Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Lillasyster

Inlägg av SusanD »

:thumbsup:

Ja inom timmen ska man kunna äta när man är två månader gammal.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
susanne med O

Inlägg av susanne med O »

Hej alla kloka :D

Här hemma flyter allt på bra. Lillasyster njuter och skrattar sig fram i livet :heart: Hon är snart 10v.
Hon somnar bra kl 20 på kvällen, oftast somnar hon själv utan vagning.
Några nätter har hon nu valt att vakna kl 02 för att ammas, efter det passet kan hon sova till kl 06. Då ammas hon och sen somnar hon om till kl 7.
Jag skulle gärna få bort kl 02 amningen och i stället bara amma vid kl 04.(2mån schemat)
Som det är nu så vaknar hon "försent" när hon vaknar kl 06,då är hon också tröttare när jag väcker henne kl 07. Dom nätter hon bara vaknar kl 04 så vaknar hon av sig själv kl 07 utan väckning. Jag funderar på att ställa kl 04, men då kanske hon inte är så hungrig eftersom hon ätit vid kl 02?!

Tror ni att hon vaknar kl 02 för att hon inte är tillräckligt mätt?
Hon vaknar kl 17.30 från sista sovpasset och efter det dricker hon NAN2 och ibland ammar jag det sista.
Kanske är min bröstmjölk inte tillräcklig,jag kanske ska börja med att ge ersätttning efter varje amning?
Som valigt blev det väldigt virrigt inlägg haha
Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Om det är mer regel än undantag att hon sover över första nattmålet skulle jag inte göra så stor sak av det; hon är ju bara tio veckor. Annars kan man kanske vagna över första målet om hon sover i vagn?

Jag brukar förespråka att ta upp och amma på natten vid 04, utan att bebisen skriker före (ha alltså på en väckarklocka). Man vet ju att de behöer mat och det känns bra att ta kommandot och att bebisen får vila i att mamma och pappa fixar maten. Lätt att somna om på natten också om man inte har behövt skrika upp sig, gissar jag. Efter nånmånad är det bara att stänga av 04-väckarklockan och inte ta upp och bli inte förvånad om den lilla sover till 07 utan hjälp :)

På kvällen är det kanon med utpumpad (man ska orka det då) bröstmjölk med nanpulver i. Dubbelportion :). Nan kan ju stoppa upp systemet lite, varför det är extra bra med laxerande bröstmjölk blandat med nan. Eller har ni kanske redan testat det?

När hon är kring tre månader är det bara att "bara" att byta ut lite av nan-pulvret till majsvällingpulver.

Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
susanne med O

Hej

Lillasyster blir 3mån den 19dec, idag införde jag 3mån schemat :D .

7 vakna amma
8.45 sova 45min
9.30 vakna
12 sova 2h
14 vakna
16 sova 45min
16.45
18.30 kvällsslurk
19.00 sova natt
04 nattmål

Jag ammar och ger NAN2 efter amningen. Kanske ska jag gå över till 4mån välling?
Är det inom timmen hon ska äta och vilka tider passar det att mata henne nu?
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Välling inför natten (börja långsamt) och kanske nån tesked gröt till middag? Hur låter det?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
susanne med O

Hej

Hur menar du med "börja långsamt"?
Ok kan jag börja med lite gröt redan? Fast det känns lite tidigt så det väntar vi med tills hon blir 4mån. Men välling är jag mer sugen på att börja bjuda på.
Susanne
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag tror att titti_lie menar att du ska börja med att blanda ut vällingen med ersättning :D Det hade jag menat i alla fall :lol: Exempelvis 25 % välling och 75 % ersättning.

Jag tror inte det spelar någon roll om du ger välling eller gröt, det är ju i princip samma sak. Så börja du med det du känner dig bekväm med :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
susanne med O

Hej

Jag funderar på detta med att införa välling.
Jag är så rädd att jag ska göra fel så att hennes lilla mage ska börja krångla, jag märker redan av att hon blir lite "trög" av ersättningen.
Om jag gör en flaska på 180ml ersättning så är ju det 6st mått, hur många av dom måtten ska vara vällingpulver?

