får han äta 2 ggr på vakentiden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
xstephx

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

Heeey!
Nu har vi kört i 2 veckor och det går framåt! Men lillen har ej gjort mer framsteg på en vecka.. han är ju nu 3månader men vi kör fortfarande 2månaders schemat, men han klarar bara ibland att va uppe i 2tim, han klarar bara 1.5tim och är JÄTTE trött. Men jätte glad och sprallig i en timme.

:?: hur ska jag göra me schemat?

:?: vet att det är olika för alla,men har läst på många trådar att de tar mellan 2-4veckor, men VAD tar så lång tid? Att alltid somna själv eller?

:?: när han vaknar, o jag ej hinner tar upp honom innan han börjar gråta, ska ja lugna
honom i vagnen sen ta upp honom? Jag har vänt honom så han ligger på rygg sen gör så han ler o skrattar, DÅ tar ja upp honom, är de fel?

Jag ger honom flaska lite titt som tätt nu, känns bättre. Han lägger sig vid 20.00, men vaknar lite innan 22(fattar ej varfÖr, han får massa mat innan), ger honom sista måltiden då, men han hinner alltid vakna innan. Sen sover han till 3(mat)(vaknar ibland innan, men bara ibland i nån min) sen sover han till ca 7.
wolfgang född 2011-09-03
Tetz

Inlägg av Tetz »

Heeej :D
xstephx skrev::?: hur ska jag göra me schemat?
Låt tröttmössan sova! :sleep: :heart: Följ honom och ha ett schema som passar honom. Vakentimmarna per dygn är bara ca, det finns gott om bebisar som är tröttare.
xstephx skrev::?: vet att det är olika för alla,men har läst på många trådar att de tar mellan 2-4veckor, men VAD tar så lång tid? Att alltid somna själv eller?
Alla har lite olika utmaningar. För en del tar det några veckor att lära sig att äta sig proppmätt, för andra tar det tid att lära sig somna. Ibland tar det tid att hitta ett schema som passar.
xstephx skrev::?: när han vaknar, o jag ej hinner tar upp honom innan han börjar gråta, ska ja lugna
honom i vagnen sen ta upp honom? Jag har vänt honom så han ligger på rygg sen gör så han ler o skrattar, DÅ tar ja upp honom, är de fel?
Helt rätt! Man kommer upp ur vagnen när man är glad, annars blir man "räddad" ut vagnen.
xstephx skrev:Jag ger honom flaska lite titt som tätt nu, känns bättre. Han lägger sig vid 20.00, men vaknar lite innan 22(fattar ej varfÖr, han får massa mat innan), ger honom sista måltiden då, men han hinner alltid vakna innan. Sen sover han till 3(mat)(vaknar ibland innan, men bara ibland i nån min) sen sover han till ca 7.
Hmm :-k Ibland betyder det att det saknas mat från de tidigare målen på dagen, ibland betyder uppvak tätt inpå läggningen att liten hunnit bli övertrött innan han lades för natten.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
xstephx

Inlägg av xstephx »

Hahaha då låter ja honom sova mer:) mammas hjärta!

Ja han brukar va väldigt trött när sista målet ska serveras, men måste ju proppa i honom, vet ju att han e hungrig. Annars blir han trött typ runt 18.30.
Men när ska jag lägga honom, vilka tecken ska jag va uppmärksam för? Gnugg i ögonen?
Men oftast när han gör de har han ej ätit mkt än, så då kan ja tänka mig att han vaknar igen??

Varför vaknar han när han sovit ett tag(om jag lägger honom övertrött)??

