Långflygresa - olika tidszoner

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Långflygresa - olika tidszoner

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag skrev en fråga om detta tidigare, men fick bara ett svar (dock tacksam för detta :) ) och kollar en gång till om någon av er har

A) Gjort en längre flygresa (över 9 h) med en liten bebis (ca 5 mån) och hur det gick.

B) Gjort en flygresa till ett land med annan tidszon (och då menar jag HELT annan tidszon inte bara ett par timmar).

Min mamma hade hört av någon att småpluttar inte alls berörs av tidszoner. Hm...vad tror ni?

Kanske har ni åsikter även om ni inte själva har gjort en längre flygresa? Kompisar till er kanske?

Vad skall vi tänka på?

(PS! Vet att AW skrivit om detta på hemsidan, men jag vill nog inte vrida dygnet medvetet för plutten.....)

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Kristin,

Kan ge lite erfarenheter från fråga A, dock ej fråga B.

När minsta skruttan var precis 5 månader så flög vi först två timmar, och sedan 10 timmar på det. Huvudresan var dock under natten. Hemresan var dock dagtid. Hosta på utresan och hosta med öroninflammation på hemresan... :lol:

Det är en glädje att resa med barn, både så och stora. Ser helt plötsligt världen med andra ögon. Jag tycker att det går otroligt bra att resa med barn, men det är klart att det är mer "intressant" än att resa på egen hand. Har rest mycket också med första flickan så har en bra erfarenhet.

Det viktigaste är förberedelsen samt den berömda attityden. :D

:arrow: Räkna inte med att läsa ut boken du länge längtat efter
:arrow: Tag med ombyte för ALLA (kräkningar, utspillt vin/juice/kaffe)
:arrow: Var inte störthungring när ni flyger, första prioritet kanske inte är er mat just då
:arrow: Tag med precis allt ni kan behöva och lite till
:arrow: Be flygbolaget boka babycot eller babycrib. Se till att de förseatar er på bra platser.
:arrow: Envisas med att få behålla vagnen fram till gaten
:arrow: Tag gärna med näst bästa vagnen, bagagehanteringen är inte alltid vidare varsam
:arrow: Packa det viktigaste för de närmaste dagarna i handbagaget, inte kul om väskan kommer bort annars.
:arrow: Klä bebisen så du kan anpassa kläderna vid ankomst. Inte kul att ha fodrade jeans i 30 grader.

En ungefärlig packlista från min planering. Jag utgår alltid från att det mesta inte finns, dels för att jag varit med om det (man löser ju det ändå dock :D ) och dels för att jag inte har lust att lägga tid på att leta saker på semestern). Räkna heller inte med att flygvärdinnan har tid för dig just när bebisen är hungrig och dessutom värmer de nästan alltid för varmt. Eller kanske står och väntar på start när hungern slår till...

-kokande vatten i termos
-kallt vatten (att jämna ut temperatur med samt dricka)
-mellanmål eller liknande om det äts
-sked, tallrid,m pipmugg etc
-tillägg (även om det inte normalt används) och nappflaska
-babylyssnare
-diskborste
-diskmedel
-blöjor
-barnmat på burk
-leksaker
-doppvärmare
-Sempers vätskeersättning för diaree/magsjuka
-alvedon eller liknande
-eventuella andra mediciner som passar resemålet
-telefonnummer till svensk sjukvårdsupplysning
-bebisfiltar
-våtservetter
-bebisbadbyxor om varmt land
-solskyddskläder och hatt, man ska inte använda solskyddsmedel på barn inder 1 år men kan ju vara bra att ha i nödfall

Och, sist men inte minst. Kamera :!: Ett minne för livet för er alla.

Lycka till :!:
Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Susanne och WOW vilket svar!!!!!!!!!

Men du, vart flög ni om ni flög så länge men inte till en annan tidszon???

Hur fungerade schemat under en sådan lång flygning (ena vändan var det ju natt så då sov väl pluttan mest - imponerad att det gick så bra :) ), men hur hanterade ni det på hemvägen??

Återigen TACK!!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :D
Tack själv, hoppas det är till hjälp.

