Vilken tid är de dags att vakna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
hottitotta

Re: Vilken tid är de dags att vakna?

Inlägg av hottitotta »

Du är så välkommen så :)
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
sandraclefberg

Inlägg av sandraclefberg »

skulle börja med kuren i dag men har några frågor då de uppstår några små vita problem:P Alltså Alexis 5e tand har precis spruckit och den 6e på väg att spricka (spricker nog i morgon!) hon har alltså inte ätit mer än en halv flaska välling i dag:S hon äter jämt jätte dåligt när hon får tänder, tycker ni jag ska vänta med kuren eller köra i gång i af? och hur gör ja isf i natt när hon GARANTERAT kommer vakna och vara hungrig? ska ja ge henne välling då eller inte? tacksam för snabba svar!
Alexis 110308 kurstart 27/11 11
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om du kurar så ges ingen mat på natten. Men du kan ju skjuta upp kuren tills "attityden" infinner sig igen. :D

Tips kan vara att servera en plast smörkniv som legat i frysen en stund innan maten. Jag serverade KALL mat under tand tider. Det funkade samt frukt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sandraclefberg

SHIT kom på en sak nu!
Alexis somnade så rart vid 1935!! tog 5 min!

meeen hon sover ju i eget rum i natt och inte med oss, så om jag går och lägger mig snart och hon vaknar i natt kommer jag ju inte höra hennes första pip utan hon kanske hinner bli jätte ledsen innan jag vaknar och hinner dit, hon sover ifs bara i rummet brevid.. men hur ska jag göra? ska ja vara vaken i natt? ska jag sova utan för hennes rum eller ska ja sova i vår säng och ta att hon hunnit blivit jätte ledsen? eller?

tacksam för snabba svar!
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Nu har ju natten redan gått men... Första och andra natten ska du inte sova alls just pga att du måste finnas till för henne vid minsta pip. Läs boken igen, om inte annat lathunden här på sidan, så du vet exakt hur du ska göra framöver.
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
sandraclefberg

okej, :S jag gick o la mig ja vid 2 :S (men då struntar jag i att sova i natt då:P) kl 6 vaknade lill donnan och jag fick buffa och solfjädra i 20min då ramsa jag mig ut bekräfta och hon sover gen!:D förvånad iaf att hon sov över varg timmarna har aldrig hänt förr!! Och att de gick så pass bra som de gjorde med tandsprickning plus ja tyckte hon åt ganska dåligt i går kväll!
Hade ju funderingar ett tag på att vänta med kuren med jag var så taggad, och efter jag hade pratat lite med min svärmor körde jag i gång och jag ångrar mig INTE att ja började redan i går! hoppas nu att de flyter på så här bra! tog inte ens 10 min i går kväll när ja la henne!
Ska också bli spännande och se hur lurarna fungerar, har aldrig haft några problem med dom förrut så de läre väl komma nu de då:P
sandraclefberg

Jo en fråga till, Alexis är ganska ilsket röd på kinden antar att de är för att lakanet skavt när ja buffade i natt, har de blivit så för er andra? finns de nåt man kan göra så hon slipper de?
Men de försvinner väll, ska ju förhoppnings vis inte behöva buffa så mkt i natt.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Det där med ilsket röd kind, skulle jag vilja säga beror på lite kyleksem. Att bli röd om kinden när man ligger och blir buffad på ett lent lakan känns inte troligt. :roll:

När vi har haft röda kinder så har jag inte tvättat ansiktet med vatten, utan tagit barnolja på papper eller en mjuk kökshanduk och tvättat av. Då försvinner det röda fort. :wink: :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
sandraclefberg

okej, jag har smörjt hela dagen:)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Gnugga inte för hårt bara. :wink: De försvinner som sagt... jag tror oxå på kylexem.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sandraclefberg

å nej nu har ja nog ställt till de!!!
Alexis vaknade tio i sex i morse, körde en pangramsa utan inverkan, provade med mozart efter 35 min av hysteriskt skrik gick ja in och solfjädra i 30 min i hysteriskt skrik stod ja inte ut längre :( och lillan fick komma upp. gick dock ut med ramsan medans hon skrek, knäppte på lyset och gjorde mitt morgon intåg... hon fick alltså kliva upp tio i 7 i stället för halv åtta.. hon rusade till mat skåpet och slet i de.. så hon fick välling hon var jätte hungrig:( vad ska ja göra nu för att få allt på rätt köl i gen:(( åå ville ju inte att de skulle bli så här, men visste inte vad ja skulle göra när hon var så ledsen.. ångrar att ja inte solfjädra direkt i stället för mozart... HJÄLP!
sandraclefberg

nu gjorde ja så här i morse för att kompensera den tidiga morgonen: först luren som skulle vara 45 min förlängde jag med 30 min (hon somande 30 min tidigare av ren utmattning på golvet i lekrummet:( bar henne till vagnen utan att hon vaknade ens:( ) bara för att hon sen skulle orka vara vaken till lunch fick hon alltså sova till10.30 som de står i vårt schema, vet inte om de var rätt men nu blev de så, men om de här händer i natt/morgon bitti i gen vad ska jag göra då?
MVH
sandraclefberg

