Hannas tråd

Skriv svar
annica72

Hannas tråd

Inlägg av annica72 »

Hanna har sovit bra i sedan i somras, med endast lite krångel vid förkylningar. I somras "kurade" vi. Jag använder citationstecken eftersom det blev bättre när jag slutade att verktyga. Hon framkallade kräkningar om jag gjorde husljud eller ramsade. Så den kurningen ledde inte till att ramsan sattes som den ska.

Nu har det strulat till sig. En barnvaktande farmor som inte vill lyssna till Hannas sovrutiner har orsakat förvirring. :evil: Hon bör sova 12-20-1,5, men idag fick det visst bli 1,5 tim på förmiddagen. När hon sedan lades för eftermiddagslur ville hon inte accpetera det och togs upp. När vi lade henne för kvällen, började frågorna genast. Efter en stund ramsade jag och hon försökte kräkas utan att lyckas. Efter ytterligare kanske 8 minuter ramsade jag igen utan framgång. Vi tog upp henne när hon drog efter andan, gav välling, skrattade lite och lade igen utan problem.

Nu undrar jag hur vi tacklar fortsättningen. Farmor kommer inte sitta barnvakt under helgerna, så vi kan ta itu med detta utan att tänka på det. Jag vill ju kunna hjälpa henne genom ramsa, men hon har liksom förstått att om hon kräks så kommer någon in. Hör hon oss i närheten när vi ramsar eller gör husljud så är det kräkning hon tar till. Ska vi bara låta henne vara? Det känns så fel. :cry:

Bör vi justera schemat. Som vi har det nu blir det 14 timmar sömn per dygn. Vad är vettigt i hennes ålder? Jag tror att 12-20-1,5 är vettigt och känns bra. Vad säger ni?
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
miniz

Re: Hannas tråd

Inlägg av miniz »

Hej!

Farmödrer har med att lyssna pà barnens föräldrar!

Hon borde ha ca. 13.5 timmar sömn i dygnet. Hon ligger lite över, nàgot som är helt normalt för tröttisar. Sà om hon är en tröttis sà ändra inget. Men om hon fortsätter att fnurra kan du skippa lill-luren och làta henne sova en làng lur istället.

Ang. kräkningar, kan det vara en idè att köra med musik pà kvällen istället.
Har du fórsökt med olika tonlägen för ramsan? Kanske hon behöver en lugn och len ramsa, en som stryker hennes kind.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack för svaret Miniz.

Som tur är så ordnade sig fnurran upp sig efter en dag. Ska prata allvar med farmor nästa gång hon ska ha henne över dagen. 8)
Hon ser det som att hon lyssnar till barnet, men det har lett till att hon sover för mycket. Våra konstigheter har vi ju också kommit fram till genom att LYSSNA TILL BARNET och Anna Wahlgren förstås! :lol:
annica72

Inlägg av annica72 »

Skakar liv i vår gamla tråd eftersom det fnurrat till sig rejält. :(

Det började vid senaste förkylningen för kanske en månad sedan och i samma veva blev hennes rum färdigrenoverat och hon flyttades dit från vårt sovrum. I vårt sovrum hade hon en egen avskämrad vrå.

Vid förkylningen var det så enkelt att få henne att somna om genom att komma och lägga på täcket. Naturligtvis eskalerade det till att hon ville ha täcket igen och igen utan att somna om. Då började jag med att först träna att ta på täcket själv under lek på dagen, för att sedan på natten INTE gå in och lägga på täcket. Det funkade på några dagar och vi hade några problemfria nätter. Men så kom frågorna en natt och som alltid efter lite lugn, så tappar jag helt konceptet... :roll: Jag gick in och la på henne täcket och sedan dess har vi haft flera nätter av uppvak.

Så nu känner jag att jag nog behöver ert stöd för att få ordning på nätterna. Tänkte rapportera efter varje natt, mycket för min egen skull för att följa utvecklingen. Och antagligen kommer jag att ha frågor. :lol: :oops:

Här kommer första frågan. Har vi rätt antal sovtimmar för en liten STOOR tjej på 2 år och 2 månader? 11 timmar nattsömn (19-06). 1,5 tim dagslur (12-13:30). Om natten varit besvärlig får hon sova 2 timmar dagslur.