Rakt söderut...först till Paris och sedan rakt ner utanför Södra Afrikas kust och slutmålet Mauritius.

Schemat, ja hm...detta var ju månaden innan shn-kuren och ett lika exakt schema som senare fanns inte. :shock: Men, vi har rest ett par gången efter det. Inte lika långt men med flera delsträckor istället vilket gör resan lång ändå. Jag brukar planera lite innan, kanske resa någon timma innan jag måste och låta henne sova på flygplatsen. Schemat blir inte alltid exakt men tiderna hålls ändå ganska bra. De är ju trötta vid den normala sovtiden. Sedan kanske sömnen dock blir kortare. Brukar inte leda till några problem totalt sett.

På nerresan sov hon bra på natten, dock gjorde inte barnet på andra sidan det så vi sov inte så mycket ändå. :D Hemresan var ok även om det var dagtid. Vi lekte och pysslade lite samt fick ta ett par varv i gången. Fördelen med den åldern är ju att de inte drar iväg. :D

Babybjörn förresten är toppen :!: På flygplatsen och flygplanet speciellt.

Resorna går väldigt bra men jag ska inte påstå att det alltid är helt smidigt. :D (Fråga inte pappan - han är mycket "känsligare" än vad jag är... :D ) Klart att det märktes att hon hade öroninflammation på hemvägen. Men det har jag faktiskt glömt idag, är en sådan liten bit av helheten och det går över så snabbt. Det gäller att ta allt med humor... :D

Det mest intressanta flygningen var nog när vi alla reste till Norrland när hon var 10 månader. Snacka om myror i brallan. Hon gjorde hela gången ett "par" gånger. Pratade med alla i stolarna runt omkring. Välte ut en yoghurt, en juice (vi var så dumma och hade inte ätit frukost innan) och kastade en banan långt. Men så vi skrattade. Men du vet det där när de tackar alla för de flugit med SAS? Kändes som de sade "vi vill önska er alla hjärtligt välkomna tillbaka att flyga med oss, alla utom ni på rad 16"...

Min stora flicka har rest med mig många gånger på långresor sedan hon var 2 år och det har alltid funkat otroligt bra. Vad det gäller tiddskillad så har jag dock oftast hållit mig nästan rakt ner då jag jobbat med de länderna. Är helt klart en bekväm detalj.

Vart ska ni och hur stor tidsskillnad? Jag tror att jag hade försökt göra som man gör med oss vuxna.

Kram
Susanne
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vi skall resa till JAPAN och resan fr Köpenhamn tar 11 h.... Tidsskillnaden är +8 h.... Jag är lite nervös faktiskt. Kanske inte så mycket inför ditresan då jag och min sambo reser tillsammans, men jag skall resa hem en gång ensam under vistelsen och DET skrämmer mig (mycket).

Vad är jag rädd för? Att han skall skrika och inte sova på 11 h! Inte så realistiskt jag vet :oops: , men en minuts barnskrik kan ibland kännas mycket låååång. Tänk på alla business men som kanske har viktiga möten och måste få sova. Huga... Tänk om de säger åt mig, typ "kan du inte få tyst på din unge :twisted: :twisted:!!!! ". Vet inte hur jag skulle reagera? Med ilska hoppas jag!

Du verkar ha rätt attityd i alla fall :wink: . Skall ta fram den också. Anna säger ju att om inte du som förälder ifrågasätter så gör inte barnet det heller :) !

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Så spännande. :!: Häftigt att åka till Japan.

Förstår att det känns oroligt och vet hur det känns när de skriker i en sådan situation...så stressande.

Men, försök tänk positivt så du inte förstör glädjen inför resan. 11 timmar är mycket men det är egentligen ingenting. Bra planering tar bort oro och ställ in dig på mindre vila just de timmarna. Var gärna utvilad innan. Och så erfaren du kommer att vara sedan. 8)

Ensam - då hade jag definitivt haft babybjörn och ryggsäck. Även om bebisen inte gillar bärselen. Man vill ju inte gärna lägga ner bebisen på toagolven på flygterminalen och kissa måste man ju ibland. :D Du kommer att se att folk är mycket hjälpsamma, och speciellt flygpersonalen. Tveka inte att be om hjälp, byte av säte eller liknande.

