Frågor kring kuren, är inne på uppföljningsveckans 10e natt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TinaMargareta

Sjukdom.

Inlägg av TinaMargareta »

Min lilla kille har fått feber:( Är det normalt att det blir ledsamt och mer gnälligt än vanligt efter läggning för natten?
Jag tyckte han lät väldigt ledsen vid två tillfällen. Andra gången så vaknade han upp ganska snabbt efter det hade blivit tyst och lät verkligen ledsen så jag fick dra ramsan.
Allt som allt tog läggningen 40 min, alltså 20 min längre än vanliga fall.

Vi upptäckte febern på dagen. Och vi gullade extra mycket med honom, vi hade rutinerna som vanligt men t.ex pappa bar på honom extra mkt osv...jag glömde totalt bort att allt ska ske som om ingenting hade hänt. Kan det har påverkat läggningen?

Mvh/ Orolig mamma.
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Sjukdom.

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Visst kan livet vara lite extra jobbigt vid feber och förkylningar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... om#p266585

Men sömnen är ju läkande så det är ju bara skönt att få sova tänker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TinaMargareta

Re: Sjukdom.

Tack för svaret! :D Attityden var det ja..*harkel*
Jag ska nog ta mina orosvargar och kasta ut dom från balkongen och bara njuuuta av min kväll med min underbara Sambo :heart: :lol:
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Manfred10

Re: Frågor kring kuren, är inne på uppföljningsveckans 10e n

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Vi håller oss i samma tråd här inne. :wink: Så är det lättare att hålla ordning på dina inlägg! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TinaMargareta

Att jag aldrig lär mig! Haha!
Jag ska alltid skriva på samma tråd och inte lägga till "ny tråd" Right? :lol:
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TinaMargareta

Kom på en ny fråga angående jul

Leon kommer somna i sin vagn någon annanstans på jul för att sedan läggas över hemma för första gången.
Jag vet att skrattet till gonattet är en självklarhet..men behövs badningen?
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

klart den gör, annars får man ju ha smutsiga öron! :wink: Men hoppar man över ibland ju ingen fara. Ni får busa och ha kul i alla fall innan läggningen. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TinaMargareta

:thumbsup:
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TinaMargareta

Hostig på natten.

Min lilla älskling har varit hostig ett bra tag nu i över en månad.
Men nu har hostan stegrats upp och han hostar mer om natten. Han brukar hosta som mest till och från under en timme.
Inatt tyckte jag att det lät riktigt illa så jag kände verkligen att jag blev tvungen att gå in och ge älsklingen vatten utan att det har stört honom. Jag lägger han tillrätta och går snabbt ut med ramsan efter jag har gett honom vatten.
Jag har varit hos min BVC sköterska angående hostan men hon säger att det är inget man kan göra åt förutom att ge vatten, inte ha kallt i rummet och huvudändan ska vara lite högre upp.

Det jag undrar är om det är okej om jag går in och ger vatten?
Kan det påverka hans nattsömn när hostan har gått över?
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Upplever du att han blir bättre när han får vatten? Om du inte märker någon större skillnad tycker jag du kan skippa det. Pågår det under en längre period så ändrar du ju rutinen så det är klart att han kan komma och fråga efter vatten sen när han är frisk, men det är inte så säkert heller. Ett bra tips är att ha honom med i badrummet/dushkabinen innan läggning och ånga på bra med varmvatten så han får fukta upp luftvägarna ordentligt. Att ha KALLT i rummet kanske man inte ska, men sjukvårdsupplysning brukar råda till SVALT i rummet i alla fall. Torr varm luft ger bara mer hosta. Är han snorig brukar hostan komma som ett brev på posten när det ska sovas för då andas man genom munnen i stället och halsen blir torr och man bröjar hosta. Nässpray, helst vanlig koksaltlösning kan hjälpa till att hålla näsan lite mer öppen. Jag brukar smörja på ett tunt lager med Vicks på bröstet oxå, underlättar andningen och motar några av mina egna hostvargar :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TinaMargareta

O:) :heart: Tack!
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Huskurs host recept.

Koka en kastrull med vatten, lägg i en hackad gullök och timjan, ställ under sängen när du går och lägger dig.

Det luktar och vidgar rören och är slemlösande.

Jag ställer bara en tallrik med hackad lök under sängen när det är slemhosta, Men många tycker att kokat vatten är bättre för då får man ångan också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TinaMargareta

Tack! O:) :heart:
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,

Nu har du redan fått jätte fina svar från TorsMamma och Manfred10 så jag fyller bara på med lite extra info :D

* Vätska löser upp slem vilket gör att det är bra att dricka MYCKET när man har slemmig hosta. Samma gäller vid bihåleinflammation och luftvägsinfektion.

* Mjölk och mjölkprodukter är tvärtom negativt och ger segare slem

* Både kalla och varma drycker lindrar hosta och irritation i halsen, krossad is i vatten eller riktigt varmt vatten kan vara bra att ge precis innan läggning, kanske efter vällingen? (för äldre barn kan man ge en isbit att suga på)

* Svalt i rummet, värme ökar på hosta (undvik drag)

* Att ligga platt är skönt men det ökar verkligen på hosta, försök få upp huvudänden på sängen så mycket det går utan att liten ramlar ner i en hög i andra änden

* hosta ska gå över cirka två till tre veckor efter en förkylning annars bör man söka läkarvård

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"