Jag väljer nu att inte se bakåt, utan framåt. Så jag beskriver inte när och hur länge uppvaken varat. Hur natten som kommer varit, beskriver jag imorgon. :)
annica72

Inlägg av annica72 »

I natt vaknade hon inte mitt i natten, men vargtimmen gjorde sig påmind.
04:45 Vaknar. Min man var ändå uppe, så han ramsade x4. När jag strax därefter kom ner lät hon arg och förvirrad över att pappa hade ramsat. Det brukar vara jag. Någon minut senare ramsade även jag x4, då hon ropade efter mig.
04:55 Låter ledsen. Ramsa x4.
05:05 Fortsatt ledsen. Tidigare mornar har hon bajsat och jag har bytt i sängen. Jag chansade på att hon även nu bajsat, så jag gick in och bytte på henne. Hon hade inte bajsat, men av proceduren med blöjan somnade hon om. Hmm, blöjbyteträsk here we come…
annica72

Inlägg av annica72 »

Natten förlöpte helt utan uppvak! :sleep: :heart: Måste bara komma ihåg att inte tappa konceptet om hon får ett litet uppvak. Inte gå in! 8)

Det vore tacksamt om någon kunde titta på hennes tider som jag angav tidigare. Ska hon sova mer/mindre?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig annica72!

Härligt att natten till lördag gick bra - hur var natten till idag? Du måste komma ihåg "konceptet" alltid, oberoende av om hon trasslat eller inte. Hon ställer små frågor då och då, och din uppgift är att alltid ge samma svar. Tänk dig att du frågar din man då och då om han fortfarande älskar dig. Hur tryggt skulle det kännas att få svar som "njaaa jag vet inte riktigt" eller "jo igår gjorde jag det men idag är det annorlunda".

Därför måste du alltid vara konsekvent med din dotter. Om hon kan lägga på täcket själv så kan hon. Punkt slut. :wink: Spelar ingen roll om hon sovit gott en längre tid, hon kan fortfarande lågga på täcket själv och du ska INTE gå in och göra det! :D

Vad gäller sömnbehovet så har jag för tillfället båda mina SHN-böcker utlånade... Men jag har för mig att en tvååring bör sova 13 timmar i dygnet. Kan någon annan som har Internationella Sova hela natten kolla upp detta?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack Sagalinda för ditt svar. Du har helt rätt, jag vet.

De två senaste nätterna har inte varit bra. Jag får henne inte lugn med ramsan. Hon låter inte ledsen hela tiden, men hon ropar. Efter drygt en timme har jag ”gett upp” och gått in och lagt på täcke, så att hon somnar om.
Vi riggade upp cd-spelare utanför hennes rum och demonstrerade den fina Mozartmusiken. Hon tyckte INTE om det och sa väldigt tydligt när hon skulle gå och sova att det skulle inte vara musik. Hon såg ledsen och rädd ut när hon sa set, så det provade vi inte. Gjorde vi nåt fel här? Skulle vi bara ha satt på musiken när hon vaknar, utan att först förevisa den?
Jag har ramsat fler gånger än fyra för att få till en dialog, en förändring i hennes frågor, för att kunna lugna. Jag har inte lyckats. Det jag annars har gjort är att lyssna av och om hon låter ledsen har jag ramsat x4. Efter det låter hon arg för att sedan fortsätta den vanliga klagan, för att sedan eventuellt låta ledsen.
Har tänkt på att kanske inte ramsa alls, men känner inte att vi är där än. Hon har ju inte lyckats somna om själv på senare tid, så jag tror att hon behöver hjälp att komma till ro. Jag måste även ha koll på om hon ropar att hon har bajsat, så jag har inte tagit till öronpropparna.
annica72

Inlägg av annica72 »

Natten förlöpte helt utan uppvak. Det verkar som att hon sover som en stock var tredje natt. Hon är väl trött och behöver sova ifatt.

Jag tar gärna emot kommentarer på mitt tidigare inlägg.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen annica72 och ursäkta att du fått vänta på svar :oops:

Så länge du "ger upp" och går in och lägger på täcket kommer hon att fortsätta ropa tills du kommer in. Du måste vara bestämd och konsekvent! Ni kan öva "täckpåtagning" dagtid, så att både du och hon vet att hon klarar det utan din hjälp. Sedan, när och om ho vaknar på natten, ramsar du direkt och sedan gör du inget mer. Hon kommer att fatta galoppen på 3-4 nätter!

Musiken behöver man inte demonstrera och berätta om. Det är som att förvänta sig att hon ska vakna på natten. "Så här kommer det att låta när du vaknar på natten". Och när hon sedan visade sitt missnöje och ni lät bli att spela musiken lät ni henne ta ledningen. Vilket i längden gör henne ännu mer osäker. Regel nummer ett är att göra allt med Attityden av självklarhet, utan att fråga barnet om lov. :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"