Frågor kring kuren, är inne på uppföljningsveckans 10e natt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TinaMargareta

Frågor kring kuren, är inne på uppföljningsveckans 10e natt!

Inlägg av TinaMargareta »

Hej! Och tack Anna för en jättebra metod! Jag och min Sambo har gått som två robotar i nästan 10 mån och undrat va f*n ska vi göra?? Och ibland har jag tänkt "ja men det ska väl vara såhär jobbigt, det är bara att gilla läget" MEN som tur är så valde jag att inte nöja mig med den tröttsamma tillvaron, jag hade hela tiden i bakhuvudet att "det ska inte vara såhär!!" Jag hade aldrig hört talas om dig förut utan jag råkade se dig i en tidning *tack gode gud* och beställde hem boken direkt :)
Vår älskade son Leon 10 månader har svarat jättebra på metoden, inte så konstigt kanske med tanke på hur länge han har haft överlevnadsångest!! Redan 3:e natten så sov han 11 timmar i ett svep! Och hans kinder blev så fint rosenröda :) :)

Nu till frågorna:
Jag märkte för två dagar sedan att solfjädern inte riktigt "tog" på honom och beslutade då att det är bäst att göra den ordentligt på en gång. Och det har jag nu gjort sen igår men jag har så svårt att avgöra när jag ska sluta. Han känns lugn i kroppen men sättet han pratar på, lite argt som om han "skäller" lite på mig..Han är lugn på rösten ibland men sen låter han lite arg igen gör att jag tänker att jag ska vänta tills han blir helt lugn på rösten...gör jag rätt då?

Angående hans dags lurar..jag har inte riktigt fått till dom men jag vet att det kan ta lite tid innan dom sitter som dom ska. Han brukar somna efter ca 20 min. Det jag undrar är när jag kan ändra på dags lurarna? Jag skulle vilja ha bara en lite längre dags lur på 2 tim. Nu har han 45 min på morgonen och 1.5 timme på eftermiddagen. Måste jag vänta med att ändra på dom tills dom verkligen sitter?

Med vänlig hälsning! /Tina
TinaMargareta

Re: Frågor kring kuren, är inne på uppföljningsveckans 10e n

Hoho? skriver jag på fel tråd? Jag är ny här :roll:
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Trollsa

Inlägg av Trollsa »

Hej!

Kul att det gått så bra för er med kurandet och att lillen får sova på nätterna. Härligt med glada rosiga kinder!

Jag kanske missuppfattar dig - men det låter som om du gör solfjädern varje dag. Så här långt in på kurandet ska den endast användas vid ordentlig KRIS.

Jag har också kurat nyligen och jag insåg efter ett tag att jag "överarbetade" med verktygen. Jag backade några steg - lät lilltösen ta hand om sovandet själv i mesta möjliga mån och använde ramsan - då blev det bättre.

Nu lägger jag tillrätta och går ut med ramsan. Somnar hon inte och blir ledsen använder jag endast ramsan (om det inte är krisläge och hon t ex har fastnat med benen mellan spjälorna vilken hon är en fena på trots spjälskydd och allt - då går jag in snabbt - men går ut lika snabbt med ramsan).

För min lilla dam tar det ofta runt 20 min för att somna (ibland mer, inbland mindre) - men hon är nog sådan. Alla är inte som mellanbror som somnar när huvudet landar på kudden - typ :wink: .

När det gäller lurarna så skulle jag faktiskt rekommendera dig att ha kvar dem som det är. Vid tolv månander brukar det vara dags med endast en lur på 1,5 timme - så då kan ju den få vara kvar som den är tänker jag. Annars ska du lära om snart - för att bara om någon månad lära om igen ... Men det får du så klart avgöra själv.

Med vänlig hälsning

// Charlotta
Storebror - augusti 2005 - kurad april 2006
Mellanbror - februari 2008 - kurad juli 2008
Lillasyster - juni 2011 - kurad okt/nov 2011
TinaMargareta

Ja jag gör solfjädern varje kväll sen förrgår av att jag fick panik över att jag har gjort fel men som du beskriver så måste jag definitivt ha överarbetat det. Jag gjorde det inte innan men när jag skulle avsluta med ett tryck en kväll efter tillrättaläggandet så märkte jag att han lyfte upp sitt huvud efter det och då trodde jag att jag skulle göra solfjädern ordentligt!? Jag vet inte vad jag tänkte riktigt där, men Tack! Då vet jag att jag måste backa nu..:) Efter jag har backat klart så ska jag alltså inte bry mig ifall han lyfter huvudet eller reser sig upp efter avslutande tryck utan enbart gå ut med ramsan?

Ja du har nog rätt, anledningen till att jag vill det var för att innan kuren så sov han en gång på dagen runt 2 timmar..och nu när jag har ändrat det så känns det som att det blir mer "onödigt" jobb...det känns som att han inte har hunnit blivit trött efter bara 2 timmar från det han har gått upp..det kom jag att tänka på nu men innan jag startade kuren så tänkte jag att det är nog bra med två lurar..men nu börjar jag ångra mig lite att jag valde så. Men om jag bestämmer mig för att ändra, kan jag ändra det nästa månad då menar du?

Tack för att du svarade! :D
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen säger, även jag :lol:

Du har redan fått så fina svar av Charlotta. :heart:

Jag undrar när ni startade kuren? Eller är jag tokblind här och missar den infon? :oops:

Schema?

