Smått hysterisk just innan väckning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ylsemasken

buffa OCH ramsa?

Inlägg av ylsemasken »

Vet inte om det beror på den sena timmen men hur är det med buffning och ramsa? Just nu genomför vi första natten på kuren för Alice, 8,5 månader. Jag blev just förvirrad och funderar på om jag gör rätt eller fel som är tyst medan jag buffar och ramsar först när hon har slappnat av och jag är på väg ut
ur rummet?
Frissie

Re: buffa OCH ramsa?

Inlägg av Frissie »

Hej hej!

Jag är också inne på första nattens kurning av vår 6-månaders tös, så jag kan ha fel här... men som jag har förstått det så gör du rätt! I alla fall så är det precis så jag gör också. Tyst när jag buffar och när tösen är tyst och avslappnad går jag ut och ramsar.

Lycka till med resten av natten!
Mamma till Tea, född 11-05-27
Kursstart 11-12-05
Manfred10

Re: buffa OCH ramsa?

Inlägg av Manfred10 »

Välkommen hit! :D

nu har natten gått! :wink:

Du gjorde rätt! inte prata!
Internationella SHN sid 153 skrev:Med högerhanden löst knuten sätter du strax igång och buffar lilla blöjbaken med stadiga, rytmiska tag, så som ni har övat in. Ett rejält tryck över ryggen betonar var fjärde buffning.

Prata inte nu. Barnet ska inte höra dig och inte se dig. Jobba på. Ge dig inte.
Det skadar aldrig att läsa igen, det finns SÅÅÅ många guldkorn i boken!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ylsemasken

Smått hysterisk just innan väckning

Inlägg av ylsemasken »

Vi har just gjort våran tredje natt med Alice 8,5 månader.
Nätterna är 19-07.
Första natten sov hon fem timmar, sen blev det kort buff och ramsa. Därefter sov hon vidare till 6 då jag ramsade och hon somnade om.
Andra natten sov hon elva timmar i streck! Ramsade utanför dörren och hon somnade om.
Tredje natten tog maken över och det blev lite mer kaotiskt.
Fungerade inte med att ramsa då hon vaknade vid 23, hon blev hysterisk. Till slut gav han upp och jag gick upp. Solfjädrade och ramsade sedan och hon somnade.
Vid 6 var det dags igen. Maken började men gav upp. Jag fortsatte. Hon skrek nästan hysteriskt så jag solfjädrade och sedan gick jag utanför rummet och ramsade. Som hon skrek, inte argt eller frågande utan riktigt hysteriskt skrik. Jag ramsade högre och mer bestämt men inget tog.
Så höll jag på i över 20 minuter men så blev kl 07 då hennes dag ska vakna.
Hon var inte tyst utan protesterade fortfarande men vi visste inte vad vi skulle göra så vi stormade glatt in och tjoade och körde godmorgon-race med skratt och glädje.

Vad skulle vi ha gjort?

Det hör till saken att maken inte tränat ett förbaskade dugg (hörs det att jag är sur?) på sitt ramsande...

Dagarnas läggningar går strålande.

Efter att själv har varit vaken i först åtta månader och sen nu i tre nätter känner jag mig mest för att ge upp och lägga mig ner och gråta :(

Hur går vi vidare inför vår fjärde natt inatt?
LilloppansMamma

Re: Smått hysterisk just innan väckning

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Vi får koppla bort maken helt enkelt. Ursäkta att jag är frank här, men han förstör mer just nu än vad han hjälper. Han måste träna upp ramsan så att den NÅR fram, den SKA nå fram. Man kan liksom inte bara ramsa lite på måfå och tänka att det är något magiskt verktyg. Men med tiden så blir nästintill magiskt. :wink: Det är därför många kurningar går om stöpet, man förstår inte vilket arbete det är som ligger bakom en framgångsrik kurning. Ge honom en läxa- att på egen hand läsa HELA boken. Latmaskar är vad de där karlarna är ibland. :evil:

Så inför i natt kör du. De där "hysteriska" skriken är en unge som börjar bli riktigt förvirrad och, med all rätt, heligt förbannad. Nu styr ni upp detta, med att den sakligaste, vilket visar sig vara du, startar ramsdiskussionen inatt. Ni är faeligt nära att helt desarmera ramsan med att gå in och solfjädra strax efter ni FÖRSÖKT ramsa. Frågar liten 100 gånger, så ska liten få 101 svar. Den diskussionen kan ta tid, men genom den ,och enbart den, kommer ramsan att få en chans att etablera sig. Ramsan står för säkerheten. Läs igenom de inledande kapitlena igen i SHN-boken, inför ikväll.

Lycka till och boosta upp lite attityd ocj j*vlar anamma. Det är du som är vakten här. :wink: :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
ylsemasken

Inlägg av ylsemasken »

VM i dumma frågor känns det som...

Men, på den långa vilan (1,5 tim) så dröjer det oftast minst en halvtimme innan hon somnar. Jag solfjädrar, ramsar ut och hon ligger kvar nöjd. Efter några minuter hör man liksom hur hon ligger och jollrar glatt.

Vad gör jag i detta läge? Det blir ju minus på sömnkontot om hon ska sova 14,5 timmar totalt.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag ber dig skriva in födelsedatum på dottern och datum för kurstart under kontrollpanelen-profil-signatur för att det ska bli lättare att svara dig, så slipper man bläddra i tråden efter dessa fakta.
utdrag internationella SHN, sid 213 skrev:När han jollrar och är glad på kvällen så stör inte. Det viktigaste är inte att han sover varje minut han ”ska”. Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, med skrattet sist och alla ritualer som vanligt, innan du tar honom till sängen och lägger honom tillrätta och ramsar dig ut och utanför. Somnar han efter att ha varit glad behövs ingen bekräftelseramsa. Då vaknar han också glad!
Jollras det väldigt länge kan du ge en påminnelseramsa, hallå! Du skulle ju sova nu!! Men sova åt dottern kan du ju inte! :wink: Tids nog blir hon trött om/när hon "missar den där halvtimmen" varje dag, om inte, kanske en schemajustering snart är på plats, men inte under kuren och uppföljningsveckan!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ylsemasken

Inlägg av ylsemasken »

Nu är uppföljningsveckan avklarad och allt har gått riktigt bra!
Dock har vi märkt två saker:
1 - hon äter sämre
2 - hon är tröttare på dagarna

Och det här med skrattet, hon är hur lätt som helst att få att skratta på dagen men inte inför läggningarna. Tycker att jag testar det mesta men hon är redan så trött så hon surar mest :(

Hennes schema ser ut som följande
19-07 natt
07.00 frukost
9.30-10.15 Sova
10.30 äta
11.30-1300 Sova
13.30 Lunch
15.45-16.05 Sova
16.30 Middag
18.30 Pyjamas och nattslurk.

Jag ammar fortfarande så regelbundet under dagen blir det några amningspauser.
ylsemasken

Tröttare efter kuren och äter sämre

Inlägg av ylsemasken »

Glömde tillägga en fråga :)
Har ni tips på vad jag kan ge som löser upp magen lite? Hon vägrar nämligen mosad frukt och dessertburkar. Testat katrinplommon vid flera tillfällen men hon kräks om hon får in purén i munnen :(
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Är hon väldigt trött till läggningen kan du med fördel lägga 18.45.

Du skriver att du ammar regelbundet under dagen.... Amning är mat och bör serveras tillsammans med den övriga maten vid målen. Puré först och fyll på med bröstet, mata och truga i 30 minuter sen är det paus till nästa mål. Om du ammar mellan målen blir det samma sak som att småäta och då har hon ingen aptit när det är dags för en måltid. Du skriver att hon äter sämre, vad äter hon sämre, maten eller bröstet?

Trött är man i början, det blir bättre. MYCKET frisk luft och SKRATT, mat och sömn enligt schema.

