Börja kura min fining på 4,5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Airam

Re: Börja kura min fining på 4,5 mån

Inlägg av Airam »

Nu när jag la honom för första luren rullade han runt igen och det tog en eeevighet tills han somnade så jag fick gå in och lägga runt honom och då somnade han på stört.Det här är ju inget jag vill göra varje gång..kanske man kan lägga lite hårda handdukar runt om så att han inte kan snurra runt så lätt?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
videunge

Inlägg av videunge »

:idea: Vändningscirkus :wink: :lol:

Plus träna att vända sig på dagen. Liten nerförsbacke till att börja med, kanske i föräldrasäng. Hjälp till mindre och mindre och håll kul leksak som liten vill få tag på så blir det roligare.

Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Airam

Inlägg av Airam »

Ja men han vänder sig ju som en tok på dagen, snurrar åt alla möjliga håll!kan man i ett sånt här läge använda sig av marginalkvarten då han nu bara har sovit ca 20 min av sina 45?
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam

Inlägg av Airam »

och tack för "vändingscirkus" :wink:
N 180607.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Det går fint att ta upp vid marginalkvarten.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Airam

Inlägg av Airam »

Hjälp vad jag skriver här men det dyker upp funderingar för jämnan :wink: Min man har ju inte lagt oskar någongång pga att han jobbar sena dagar. (körde kuren ensam) men nu tycker jag det är dax! :) Är det något vi bör tänka på innan han lägger honom eller är det bara att köra på som att det är jag som gör det? under natten behöver inte han ramsa va?det kan jag göra, om det behövs?

Sen ska jag ju ändra om till sittdelen på vagnen nu, (vilket tjat om denna vagn jag vet :oops: )ska jag då lägga ner, täcka för, skak i handtag och bort med ramsa och om han verkligen inte somnar eller förstår att han ska sova så vagnar jag denna första gång?
tack alla ni fina!
N 180607.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Airam,

det enda som är viktigt är att din man är med på vad som gäller, dvs inläst på och FÖSTÅR tänket bakom kuren. Han har väl sett dig hålla på en hel del nu tänker jag, så han får väl kopiera din stil helst enkelt. Efterhand så brukar man hitta sina olika stilar men inom samma ram, om du fattar vad jag menar. Man ska göra på samma sätt båda två - annars förvirrar man bara.

Varför ska han inte behöva ramsa på natten :wink: ? Om jag vore du skulle jag se till att dra med honom in i det här ASAP, dels för att inte göra mig själv oumbärlig men oxå för att ert barn behöver få veta att både mamma och pappa faktiskt står bakom det här nya som vi tydligen gett oss in på :D Känner du dig osäker på att han klarar av det , ge honom ngr lektioner kring hur du grö/tänker/resonerar och ff a - sätt honom på att läsa bokden. NU! Sen kan du ju vara med honom som stöd, men utan att själv ingripa, om det skulle behövas.

Visst har du sittdelen nedfälld i liggläge när han ska sova i vagnen? Inget halvsittande/halvliggande utan platt som en pannkaka ska det vara.Tydliga markeringar som i allt annat här :D .
Airam skrev:ska jag då lägga ner, täcka för, skak i handtag och bort med ramsa och om han verkligen inte somnar eller förstår att han ska sova så vagnar jag denna första gång?
Jag hade nog väntat med att vagna, utan ramsat istället el stöttat med ljud som visar att jag finns där. Vagning och buffning är ju samma sak, och buffningen har ni väl lämnat nu? OM det skulle bli extremt ledset och tokigt och total kaos kan man vagna 2-3 drag , bara för att visa, och sen lämna ifred och stötta med ramsa och/eller ljud.

/Sanna
Airam

Inlägg av Airam »

Hej och tack för svar! :D

Varför jag sa att han inte skulle behöva ramsa på natten om det är han som lägger är att han har tidiga mornar, då han kliver upp efter fyra så han behöver den sömn han kan få :wink: men klart att han också ska få ramsa på natten. Jo han vet vad som gäller, har läst lite ur boken men jag har förklarat en hel del och som du sa, har han sett/hört hur jag har gått an! :)

men är det ok att han lägger en natt (första gången) men att jag väcker honom?har för mig att båda skulle vara med, eller att samma person som lägger också väcker barnet men det kanske bara var under kurens gång som det behövdes?

nä men det är ju det som är grejen med min barnvagn. det är en bugaboo och man kan bara ligga på rygg i den så därav frågan. Jag är rädd att han inte kommer att fatta att det är sovdags nu när han har fått korn på magläget. Funderar på att ha alla lurar inne istället.blir ju lite bökigt om man åker bort men då är det ju bara att ta resesängen...
N 180607.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Han kanske kan ta ngn natt då han är ledig :wink: till att börja med iaf.
Airam skrev:men är det ok att han lägger en natt (första gången) men att jag väcker honom?har för mig att båda skulle vara med, eller att samma person som lägger också väcker barnet men det kanske bara var under kurens gång som det behövdes?
Hm, det där har då inte vi följt iallafall :wink: . Vi har lagt och ramsat och väckt i en salig blandning...inte under de 4 första kurdygnen, men efter det :) Huvudsaken att man gör lika från ggn till ggn :D
Airam skrev:nä men det är ju det som är grejen med min barnvagn. det är en bugaboo och man kan bara ligga på rygg i den så därav frågan. Jag är rädd att han inte kommer att fatta att det är sovdags nu när han har fått korn på magläget. Funderar på att ha alla lurar inne istället.blir ju lite bökigt om man åker bort men då är det ju bara att ta resesängen.
Okej, man kan alltså inte fälla ner den plant då? Isf skulle jag inte rek att ta lurarna där inledningsvis iaf utan isf när han blivit en säker sovare och fått in schemat etc i kroppen. Om du känner en sak så ska du köra på det :thumbsup: Vi har aldrig tagit dagslurarna i vagn öht när de varit småttisar utan styrt verksamheten efter barnens scheman istället och det har funkat bra eftersom det rört sig om en förhållandevis kort period av ens långa liv. Och ja, resesäng är kanon :thumbsup: Många är ju smidiga att frakta oxå så man kan lätt ta med om man bara ska och luncha hos en kompis el dyl :D

