Mat och sömn för 4-månaders lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
diva-j

Mat och sömn för 4-månaders lillasyster

Inlägg av diva-j »

Hej
Sedan fyra månader är jag lycklig mamma till en supergo liten tjej. Jag har använt mig av standardmodellen sedan hon kom och är så himla glad att jag har den som ”verktyg” att använda.

Med storebror hade jag en resa att få till sömn och mat – se denna tråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=20615 – och resultatet när han nu är två och ett halvt år är att han sover hela nätterna (och än så länge också på dagen) utan knot och äter jättefint och är en härligt go och glad kille.

Tänkte därför att det också skulle bli lättare med barn nummer två att få till allt. Har använt mig flitigt av forumet för att få pepp och inspiration förra gängen med sonen även denna gång och läst många favorittrådar flera gånger….

Men, nu håller jag nästan på att gå sönder av sömnbrist och jag behöver verkligen få lite hjälp med att komma vidare ur diverse träsk som jag hamnat i, framförallt vagnträsket (förmodligen på grund av överkoncentration och bristande attityd).

Z är född 110728, 40 + 2. Hon vägde 7,5 kg och var 65 cm vid tre månader och har växt en hel del ytterligare senaste månaden.

Så här är läget:

Zs schema ser just nu ut så här:

Vakna 06.30
Äta BM 06.30-07.30
Sova 08.30-09.15 (45 min) – under dagislämning
Äta BM + smakis 09.45-10.45
Sova 11.15-13.15 (2 h)
Äta BM + gröt 13.30-14.30
Sova 15.00-16.30 (1,5 h) – under dagishämtning
Äta BM 16.30-17.30
Kvällsslurk BM 18.15-18.45 inkl bad (mat före och efter badet)
Sova natt 19.00

Dagslurarna sover hon i vagnen på rygg, hemma eller på språng. Natt i spjälsäng i vårt sovrum.

Under dagsluren har Z i princip hela tiden skarvat vid 30 min alt 45 min på alla lurar. Det är få gånger, förutom första två månaderna, som jag fått henne att sova sina två timmar i sträck själv.

Jag är ofta på språng under hennes lurar eftersom jag lämnar och hämtar på dagis fm och em samt ibland också på lunchen och då har jag vagnat flitigt utomhus för att få henne att somna om vid behov och det funkar.

Jag har, pga att jag varit rätt trött accepterat, fram till nyligen, att hon äter sitt nattmål valfritt någon gång mellan halv två och fyra, beroende på när hon vaknat. Det som hände förra veckan var dock att hon började vakna flera gånger på nätterna, en gång vid 23 och sedan dessutom både halv två och fyra så förra veckan blev det någon/några nätter med tre nattmål. Vilket inte kändes så himla bra.

Jag tänkte att detta framförallt berodde på hunger och bestämde mig därför att omgående börja amma mer varje mål samt introducera mat och gröt. Dessutom bestämde jag mig för att genomföra en tre nätters kur för att vagna bort nattmålen helt och hållet.

Dessa tre nätter har nu gått och de gick hyfsat enligt plan och som de beskrivs i Barnaboken förutom att natt nummer tre inte gick smärtfritt och att Z sov hela natten. Tvärtemot vaknade hon flera gånger och ställde frågor och ville absolut inte somna om själv. När jag drar igång vagnen så lägger hon sig till rätta direkt och tystnar och om jag inte kör tillräckligt länge så att hon somnar så vaknar hon till när jag stannar och avslutar med skak och ramsa. Jag är alldeles för blödig och lite orolig för storebrors sömn så jag hjälper henne då att komma till ro. Jag vågade därför inte lägga henne tillbaka i spjälsängen natt fyra och var tyvärr uppe i över två timmar och vagnade även denna natt.

Samma händer på de två längre daglurarna och så har det varit en längre tid.

Jag är, som ni förstår, alldeles för djupt i vagnträsket och skulle behöva hjälp med konkreta råd och tips för att orka backa och komma ur det. Vill så gärna hjälpa lilltjejen att få de nätter som både hon och jag skulle må så bra av. Är så himla sliten efter fyra månader med nattamning och dessa fyra nätter så att jag själv inte tänker klart och vettigt. Vill så gärna gå över till ramsning men hittar inte varken inom mig eller genom läsning hur jag ska göra denna gång och har glömt hur jag gjorde med storebror.

Undrar också om det är något ytterligare som jag kan göra för att göra henne mer mätt till natten förutom att amma mer och mer. Har något minne om att jag läst om utspädd majsvälling som nattslurk någonstans i någon tråd, kan det stämma? Vill fortsätta amma varje mål tom iallfall 6 månader, precis som jag gjorde med Zs storebror.

Dessutom om ni har tankar och synpunkter om Zs mat och sovtider eller om maten vore jag hemskt tacksam för dessa.

Ser fram emot att få er feedback och håller tummarna för lite goda råd!

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
Tetz

Re: Mat och sömn för 4-månaders lillasyster

Inlägg av Tetz »

Välkommen diva-j och grattis till dottern! :heart:

Jag håller helt med dig om att det är skönt att ha Barnaboken och Forumet i ryggen! :D Du har jobbat finfint med storebror, och du kan göra om det! Jag förstår att det känns motigt just nu, men jag lovar att det går att ändra på. :D

Vi är mååååånga som trott att barn nummer två skulle bli en lätt match, och att den goda sömnen bara skulle infinna sig :wink: Men det funkar liksom inte så :lol: Man har absolut hjälp av att redan "kunna" standardmodellen och att ha hittat sitt föräldraskap, men det är en helt ny liten människa att lära känna. Det är mer regel än undantag att första och andra barnet är rätt olika :lol:
diva-j skrev:Jag har, pga att jag varit rätt trött accepterat, fram till nyligen, att hon äter sitt nattmål valfritt någon gång mellan halv två och fyra, beroende på när hon vaknat. Det som hände förra veckan var dock att hon började vakna flera gånger på nätterna, en gång vid 23 och sedan dessutom både halv två och fyra så förra veckan blev det någon/några nätter med tre nattmål. Vilket inte kändes så himla bra.
Fyramånaders är hungriga små filurer! :P Ös på med mer gröt och puréer, tills hon själv säger stopp. Inte sluta när DU tror att det räcker :wink: Skarvandet dagtid och de nattliga uppvaken brukar nästan alltid bero på att bebisen inte är tillräckligt mätt, i alla fall när det handlar om så här små bebisar.
diva-j skrev:Jag är, som ni förstår, alldeles för djupt i vagnträsket och skulle behöva hjälp med konkreta råd och tips för att orka backa och komma ur det.
Du säger det bäst själv :wink: När jag känt att jag hamnat alldeles i diket så har medicinen hetat LÄSNING. Favorittrådarna om Attityden är väldigt nyttiga! :D Du behöver komma underfund med varför du gör som du gör. Våga lyssna av henne för att lära känna hennes läten! Just nu känns det som om du vagnar för minsta pip, oavsett varför hon låter. Stämmer det eller är jag ute och cyklar?

När det gäller schemat så ser det bra ut. Möjligtvis kan det vara någon halvtimma för mycket sömn, men det är svårt att säga innan maten kommit på plats.

Kika in bland favoriterna och återkom, så bollar vi vidare! :heart:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
diva-j

Inlägg av diva-j »

Hej!
Stort tack för svar. Känns så bra att få kontakt med er igen!

I natt vågade jag lägga tillbaka Z i spjälsängen för natten och surprise - hon sov 11 tim, ända till 06.00 då hon började böka och jag gjorde morgon medans hon var glad. Hörde henne söva om sig själv med tummen vid fyra så visst kan hon.

Däremot har vi precis haft ett katastrofpass nu vid lunch. Av 2 timmar har hon sovit själv bara första halvtimmen. Sedan har
jag vagnat resten från och till och hon somnar om fint hela tiden men vaknar efter ca 5-10 min med olika typer av avgrundsvrål. Är det något som känns igen?

Tack för råd och tips om maten, ska öka portionerna kommande dagar och se om det får effekt på skarven, läste också om att försöka vagna över skarven innan hon vaknar och ska testa det. Hör av mig igen när jag läst lite mer om någon dag eller två!

Återigen - tack för att ni finns! Känner mig lite gladare och mer hoppfull!