Och, jag tänker alltid, vad är det västa som kan hända? Inte så mycket egentligen.

Du kan ju också alltid köpa med dig lite sådana där gula öronproppar och coolt dela ut när någon blänger. :lol:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Ett litet sidotips apropå försvinnande bagage: om man är två som åker så kan man packa hälften av bagaget för varje person i en väska och andra hälften i andra väskan - risken att båda skall försvinna är rätt liten. Glöm inte att sätta ut namn och kontaktinfo på väskorna, ifall någon skulle försvinna.

Och så måste jag instämma i att BabyBjörn-selen är kanon att ha! Förutom att den är praktisk och att bebisen kan sova i den om det inte finns någonstans att ligga så känns den väsentligt säkrare vid start och landning än bältesslingan som tillhandahålls av flygbolagen...

Skulle det bli så att han skriker och någon tar illa upp så kan man ju alltid prova med ett glatt "Nej, inget jag gör verkar funka - har du något bra tips?" Tar nog udden av situationen... :D

Trevlig resa!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Kit

Inlägg av Kit »

MarieH skrev: Skulle det bli så att han skriker och någon tar illa upp så kan man ju alltid prova med ett glatt "Nej, inget jag gör verkar funka - har du något bra tips?" Tar nog udden av situationen... :D
Så klockrent! :thumbsup:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
ia

Inlägg av ia »

Hej Kristin!

Vi har precis kommikt hem till Phoenix, USA (8 timmars tidsskillnad vintertid), med vara 8 man tvillingar efter tva veckors jul i Sverige och tankte dela med mig av ett par fiffigheter som vi haft nytta av. :D

Se till att fa en crib, som Susanne namnde. Ring flygbolaget pch dubbelkolla, dubbelkolla ocksa vid incheckningen, att de verkligen har klart for sig att det ar en bebis med. De dar sma korgarna, "cribs" alltsa, ar verkligen jattebra. Dock har det alltid nar vi flugit varit sa att luftkonditioneringen blast ut ratt kall luft vid vaggen typ just dar den ar placerad vilket inte ar sa skont for bebisen kanske. Vid senaste resan tog vi av sjalva solskydden fran bilbarnstolarna och anvande dem som skarmar over korgarna i planet. Verkligen jattebra! :D Rekommenderas varmt!! 8) Skyddar lilla ansiktet mot ljus ocksa, alltsa folk som tander laslampor eller nar planet tands upp mot slutet av flighten.

Vi har flugit SAS och BA. SAS ar helt suverana, man far lakan och filtar sa mycket man behover, de har aven blojor och extra bebismat och ersattning pa planet om man skulle behova. Pa BA far man inga lakan eller filtar, sa det ar lage att ta med egna. Det ar det i vilket fall tycker jag, for det ar bra om det "luktar hemma". Dessutom blir det valdigt kallt i planet under langa flighter, sa jag skulle rekommendera varm fleecefilt att badda med som tacke.

Ta med extra mat och blojor sa allt ar ok aven om t ex planet blir forsenat, ni missar nasta flight etc etc. Skont med extra marginaler! 8) Om nat sant hander, fraga efter nursery room eller changing room eller nat sant pa flygplatsen, finns ofta en lugn vra med skotbord, inte sa stark belysning etc for mammor som ammar eller om man bara vill hitta en lugn vra for intag av flaska.

Och sa instammer jag med Susanne och Marie, Baby Bjorn ar verkligen oslagbart vid flygresor! Tips ar ocksa att ha en san dar snodd (eller fler) att hanga leksaker i och som man faster i barnets klader. Det ar inget kul att behova krypa omkring pa flygplansgolvet stup i kvarten efter tappade grejer, sarskilt inte om man har en liten i famnen. Annat bra ar ocksa att ha en liten vaska, plastpase el dyl i ryggsacken eller vad man nu har, med bloja, tvattlappar och salva i sa att man snabbt kan ta bara den med sig in pa toa for blojbyte eller snabbt hittar den i ryggsacken.