Annars kan ni ju oxå kolla på ngn billig, gammal skruttig rejäl Emmaljunga el dylikt på Blocket. Vet att de är hårdvaluta i Sthlms-området men de säljs ju för fullt i övriga landet och med bussgods skickas det mesta för en billig penning. Dessa vagnar, gärna 4-5 år gamla, är kanon när det gäller att vagna eftersom fjädringen är överlägsen.Plus att de är extremt rymliga oxå, mina barn har sovit i vår ända upp till 2-årsåldern :) (Sen har vi oxå haft en annan, smidigare vagn när vi gått på stan).

/Sanna
Airam

Inlägg av Airam »

Men tack!kononfina råd!men det är som du säger,jag känner mig bara osäker med vagnen nu när vi ska gå över till sittdelen och osäkerheten kan vi ju vara utan så vi kör inomhus istället.och det är ju som du säger,under en så kort tid av vårt långa liv.så tack igen! :D
N 180607.
Airam

Inlägg av Airam »

Hej igen! :) Tänkte bara kolla en sak, nu ser ju vårt schema ut såhär:
7.00 vakna, äta
8.45 sova 45
10.30 äta
12.00 sova 1.5h
13.30 äta
15.45 sova 45
17.00 äta
19.00 sova

det känns som att första luren kommer för fort inpå nu för det har tagit så lång tid för honom att somna de sista dagarna...kan man bara flytta fram den en kvart eller är det bättre till kvart över nio till tio?och måste man då ändra resten av schemat?

som nu somnade han fem över nio, vill som gärna använda mig av marginalkvarten här men det blir ju kanske fel det med...

sen en fundering ang. julen som närmar sig. vi ska ju bort på julafton och en fråga är då om man kan lägga oskar i resesängen för att sova natt kl 19.00 men sedan gå in och lyfta över honom till bilbarnstolen för att sedan åka hem några timmar senare?

tack för alla svar! :)
N 180607.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Är liten riktigt mätt i magen när han ska sova?
Jag lägger klockan 9.00 och sen 45 minuter på det.
Airam skrev:som nu somnade han fem över nio, vill som gärna använda mig av marginalkvarten här men det blir ju kanske fel det med...
Jag ställde just denna fråga till Torsmamma, här är svaret...
Torsmamma skrev: Liten krånglar på fm-luren, somnar efter 20 min, 25 min kvar av lur.... ok att lägga på 15 minuter?

Nej, då tar man närmsta naturliga sömnpass tycker jag. Säg att 1,5 tim lur blir 25 min senare, då får man bara en 45 min lur eller tills tiden är slut enl. min åsikt. Man får räkna med grinigt barn då.
Airam skrev:sen en fundering ang. julen som närmar sig. vi ska ju bort på julafton och en fråga är då om man kan lägga oskar i resesängen för att sova natt kl 19.00 men sedan gå in och lyfta över honom till bilbarnstolen för att sedan åka hem några timmar senare?
Absolut! :D lägg honom att sova preeecis som vanligt, som ni gör hemma. Attityd och SKRATT! KOLMÖRKT i rummet och gärna hans vanliga sängkläder och snutten. Sen tar ni upp på smidigast möjliga sätt, inget prat, inget överdrivet ljus, snabbt ut i bilen och hem och ner i sängen som vanligt, bara ramsa ut om han skulle fråga vad som står på! 8) Han kanske inte ens vaknar riktigt ordentligt på hela tiden...

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Airam

Inlägg av Airam »

Men tack!Då var det som jag trodde att man skulle göra :wink: men kanske jag bara ska flytta fram den till kl. nio utan att det stör?Han får en massa välling på morgonen (330) sen brukar han få pure med men ibland inte. Nu på slutet har han varit tyst när man lagt honom, eller grinat till när han lagts ner men sen tyst i några min innan han sätter igång.

lunchluren idag var jättekonstig, somnade relativt snabbt men vaknade tre (!) ggr under den och grinade sista kvarten, jättekonstigt.

men det tar väl sina veckor, mån, innan det sätter sig!det är iallafall underbart att inte behöva springa in flera ggr eller veta att man inte behöver bära, ge mat, mm utan kan njuta av kvällarna även fast det tar tid innan han somnar.Det är väl det som känns sisådär med att åka bort när han grinar så innan han somnar, känns som att alla kommer att tycka att man ska in och greja på men vi vet ju bättre:)

ajja lite tankar bara medans han försöker somna.
N 180607.
Airam

Inlägg av Airam »

En till fråga när jag lägger honom för att sova ska jag fortfarande lägga tillrätta?nu lägger jag upp armar och ben men gör inget åt huvudet?!är det fel?

Och vad gäller maten äter han 330ml välling direkt när han vaknar,gröt med puré (full ikea barnskål)kl.elva, välling 330ml samt fruktpure halv två,matpure(tex spagetti med köttfärs)plus kl 17.00 och nattslurken har han tryckt i sig 220 ml vilket är ganska mkt för en nattslurk?!kanske ska jag ge mer välling efter sista målet.låter det bra eller skas det ändras/trycka i mer?
N 180607.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Mat får han nog tillräckligt som det verkar, det finns ju en vits med att diflaskorna inte rymmer mer än 270-300 ml ändå.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"