha kvar 45 min på fm i alla fall.
Ang. stå upp, om du går in och lägger ner honom och han ställer sig upp direkt igen, ja då har du gått in för tidigt. Här gäller att man avvaktar tills han BER om hjälp DÅ går man in och lägger ner, då kommer han också att ligga kvar. Ställer han sig upp, ja då har du gått in för tidigt.
Sen, öva att sitta ner igen på dagen. MASSOR!!! Krypning och sätta sig ner minst 5min/10ggr/dag MINST! Han bör kunna sätta sig ner igen på minst 1 vecka. Så öva, öva, öva, öva.
Ramsan, ja den säger man i år framöver! Det kommer att kännas motigt och vilja snubbla förbi när han blir större, men då måste du ju kura om vid tillfälle, medans om du har ramsan kan du alltid använda den. Jag säger den fortfarande till min 5 åring när han lägger sig.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack för svar...nä jag hade inte tänkt ändra nu men framöver,om sista luren försvann först eller om man kunde "dela" upp dom.så konstigt,lilleman vaknade nu kl. sex och började skrika,ställde sig upp och donade på,aldrig hänt förr,visst att han halvgnytt men inte så att han på riktigt vaknat...jag ramsade men tillslut gick jag in och ta ner honom,nu är det tyst.han har även vaknat upp lite under natten och som halvgrinat,jag har inte behövt ramsat på suuuperlänge men har fÅtt göra det två nätter i rad,dock bara en gång..är detta "normalt" eller gör jag nått fel?
N 180607.
N 180607.
Det är säkert nåt på gång i lillemans utveckling, lära sig att stå och sätta sig ner igen, till exempel.
då kan det vara så här. Nya frågor men SAMMA svar. RAMSAN!
Minimera trafiken så att du inte släpper in vargen i onödan.
Jenny
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Men hallå!nu var det länge sen sist och det är väl egentligen bara positivt!nu fungerar allt sådär underbart som det stod i boken och som jag kämpat mig till,lägger ner lillfisen och sen ligger han nöjt kvar utan protester både dag och natt.bara sista luren på 20 min som kan vara lite lurig då jag går med honom i vagnen. Fråga: när sista luren försvinner helt så kommer det ju vara länge tills kvällen.ska man dela på fm-luren istället eller hur görs det?
Sen frågan jag behöver svar på snabbt;)imorgon har vi fått tid på ögon på sjukhuset kl 11.00 och han ska sen till en läkare kl.12.00 för sista koll men han somnar ju alltid 12.00.jag försökte lägga om tiden men det styper alltid i en lur.kan man sen när man kommer hem förlänga luren och strunta i sista luren bara för imorgon och hoppas på att en gång = ingen gång stämmer.
Tacksam för svar!!
Sen frågan jag behöver svar på snabbt;)imorgon har vi fått tid på ögon på sjukhuset kl 11.00 och han ska sen till en läkare kl.12.00 för sista koll men han somnar ju alltid 12.00.jag försökte lägga om tiden men det styper alltid i en lur.kan man sen när man kommer hem förlänga luren och strunta i sista luren bara för imorgon och hoppas på att en gång = ingen gång stämmer.
Tacksam för svar!!
N 180607.
N 180607.
Hej,
kikar in här
. HÄRLIGT att höra att allt går så bra för er och att ni har tagit er igenom ngr fnurror (det gör gott för attityden
).
alt stannat kvar på sjukhuset och sen tagit luren direkt i vagnen och gått en promenad utanför.Om det är möjligt vill säga. Så har vi gjort faktiskt de få ggr vi haft tider på sjukhuset och det kört ihop sig...

kikar in här
Jag har tagit bort em-luren (20 min) när barnen varit ca 8-9 mån. Sen har jag oxå alltid haft en 45 min på fm och sen en lång lur efter lunch från det att barnen varit ca 9-10 mån (det där kan diffa). Sen vid 11 mån har jag kortat fm-luren till bara 20 min och sen tagit bort den helt strax efter 12 mån, och då har man bara långa luren kvar m a o. Osäker på hur ert schema ser ut, men en snutt på fm brukar tas emot med tacksamhet ett tag framöver. En klarar dom sig under em tack vare all sömn de fått på fm/efter lunch. Jag lovarAiram skrev:Fråga: när sista luren försvinner helt så kommer det ju vara länge tills kvällen.ska man dela på fm-luren istället eller hur görs det?
Ja, jag hade nog oxå gjort så..."en ggn är ingen ggn"Airam skrev:en frågan jag behöver svar på snabbt;)imorgon har vi fått tid på ögon på sjukhuset kl 11.00 och han ska sen till en läkare kl.12.00 för sista koll men han somnar ju alltid 12.00.jag försökte lägga om tiden men det styper alltid i en lur.kan man sen när man kommer hem förlänga luren och strunta i sista luren bara för imorgon och hoppas på att en gång = ingen gång stämmer.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.