Imorgon ska jag även införa bättre mattider, men jag undrar hur jag gör om jag upplever att hon inte kan stå sig fram till nästa mattid, ska jag då bara amma henne och sen införa mer ersättning dagen efter i stället? Tänker mest på det första målet vid kl 10.30.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej! :D

Det är svårt att veta innan hur magen skall reagera, man får vara försiktig och prova sig fram. Har du magdroppar? Sempers? Många som rekommenderar det här.

Jag hade börjat med 2/6 skopor med välling och resten med ersättning. Kört tre dagar och sen ökat. Då märker du rätt tydligt hur magen funkar.

Vet inte riktigt hur du menar med att hon inte klarar till nästa mål? Menar du att du märker tex vid 10 att hon är hungrig och börjar matningen då? Isf kan det kanske vara läge att reglera tiderna lite. Jag har haft första matningen 07 och sen nästa 10 men märker att han nog skulle klara att vänta liiite med maten, så då skjuter jag på matningen med 5 minuter per dag så vi till slut är framme på 10:30. Du kanske kan göra likadant fast på andra hållet?

För att hon skall stå sig på förmiddagen kanske du kan bestämma dig för att truga lite extra där när hon ätit färdigt, för att vara riktigt säker på att hon är mätt. Kanske vänta ett par minuter och försöka igen. För är hon mätt då vid halv åtta, kvart i åtta, eller vad hon nu kan ha hunnit bli när ni är klara, då SKA hon kunna hålla sig till 10:30 tycker jag.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
susanne med O

Hej

Tack för ditt svar.
Jag gjorde en flaska på 120ml idag och då var det 1 skopa välling (semper mild 6mån) och 3 skopor ersättning (NAN 2).
Tyvärr så var hon helt ur gängorna idag :cry: dels är hon ganska förkyld och sen så har hon fått en tråkig ögoninflammation, så aptiten har lyst med sin frånvaro idag tyvärr. Idag har hon verkligen inte ätit mycket, får se hur natten blir.
De senaste nätterna har varit riktigt tråkiga, hon har gått från att bara vakna vid kl 4 till att vakna vid kl 23, 03,06 och sen väcker jag kl 7. Så både hon och jag är trötta...Men jag försöker truga på :)
Imorgon är det en ny dag :lol:.

Hennes mat tider just nu är 7, 10.30, 14,17.30 och kvällsslurk 18.30.
Från kl 17.30 får hon bara ersättning, det är i den flaskan jag börjar blanda i välling. Sempers magdroppar börjar jag ge direkt i morgonbitti.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det verkar vara en hungrig liten typ! Kanske hon skulle vilja prova lite riktig mat också? Här inne är det många som tjyvstartar med smakportioner, så du är i så fall i gott sällskap! :D

susanne med O

Hej

Ja vara ska jag börja? Idag blev nog en ännu sämre dag än igår tyvärr.
Natten har varit total katastrof, vaknat och ammat omvartann. Nån gång gick det att bara vagna henne.

I morse när jag väckte kl 7 tog min man första passet för att jag skulle få sova lite så han matade henne med ersättning. Men hon drack bara 55ml ersättning. Min man trugade men gav bara inom timmen.

Sen sov hon 45min utan problem, men i stället för att äta 10.30 så var hon ju så klart hungrig redan 9.40, men hon drack ändå bara 30ml ers då, sen liksom trycker hon ut nappen på flaskan. Fram till kl 11.30 fick hon bara i sig totalt 120ml ers. Men ändå sov hon sina 2tim utan problem.

Kl 14-16 ammade jag bara så där vet jag inte mängden.
När hon vaknade kl 16.45 drack hon bara 30ml sen ammade jag också.
Så totalt under dagen drack hon bara 205ml ersättning och sen det som jag ammade, men är inte detta VÄLDIGT lite?!
Mina andra barn har ju drukit ca 200ml per mål...Jo jag vet att alla barn är olika men ändå...

Jag hade ju önskat att jag skulle kunna dra ner på ammandet väldigt snart och sen vara helt utan amningen innan jan är slut men det verkar inte så lovande?

