Vilken tid är de dags att vakna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sandraclefberg

Re: Vilken tid är de dags att vakna?

Inlägg av sandraclefberg »

Ja har på sista tiden mest läst här i forumet och har därför fått för mig att nån har skrivit eller dragit slutsattsen själv? aja jag har fått för mig att ja läst men jag kan ha virrat i hop de själv att man skulle låta dom skrika? men då alltså BARA om dom är förbannade? då är jag med!:) Jag blir bara osäker när ramsan inte tar då på morgonen, på dagen, kvällen och natten funkar den perfekt men just då vid 6-7 har den inte funkat.. och på hennes skrik låter de som hon KRÄVER att få komma upp, gick dock mkt bättre i morse då ja stålsatte mig och inte tog upp henne. men jag Kan alltså få stå och ramsa i 45 minuter om de är så? hellre de än att gå in? har ja fattat rätt då? :)
Alexis 110308 kurstart 27/11 11
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Personligen skulle jag säga att verktygen är lite vanskliga allt för nära uppvak och framförallt då strax innan de ska upp på morgonen. Barnet har då kanske sovit 11 till 11 1/2 timme och känner sig väldigt pigg och utsövd (även om vi vet att de kan bli ändå mer utsövda). När vi då verktygar kan det bli så att barnen vill upp DIREKT.

Jag hade personligen hellre satt igång med husljud där på morgonkvisten. Först en snabb pangramsa och sen övergått till husljud direkt efter utan att lyssna på fler frågor utan bara pang på med dammsugaren. Självklart skall du passera dörren x antal gånger för att kolla läget men stå inte alldeles utanför med örat tryckt mot dörren då barnen märker av när vi står där och "tjuvlyssnar".

Att få de små att sova den sista timmen kan krångla länge. Ta det steg för steg och försök klara 5 minuter längre för varje dag så är ni snart framme vid rätt tid.

Låta barnet gråta gör vi aldrig men att protesterar och vara ilsken måste vi få låta alla i vår närhet vara. Vi kan och bör inte tvinga på våra verktyg på ett barn som inte är ledsen eller oroat. Det är därför av yttersta vikt att man lär sig som förälder att lyssna på hur barnet ställer sina frågor. Är det gråt? är det ångest? är det joller? eller är det ilska?

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sandraclefberg

tack för tipsen dom funkar, de tar en stund men hon somnar iaf till sist:) utan att vara hysterisk:) De här var ju 5e natten och hon vaknade endast, en gång vid 22.30 men somnade direkt efter ramsan och vaknade vid 0600 men då fick ja ramsa en hel del, jag är dock noga med att inte störa henne med för mycket ramsor, eller annat.
Måste också berätta att efter hon somnade i går kväll gjorde jag en chessecake i köket som ligger alldeles intill hennes rum och då skramlar de ju rejält med elvispen, men hon sov och vaknade inte en gång! har aldrig hänt förr! jag har brukat fått gått ner i källarn och vispa saker förut:P

Tack Anna för de nya livet och tack alla andra för ni hjälper mig med mina frågor:)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sandraclefberg

några nya frågor... antar att ja börjar bli lite lat:S
när alexis nu vaknar på natten är hon hysterisk, fick tyst med endast ramsan hela natten men i morse var de kört! hon skrek så in i.. ledsen och med panik i rösten :S gick till sist in men de gick verkligen inte att lugna henne... inte ens när jag till slut plockade upp henne:S
vad skulle jag ha gjort?
för ja vet ju att ja inte ska ta upp henne... MEN inget hjälpte, inte musik inte hus ljud inte damsugaren, inte ramsa och tillslut gick jag in och buffade men ingen skillnad, och ja jag körde inte på hela tiden utan ja lät henne vara lite i fred i mellan "ingreppen" men hon ställde liksom aldrig några frågor utan skrek i panik hela tiden.
Och eftersom jag tog upp henne för tidigt har de ju blivit knäppt hela dagen.. la henne lite tidigare på förmiddagen och lät henne sova lite längre bara för att väga upp emot att hon faktiskt vaknade 90min för tidigt i morse, ska dom sova i gen de dom har missat? eller har ja fattat fel då?
Och eftersom jag tog upp henne i morse känns de som att hon antagligen kommer grina i natt/morgon bitti bara för att "slippa" sova. Kan ju tilllägga att jag är en ensam kurare och börjar bli lite trött och de är nog därför ja börjat gena i hörnen:S
funderar på att börja kura från början i gen för att få ordning på allt men om ja ska börja från början i gen, ska jag i sf gå in vid första pip hela natten nu också eller bara vara snabb med ramsan?
Tacksam för svar
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

sandraclefberg skrev:några nya frågor... antar att ja börjar bli lite lat:S
[-X :wink: Det vill vi ju inte!! Men jag har ett bra knep...öppna boken igen!

