Femtonmånaders som börjar vakna 04

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lillhjärtats mamma
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 11:24

Femtonmånaders som börjar vakna 04

Inlägg av lillhjärtats mamma »

Hej!

Vi har en underbar liten vän i vårt liv! Han är femton månader och har varit lugn att lägga sen 6 mån ungefär. Han har alltid svårt att somna, precis som sin far. Lägger ca 19.00 med vår läggningsritual och insomnandet kan ta allt från 15 min till 2 timmar. Men ca 30 minuter där han med gott mod försöker somna är det vanligaste. Han har riktigt mycket tålamod med sig själv. Utom på morgonkvisten. Nu har han nämligen sedan en vecka bestämt sig för att gå upp tidigare, från början ca 05.30 men imorse redan 04.00. Vår strategi har varit att låta honom ligga kvar i sängen och låtsas som om vi inte hör. (Det är ju natt och vi hade inte tänkt att han skulle vakna än). Dock har det fungerat sämre ju längre tiden går. Vi bor trångt och sover alla i samma sovrum.
Han har lekt tålmodigt med sig själv, men nu börjar det bli en dålig vana detta morgonvaknande. Oftast blir han inte riktigt arg förrän efter drygt 1-1/2 tim vaken.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Vill ju inte ta upp honom eftersom det förvirrar hans dygnsrytm, men när han blivit riktigt förtvivlad har det känts som enda möjligheten.

Just det - på dagen sover han gärna och länge. Men jag brukar hålla ner det till 2-2 1/2 timme. Kanske för länge i hans ålder?
Önskar dock lite ensamtid för oss båda, men det har jag varit dålig på sen ca 6 mån. Hur kan jag re-introducera det igen? Han grejar gärna med mig när vi lagar mat etc och har inte svårt att leka själv, men vill gärna kunna komma och prata (så protesterar mot ensamtid i spjälsängen).

Hur skulle ni göra? Tar tacksamt emot tips, vi vill gärna få sovningen att funka lika bra igen!

Frid,
Maria
Lillhjärtat, född i kärlek och glädje, september 2010
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Femtonmånaders som börjar vakna 04

Inlägg av Elle »

Hejsan Maria!

Är han kurad? Jag skulle begränsa dagsovningen till 1,5 tim om ni har 12 tim natt. Hur är det med rejäl utevistelse varje dag? Dvs där han får gå, springa och jobba med kroppen? Social delaktighet? Skratt och bus? Beckmörkt i rummet?

Alltså ett par frågor från mig för dig att fundera över.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "