påbörjade kurning 19 december. Resultatet har varit fantastiskt! Senaste veckan har jag inte behövt gå in till honom ELLER ens påminna, utan han har somnat om själv de gånger han har vaknat på nätterna. Heeeeelt underbart, eftersom han innan kurningen vaknade ca 6-10 ggr/natt och INTE kunde somna om själv. Egentligen är frågorna nedan petitesser, eftersom vårt liv har fått en sån radikal förändring till det bättre, men hoppas få svar ändå.
Problemet ligger delvis i nattningen. Tar hundra år, men vi jobbar på det och hoppas på att det ska bli bättre eftersom det har blivit bättre sen start. Dessutom har han senaste tre morgnarna vaknat runt 6.00, trots att hans morgon börjar 7.30! Har låtit honom ligga kvar i sin säng i sovrummet och gnälla utan att ingripa alls (vi sover fortfarande i vardagsrummet), eftersom han oftast inte skriker upp sig helt. Brukar "väcka" honom 7.15 (marginalkvarten används).
Har börjar fundera på om den jobbiga nattningen och hans tidiga morgnar kan ha att göra med hans dagslurar. Eftersom han nu sover så mycket på nätterna, tror han säkert att han är utvilad. Dessutom har han sovit bra på dagarna också.
Schema:
07.30 morgon
07.30-08.00 välling - 250 ml välling
09.00-09.40 sova 40 min
11.00 lunch (barnmat) - 150-190 g mat + 150-200 ml välling
12.00-13.30 sova 1,5 h
14.30 välling - 250 ml
16.30-17.10 sova 40 min
18.00 gröt och välling - ca 1,5-2 dl gröt + 100 ml välling
19.00 nattslurk - ca 200 ml välling
19.30 sova (somnar dock alltid runt 20.00)
Han äter alltså ganska mycket (det har vi definitivt kuren att tacka för! Innan åt han som en liten sparv).
Hans naturliga sömnrytmpass är på pricken 40 minuter. Lägger man honom så vaknar han efter 40 minuter. Slår aldrig fel! Därför får vi kämpa med hans middagslur, eftersom den ju är på 1,5 h och han alltid vaknar efter 40 minuter.
Sen vi började med kuren har han blivit jättegrinig på dagarna och har jättesvårt att få honom att skratta. Det är en helt ny sida vi har fått se av honom, eftersom han alltid tidigare har varit världens solstråle och har haft lätt för skratt.
Massor med frågor, hoppas få svar åtminstone på några av frågorna!
GOTT NYTT ÅR!
/Lotta
PS. Utan detta forum och er hjälp hade jag nog aldrig klarat av att genomföra kuren. TACK! DS.