Hej Kristin!
vet inte om ni har kommit iväg ännu.....

Har tänkt dela med mig av vår erfarenhet med långresa (kom hem från Mexico i morse svensk tid) men har inte riktigt ork att skriva ned hela berättelsen nu då jag är dödstrött men vill ändå berätta lite så du kanske blir stärkt.
Ditresan blev totalt ca 24 timmar från dörr till dörr likaså hemresan. Flygresorna var uppdelade på 9 tim respektive 5tim. Vi hade väntetid i NY + lång bilresa från flygplatsen därav den långa resan. Tidsskillnaden är 7tim. Jag och min man har bara sovit ca 2tim under resan men Vilma har sovit precis som hon ska!!
Vi gjorde upp schemat utifrån Annas tips med tidsomställning vilket innebar att vi ställde om några timmar hemma och resten på plats. Vi skrev ned schemat samt tiderna för omställning och hade det klistrat på näsan. Vilma har inte ens märkt att vi vridit på klockan fram och tillbaka!!!!!!!!:)
Vi har inte tallat mer än marginalkvartarna utan när det varit sovtid har vi hängt skynke över och när vi varit tvugna att flytta henne så har vi inte tittat eller pratat med henne. Visst har hon vaknat till men somnat om lika fort. Det har varit en fröjd att resa med Vilma!!!!!!!!
Jag säger som föregående talare, boka en "crib" de är kanon bra!!!! Vi hade färgat vita lakan svarta och klippt till till lagom stora bitar för att hänga över vagnen. Dessa lakan använde vi också för att hänga över "cribben" vi använde klädnypor så att vi kunde sätta fast tyget högt ovanför "cribben" så att hon inte kunde dra ned det.
SAS är jättebra!! Continental Airlines värdelösa, som vi flög med mellan NY och Mexico. De hade varken säkerhetsbälte, flytväst, crib, mat till barn överhuvudtaget. Jag fick hålla henne i knät vid start och landning. Gick inte att ha henne på golvet då det på ditresan var så turbulent så hon fick sova i min famn, på hemresan hade vi fått platser som gjorde att det inte fanns plats på golvet. Trodde aldrig att det skulle gå men det gick jättebra!!! Vi var ju tvugna att göra så (hade inget annat val om vi skulle komma fram) vilket gjorde att attityden av självklarhet var vattenfast:)
Ha med allt som kan tänkas behövas samt saker och byte för de första dagarna. Har inget att tillägga Susannes lista
Marie H's kommentar är kanon om folk stör sig på barnskrik:)
Det viktigaste är att ni håller schemat och tiderna med mat och sömn då kan jag nästan lova att det inte kommer att vara några problem

Men planering krävs innan!!!! Vi har nu 5timmar kvar att ställa om här hemma då vi bara ställde om 2timmar i Mexico därför att det passade bäst med flygtiderna. Vilma skulle alltså sova till 12.00 idag och vi kom hem 08.00 och det gick hur bra som helst hon fick sina 11,5timmar natt med 3 uppvaknanden när vi var tvugna att gå av planet och sätta i och ur i bilbarnstolen.
När vi landade i NY på ditresan så var det 2 par som satt bredvid oss som sa "Detta var den snällaste ungen vi någonsin sett på en resa, hon har inte skrikit någon gång och ni har bara lagt henne och så har hon somnat". Vi förklarade att det låg mycket arbeta bakom och att det handlar om ett gemensamt förtroende. Vi har förtroende för Vilma att hon sover och äter som hon ska och hon har förtroende för oss att vi ser till att hon har möjligheten.
Ett tips; på schemat så hade jag skrivit både den svenska tiden och den Mexikanska tiden. Vi hade en klocka som var den tiden vi åkte från och en klocka som visade tiden dit vi skulle, allt för att slippa räkna och fundera, bara att kolla på klockan och schemat och se att det stämde för respektive tidszon.
Jag var verkligen jätteorolig innan vi skulle åka då tiderna satt så bra för Vilma och vi inte har några problem med nätterna. Jag såg framför mig att hon inte längre skulle sova på nätterna utan att allt skulle bli pannkaka. Men efter att jag skrivit schemat och räknat och räknat så bestämde jag mig för att det inte finns något alternativ, att detta var det enda rätta! Vi måste få det att fungera!
Vilma har inte haft några problem med sömnen på resan eller där nere, den som däremot var dödstrött vid fel tid det var jag

antar att all spänning för resan släppte när vi kom fram och jag insåg att det faktiskt går att resa med barn långt, länge, med tidszoner utan att de märker något
Vill bara säga TACK ANNA FÖR ATT DU FINNS!!!
Utan ditt system med tidsomställning så hade vi inte fått denna underbara resa så problemfri
Efter detta så känns det som om att vi kan göra vad som helst bara vi håller tiderna och har attityden av självklarhet.
Kommer att berätta mer ingående om resan för de som är intresserade men det blir om några dagar........