Introducera ensamleken 3mån+

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Silvonia

Introducera ensamleken 3mån+

Inlägg av Silvonia »

Min dotter är lite över 3 månader och sover 10-11 timmar på natten utan något nattmål. Hon sover i sitt eget rum men fortfarande i vagnen eftersom hon kan skarva ibland efter läggning och jag då vagnar henne till sömns igen. Min plan är att vänta tills jag inte behöver vagna en hel vecka i sträck. Då tänker jag lägga henne i spjälsängen i fortsättningen.

Ibland vaknar hon själv och ibland väcker jag henne på morgonen. Det är ungefär lika. Men de gånger hon vaknar själv tror jag att hon varit vaken en stund innan hon ropar på mig. Alltså tror jag hon lugnt kan vara själv en stund och roa sig men jag skulle vilja höra om någon har lite tips runt ensamleken och hur man kan sätta igång?

Saken är den att hon associerar sin vagn (och fällen i den) till att sova och jag tänker att om jag lägger tillbaka henne efter frukosten så kanske hon tror att hon ska somna om...

Frågan är då om jag ska lägga tillbaka henne i vagnen efter jag ammat frukost? Ska jag då hänga upp saker på suffletten? Eller ska jag vänta tills hon sover i spjälsängen och där ha en mobil eller liknande? Eller ska jag ha ensamlek någon annanstans som inte är förknippat med att sova, tex babysittern?
Mamma till säkra sovaren Emilisa född 110822. Barnaboksbarn från början.
Tetz

Re: Introducera ensamleken 3mån+

Inlägg av Tetz »

Hej! :D

Skönt med härliga nätter utan mat! :D :thumbsup:

Jag tror nog att de flesta har ensamleken i sängen, just för att det är en trygg plats. De flesta Barnaboksbarn sover på mage, så om de läggs på rygg i sängen/vagnen så är det inte associerat med sömn. Hur sover din lilla?

När du ska introducera ensamleken så fundera på vilket vakenpass som är bäst, dvs. ta ett pass där hon brukar vara nöjd. För många är det direkt efter frukost. Börja med en kort stund och öka på den tiden allt eftersom du märker att hon klarar av det. Viktigt är att ta upp henne medan hon fortfarande är nöjd :D

Häng upp spännande leksaker i suffletten, som hon aldrig ser annat än på ensamleken :!: Det får alltså inte vara exempelvis den mobil som annars hänger över skötbordet etc.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Silvonia

Inlägg av Silvonia »

Tack för tipset!
Hon sover på rygg och suger på tummen. Mage är träning och frustration i hennes värld... :)

Jag tror jag provar med sängen då eftersom den har lite både-och status. Jag riggar upp ett snöre ovanför som jag sätter speciella ensamleksaker i. Eller jag kanske kan skaffa en mobil eftersom hon inte har någon där ändå.
Mamma till säkra sovaren Emilisa född 110822. Barnaboksbarn från början.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Silvonia skrev:Mage är träning och frustration i hennes värld... :)
Lite utmaningar i livet är aldrig fel! ;)

Tänk på att ensamleksleksakerna behöver bytas ut med jämna mellanrum, läs gärna kapitlet om ensamlek i Barnaboken igen!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"