HJÄLP! vad gör jag för fel? Hon sov till 06.30 var in på första pipet, buffade solfjädrade men inte för länge för att inte störa, hon låd å halv skratta... gick ut med ramsa.. ramsade några gånger efter drog på damsugaren och nu ligger hon och gallskriker.. ska ja låta henne göra de? isf hur länge? åååå jag tycker inte om att låta henne skrika...
sandraclefberg

eller störde jag för mkt redan från början, eller skulle jag ha buffat längre? och är de verkligen okej att låta dom skrika i 45-60min? och om hon inte lugnar sig innan de är dags att kliva upp hur gör jag då?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Nu måste vi samla oss :heart: . Din osäkerhet lyser igenom raderna. Osäkerhet är motsatsen till att vara säker- och säkra behöver vi vara när vi hanterar våra små. När vi börjar att utstråla osäkerhet så för vi verkligen över det på barnet. Vi liksom bekräftar deras värsta farhågor- " nej jag visste ju att jag inte var säker här, mamma och pappa klarar inte att att hålla mig säker, gud hjälpe mig hur ska detta nu gå?" Jag har sett detta många gånger nu- när osäkerheten kommer smygandes då börjar kuren glida ur händerna på föräldrarna och de bli desperata och börjar urskillningslöst buffa, solfjädra, ramsa och gud vet allt. :wink:

Det är verkligen en lätt sak för mig att säga- du måste tro på dig själv- men framförallt tro på det du gör. Mitt bästa tips är att ALLTID ha safarin i bakhuvudet. Hur skulle du vilja att någon höll vakten för dig? Kuren handlar inte om de verktygen- Kuren går mycket djupare än så. Det handlar om hur vi skall förmedla lugn och däremed också säkerheten för att nå njutningen. SHN är ingen sömnmetod. Och den som förstår skillnaden mellan en kur och metod- lyckas också förmedla den djupare meningen av SHN. SHN handlar inte om en serie av knapptryckningar- gör EXAKT så här så kommer ditt barn att sova som en gris. Men vad SHN däremot handlar om är TÄNK och KÄNN i dig och AGERA utifrån desssa teser kring barnet och dess sömn så får du barnet att finna den ron och tryggheten att SJÄLV somna- vi kan liksom inte somna åt dem. Jag vill att du ska se dig själv som en ledare och styrman här. Om du inte leder denna skuta, vem ska då göra det? Liten?

Så till dina frågor, :wink: .

Först och främst så råder jag dig att läsa denna:

Vad gör vi för fel?

Du håller sakta men säkert på att upprätta ett konstant krisläge med alldeles för mycket krisvertyg. Det är KRIS när du skall använda dem. De är snart förbrukade dina krisvertyg. Det är ramsan som skall odlas. Ramsan kommer aldrig att fungera och nå fram om den inte får användas. Du frågar om du skulle ha buffat längre? - du skulle inte ha buffat alls är min mening. Ni har kommit ett par dagar in nu i kuren och har kommit in i uppföljningsveckan. Synd att det är alldeles för lätt att ta fram buffningen. Jag har skämtsamt skrivit förr att buffning och solfjädring skall liknas vid USA:s kärnvapen ( det kanske inte ens har några? :mrgreen: ) men det är en himla jobb att avfyra kärnvapen iallafall- samtal hit, och koder dit och bistra gubbar och damer som skall samlas- det blir inflation i alla vertyg om man använder på ett överdrivet sätt. Nej, det är verkligen inte okej att ligga och skrika i 45-60 minuter- utan åtgärd. Beroende på HUR de skriker så agerar du. Här måste du spetsa öronen och LYSSNA- jag skulle vilja satsa en peng på att hon är heligt förbannad. Då ska man också få lov att vara det- du visar ju att du finns där. Med husljud, blir man ledsen får man en ramsa- du ramsar tills du känner att det tar kanske måste du ramsa HÖGT, SJÄLVSÄKERT OCH MED ATTITYD x20. Har ni haft någon ramsdiskussion än? Dvs liten frågar 100 gånger och får 101 svar?

Nu håller du hårt i ditt schema och slutar att förvirra henne ytterligare. Du ska läsa en vända till i boken- för när frågor som "hur länge skall jag låta henne skrika" dyker upp, är enligt mig, ett tydligt tecken på att mer läsning behövs. Inga barn skall ligga och skrika och känna sig övergivna, då har man missat kärnan i SHN att genom lugnet och säkerheten föds njutningen.

Kuren måste man ta till sig och göra till sin, man måste ju tro på det gör man gör- denna övertygelse för man över på barnet som faktiskt med lättnad tar emot den och somnar.

Läs ett varv till och håll tiderna- men framförallt- ATTITYD och TRO på det du gör.

Lycka till!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"