Jag tror vi har kommit in i en riktig trotsperiod och sitter just nu och kliar mig i huvudet. Hur gick det här till? Jag känner det som om jag har släppt det mesta vad gäller barnuppfostran eftersom jag är trött och utsliten.
Jag är hemma deltid med vår son som är 2.5 år. Han går en förskola ca 15 timmar i veckan och gillar det verkligen. Att vara hemma med mamma är mindre roligt, och verkar bli allt tråkigare ju äldre han blir. (varför skaffade vi inte syskon direkt??
Han har tidigare varit glad i att städa och hjälpa till, men nu är det bara nej nej nej, kastar saker, visar med armarna att han blir arg när jag säger att det är dags att plocka undan.
Ensamlek är en annan del som verkligen inte fungerar. Han ska underhållas i stort sätt hela tiden och det är han som ska bestämma vad vi ska göra. Han är rädd för att vara ensam, och blir väldigt orolig tex när han vaknar och är ensam, när han inte har koll på vart vi är någonstans. Han vill inte ens gå upp eller ner för trappan ensam. Jag vet inte vad han är rädd för egentligen, men han har alltid haft problem med att vara ensam, ens för ett par minuter.
Får han inte som han vill blir han arg. Han gnäller, gnäller och gnäller tills mina öron ramlar av. Jag hatar gnäll, även mitt eget! Pust.
Jag tror att jag har varit dålig på att ge klara och tydliga besked på vad som ska hända under dagen, vad som händer om man gör si eller så och dålig på att verkligen hålla fast vid det som sägs. Efter mina öron ramlat av och mina byxor är halvvägs nere orkar jag inte och ger ibland efter, eller försöker förhandla.. om du gör si, så gör jag så.. verkar inte fungera..
Sömnen är ett annat bekymmer. Vi lyckades kura honom när han var 10 månader, men efter två månader, då vi var tvugna och bo hos mina föräldrar under en längre tid så sket sig allt och efter det har vi aldrig hittat tillbaka. Nu sover han i sitt rum på en madrass och behöver nattas av mamma och pappa som ska ligga brevid. Han vaknar ibland om nätterna och har ofta svårt att somna om. Han är då väldigt envis och får han inte osm han vill (tex mjölk eller att vi ska sova brevid) så kan han vara vaken tills morgon.. alltså 4-5 timmar.
Jag har tänkt att ta tag i allt detta efter jul och nyår eftersom vi kommer ha en massa släktingar på besök under 3 veckor.
Vart ska jag börja? Har beställt Barnaboken, men vill gärna sätta igång på en gång med något för att se att det utvecklas åt rätt håll!
Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Kram