:heart: LilloppansMamma

ps, lägg gärna in kurstart+ ålder på liten i din signatur. ( kontrollpanel- profil-signatur)
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
TinaMargareta

En till som svarar! Åh vad roligt!! :D :D
Hej!
Vi började kuren den 1:a Dec :) och allt har verkligen gått över förväntan måste jag säga!! Det känns så himla underbart att han verkligen sover hela natten..han vaknar fortfarande upp en gång men han somnar om själv. Jag får själv svårt att somna på kvällarna eftersom det hela känns så himla overkligt :)

Schemat se ut såhär (tagen ur boken)

Natt: 19-7
Frukost: 7
Sova: 8:45-9:30
Äta: 10:30
Sova: 12-13:30
Äta: 14
Äta: 17:30
Bad, skoj, nattslurk: 18-19
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej! :mrgreen:

härlig läsning!

Schemat ser ju bra ut. Eftersom sömnbehovet minskar brukar fm-luren först kortas till 20 min för att sen helt försvinna och då förlängs lunchluren till 2 h i stället. Men ändra i schemat gör man först när barnet ber om det, dvs vaknar för tidigt på morgonen under en period eller inte sover sina lurar som det är tänkt.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TinaMargareta

Hej! :D

Okej:) Jag känner redan nu att han inte sover sina lurar som han ska..så då kan jag alltså börja med det redan nu :)

Tack för svaret! :D :heart:
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Sakta i backarna! :D

Under kuren och uppföljningsveckan ska schemat hållas benhårt under den tiden är det svårt att utvärdera schemat, innan du ändrar funder ett tag. Man ändrar inte för enstaka tidiga uppvak eller lurstrul. Jag vet ju inte hur ni har det där hemma nu men jag skulle nog avvakta ett tag till, han är så nykurad än.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TinaMargareta

Ja jag har följt schemat benhårt under uppföljningsveckan. Nu är det veckan efter uppföljningsveckan och han har alltid strulat just med andra luren även fast jag har haft attityden av självklarhet. Jag tror det beror på att han har inte hunnit blivit trött sen första luren.och just att han inte är van vid att ha två lurar utan bara en.

Och nu sen förra veckan så har det varit ganska så dramatiskt då vi bor i en lägenhet och porten bredvid hade en hantverkare som borrade i en betongvägg och just samma vägg som Leon ska sova, så det lät som bara den..alltså man kan inte sova i det ljudet, det låter verkligen riktigt illa!!!
Men jag har varit konsekvent ändå för jag har inte vetat riktigt hur man ska göra i just sådana situationer, så jag har inte tagit upp han..fick säga ramsan några gånger..tillslut så hörde jag på Leon att han lät riktigt riktigt uppgiven så jag blev tvungen att använda solfjädern tills han somna (alltså under tiden det borrades) och så fort han hade somna gick jag ut och sen in för att "väcka" honom eftersom hans sovtid hade gått ut.

Jag tog en chansning idag och lät han få sova bara en lur..jag kanske gjorde fel eller inte men gjort är gjort och jag hoppas innerligt att det inte ska påverka hans nattsömn.
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TinaMargareta

Vi är bortbjudna på söndag, hur ska ma göra med dagsluren???

Min syster hämtar mig och min familj kl 12...men Leon ska sova Halv 12..ska jag låta han sova i en halvtimme hemma för att sen fortsätta sova i bilbarnstolen?
Om ja, tänk ifall han blir pigg då ist under bilfärden?

Eller kan man vänta en halvtimme så att han somnar i bilen? (även fast det skulle ta längre tid för han att somna?)

Vi ska stanna till på ett ställe för att sen fortsätta och då kommer bilen att stå still i kanske nån minut eller två och då finns ju risken att han kanske vaknar..hur bemöter man det?

Tacksam för svar!
Mvh/Tina
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TinaMargareta

Sista inlägget kom ju fel... :shock:
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TinaMargareta

Vi är bortbjudna på söndag, hur göra med dagsluren??

Min syster hämtar mig och min familj kl 12...men Leon ska sova Halv 12..ska jag låta han sova i en halvtimme hemma för att sen fortsätta sova i bilbarnstolen?
Om ja, tänk ifall han blir pigg då ist under bilfärden?

Eller kan man vänta en halvtimme så att han somnar i bilen? (även fast det skulle ta längre tid för han att somna?)

Vi ska stanna till på ett ställe för att sen fortsätta och då kommer bilen att stå still i kanske nån minut eller två och då finns ju risken att han kanske vaknar..hur bemöter man det?

Och en sista som jag kom på nu..jag ska väl dra ramsan även fast han sitter i bilbarnstolen?

Tacksam för svar!
Mvh/Tina
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag skulle nog inte rekommendera att lägga honom hemma och låta honom sova en halvtimma för att sedan lyfta över i bilbarnstolen. Det är nog bara bäddat för bekymmer :-k . Har inte kikat på ditt schema just nu, men jag antar att det är middagssluren som ligger där vid 12? På middagsluren är ju jag också av den åsikten att man bjussar på en säng av något slag. Kanske kan ni åka efter han sovit middag? God sömn= glad och trevlig unge :wink: :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
TinaMargareta

Ja det är sant, du fick mig att verkligen tänka till :) Tack!
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"