Ge henne gröt med mycket smör och blanda plommonpurén direkt i den=smaskens. Jag gör havregrynsgröt, du kan mortla havregrynen lite för att få en slätare gröt. Egen plommonpuré gör du oxå lätt, bara att hälla lite kallt vatten över en en näve katrinplommon, sen mixar du hela härligheten efter någon timme när plommonen mjuknat lite av vattnet. Voila! Plommonpuré! :D annars är KIWI det bästa för tröga magar och mycket vatten till måltiderna.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hejsan! :lol:

Det kan ta ett par dagar för aptiten att kicka igång. Hur är amningstillfällena fördelade? Jag hade förlagt dem efter en måltid- för att inte nalla på aptiten inför nästa mål. Det är också mycket typsikt att de är tröttare på dagarna i samband med kuren- det kommer du också att vara när du får sova ordentligt igen. Det går över. :wink:

Sedan hade jag personligen lagt lunchmaten innan middagsvilan och ett mellis efter vilan. Jag hade skjutit lite på måltiderna efter middagsvilan. Mellis vid 14 och middag vid 17.30. Nattslurken kan komma en timma efter middagen- inga problem. På så vis skapas utrymme till att bygga upp en sund aptit mellan måltiderna. :D

Angående den lite hårda magen. Tillsätt lite rapsolja i maten- det smörjer lite, så att säga. Har du provat päron eller kiwi?

:heart: LilloppansMamma

ps ser att du fått svar av den förträffliga Manfred10. Men dubbla svar= dubbel visdom :wink: :lol:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
ylsemasken

Inlägg av ylsemasken »

Hon är mest trött på dagarna. Idag råkade hon sova tre timmar på förmiddagen (jag somnade när hon hade sin 45 min vila). Hittade en glad och utvilad tjej som nu har ätit som en häst!

Kan man slå ihop de två sovstunderna hon har på förmiddagen till en?
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Hennes schema ser ut som följande
19-07 natt
07.00 frukost
9.30-10.15 Sova
10.30 äta
11.30-1300 Sova
13.30 Lunch
15.45-16.05 Sova
16.30 Middag
18.30 Pyjamas och nattslurk.

Ser ut att vara lite tight mellan sömnstund 1 och 2 och väl lång tid mellan middag och nattslurk, i övrigt inga schemakommentarer.
Hon är mest trött på dagarna. Idag råkade hon sova tre timmar på förmiddagen
Det är otroligt viktigt att man håller schemat till punkt och pricka, men misstag kan vi alla göra. Ställ hädanefter en klocka när du lägger dig så slipper ni att liknande händelser sker. Om schemat ändras från dag till dag finns det nämligen ingen chans att kuren kommer att gå bra. Varför säger jag då så? om liten sover kl 9 - 10 dag 1 och 9-11 dag två och varför inte 8-10 dag 3, hur ska liten veta vad som gäller? helt omöjligt. Schemat ska efter några veckor sitta som berget både hos föräldrar och bäbis. Det fina här är att barnet då kommer att bli trött precis innan sömnstunderna börjar och däremellan vara pigg piggelin. Hungern kommer även den att fint samklicka med de mattider man bestämt.

Lycka till idag!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
ylsemasken

Inlägg av ylsemasken »

Någon som har förslag på hur jag ska göra om schemat? Just nu är det lite tomt i huvudet...
De enda fasta tider vi har på dagen då hon inte kan vila är när vi lämnar och hämtar storasyster på dagis (kl 8 och 15).
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

07.00 Godmorgon
07.00 frukost (amma + välling)
09.00-09.45 Sova (ute i vagn)
10.30 Lunch (riktig mat)
12.30 -14.00 Sova (inne)
14.00 Mellis (yogurt, gröt, smörgås, frukt + amma)
16.00-16.45 Sova (ute i vagn)
17.30 Middag (riktig mat)
18.30 Nattslurk (amma eller välling eller både och)
19.00 Sova natt

Gav ett förslag på schema och lade även in lite matförslag. Vad tycks?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"