Kan det vara så att hon inte gillar ersättningen (NAN 2), men vad gör jag då? Om jag börjar med smakportioner, hur mycket ska jag ge, visst är det bara nån tsk i början ?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Susanne med O och Gott Nytt Âr!
Susanne med O skrev:Så totalt under dagen drack hon bara 205ml ersättning och sen det som jag ammade, men är inte detta VÄLDIGT lite?!
Ja, det lâter ju inte som nâgra enorma mängder. En liter om dagen brukar man ha som riktmärke för smâ tvâ mânaders. Men klarar hon lângluren sâ har hon ju tydligen reserver att ta av (hon kanske ât mycket bättre dagarna innan?) eller sâ ÄR hon verkligen liten i maten. Men jag skulle som du ha hâllit ett öga pâ matintaget och satsat pâ att öka det.
Susanne med O skrev:Om jag börjar med smakportioner, hur mycket ska jag ge, visst är det bara nån tsk i början ?
Har du läst inne bland favoriterna om det här med mat? Tänker särskilt pâ den här: Mer mat ât smâfolket.
Susanne med O skrev:Kan det vara så att hon inte gillar ersättningen (NAN 2), men vad gör jag då?
Varför inte börja med välling? Majsvälling ska vara snällast mot magen och du kan i början blanda ersättning och välling (mest ersättning i början) och sen successivt öka vällingmängden.

susanne med O

Hej

Tack för ditt svar.
Jag har börjat blanda ersättningen med välling (sempers milda 6mån), jag tycker att det verkar som om hon gillar det bättre än enbart ersättning. Men hon dricker ändå väldigt lite. Nu på det senaste målet så drack hon bara 70ml och då trugade jag så mycket jag kunde. Det känns svårt för mig att bara ge mat inom timmen just nu när hon äter så lite, vill liksom inte "neka" henne mat om hon skulle vilja ha den. Men det kanske bara är en oros varg jag själv skapat.
Hon är 3,5mån nu. När vi var på BVC senast (3mån koll) så vägde hon bra, ligger på sin kurva. Men hon hade inte ökat lika mycket i vikt som hon brukade :(

Men nätterna är total katastrof. Hon vaknade nog ca 6 gånger i natt. Hon somnade bra kl 19 och vaknade första gången kl 00, då vagnade jag henne. Fram till kl 01 så sov hon och vaknade flera gånger, jag valde att ta upp henne kl 01 och amma henne, men jag upplever inte att hon verkar så hungrig. Förut sprattlade hon ju rejält med både armar och ben tills hon fick bröstet men nu ligger hon bara stilla och lugnt, sen äter hon pyttelite och sen tar det lite längre för henne att somna om i vagnen. Förut somnade hon på sekunden jag la ner henne.
Det blir liksom en lite fel start på dagen numera för förut ammade jag bara kl 04 och då var hon ju hungrig igen kl 7, men nu blir det att hon vill äta redan kl 6.30 så då är det så svårt att få till ett bättre matschema dagen efter för hon är ju inte llika hungrig redan kl 7. Men jag ska köpa hem lite banan till imorgon så då ammar jag och ger banan till second breakfast som första målet, och BARA inom timmen.

På dagarna är hon också mer gnällig och "skrikig", hon verkar inte alls nöjd med livet just nu. Det gör så ont i mig att jag inte kan hjälpa henne.
Samtidigt är det svårt att få tiden att räcka till och tillfredställa henne för jag har ju 3 till små barn som jag ska hinna med. :heart:

Vill bara ha tillbaka min lilla glada flicka.

Susanne
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej Susanne! :D

Min minsting hatade ersättning. Välling och mat = MUMS, ersättning = skrik och matvägran. Jag har aldrig ammat henne, så vi fortsatte traggla med att få i henne ersättning men fyllde på med skedmat och lite välling. Det gick i mindre och mindre ersättning för var dag som gick, och från fem månader åt hon endast skedmat och drack välling (och vatten till maten).

Då lossnade det för oss med sömnen, både dagtid och nattetid.

Förstår att det känns jobbigt att känna att du inte riktigt hinner med alla dina raringar :heart: Ös på mat, så håller jag tummarna för att det blir bättre snart! :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"