Vi har rest tva ganger over Atlanten fram och tillbaka, forsta gangen var de typ 3 man pa resan till Sverige och ca 4.5 man pa vagen tillbaka hit. Nar de var 3 man sa var det inga bekymmer direkt, vare sig med resan eller tidsomstallningen. Tidsskillnaden stallde daremot till en del har hemma nar de var 4.5 man men vi korde SHN-kuren strax efter vi kommit hem.

Nu nar de ar aldre sa var det klart jobbigare med tidsskillnaden i Sverige nu over julen. Vi stallde s a s inte om barnen innan vi akte, kanske vi hade vunnit en del pa det. Vara erfarenheter ar att sjalva resandet gar lattare osterut, medan tidsomstallningen klarar man bast nar man aker vasterut. Sa vi hoppas pa att det gar battre pa det har hallet. Fast allt har ju varit upp och ner nu under de senaste tva veckorna i Sverige sa jag misstanker att vi far kura om barnen till viss del i vilket fall... men det aterstar att se...

I ovrigt sa ar Maries forslag pa kommentar helt klart bra att ta till sig! Jag brukar tanka att om folk som inte kan med barnskrik i flygplan inte har rad att ta ett eget plan garanterat bebisfritt dit de ska sa far de ju bara gilla laget och ta det som det ar, eller hur? 8) Det kommer att ga jattebra alltihop, ingen fara. Och val pa plats finns ju familj som kan hjalpa!

kram!
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Maria!

TACK för ditt långa svar :D !

Det som oroar mig är just det här med pluttens sömn. Han kommer ju att vara nästan 6 mån när vi åker dit och 8 när jag åker hem med honom på Sverige-besök. Kuren har verkligen fungerat bra för oss och vill ju inte förstöra något.

Jag antar att ni inte hade kurat era barn före 4,5 mån ålder?

Var det lätt eller svårt att kura dem?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
ia

Inlägg av ia »

Hej igen Kristin!

Vi kurade inte forran de var 4.5 man, och det var inte sarskilt svart. Det var precis som om de hade vantat pa det, och de verkade pa satt och vis reagera med lattnad, som AW brukar uttrycka det.

Nu nar vi var pa resa sa slappte vi pa manga rutiner (trots att det ju ar da men verkligen borde DRA NYTTA av dem :? ...) eftersom allt blev sa struligt -- vi blev alla superforkylda och elande, vi bodde pa olika stallen, slaktingar hjalpte valment till hit och dit och forvirrade ratt bra (knepig balansgang, men BEHOVER ju hjalp med tvillingar, och anda kan det bli valdigt pafrestande...) och schemat flog all varldens vag, till stor del sa klart p g a tidsomstallningen.

Det praktiska for var del med att inte stalla om barnen innan vi akte var att flighten over till Sverige tajmade sa bra med barnens laggdags. De sov i stort sett hela vagen dit. Men med tanke pa att det blev sa struligt pa plats sa ska vi nog forsoka stalla om barnen atminstone delvis innan vi aker osterut nasta gang. Det sags att det tar lika manga dagar att helt stalla om som det ar timmar tidskillnad. Vi brukar alltid ta till melatonintabletter men det kan man ju inte ge bebisar hur som helst... :?

MEN, bli nu inte skramd av detta! Barnen klarar egentligen jattebra att stalla om pa plats bara man har lite talamod som foralder. Folj lillkillens rytm till att borja med och skapa ett nytt schema efter nagra dagar. Med AW-verktygen och Attityden funkar det jattebra. 8) Han (och du :wink: ) vet ju vad som galler. Egentligen. Det ska bara stamma med mat- och sovklockan forst.

Inser forresten nu nar jag laste mitt forra inlagg att jag skrev nursery room -- NURSING room ska det ju vara! Nursery ar ju mer barnkammare med barnvakt och dte ar nog inte sa vanligt pa flygplatser...
:roll: :lol:

Vi hade aven med ett tunt tacke att bre ut pa golvet for lite "benstrackare" om det skulle behovas. Alltsa, ett latt och tunt tacke att lagga ut pa golvet vid behov och som ar latt att tvatta nar man kommit fram.

