Börja kura min fining på 4,5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Airam

Re: Börja kura min fining på 4,5 mån

Inlägg av Airam »

Hej!

En liten uppdatering. O har nu två kvällar i rad somnat helt lugnt och fint, vilket är väldigt skönt för omväxlingens skull (brukar skrika länge)Vi var hos svärmor igår och han fick då prova att sova borta vilket inte uppskattades riktigt. Lunchluren tog en halvtimme innan han lugnade ner sig och kunde somna (han somnade i bilen på väg ut trots att jag försökte sjunga,prata och hålla igång, hans stol är bak så jag ser honom inte) så han kanske fick sig en microsömn där som gjorde det lite svårare att somna senare. Sista luren skrek han men somnade kanske på 7min. Svärmor tyckte att det lät hemskt att han skulle skrika så och undrade hur jag kunde urskilja det arga mot om det kanske var i förtvivelse. Jag tror hon gärna hade velat springa in och ta upp honom..men jag försökte förklara även fast hon hade läst lite ur boken. Men det är klart att det inte är kul att han skriker så när han läggs ner, känns ju inte superroligt att åka bort då inte...

men tror ni att det kommer att bli bättre?kvällarna verkar ju ta sig det är bara alla andra lurar. Brukar spela musik och leva om i köket men det är ju inte alltid man kan göra det heller...

Sen vaknar han ofta antingen vid två eller vid fyra och halvgnyr som trappas upp lite, tystnar när jag ramsar. Sen vaknar han vid sex och bökar runt men är nöjd tills jag väcker honom sju.

men så bra som han har sovit nu har han ju aldrig gjort så det är mkt jag har att tacka för, vore bara skönt om han inte skrek så mkt när man lägger honom för lurarna...

lite tankar bara såhär på en tis... :)
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej!

Somna i bilen innan luren är ju kanske ingen hit förstås då brukar det vara svårt att sova när man ska. Kan du inte ha bilstolen fram så du har koll så är det bästa att planera bilresan, när det är dags att sova eller när han är nysoven och pigg.

Vid bortasovning gäller precis samma sak som hemma! MÖRKT i rummet, gärna samma kudde och filt i resesängen och snutten förstås om det finns nån sån, SKRATT :lol: :mrgreen: och attityd på det från föräldrarna. Samt husljud inom hörhåll förstås! 8) Inget "hoppas du kan sova här nu rå fast vi är borta...." :? [-o< :roll: 8-[

Angående skriket vi lurarna så kan du läsa mer här:
skrik vid lur Inget barn ska ligga och skrika en endaste minut av övergivenhet! Arg får man vara och reagera men inte ledsen, då får man en ramsa som talar om att jag vaktar åt dig.

Ovanstående länk gäller egentligen barn som standardmodellas från födseln, men kan appliceras på kurbarn som redan är kurade och har fullföljt uppföljningsveckan. Något att tänka på, gällande förutsättningarna! Ställ dig frågan om du har uppfyllt dem? Sova måste man göra själv.

Här finns oxå mycket att läsa!
skrik vid läggdags

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Airam

Inlägg av Airam »

Tack Jenny än en gång! Jag har läst det inlägget tidigare och det var toppen. Brukar tänka på det, check check check...man önskar nästan att nån kunde komma och kolla hur man gör och säga kanon eller kalkon.

Jag gjorde allt som du sa när vi var borta med samma täcke filtar och mööörkt i rummet och med massa ljud och stök i kök (julbakade) men det är kanske skrattet det sitter i. vi busar och trixar för fullt jag och andreas får oss då goda skratt och klart att han ler och tycker att det är kul men inte länge och väl men det tränas väl upp det med.

nu låter jag kanske väldigt osäker men jag känner mig inte det när jag vårdar mitt barn (vad fint det lät :wink: ) utan det är bara här som jag släpper mina tankar fria.

men tack för all hjälp :heart:
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam

Inlägg av Airam »

jo nu kom jag på en fråga. kan man om det är dags för läggning på dagen och man ska någonstans täcka för bilbarnstolen med något mörkt säga ramsa och köra iväg?dvs somna i bilen?och att man sedan bara lägger över honom i sängen när han kommer fram?
N 180607.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Här gör folk olika.... Jag täcker varken över eller ramsar, men jag anpassar bilåkandet (längre turer)så gott det går när det är dags för lur. Mina boys brukar somna i stort sett på klockan och sedan flyttar jag bara över dem till sängen när vi kommer hem. Vaknar de till, tar jag inget extra för det. 8) ner i sängen bara och ramsa ut, tonläge efter barnets "humör". ofta kurar de bara ihop sig och somnar då ramsar jag tyst och lugnt ut. Skulle de ifrågasätta blir det en högre, tydligare ramsa.

Testa sökfunktionen och sök på "ramsa i bilen" eller nåt liknande. :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Airam

Inlägg av Airam »

Tack tack!min lillkille har vaknat kl 6 många morgnar nu men surrar bara lite och bökar på,blir lite arg ibland men är lugn till sju då jag väcker honom,ska jag göra något åt detta eller låta det vara?
N 180607.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hejsan! :lol:

Jag hade låtit saken bero. Jag hade räknat det där till gossens privatliv. Sov du vidare en stund, när han är så nöjd. :wink: Det viktigaste är inte att de små sover varje sekund- utan de ska ha förutsättningarna för det.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Airam

Inlägg av Airam »

Måste bara kolla, ska man fortfarande lägga tillrätta när man lägger?Nu lägger jag tillrätta armar och ben men inte huvudet, kanske man ska göra det?!han reser sig ju direkt på alla fyra när man lagt honom..
N 180607.
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Lägga tillrätta fortsätter du med så du gör precis rätt. Man behöver absolut inte ha lika mycket fokus på hur man lägger ner bara att man lägger på ungefär samma sätt varje kväll och får den lilla kroppen i skönt liggläge, ett lättare tryck över rumpa och rygg och sedan snabbt avlägsna sig. Vad barnet sedan väljer att göra bryr vi oss inte alls om. Barn som precis lärt sig ställa sig upp verkar ha en djup drift att ställa sig upp DIREKT när de blivit nedlagda :D Detta släpper när det har gått några månader och de kan då ligga kvar i den ställningen man lägger dom.

Jag lägger fortfarande tillrätta 10 månader efter kur, lägger sonen i magläge och trycker lätt till och ramsar mig bort. Direkt när jag lagt tillrätta vänder han sig på sidan och gosar in sig med snutten, ibland ligger han och fnissar och pratar med snuttebjörnen vilket verkligen är gulligt. Några få gånger ställer han sig upp men då är det oftast ett resultat av att jag gjort något klumpigt som att ramla över hans leksaksbil eller av misstag sätter igång någon leksak som spelar en melodi eller annat som lillen tycker är hysteriskt roligt... lite extra "skrattet till gonattet" så där oplanerat :mrgreen:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Airam

Inlägg av Airam »

Ok då ska jag fortsätta så men bara liite tydligare.det låter så underbart att han bara ligger kvar och fnissar,dit vill jag verkligen komma med O.här är allt så varierande.skrattet till gonattet börjar funka ganska bra nu och idag har dagslurarna funkat bra men ikväll trots att han skrattade länge och väl innan grinade till och från i 40 min.inte kul.men snart ska väl allt sitta:)
N 180607.
Airam

Inlägg av Airam »

Nu är jag galet tjatig och jag vet det.men om det är så att Oskar är ledsen ska jag ramsa då ggr4 och fortsätter han att vara ledsen ramsa igen och igen?nu har det ju nästan blivit så att han grinar till när jag lägger ner honom i sängen oavsett hur kul vi har innan.när han väl somnar så sover han ju så det är det ju inget fel på,just när han ska somna som det är jobbigt.nu är han oftast arg men ibland låter det som att han är ledsen.och halv mummelgrinar han ska jag ramsa då eller låta det vara?ja usch vad jag tjatar men det gör ont i hjärtat när han alltid grinar så.måste bara ventilera mig.
N 180607.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

hoppar in här :D

klart du ska ventilera dig :wink: det är därför forumet finns :D

halvmummel,smågrin, prat, skratt, bök, gnöl och ff a ILSKA lämnas bäst ifred. lägg ned, ramsa ut x 4, avvakta sen, stötta heller m h a REJÄLA husljud :D senast i dag satte jag på espressomaskinen när Sigge låg och vråltjöt och det tog tydligen bra för i samband med det blev det knäpptyst :lol:

ha ngt för händerna, plocka med tvätt el annat - du är faktiskt UPPTAGEN (ok? :wink: ), låt honom ligga där och finna lugnet på egen hand. du har 10 andra barn och 18 kor som ska ses efter :wink:

blir det FÖR illa, så släng åt honom en ramsa x 4 ENBART och fortsätt sedan med det du håller på med. huvudsaken att han hör att du FINNS där!

:heart: :thumbsup:
Airam

Inlägg av Airam »

Tack tack för ditt inlägg!idag har det skrattas riktigt innan sista luren men han grinade upp sig,blev dock tyst när jag satte på musik från mobilen utanför rummet.han sover i rummet längst upp och bort så husljud nere hörs kanske inte allt för väl.han är så underbart aktiv och på g så det känns som att han tycker det är "tråkigt" att läggs sig ner snarare än skönt,men det kommer väl.men tack,behövde lite uppmuntran och höra att det finns andra barn som skriker där ute med så att jag inte gör något fel.TACK!
N 180607.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

inte gör du ngt fel 8) som du säger är det så att en del är otroligt sociala och vill vara med, vi har en sån kille här hos oss just nu :? som vrålar i högan sky när han lägger sig... men eftersom han inte får ngn bekräftelse i det så somnar han ganska snart.

musik är toppen som husljud. AW rekommenderar ju klassisk musik (Mozart) på HÖG volym utanför den stängda dörren, och jag vet flera som det funkat bra för oså. så det kanske vore en idé att placera en CD-spelare el ngt utanför och så braka på. har hört att även mer modern musim funkar oxå :wink: tror att det är grejen i sig som avgör...i kombo med ATTITYDEN såklart :D

så kör på bara.tids nog hittar han lugnet av sig själv och inser att det inte bjuds så mkt annat än en skön säng.

:thumbsup:
Airam

Inlägg av Airam »

Hallå hallå!nu har vi så att vi kan spela musik alldeles utanför men det blir mer modern musik (tips?måste det vara utan röster?)för jag själv är inte mkt för klassisk.idag har vi varit på stan och fikat och lekt med andra barn efter lunchluren.vi promenerade dit och på vägen hem så var det dags för hans lur så han somnade gott i vagnen och sov ute den tiden på rygg.är det ok att göra såhär ibland när man är på språng?man blir ju så låst annars.var det mest under kurens gång som allt skulle vara så likt som möjligt?nu är det väl bara viktigt att man följer klockan?
N 180607.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"