Han somnar hälften av gångerna själv, så jag är stolt. :heart:

Taaack tetz!!! :D
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
xstephx skrev:Ja han brukar va väldigt trött när sista målet ska serveras, men måste ju proppa i honom, vet ju att han e hungrig. Annars blir han trött typ runt 18.30.
Om han inte orkar vara vaken till sista målet så kanske det vore idé att se över schemat! Kvällspasset kanske ska kortas ner en aning.
yanne skrev:Men när ska jag lägga honom, vilka tecken ska jag va uppmärksam för? Gnugg i ögonen?
Gnugg i ögonen och gäspar är typiska trötthetstecken.
yanne skrev:Varför vaknar han när han sovit ett tag(om jag lägger honom övertrött)??
Jag kan vara ute och cykla nu, men jag tror att han då kommer in i fel sömnrytm och då vaknar lätt efter ett tag, men rätta mig gärna här!
yanne skrev:Han somnar hälften av gångerna själv, så jag är stolt.
Och vilken tur han har att han har en så duktig mamma som lärt honom att somna själv! =D>

:heart:
xstephx

Inlägg av xstephx »

Nu i 2dagar har det varit kaos! Han får massa mat under dagen, lägger honom innan han är övertrött, sen när de e natten lägger ja honom när han nästan somnar me flaskan i munnen, MEN vaknar efter en timme o går ej att få han lugn.

:?: hur länge ska han få gråta hysteriskt, för de gjorde han nonstop i 40min igår??
Jag gav upp, lugnade honom i vagnen sen tog upp honom.

Det blir bara värre o värre, hans skarvar har kommit tillbax o han är lite grinig igen..

Jag o sambon är inte eniga om detta, de är jag som verkligen vill köra detta stenhårt men de är han som är blödig.(han vägrar läsa barnaboken oxå)
Jag börjar känna mig svag och inte 100% villig, jo på dagarna är jag det men ej nätterna, eller efter 19.00.
Det är så jobbigt o se att när vi började med detta va allt lättare än nu.. :cry:
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Ps. Jag o min sambo bråkar aldrig men sens vi började me detta har vi bråkat ganska mkt. Jag vet att detta ej är "parhjälp forum" men jag vill verkligen fortsätta men vill ej att vi ska ha dåligt samtidigt för då har jag ingen energi eller ork.. vi har pratat flera ggr men ja de verkar ej gå in... Kanske löjligt av mig att skriva här om det, men tänkte om nån känner igen sig?
:cry:
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Ibland går det ett steg fram och två steg tillbaka. Håll i hatten när det blåser och styr in er på rätt spår igen! Kom överens hur ni vill ta hand om er son och låt det inte gå ut över honom.

Om liten somnar med flaskan i munnen gissar jag att han är för trött för att äta. Orkar han med kvällspasset? Prova att korta ner det eller bjud på en liten lur mitt i.

Jag funderar över maten, du skriver att han får massor med mat. Är det till största delen bröstmjölk eller får han flaska under dagen också? Nu är han på väg att bli stora killen och om du vill skulle du kunna börja med lite smakisar, det kan göra underverk för sömnen!

Gråta hysteriskt i 40 minuter ska inget litet barn få göra. Läs igenom din tråd från början, du har fått massor med fina svar hur man gör för att lugna så att han kan somna själv.

xstephx

Inlägg av xstephx »

Jag vet, nu får vi starta om på nytt! En ny start! :)

Han orkar vara vaken från då han vaknar vid 5.30(ca, ibland tidigare) sen orkar han va uppe i 1.5tim typ, men han ligger nu i min famn o tar en kort siesta så han orkar till 8:)

Han får typ 60-120ml(helt olika) i ett mål på dagen sen tutten. Sista målet får han bara flaska 140-210ml sen kollar ja om han vill ha bröstet oxå. När kan man tjuvstarta me maten? Kuuul!

Jag har läst min tråd igen men ser ej ett fullt svar om VAD jag ska göra om han gallskriker o hur LÄNGE han får de tills jag kan vända honom i vagnen o lugna honomm sen ta upp honom?
Jag kanske e blind, förlåt om jag ej förstod det isf.

Tack massor att du/ni tar er tid o vill hjälpa :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Tetz

Inlägg av Tetz »

De nya råden från myndigheterna är att börja med skedmat vid fyra månaders ålder, men förr om åren var det tre månader som gällde. Det är helt ok att smyga igång vid tre månader bara man tar det lite lugnt och kollar så lilla magen hänger med. Läs gärna i Barnaboken om detta :D Det står i kapitlet "Tre och fyra månader".