Tank pa att barnet far ta med sig ett eget handbagage (kolla med flygbolaget). Sa om du t ex har en kabinvaska pa hjul sa kan lillkillen ha
en ryggsack. Man behover ju namligen en del plats for alla dessa prylar... :roll: :D

Allt kommer att ga sa bra, sa bra! Och kanns det jobbigt sa tank pa att det anda ar overgaende -- man kommer ju fram sa smaningom och da far man sova och ma bra :D Och skriv absolut och beratta hur det gick!

kram
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Kristin!
vet inte om ni har kommit iväg ännu..... :?: Har tänkt dela med mig av vår erfarenhet med långresa (kom hem från Mexico i morse svensk tid) men har inte riktigt ork att skriva ned hela berättelsen nu då jag är dödstrött men vill ändå berätta lite så du kanske blir stärkt.

Ditresan blev totalt ca 24 timmar från dörr till dörr likaså hemresan. Flygresorna var uppdelade på 9 tim respektive 5tim. Vi hade väntetid i NY + lång bilresa från flygplatsen därav den långa resan. Tidsskillnaden är 7tim. Jag och min man har bara sovit ca 2tim under resan men Vilma har sovit precis som hon ska!!

Vi gjorde upp schemat utifrån Annas tips med tidsomställning vilket innebar att vi ställde om några timmar hemma och resten på plats. Vi skrev ned schemat samt tiderna för omställning och hade det klistrat på näsan. Vilma har inte ens märkt att vi vridit på klockan fram och tillbaka!!!!!!!!:)

Vi har inte tallat mer än marginalkvartarna utan när det varit sovtid har vi hängt skynke över och när vi varit tvugna att flytta henne så har vi inte tittat eller pratat med henne. Visst har hon vaknat till men somnat om lika fort. Det har varit en fröjd att resa med Vilma!!!!!!!! :D :D

Jag säger som föregående talare, boka en "crib" de är kanon bra!!!! Vi hade färgat vita lakan svarta och klippt till till lagom stora bitar för att hänga över vagnen. Dessa lakan använde vi också för att hänga över "cribben" vi använde klädnypor så att vi kunde sätta fast tyget högt ovanför "cribben" så att hon inte kunde dra ned det.

SAS är jättebra!! Continental Airlines värdelösa, som vi flög med mellan NY och Mexico. De hade varken säkerhetsbälte, flytväst, crib, mat till barn överhuvudtaget. Jag fick hålla henne i knät vid start och landning. Gick inte att ha henne på golvet då det på ditresan var så turbulent så hon fick sova i min famn, på hemresan hade vi fått platser som gjorde att det inte fanns plats på golvet. Trodde aldrig att det skulle gå men det gick jättebra!!! Vi var ju tvugna att göra så (hade inget annat val om vi skulle komma fram) vilket gjorde att attityden av självklarhet var vattenfast:)

Ha med allt som kan tänkas behövas samt saker och byte för de första dagarna. Har inget att tillägga Susannes lista :D

Marie H's kommentar är kanon om folk stör sig på barnskrik:)

Det viktigaste är att ni håller schemat och tiderna med mat och sömn då kan jag nästan lova att det inte kommer att vara några problem :D Men planering krävs innan!!!! Vi har nu 5timmar kvar att ställa om här hemma då vi bara ställde om 2timmar i Mexico därför att det passade bäst med flygtiderna. Vilma skulle alltså sova till 12.00 idag och vi kom hem 08.00 och det gick hur bra som helst hon fick sina 11,5timmar natt med 3 uppvaknanden när vi var tvugna att gå av planet och sätta i och ur i bilbarnstolen.

