Potträning

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
ylsemasken

Potträning

Inlägg av ylsemasken »

Vi köpte i somras en potta till dottern (född maj 2009) men hennes reaktion var "frida vill inte sitta potta". Vi la ner hela diskussionen och tänkte att vi försöker igen senare.

Nu är senare här :) Hon säger till direkt när hon bajsar (dock mitt i bajsandet...). Var och varannan dag berättar hon att hon är kissnödig och vill till toaletten. Väl framme på toa har hon oftast redan kissat i blöjan.
Pottan ratas fortfarande, det är toaletten hon vill till.

Känner mig ganska dum men hur gör man när man ska sluta med blöja på dagarna?
titti_lie

Re: Potträning

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Ändå en bra fråga. Folk gör väl lite olika och det finns massor med trådar om det här på forumet som du hittar om du använder sökfunktionen.

Några grundläggande saker, skulle jag säga, är ändå:
- bli inte ARG är det kommer kiss på golvet (för det kommer det att göra). Mer "ojdå, kisset ska ju vara i pottan, nu måste vi torka upp det här" tillsammans (gärna). Skuldbelägg inte.
- ställ pottan nära till hands. Tids nog kommer den att stå inne på toaletten igen...
- gnäll inte om att hon/ han ska gå och testa om det kommer nåt på pottan. Gnäll brukar bemötas med gnäll.

Vi tog bort blöjan på en gång med vårt mittenbarn. Det funkade jätte bra. Hon fattade på ett par dagar och det var innan hon fyllde två!

Jag menar också att man inte behöver belöna kiss i pottan speciellt mycket. Det är ju SJÄLVKLART att det är där kisset ska vara. Lite avdramatiserat. Visst man kan konstatera att vad bra att det kom i pottan, men om mamma eller pappa bli överlyckliga över kisset i pottan kanske man måste testa vad reaktionen blir om kisset INTE hamnar där...?

Ja, lite tankar från mig.
Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"