Sid 177-179
Sid 180-182
Och här...
Sid 186-192

Håll schemat! Håll henne vaken med alla tricks och metoder, när det är meningen att hon ska vara vaken!
Sandraclefberg skrev:Och eftersom jag tog upp henne i morse känns de som att hon antagligen kommer grina i natt/morgon bitti bara för att "slippa" sova. Kan ju tilllägga att jag är en ensam kurare och börjar bli lite trött och de är nog därför ja börjat gena i hörnen:S
Varför skulle hon vilja "slippa" sova? :roll: Genvägar är senvägar! Du gör henne bara en björntjänst om du fortsätter så! :wink:

läs på nu för att svälta ut latmasken! :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sandraclefberg

Tack!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Varsego! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sandraclefberg

jo en fråga till:P
Alexis har fortfarande inte sovit en hel natt i natt blir natt nr 11. är de vanligt eller gör jag något fel? hon vaknar 1-2 gånger och då oftast runt 23.20 och då tar de ca 40 min att få henne att somna om och vid 6 på morgonen och då brukar de ta 40 min eller längre..
har läst mer i boken och solfjädra när hon blivit hysterisk men hon ligger iaf och babbalar i 10 min sen ställer hon frågor, sen babblar i 10 min sen frågor och sen fortsätter de så, i bland blir hon tyst och kan vara de i 10 min och preciiiis när ja lägger mig vaknar hon i gen.
hennes rum är svart och jag ger henne alltid en påminnelse när hon tystnat. Är de något jag gör fel? för 40 min känns länge? eller? Jag har provat pangramsa och då tystnar hon i en minut sen babblar hon eller ställer fler frågor, gör jag husljud blir de värre..
Tacksam för svar
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Bekräftar du separat fortfarande? Du kan baka ihop påminnelsen med bekräftelsen nu. Ni har ju kommit ett par dagar in i kuren nu och min mening är att man bara solfjädrar om man hör att liten verkligen fastnar i sina ledsamheter. Tycker att ramsan är er bästa vän genom dessa uppvak-när hon behöver dem vill säga. :wink:

Just nu blir det varken hackar eller malet, när hon ibland får pangramsa och ibland inte. Bestäm dig för en strategi och kör den. Hon ligger och snackar när hon vaknar? Blir hon riktigt ledsen efter en stund eller eskalerar det fort från prat till ledsen?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
sandraclefberg

jag börjar alltid med en pangramsa vid nattuppvaken och i den bakar jag ju in bekräftelsen, och hon tystnar men bara i typ 30 sekunder sen börjar hon antingen babbla eller ställa frågor, babblandet över går efter en stund i frågor som jag besvarar, och när hon tystnar får hon en bekräftelse så håller vi på i typ 20-30 min då blir hon hysterisk och ja måste gå in och solfjädra. Jag är noga med att inte störa med för mycket ramsor. För hon lyssnar verkligen på dom, men de är som att hon somnar till i ett par minuter och vaknar på en gång.. och då gör ja samma i gen, pangramsa med bekräftelse, väntar, ger ramsa vid frågor osv..... i ca 40 min brukar de hålla på sen sover hon..
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,

Lite toppar och dalar kan det vara i en kur men om jag har förstått dig rätt tycker du det är mest dalar nu? Men fungerar kanske någon av dagslurarna eller är allt en enda "röra"?

Stolpar upp lite råd av blandad karaktär nedan:
* Under hela natten (ej sista timmen på morgonen) tycker jag du kör med en rejäl PANGRAMSA. Direkt in med ramsan och hög och ljudlig skall den vara. Ingen tveksamhet utan direkt in med ramsan.

* Efter pangramsan vill jag att du sätter igång med husljud på direkten, vänta inte utan sätt igång direkt. Alltså jag pratar sekunder här. Du går fram till den lillas dörr, ramsar snabbt och går vidare till dammsugaren. När hon då vaknar igen efter några minuter (som du skriver) är husljuden redan igång och hon kan då tryggt somna om. Kanske skriker hon då inte upp sig utan blir trygg. Jag hade kört lite musik och alternerat med dammsugning som jag personligen hade väldigt stor nytta av. Det monotona ljudet är sövande och att själv ha en aktivitet är toppen. Dessutom får man ett kliniskt rent hus på köpet :D

* Står du vid hennes dörr och lyssnar och spejar? barn känner av detta. Gå direkt bort från hennes dörr efter att du ramsat. Inget avvaktande, inget spionerande utan direkt bort från dörren.

* Om några nätter när allt satt sig tycker jag du kan börja lyssna av henne lite mer och välja då du går in med verktyg och när du avvaktar en aning. MEN som läget är just nu är hon inte trygg och hon behöver bli det. Därför tycker jag att du ska vara väldigt snabb in med dina insatser och inte avvakta. Hon behöver få känna lugnet och nu är hon inte lugn.
Läs på om lugnet igen i SHN.

* När du buffar så gör du det tills hon är lugn och slutar INTE innan. Hon ska nästan sova. Alla barn blir lugna av buffning men det gäller att göra det rätt och tillräckligt länge. Kanske ni behöver vara två när ni buffar? en som håller en trygg hand över kroppen och den andre som buffar på den lilla rumpan. Men som sagt var det viktigaste här är inte exakt att du buffar i rätt tempo eller rätt vinkel utan att du gör det tryggt, lugnt och håller på tills den lilla är såååå lugn och avslappnad i hela kroppen. Jag lovar att du märker det för de blir alldeles rödmosiga, ögonen börjar klippa och hela kroppen är alldeles sömndrucken.