När vi landade i NY på ditresan så var det 2 par som satt bredvid oss som sa "Detta var den snällaste ungen vi någonsin sett på en resa, hon har inte skrikit någon gång och ni har bara lagt henne och så har hon somnat". Vi förklarade att det låg mycket arbeta bakom och att det handlar om ett gemensamt förtroende. Vi har förtroende för Vilma att hon sover och äter som hon ska och hon har förtroende för oss att vi ser till att hon har möjligheten.

Ett tips; på schemat så hade jag skrivit både den svenska tiden och den Mexikanska tiden. Vi hade en klocka som var den tiden vi åkte från och en klocka som visade tiden dit vi skulle, allt för att slippa räkna och fundera, bara att kolla på klockan och schemat och se att det stämde för respektive tidszon.

Jag var verkligen jätteorolig innan vi skulle åka då tiderna satt så bra för Vilma och vi inte har några problem med nätterna. Jag såg framför mig att hon inte längre skulle sova på nätterna utan att allt skulle bli pannkaka. Men efter att jag skrivit schemat och räknat och räknat så bestämde jag mig för att det inte finns något alternativ, att detta var det enda rätta! Vi måste få det att fungera!
Vilma har inte haft några problem med sömnen på resan eller där nere, den som däremot var dödstrött vid fel tid det var jag :D antar att all spänning för resan släppte när vi kom fram och jag insåg att det faktiskt går att resa med barn långt, länge, med tidszoner utan att de märker något :D :D

Vill bara säga TACK ANNA FÖR ATT DU FINNS!!! :heart: :heart: :heart:
Utan ditt system med tidsomställning så hade vi inte fått denna underbara resa så problemfri :D :D

Efter detta så känns det som om att vi kan göra vad som helst bara vi håller tiderna och har attityden av självklarhet.

Kommer att berätta mer ingående om resan för de som är intresserade men det blir om några dagar........ :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej igen
såg precis att du skrivit att du inte vill vrida dygnet medvetet för plutten. varför inte??? vad tror du ska hända?

vill bara säga att min åsikt är att det är det absolut bästa och enklaste sättet att göra det på om ni har fasta rutiner/tider på dygnet. :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
lill

Inlägg av lill »

Ville bara saga att vi har inte gjort nagot sarskilt med tidsomstallningen nar vi rest hem till sverige fran usa (7h tidsskillnad) med var dotter (tre resor - 6 man, 1 ar, 1.5 ar) utan det funkar efter omstandigheterna bra anda. Nagon eller pa sin hojd nagra natter med en vaken timme eller tva (eller mer) men inte nagot att oroa sig for. :)

Vi later henne sova nar vi kommer fram i ett par timmar, men later henne inte sova "natt" forran det ar natt. Da gar vi och lagger oss allihopa pa en gang. Pa sa satt far vi ocksa sova nar hon sover. Nar vi aker till Sverige (osterut) blir det da laggdags runt 22-snaret, och nar vi kommer tillbaka till USA blir det oftast tidig natt, runt kl 19-20. Lat dom heller inte sova i timmar pa dagen. Vaknar dom mitt i natten och ar pigga sa kan man ju inte tvinga somn pa ett piggt barn - daremot behover man inte ta upp, tanda lampor och leka med. Det drojer inte lange forran dom vill ha sina gamla tider, t.o.m i nya tidszonen.

Ar det dag nar ni kommer fram sa ut i solen sa mycket som mojligt. Och oroa dig inte for sa mycket grat och skrik pa planet - enligt min erfarenhet ar det "jobbigaste" men ocksa det roligaste att underhalla och sysselsatta en glad och sprittig bebis. Mycket leksaker, leta reda pa andra barn i samma alder eller aldre - deras foraldrar ar sakert lika sugna pa nagot nytt att roa deras barn med. :)
bor i USA
liten skrutta juni 2003
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Sara!

Vilket svar jag fick!!!!! Och du som är så trött. Det värmer att du engagerar dig. Skall läsa ditt mail några gånger till och återkomma med frågor. Måste nu fortsätta förbereda mig inför vår resa. Bråda dagar.

Stort TACK :D !

PS! Får nog ändra mig betr att styra pluttens tider här hemma för att det skall bli så bra som möjligt när vi kommer till Japan..... :oops: :D

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"