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Ja, dessa skarvar... ](*,) Som Tetz skrev beror det nästan alltid på att liten inte är tillräckligt mätt. Förutom att ge massor av mat (och gärna riktig mat som man står sig på längre) skulle du kunna lägga lunchen lite närmare långluren så har du gett henne goda förutsättningar att sova gott. :)

Jag var också långt nere i vagnträsket. Men när jag väl tagit mig ur det lärde sig min lilla äntligen att somna helt på egen hand och då upplevde jag att skarvarna inte blev lika tydliga. För kan man somna själv kan man också somna om! :D

:heart:
diva-j

Inlägg av diva-j »

Hej,
Efter att läst några fantastiska trådar om attityd under favoriterna (http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068 och http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777) och med era glada tillrop har jag nu tagit mig an att få ordning på detta.

I natt vaknade Z vid två och var sur för att hon inte kunde somna om. Jag ramsade bestämt 2-3 ggr från sängen och försökte låta som "du vet ju att du ska sova och du kan själv" och efter mycket argt bökande (min man sa imorse att han trodde grannarna skulle komma upp och säga till) så somnade om om. Vid fyra också ett litet uppvak men det gick snabbare att somna om med en ramsa. Sedan trodde Z att hon skulle få vakna vid 06.00 precis som igår (när mamma var helt överväldigad av 11-timmars natten) men där gick hon bet. Återigen ramsning, två gånger och vid strax innan halv sju somnade hon om och fick sedan 5 min innan det var dags för solig morgon.

Lunchpasset, som aldrig har funkat, preppade jag med extra gröt närmare läggdags (tack för tipset!) och sedan när Z vaknade efter 30 min som vanligt så ramsade jag och sedan blev det väldigt rent här hemma när jag dammsög och pysslade medans Z fick finna sig att somna om själv under stora protester. Sedan vaknade hon 13.30 som planerat.

Nu fortsätter dagen med lite justerat schema, luren på em är lite kortad så att det ska bli bättre helhet.

Tack för att ni finns!
/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej diva-j och varmt välkommen hit! :D

Det är en fröjd att läsa din trâd, attityden lyser igenom vartenda ord och när jag kom fram till ditt senaste inlägg sâ var ju saken biff. Sâ âterstâr för mig att säga BRA JOBBAT! =D> =D> =D>

diva-j

Inlägg av diva-j »

Hej!
Tack för pepp. Men om livet vore så enkelt och attityden helt perfekt då vore det konstigt.

Natten i natt gick lite bättre än den förra. Uppvaket vid två klarades av snabbt. Vid fyra var Z lite surare men somnade om till slut, vaknade sedan vid fem igen men somnade om igen efter ramsning. Det är inte helt lätt tycker jag att ligga vaken och lyssna på min arga lilla tjej men jag vill ju att både hon och jag ska få sova framöver. Och de fakto verkar det ju som hon faktiskt fattar galoppen.

Idag på lunchpasset gick det embarmligt dåligt. Hade matat med stor portion gröt men hade lunchsällskap hemma och fick dåligt samvete för att Z var så arg så länge och att jag inte fick ramsan att ta så jag tog till vagning för att lugna henne och ge besked. Ett steg bakåt helt enkelt. Kändes tufft att sedan väcka efter relativt lite sömn.

Så här ser justerat schema ut:

06.30 - Vakna
06.30-07.30 Mat BM
08.30-09.15 Sova 45 min
09.30-11.00 Mat BM + gröt
11.30-13.30 Sova 2 h
13.30-14.30 Mat BM + smakis/pure
15.30-16.15 Sova 45 min (här har jag använt marginalkvart åt båda hållen hittills för hon är än så länge trött vid 15.15)
16.30-17.30 Mat
18.15 - Kvallsslurk del 1 BM
18.30 - Bad + kvällsslurk del 2 BM
18.45-19.00 Sova natt

Hon verkar glatt käka en stor portion gröt på fm och idag också fyra tärningar potatis och morot på em. Varje gång jag ammar kör jag B1+B1 samt B2. Hon är en rätt stadig tjej och jag funderar på om hon borde få ännu mer mat till kvällen. Vill gärna ha hjälp med att tänka kring detta.

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tjena! :D
diva-j skrev:Hon verkar glatt käka en stor portion gröt på fm och idag också fyra tärningar potatis och morot på em. Varje gång jag ammar kör jag B1+B1 samt B2. Hon är en rätt stadig tjej och jag funderar på om hon borde få ännu mer mat till kvällen. Vill gärna ha hjälp med att tänka kring detta.
Tanken är att man matar tills liten själv säger stopp genom att inte ta emot mer. När långluren krånglar så brukar det vara ett tecken på att det saknas mat. Prova att göra lite mer gröt och/eller lite mer puré och se hur det går? :P
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Och bra jobbat med ramsan i natt! :D
diva-j

Inlägg av diva-j »

Tack!

Bra, jag ska mata mer. Två saker bara som jag funderar kring när det gäller maten:
- Tycker det är supersvårt att se när hon är mätt när jag ex matar med gröten men tolkar signaler som att mer kommer ut än in som mättnad?
- Z kräks upp jättemycket mat, framförallt bröstmjölk. Hon är lite svårrapad så jag får kämpa efter varje matning. Hur ska jag se på uppkräkt mat - ska den ersättas eller räknas det som överflöd som inte fick plats?

I natt sov Z till fem och somnade om på ramsan relativt snabbt. Så skönt.

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
diva-j

Inlägg av diva-j »

Och just det. Eftersom hon kräks så mycket tycker jag det är svårt att hinna med att magträna henne så mycket då det känns som hela måltiderna kommer upp. Något tips hur jag kan tänka kring detta?
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
Tetz

Inlägg av Tetz »

diva-j skrev:I natt sov Z till fem och somnade om på ramsan relativt snabbt. Så skönt.
=D> :D
diva-j skrev:Eftersom hon kräks så mycket tycker jag det är svårt att hinna med att magträna henne så mycket då det känns som hela måltiderna kommer upp. Något tips hur jag kan tänka kring detta?
Magläge direkt efter matning funkar inte här heller, så jag lägger henne på mage direkt när jag tagit upp henne från en lur. Dvs. innan det är dags för mat. Ett tips jag fått från sarisparis :heart:
diva-j skrev:Hur ska jag se på uppkräkt mat - ska den ersättas eller räknas det som överflöd som inte fick plats?
Svårt att säga. Om det kommit en jättespya brukar jag erbjuda mat, men min lilla brukar inte vilja ha. Då kan man ju inte göra så mycket mer :roll: :wink:
diva-j skrev:- Tycker det är supersvårt att se när hon är mätt när jag ex matar med gröten men tolkar signaler som att mer kommer ut än in som mättnad?
Ja, det är lite andra signaler än när de druckit sig mätta. Många slutar helt enkelt att gapa, medan andra spottar ut. Här får man pröva sig fram! :D
diva-j

Inlägg av diva-j »

Tack för bra tips! Jag fortsätter mata mer och backa på vagning på lunchpasset. Idag gick det bättre än igår men fortfarande har jag svårt att ge henne tydliga besked och det märker hon....
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
diva-j

Inlägg av diva-j »

Och en liten rapport kommer här. Z har nu sovit i princip två hela nätter bara med få korta uppvak som hon klarat av helt själv. :D

Jag tror dock inte jag lyckats mätta henne helt, hon skarvar fortfarande på lunchpasset så jag ska försöka öka på ytterligare. Men, ny taktik för att helt undvika att falla tillbaka i vagningen är att idag lade jag henne i spjälsängen och körde ramsning och husljud. Efter många frågor somnade hon om. Dock vaknar hon till då och då och liksom "kollar läget" alternativ är det hunger som sagt.

Tänker att jag med nuvunnen attityd helt enkelt får vänja henne vid att ibland sover man i säng och ibland sover man i vagn, det beror ju helt på vad mamma har för sig den dagen.

Kan inte beskriva vilken hjälp det är för mig att tänka att ni finns där och bara lyssnar på mitt pyssel med dessa frågor. Tack!

/diva-j
Y född 090621, 38+2
Z född 110728, 40+2
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Heja heja, vad bra det går! Kul!!! =D> =D> =D>

Min lilla satte först hela nätter, sen tog det ett tag innan hon klarade av långluren utan skarv. Fortfarande vaknar hon i skarven då och då men somnar nu snabbt om själv. För att ge henne så bra förutsättningar som möjligt har jag så långt mellan frukost och lunch som möjligt och lunchen så nära långluren som det bara går. Och så provar jag inte nya maträtter till lunch, här kör jag hellre på säkra kort. Med mycket fett i maten. :D
diva-j skrev:Tänker att jag med nuvunnen attityd helt enkelt får vänja henne vid att ibland sover man i säng och ibland sover man i vagn, det beror ju helt på vad mamma har för sig den dagen.
Jag skulle säga att det beror helt på mammas attityd... ;)

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"