* Såg att Manfred10 redan kommenterat att du måste hålla dig till schemat oavsett vad som händer och jag vill poängtera detta faktum igen. Du vinner absolut inget på att förskjuta schemat hit och dit beroende på en det enda än det andra utan det är bara en förlust. Hur ska den lilla kunna lära sig ett schema om schemat ändras från dag till dag? Jag tycker att så länge barnet inte är en säker sovare skall du undvika att leka runt med både marginalkvartar och annat utan du har ett bestämt ät och sov-schema och det hålls oavsett. Du leker och skojar och du busar och ni är ute och jag vet inte allt du kan göra för att hålla den lilla vaken men VAKEN måste hon vara tills schemat säger att NU är det dags att sova igen.

Lycka till!
sandraclefberg

Jo alltså, jag är ben hård med schemat, och i natt gick de bättre körde med endast pang ramsan, ska vi verkligen buffa? Vi stör inte för mycket då tror du? Hittills har vi bara solfjädrat, tills hon blivit lugn men inte sov tung, för står man där en sekund förlänge börjar hon sno sig runt runt och skrika. och jag tycker inte att vi är i en dal, tycker detta funkar kanoners! Hon äter som en häst och dags lurarna fixar hon utan problem:) men de är ju lite tråkigt att man ska upp40minuter mitt i natten, men i natt räckte de med 15 min:) så de kanske rättar till sig eftersom:) men hur gör jag när hon vaknar typ halv 7 då? Vilket hon gör var å varannan dag..? Som de är nu förlorar hon ju en hel timmes sömn, jag plockar inte upp henne förens tidigare 07.15 fram tills dess kör ja med ramsa och husljud, då oftast dammsugaren. men hon somnar inte om utan ligger å babblar å grejar, känns ju tråkigt om hon missar en hel timme varje dag :S
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj,
för ja vet ju att ja inte ska ta upp henne... MEN inget hjälpte, inte musik inte hus ljud inte damsugaren, inte ramsa och tillslut gick jag in och buffade men ingen skillnad, och ja jag körde inte på hela tiden utan ja lät henne vara lite i fred i mellan "ingreppen" men hon ställde liksom aldrig några frågor utan skrek i panik hela tiden.
Det var detta jag ville svara på när jag skrev lite mer detaljerat om buffning. Buffa gör man när det verkligen är ett behov av det och det verkar du ju veta. Med behov menar jag verklig panik,när barnet absolut inte tar till sig ramsan och skriker upp sig mer och mer till ren hysteri. Ja då går vi in med buffning för i det läget hjälper inte en ramsa, barnet kanske inte ens hör ramsan utan hör bara sitt egna skrik. När man väl gått in och börjat buffa måste man fullfölja. Förhoppningsvis behövs inte buffning alls mer för er.
Jo alltså, jag är ben hård med schemat, och i natt gick de bättre körde med endast pang ramsan, ska vi verkligen buffa?
Låter underbart =D>
Ni skulle helt klart störa om ni gick in och buffade här. Läs ovanstående förklaring till när vi rekommenderar att man buffar eller vagnar när man kommit så här långt som du har i en kur.
Hon äter som en häst och dags lurarna fixar hon utan problem
Haha va skönt för er att slippa tänk på om hon äter ordentligt
Som de är nu förlorar hon ju en hel timmes sömn, jag plockar inte upp henne förens tidigare 07.15 fram tills dess kör ja med ramsa och husljud, då oftast dammsugaren. men hon somnar inte om utan ligger å babblar å grejar, känns ju tråkigt om hon missar en hel timme varje da
Den sista timmen på morgonen är det som kan hänga i rätt länge. Det löser sig alltid men det kan ta rejält med tid och man får vara uthållig. Du skriver att det är trist att hon inte får alla de timmar hon behöver. Och jag håller med om detta men du erbjuder sömn och du gör ditt bästa för att hon ska sova men till syvende och sist är det hon som bestämmer om hon vill sova. Du arbetar glatt vidare på att få till även sista timmen men ta det inte hårt om det tar ytterligare 2 veckor innan allt sitter.
Jag skulle faktiskt rekommendera att du kör endast en ramsa direkt när hon vaknar där vid 7 snåret och sen direkt på med husljud och sen inte ramsar något mer. Hon kommer annars bara vilja komma upp och leka och ni hamnar lätt i en ramslek där hon kan börja tycka det känns som en lek.
sandraclefberg

okej, tack:) men då på morgonen så säger ja EN pangramsa men vad gör jag om/när hon blir ledsen? oftast babblar hon på i ca 5-10min sen kommer en fråga. i nu läget har jag gett ännu en pangramsa och då är hon tyst i 1-2min sen börjar hon babbla i 5-10 min i gen, osv osv gör jag rätt då? De känns iaf rätt... :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"