Hur länge han får skrika? Beror på HUR han låter. Om han är LEDSEN, RÄDD eller "fastnar" så ska han inte göra det alls utan att du ingriper för att lugna honom. Med att fastna menas att han skriker utan att göra små pauser eller variera tonfallet. Om han däremot är lite arg eller irriterad så kan du avvakta och se om han fixar det själv.

Hur lugna? Vagna, buffa eller solfjädra. Kolla in de här filmklippen för att se hur man gör :D http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
xstephx

Inlägg av xstephx »

Då ska lillen få lite mat, tänkte börja med majsvälling oxå, liite bara. Sista målet typ! :D

Dom här sista nätterna jag har vagna, buffat, solfjäder, inget hjälpte:( det va verkligen hysteriskt "fastnat". Vad gör man då lixom?

Tack massor saramilana och tetz för era råd! :santa: :heart:
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Bestäm dig för en strategi hur du gör när du ska lugna den lille. Dvs prova inte varenda verktyg när det första inte fungerade, då blir han vara ännu mer förvirrad och arg. Utan koppla på ATTITYDEN och LUGNET, här ska sovas! :D

Kör igång med smakisar du, det kan verkligen göra underverk för nattsömnen!! Mer lästips: Mer mat åt småfolket!

xstephx

Inlägg av xstephx »

Hey hey!

Vi fortsätter och det går bra!
Men vi har fortfarande problemet att han vaknar efter nån timme vi har nattat honom för natten. Jag förstår verkligen inte varför han vaknar! Han har fått mkt mat under dagen, o de e jag helt säker på!
Det är en gng bara som han ej vaknat förren 02.00(från 20.00) jätte impad, men de va EN gång! Han vaknar, sen försöker han somna om själv i 10min men tillslut blir frustrerad o börjar gråta, då får jag vakna, o då sätter de ej stopp, 1tim kan de ta..
Han har börjat me banan efter andra luren sen tutte eller ersättning, trodde han skulle bli mer nöjd då, men nej..
Jag vet ej vad jag kan göra mer. Jag ger verkligen inte upp men det är så tråkigt o konstigt för honom...

Tack alla!
Kram
wolfgang född 2011-09-03
Tetz

Inlägg av Tetz »

Härligt att det går framåt! :D

Vi hade också sånt där "efter-läggnings-trassel", dvs. relativt snabb insomning men sedan små uppvak under tidig kväll. Jag fattade inte heller riktigt vad de berodde på, men de växte bort. Ni kan inte göra så mycket mer än att hålla er till er strategi, dvs. mata mycket på dagen, låta liten försöka klara sin uppvak själv men hjälpa till om det blir ledset. Jobba på :D

xstephx

Inlägg av xstephx »

Hey tetz! Skönt o höra att vi ej är ensamma om det. Han är ju nu 3.5månad, jag kanske ska börja ge honom gröt eller välling sista målet? Eller är det för tidigt?
Om jag kan, hur mkt ska man ge på ett ungefär så att jag ej ger för mkt o gör illa bib lillas mage?

Jag har en fråga till, som en vän så/frågade o då slog de,mig att jag måste fråga, det kanske står nånstans i boken, men har isf ej hunnit dit än :)
Jag vagnar bara min lille, han har verkligen blivit imponerande duktig på att Försöka somna on själv om han vaknar, Men när ska man ta bort vagnen o börja lägga honom i sin egen säng? O när vi börjar :santa: me de, kan de ej vara en risk att han ej känner sig trygg där pga att han ej sovit där?

Kram
GOD JUL ALLA!!
:santa:
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det går jättebra att börja med riktig mat vid 3,5 månader! Här finns superbra info: Mer mat åt småfolket!

Hemma hos oss föll vagningen bort naturligt. Sedan liten lärde sig att somna själv har vi inte dragit ett enda vagntag. Och när hon satte hela nätter flyttade vi över till spjälsäng, det gick hur bra som helst! I början kan sängen kanske kännas jättestor jämfört med vagnen, då kan man rulla ihop handdukar runtom så blir det mer ombonat.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"