Råd för 3 veckors bebis
-
iris_sibirica
Råd för 3 veckors bebis
Hej!
För 3 veckor och en dag sedan kom fina lillebror Imre till vår familj.
Innan han föddes hade jag bestämt mig för att följa SM. Storasyster är kurad vid 4 månaders ålder och sover som en prinsessa än idag vid 3 års ålder.
Den första tiden har gått utmärkt - amning och sovning har fungerat över förväntan och vi har haft en nöjd liten kille som sovit sina pass på dagen och som sovit ca 5 timmar i sträck på natten.
De två senaste dygnen har det dock börjat strula. Både amning och sömn, speciellt nattsömn, känns skakig.
Vid vakenpassen, som varar ca 1,5 timme, så funkar amningen i början men efter ett tag blir han frusterad och släpper taget och "hackar omkring" och knölar och bökar. Jag brukar avryta amningen för rapning och försöker sedan igen men det blir bara mer bök och stök. Istället så får han lite "umgänge" vilket han uppskattar. Sedan är det dags för sovtid och jag brukar försöka amma igen vilken funkar en liten stund sen är vi tillbaka i bök och stök. Då lägger jag honom i vagnen med napp och efter lite "morrande" och något enstaka skrik samt kort vagnande så sover han. Han sover ca 2,5 timme men de senaste dagarna har sömnen varit orolig och jag har varit tvungen att vagna/sätta i nappen ett antal gånger under sovpassset. De tre senaste nätterna har sovpassen minskat till ca 2 timmar. Tyvärr känns det som om jag börjat tappa greppet om SM och skulle vilja ha hjälp och råd för att komma in på rätt spår igen.
lite funderingar;
- är det onödigt att stoppa in nappen när han ska sova?
- ska jag låta honom vakna om han börjar gruffa under sovpassen (antar att han är hungrig) eller är det ok att stoppa in nappen/vagna honom till sömns igen?
- hur ska jag hantera "böket och stöket" vid amning? Som sagt, i början av amningspasset äter han bra men sedan spårar det ur. Försöker jag ändå amma blir både han och jag frusterade men samtidigt så tolkar jag det som att han är hungrig.
kan tillägga att han är en pigg liten parvel som gillar att ligga och "glo" samt att vara med där det händer saker. Han somnar väldigt sällan när han äter. Sista matpasset för dagen (har blivit fyra/dag) brukar bli mellan halv åtta och halv tio. Sedan är det dags för morgon kring sju. Nätterna har som sagt varit struliga de senaste dygnen med mat med en till två timmars mellanrum. Han är normalviktig och har gått upp ca 500g på tre veckor.
Skulle bli väldigt tacksam för råd och någon att diskutera med.
Just nu känner jag mig lite orolig för att han helt enkelt inte blir mätt men samtidigt så blir allt pannkaka när jag försöker "tvångsamma" honom.
Hälsningar Iris & Imres mamma
För 3 veckor och en dag sedan kom fina lillebror Imre till vår familj.
Innan han föddes hade jag bestämt mig för att följa SM. Storasyster är kurad vid 4 månaders ålder och sover som en prinsessa än idag vid 3 års ålder.
Den första tiden har gått utmärkt - amning och sovning har fungerat över förväntan och vi har haft en nöjd liten kille som sovit sina pass på dagen och som sovit ca 5 timmar i sträck på natten.
De två senaste dygnen har det dock börjat strula. Både amning och sömn, speciellt nattsömn, känns skakig.
Vid vakenpassen, som varar ca 1,5 timme, så funkar amningen i början men efter ett tag blir han frusterad och släpper taget och "hackar omkring" och knölar och bökar. Jag brukar avryta amningen för rapning och försöker sedan igen men det blir bara mer bök och stök. Istället så får han lite "umgänge" vilket han uppskattar. Sedan är det dags för sovtid och jag brukar försöka amma igen vilken funkar en liten stund sen är vi tillbaka i bök och stök. Då lägger jag honom i vagnen med napp och efter lite "morrande" och något enstaka skrik samt kort vagnande så sover han. Han sover ca 2,5 timme men de senaste dagarna har sömnen varit orolig och jag har varit tvungen att vagna/sätta i nappen ett antal gånger under sovpassset. De tre senaste nätterna har sovpassen minskat till ca 2 timmar. Tyvärr känns det som om jag börjat tappa greppet om SM och skulle vilja ha hjälp och råd för att komma in på rätt spår igen.
lite funderingar;
- ska jag låta honom vakna om han börjar gruffa under sovpassen (antar att han är hungrig) eller är det ok att stoppa in nappen/vagna honom till sömns igen?
- hur ska jag hantera "böket och stöket" vid amning? Som sagt, i början av amningspasset äter han bra men sedan spårar det ur. Försöker jag ändå amma blir både han och jag frusterade men samtidigt så tolkar jag det som att han är hungrig.
kan tillägga att han är en pigg liten parvel som gillar att ligga och "glo" samt att vara med där det händer saker. Han somnar väldigt sällan när han äter. Sista matpasset för dagen (har blivit fyra/dag) brukar bli mellan halv åtta och halv tio. Sedan är det dags för morgon kring sju. Nätterna har som sagt varit struliga de senaste dygnen med mat med en till två timmars mellanrum. Han är normalviktig och har gått upp ca 500g på tre veckor.
Skulle bli väldigt tacksam för råd och någon att diskutera med.
Just nu känner jag mig lite orolig för att han helt enkelt inte blir mätt men samtidigt så blir allt pannkaka när jag försöker "tvångsamma" honom.
Hälsningar Iris & Imres mamma
Mamma till Iris 080902 & Imre 111019
Re: Råd för 3 veckors bebis
Hej och grattis till nykomlingen, vilken lycka att få en lillebror i familjen.
Jag tror inte alls att du håller på att tappa greppet om SM, ha målet för ögonen och så masar du dig dit en en lugn trevlig takt. Två timmars sömn och två timmars vakentid under dagen är vad du ska sträva efter.
Krångel med amningen kan ju beror på en rap på tvären eller så är han väldigt hungrig så det inte kommer tillräckligt med mjölk. Det är ju inte heller helt enkelt att få in den rätta sugtekniken så att det kommer tillräckligt med mjölk tillräckligt fort och då blir man frustrerad, är man dessutom lite trött så orkar man inte suga sig riktigt, riktigt mätt.
Jag har alltid matat på med lite ersättning i början för att det ska vara lite lättare att få magen mätt. För min del har det inte påverkat amningen negativt och ungen har blivit riktigt mätt.
När jag har ammat har jag alltid suttit framför tv:n eller med resten av våra barn kring mig och så har jag läst för dem. Allt för att inte överkoncentrera mig på den plutt som tuttat. Andra föredrar att sitta lugnt och undan från störande ljud.
Kram Susan
Var nu uppmärksam på att inte gå i fällan "den här gången ska jag göra allting rätt från början". Det är många som kurar första barnet och sen bestämmer sig att följa SM från början med den andra juvelen och sen glömmer de att njuta och allt blir bara en fråga om minuter sömn och milliliter mat.iris_sibirica skrev:För 3 veckor och en dag sedan kom fina lillebror Imre till vår familj.
Och man är ju så trött är man är en nykomling, man ska sova mycket för att senare vakna till liv och bli lite mer nyfiken på livet.iris_sibirica skrev:Den första tiden har gått utmärkt - amning och sovning har fungerat över förväntan och vi har haft en nöjd liten kille som sovit sina pass på dagen och som sovit ca 5 timmar i sträck på natten.
Vid tre veckor brukar bebisarna vakna till liv och då blir det lite skakigt med både sömn och mat. Samtidigt så är det en ökningsperiod så det vill ätas mycket intensivare under några dagar upp till en vecka.iris_sibirica skrev:De två senaste dygnen har det dock börjat strula. Både amning och sömn, speciellt nattsömn, känns skakig.
Vid vakenpassen, som varar ca 1,5 timme, så funkar amningen i början men efter ett tag blir han frusterad och släpper taget och "hackar omkring" och knölar och bökar. Tyvärr känns det som om jag börjat tappa greppet om SM och skulle vilja ha hjälp och råd för att komma in på rätt spår igen.
Jag tror inte alls att du håller på att tappa greppet om SM, ha målet för ögonen och så masar du dig dit en en lugn trevlig takt. Två timmars sömn och två timmars vakentid under dagen är vad du ska sträva efter.
Krångel med amningen kan ju beror på en rap på tvären eller så är han väldigt hungrig så det inte kommer tillräckligt med mjölk. Det är ju inte heller helt enkelt att få in den rätta sugtekniken så att det kommer tillräckligt med mjölk tillräckligt fort och då blir man frustrerad, är man dessutom lite trött så orkar man inte suga sig riktigt, riktigt mätt.
Jag har alltid matat på med lite ersättning i början för att det ska vara lite lättare att få magen mätt. För min del har det inte påverkat amningen negativt och ungen har blivit riktigt mätt.
Vad det gäller napp har jag inget vettigt att komma med för jag har inte haft napp till någon av mina småttingar. Men jag tror att du är rätt ute när du upplever honom som hungrig fastän han trasslar vid bröstet. Läs svaret ovan så kanske du hittar någon lösning.iris_sibirica skrev:lite funderingar;
När jag har ammat har jag alltid suttit framför tv:n eller med resten av våra barn kring mig och så har jag läst för dem. Allt för att inte överkoncentrera mig på den plutt som tuttat. Andra föredrar att sitta lugnt och undan från störande ljud.
Men jag tror fortfarande att han är hungrig och vill ha lite mer att äta för att sova riktigt gott.iris_sibirica skrev:kan tillägga att han är en pigg liten parvel som gillar att ligga och "glo" samt att vara med där det händer saker. Han somnar väldigt sällan när han äter. Sista matpasset för dagen (har blivit fyra/dag) brukar bli mellan halv åtta och halv tio. Sedan är det dags för morgon kring sju. Nätterna har som sagt varit struliga de senaste dygnen med mat med en till två timmars mellanrum. Han är normalviktig och har gått upp ca 500g på tre veckor.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
-
iris_sibirica
Tack för svar!
Kan bara konstatera att jag, precis som du säger, gått i fällan "att nu minsann ska allt bli perfekt från dag ett"
. Lillebror är ju så liten fortfarande....
Har följt ditt råd och ökat på matmängden. Igår innan han somnade ammade jag i ca 1,5 timme. Längre än så orkar varken han eller jag men sen verkade han ändå hungrig så jag proppade i honom NAN tills jag fick en nöjd och avslappnad bebis som kunde somna in för natten själv och endast hade ett uppvak/matning vid 3:30 under natten. Så det är bara att fortsätta med detta.
Är lite orolig för att amningen inte ska komma ikapp och inte någonsin vara tillräcklig för honom. Med storasyster funkade inte amningen och till en början gick hon ned väldigt mycket i vikt och jag kämpade och kämpade med att få igång tillräcklig mjölkproduktion vilket jag aldrig kom i mål med.
På dagarna börjar vi närma oss 2 timmar vakenhet och 2 timmar sömn.
Av vakentiden så ammar han minst 1,5 och idag har han varit nöjd med att enbart amma. Dock har han haft uppvak efter 45 min men somnat om efter han fått napp och lite buff i rumpan.
Lite funderingar angående detta;
- om han vaknar under sovpassen under dagen ska jag då ta upp honom och amma tills han somnar igen?
- jag har lite svårt att avgöra om han verkligen är mätt. Idag har han som sagt ammat i 1,5 timme, jag har trugat och väckt honom om han somnat för att truga i honom mer mat. Sedan har jag lagt honom för att sova men så har han iaf vaknat efter 45 min.....
- sista matpasset för dagen brukar bli mellan 20-22:30 så natten börjar väl efter 22. Morgon blir det kl 07. Undrar lite över hur vi får natt att starta tidigare. Vet att det är tidigt att börja bestämma tider
Men har ändå lite funderingar på hur vi går vidare.
Förresten, en annan fråga;
idag somnade lillebror ca 17:30 och har nu sovit i tre timmar - alltså längre än de 2 timmar som vi strävar efter. Sitter nu och väntar på att han ska vakna så att vi kan påbörja det sista matpasset. Ska jag väcka honom eller inte?
Kram från kvällstrött mamma som vill ha natt
Kan bara konstatera att jag, precis som du säger, gått i fällan "att nu minsann ska allt bli perfekt från dag ett"
Har följt ditt råd och ökat på matmängden. Igår innan han somnade ammade jag i ca 1,5 timme. Längre än så orkar varken han eller jag men sen verkade han ändå hungrig så jag proppade i honom NAN tills jag fick en nöjd och avslappnad bebis som kunde somna in för natten själv och endast hade ett uppvak/matning vid 3:30 under natten. Så det är bara att fortsätta med detta.
Är lite orolig för att amningen inte ska komma ikapp och inte någonsin vara tillräcklig för honom. Med storasyster funkade inte amningen och till en början gick hon ned väldigt mycket i vikt och jag kämpade och kämpade med att få igång tillräcklig mjölkproduktion vilket jag aldrig kom i mål med.
På dagarna börjar vi närma oss 2 timmar vakenhet och 2 timmar sömn.
Av vakentiden så ammar han minst 1,5 och idag har han varit nöjd med att enbart amma. Dock har han haft uppvak efter 45 min men somnat om efter han fått napp och lite buff i rumpan.
Lite funderingar angående detta;
- om han vaknar under sovpassen under dagen ska jag då ta upp honom och amma tills han somnar igen?
- jag har lite svårt att avgöra om han verkligen är mätt. Idag har han som sagt ammat i 1,5 timme, jag har trugat och väckt honom om han somnat för att truga i honom mer mat. Sedan har jag lagt honom för att sova men så har han iaf vaknat efter 45 min.....
- sista matpasset för dagen brukar bli mellan 20-22:30 så natten börjar väl efter 22. Morgon blir det kl 07. Undrar lite över hur vi får natt att starta tidigare. Vet att det är tidigt att börja bestämma tider
Förresten, en annan fråga;
idag somnade lillebror ca 17:30 och har nu sovit i tre timmar - alltså längre än de 2 timmar som vi strävar efter. Sitter nu och väntar på att han ska vakna så att vi kan påbörja det sista matpasset. Ska jag väcka honom eller inte?
Kram från kvällstrött mamma som vill ha natt
-
SaraMilana
Hej!
Stort grattis till lillebror!
Försök släppa alla krav på minutrar hit och dit och funderingar på mjölkproduktionen. Gosa in dig i bebisnacken och bara njut!!

Stort grattis till lillebror!
Å, jag förstår dig verkligen! Jag kämpade också med amningen (alldeles för länge), men jag kom aldrig ikapp. Nu såhär i efterhand är mitt bästa beslut att lägga mjölkproduktionsökandet på hyllan, även om det inte var ett enkelt beslut att ta.iris_sibirica skrev: Är lite orolig för att amningen inte ska komma ikapp och inte någonsin vara tillräcklig för honom. Med storasyster funkade inte amningen och till en början gick hon ned väldigt mycket i vikt och jag kämpade och kämpade med att få igång tillräcklig mjölkproduktion vilket jag aldrig kom i mål med.
Med en liten skvätt ersättning efter amningen kanske ni slipper 45-minutersskarven, så är lillebror pigg och utvilad och orkar suga i sig extra mycket nästa måltid! Jag upplevde att min mjölkmängd ökade när liten fick ersättning, för då fick hon kraft att suga mer.iris_sibirica skrev: På dagarna börjar vi närma oss 2 timmar vakenhet och 2 timmar sömn.
Jag får känslan av att han inte är helt mätt, försök om möjligt ge ännu mer mat när han är vaken! Vaknar han sen efter 10 minuter är han garanterat hungrig, då skulle jag ta upp och mata mer. Vaknar han efter 1,5 h skulle jag påbörja närsta mål. Här finns en finfin översikt där du kan se vart ni är på väg: SM översikt.iris_sibirica skrev:Lite funderingar angående detta;
- jag har lite svårt att avgöra om han verkligen är mätt. Idag har han som sagt ammat i 1,5 timme, jag har trugat och väckt honom om han somnat för att truga i honom mer mat. Sedan har jag lagt honom för att sova men så har han iaf vaknat efter 45 min.....![]()
![]()
- sista matpasset för dagen brukar bli mellan 20-22:30 så natten börjar väl efter 22. Morgon blir det kl 07. Undrar lite över hur vi får natt att starta tidigare. Vet att det är tidigt att börja bestämma tiderMen har ändå lite funderingar på hur vi går vidare.
Sträva efter att väcka när det har gått runt 4 timmar sedan senaste målet påbörjades. Men han är ju så liten, så bjussa på lite extra du om han verkar behöva det!iris_sibirica skrev:Förresten, en annan fråga;
Försök släppa alla krav på minutrar hit och dit och funderingar på mjölkproduktionen. Gosa in dig i bebisnacken och bara njut!!
-
iris_sibirica
SaraMilana, vilken bra länk!
Det har varit en jobbig dag idag och jag tänkte skriva ett trött och uppgivet inlägg. Men när jag nu tänkter efter så flyter det ändå på rätt bra. Imorgon blir lillebror 4 veckor och han har blivit mycket mer vaken och nyfiken - och äter som en häst! (och bajsar därefter....)
Jag har följt råden om att öka matmängden och ger ersättning, främst på kvällen. Nätterna fungerar bra med två nattmatningar vid 01 och 04. Jag ammar enbart vid dessa mål och han äter effektivt och målen tar ca 20-40 min.
Idag har det dock strulat med sovpassen på dagen. Har några funderingar angånde detta;
jag har väldigt svårt att avgöra när lillebror har ätit färdigt. Första "passet" äter han på väldigt effektivt, sen är det dags för samvaro som han verkligen gillar, andra matpasset går inte riktigt lika bra....han blir trött och frusterad, jag trugar och trugar med mer mat tills han slocknar. Då tror jag att han är färdigäten men sen vaknar han igen efter 10 min och så börjar matningen igen. Idag höll vi på så mellan 9 och 13. Det är likadant om jag ger honom flaskan (på natten funkar dock allt galant)
lillebror skriker så gott som aldrig så det är svårt att veta om han är nöjd eller vill äta mer. Hur ska jag tolka honom när jag lagt ned honom för att sova men han bara ligger och glor? Likaså när han vaknar i ett sovpass och ligger och glor.
när jag ammar honom efter den sociala delaktigheten är han väldigt snuttig och somnar hela tiden vid bröstet. Jag väcker honom och han äter effektivt ett tag sen börjar han snutta igen. Han släpper aldrig taget om bröstet och det känns som att han vill fortsätta hela dagen. Jag brukar avbryta när han bara snuttar men då sover han bara i tio minuter.
Blev lite rörigt men jag hoppas någon kan komma med råd för att
få en mätt bebis som kan somna gott. Just nu känner jag mig helt urlakad efter att ha ammat större delen av dagen. Idag ammade jag mellan 15:30 till 19 och han låg ändå och glodde en lång stund tills han fick nappen och tillslut somnade.
Kramar från Imres och Iris mamma
Det har varit en jobbig dag idag och jag tänkte skriva ett trött och uppgivet inlägg. Men när jag nu tänkter efter så flyter det ändå på rätt bra. Imorgon blir lillebror 4 veckor och han har blivit mycket mer vaken och nyfiken - och äter som en häst! (och bajsar därefter....)
Jag har följt råden om att öka matmängden och ger ersättning, främst på kvällen. Nätterna fungerar bra med två nattmatningar vid 01 och 04. Jag ammar enbart vid dessa mål och han äter effektivt och målen tar ca 20-40 min.
Idag har det dock strulat med sovpassen på dagen. Har några funderingar angånde detta;
Blev lite rörigt men jag hoppas någon kan komma med råd för att
få en mätt bebis som kan somna gott. Just nu känner jag mig helt urlakad efter att ha ammat större delen av dagen. Idag ammade jag mellan 15:30 till 19 och han låg ändå och glodde en lång stund tills han fick nappen och tillslut somnade.
Kramar från Imres och Iris mamma
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Tanken med SM är ju mycket mat och sen mycket sömn. Hur man får i detta ser ju lite olika ut för alla.
MEN, min tanke är att han är för trött för att orka äta andra omgången. Kanske mata B1 rap, B1 rap, max ett blöjbyte och sen B2 rap, B2 rap. Sen social delaktighet om det hinns med på MAX 30 min.
Sen läggs man, kanske är han då mättare och gladare. Man kan efterjaga med flaska även dessa tider. Jag pumpade från morgonmjölken efter frukosten och hade i kylen och efterjagade varje måltid med. Ibland blev det 10 ml ibland 40, men det var vad som krävdes för att sova gott.
Så försök att mata på (visserligen har du 1,5 timme på dig) men det kan ta 1 timme också. bara han är MÄTT!
Många orkar ju inte vara vakna så länge så mata på i massor så länge han är vaken och glad. Sen kan du ta en snutt på slutet av de där 1,5 tim om du behöver. Men då är det bara lite som behövs för att man skall ha fått just kaffe med kaka.
Tanken med SM är ju mycket mat och sen mycket sömn. Hur man får i detta ser ju lite olika ut för alla.
MEN, min tanke är att han är för trött för att orka äta andra omgången. Kanske mata B1 rap, B1 rap, max ett blöjbyte och sen B2 rap, B2 rap. Sen social delaktighet om det hinns med på MAX 30 min.
Sen läggs man, kanske är han då mättare och gladare. Man kan efterjaga med flaska även dessa tider. Jag pumpade från morgonmjölken efter frukosten och hade i kylen och efterjagade varje måltid med. Ibland blev det 10 ml ibland 40, men det var vad som krävdes för att sova gott.
Så försök att mata på (visserligen har du 1,5 timme på dig) men det kan ta 1 timme också. bara han är MÄTT!
Många orkar ju inte vara vakna så länge så mata på i massor så länge han är vaken och glad. Sen kan du ta en snutt på slutet av de där 1,5 tim om du behöver. Men då är det bara lite som behövs för att man skall ha fått just kaffe med kaka.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
iris_sibirica
Har provat detta och det funkar mycket bättre för oss nuTorsMamma skrev:MEN, min tanke är att han är för trött för att orka äta andra omgången. Kanske mata B1 rap, B1 rap, max ett blöjbyte och sen B2 rap, B2 rap. Sen social delaktighet om det hinns med på MAX 30 min.
Sen läggs man, kanske är han då mättare och gladare. Man kan efterjaga med flaska även dessa tider.
Jag har insett att lillebror är en liten tröttis, speciellt på förmiddagen.
Dock tycker jag att det är svårt att veta att han verkligen är mätt när jag lägger honom. Ofta vaknar han till efter tio minuter - då brukar han få lite mer mat och somnar igen men sen kan han vakna igen efter tio minuter och då får han mat igen och sen sover han 2,5 timme.
Ibland vaknar han efter 45 min istället och frågan är om jag tar upp och ger mer mat eller om jag försöker få honom att somna om
Sista sovpasset för dagen, mellan ca 16-18, brukar vara det som strular mest och oftast blir det bara en timme. Då är det helt omöjligt att få honom att somna om utan vi får köra ett matpass igen.
Men det känns som vi har fått kläm på vår vardag. Nätterna fungerar fint. Med natt kring 21-22, mat vid 01-02 samt 04-05 och morgon vid 07. Nattmatningarna tar ca 30-60min. Nu är lillebror snart 5 veckor och det finns inga tendenser till att han ska sova över första nattmålet. Han är väldigt hungrig vid 01-02 och äter effektivt och mycket då. Börjar fundera på att avskaffa detta mål så smått.
Tack för bra råd
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej iris_sibirica
Glöm inte att han växer och blir större varje dag och att det kommer att bli mycket lättare med tiden. Nu lägger ni grunden till fina rutiner, men bryt inte ihop om allt inte blir helt klockrent än. Lille pojken är inte sâ stor än.

Mycket klassiskt!iris_sibirica skrev:Jag har insett att lillebror är en liten tröttis, speciellt på förmiddagen.
Här finns ingen given regel, men jag körde med pâfyllning om uppvaket kom innan 1,5 timmes sömn och start pâ nytt SM-mâl om lillen vaknade efter 1,5 timme. Men fastna inte i att fylla pâ i tid och otid, tanken är ju att man ska ha riktiga mâl som följs av riktigt sov. Vid sex veckor vâgade jag lita pâ att min lille kille ât sig riktigt mätt under mâlen och dâ började jag verktyga sâ smâtt vid uppvak.iris_sibirica skrev:Ibland vaknar han efter 45 min istället och frågan är om jag tar upp och ger mer mat eller om jag försöker få honom att somna om
Glöm inte att han växer och blir större varje dag och att det kommer att bli mycket lättare med tiden. Nu lägger ni grunden till fina rutiner, men bryt inte ihop om allt inte blir helt klockrent än. Lille pojken är inte sâ stor än.
Ocksâ en klassiker!iris_sibirica skrev:Sista sovpasset för dagen, mellan ca 16-18, brukar vara det som strular mest och oftast blir det bara en timme. Då är det helt omöjligt att få honom att somna om utan vi får köra ett matpass igen.
:thumbsup: Länge leve standardmodellen! =D> Bra jobbat! =D>iris_sibirica skrev:Men det känns som vi har fått kläm på vår vardag.
Eller sâ satsar du allt krut pâ dagarna - Mycket Mat - och ser tiden an.iris_sibirica skrev:Börjar fundera på att avskaffa detta mål så smått.
-
iris_sibirica
Hej igen, här hemma flyter allting fortfarande på i bra takt.
Satsar på att dagtid trycka i Lillebror så mycket mat som möjligt
Lillebror orkar amma i ca i timme sedan blir han frusterad och morrar och hugger åt bröstet. Då avbryter vi för lite samvaro istället. Under denna stund är han nöjd och glad och kollar sig nyfiket omkring. När han börjar knorra så försöker jag amma honom men då blir han frustrerad igen och gnölar och sprattlar med sin lilla kropp. Förut har jag tolkat detta som att han är mätt men nu har jag börjat flaskmata honom och ofta går det i mellan 60-100ml. Eftersom jag har mjölk kvar i brösten så tolkar jag det som att han helt enkelt är för trött för att amma
Eftersom jag är lite nojjig angående min mjölproduktion, dåliga erfarenheter från storasyster spökar, så blir jag lite orolig att jag inte har tillräckligt med mjölk nu och att flaskmatningen ska ta över amningen.
Jag har köpt en bröstpump, avent handpump, och tänkte att jag skulle pumpa ut efter amning. Det har dock inte fungerat så bra
Mjölken kommer stötvis, ca 20ml på 1 min men sedan blir det långa uppehåll innan det strömmar till igen . Vet inte om jag har fel teknik
men imorse tog det 30 min att pumpa fram 60 ml.
Har ingen erfarenhet av bröstpump och skulle gärna höra vad andra har för tips och erfarenheter.
Så tillbaka till min amningsnojja
vad jag förstår så brukar många av er på forumet flaskmata efter varje måltid men hur har detta påverkar er amning
har bebisen blivit bekväm och slö av flaskmatningen och konkurrerat ut amningen
när man börjat mata med flaska efter varje måltid - stannar mjölpruduktionen på samma nivå då så att flaskmatning alltid är nödvändig.
Som sagt skulle jag bli väldig glad över att få höra andras erfarenheter av detta
kramar från en lite nojjig mamma
Satsar på att dagtid trycka i Lillebror så mycket mat som möjligt
Lillebror orkar amma i ca i timme sedan blir han frusterad och morrar och hugger åt bröstet. Då avbryter vi för lite samvaro istället. Under denna stund är han nöjd och glad och kollar sig nyfiket omkring. När han börjar knorra så försöker jag amma honom men då blir han frustrerad igen och gnölar och sprattlar med sin lilla kropp. Förut har jag tolkat detta som att han är mätt men nu har jag börjat flaskmata honom och ofta går det i mellan 60-100ml. Eftersom jag har mjölk kvar i brösten så tolkar jag det som att han helt enkelt är för trött för att amma
Eftersom jag är lite nojjig angående min mjölproduktion, dåliga erfarenheter från storasyster spökar, så blir jag lite orolig att jag inte har tillräckligt med mjölk nu och att flaskmatningen ska ta över amningen.
Jag har köpt en bröstpump, avent handpump, och tänkte att jag skulle pumpa ut efter amning. Det har dock inte fungerat så bra
Har ingen erfarenhet av bröstpump och skulle gärna höra vad andra har för tips och erfarenheter.
Så tillbaka till min amningsnojja
vad jag förstår så brukar många av er på forumet flaskmata efter varje måltid men hur har detta påverkar er amning
Som sagt skulle jag bli väldig glad över att få höra andras erfarenheter av detta
kramar från en lite nojjig mamma
-
SaraMilana
Hej!
Jag har haft precis samma amningsnojja som du. Jag tror att det är naturens sätt att se till artens överlevnad, att man liksom är programmerad i ryggraden att man ska amma sitt barn till varje pris! Man får nog tänka att ryggraden inte är uppdaterad med att det numera finns så finfin ersättning som mättar lika bra (om inte bättre).
Jag tycker du gör helt rätt i att ge lillebror en skvätt extra efter amningen! Han orkar förmodligen inte mer, precis som du skriver. Och då är det ju inte mer än rätt att man ska få lite "snabbmat" tycker jag!
Jag hade jättesvårt att pumpa ut mjölk, så 60 ml på 30 min är i mina ögon mycket! Tänk på att bebisar är otroligt effektiva på att suga ut mjölk, pumpen ligger verkligen i lä! Men det som driver på mjölkproduktionen är undertrycket i mjölkkanalerna, så även om det inte kommer så mycket kan det ändå påverka produktionen positivt.
Jag tyckte att det gick bäst om jag samtidigt masserade bröstet och försökte tänka på något som stimulerade utdrivningsreflexen. I mitt fall hjälpte det att tänka på förlossningen, som var en otrolig upplevelse.
Det finns också en nässpray som hjälper utdrivningsreflexen på traven som BVC kan skriva ut åt dig.
Och så några sista ord... Jag ångrar djupt att jag höll på och nojjade över mjölkproduktionen, det tog bort nästan all njutning från den första tiden. I efterhand är jag jätteglad och nöjd med att jag ändå kunde delamma de första månaderna! Idag har jag rensat lite bland bebissakerna och det var med en suck av lättnad som bröstpumpen åkte djupt ner i en låda. Försök lägga amningsnojjan på hyllan och njuuut istället av tiden som inte kommer tillbaka! Tiden rusar iväg, snart kan ni börja med smakportioner!

Jag har haft precis samma amningsnojja som du. Jag tror att det är naturens sätt att se till artens överlevnad, att man liksom är programmerad i ryggraden att man ska amma sitt barn till varje pris! Man får nog tänka att ryggraden inte är uppdaterad med att det numera finns så finfin ersättning som mättar lika bra (om inte bättre).
Jag tycker du gör helt rätt i att ge lillebror en skvätt extra efter amningen! Han orkar förmodligen inte mer, precis som du skriver. Och då är det ju inte mer än rätt att man ska få lite "snabbmat" tycker jag!
Jag hade jättesvårt att pumpa ut mjölk, så 60 ml på 30 min är i mina ögon mycket! Tänk på att bebisar är otroligt effektiva på att suga ut mjölk, pumpen ligger verkligen i lä! Men det som driver på mjölkproduktionen är undertrycket i mjölkkanalerna, så även om det inte kommer så mycket kan det ändå påverka produktionen positivt.
Jag tyckte att det gick bäst om jag samtidigt masserade bröstet och försökte tänka på något som stimulerade utdrivningsreflexen. I mitt fall hjälpte det att tänka på förlossningen, som var en otrolig upplevelse.
Jag vet att många här inne har fyllt på med ersättning i början men sedan kunnat gå över till att helamma, så det GÅR! Jag själv kom aldrig riktigt i kapp, men jag fick mycket mer mjölk ändå.iris_sibirica skrev: vad jag förstår så brukar många av er på forumet flaskmata efter varje måltid men hur har detta påverkar er amning![]()
Visst kan han bli "slö" av flaskmatningen, från den kommer ju maten med ett jämnt flöde till skillnad mot vad det gör från bröstet. Det finns en flaska som heter Medela Calma som kräver att bebisen suger med samma teknik som på bröstet, som kan motverka detta.iris_sibirica skrev:har bebisen blivit bekväm och slö av flaskmatningen och konkurrerat ut amningen
Efterfrågan styr tillgången, så enkelt är det!iris_sibirica skrev:när man börjat mata med flaska efter varje måltid - stannar mjölpruduktionen på samma nivå då så att flaskmatning alltid är nödvändig.
Och så några sista ord... Jag ångrar djupt att jag höll på och nojjade över mjölkproduktionen, det tog bort nästan all njutning från den första tiden. I efterhand är jag jätteglad och nöjd med att jag ändå kunde delamma de första månaderna! Idag har jag rensat lite bland bebissakerna och det var med en suck av lättnad som bröstpumpen åkte djupt ner i en låda. Försök lägga amningsnojjan på hyllan och njuuut istället av tiden som inte kommer tillbaka! Tiden rusar iväg, snart kan ni börja med smakportioner!
-
iris_sibirica
Hej och hå, nu är lillebror snart två månader och vi har kommit in en riktigt jobbig fas de senaste dagarna. Har förstått att detta är tämligen vanligt......
Fram till några dagar sen så flöt allt på och lillebror var en riktig SM bebis
(några enstaka problem med skarvar efter 40 min på sin höjd).
Nu har vi tappat rytmen
. Det är väldiga problem att dagtid få honom att sova längre än 40 min. Detta innebär i sin tur att det blir svårt att få i honom en hel brakmåltid - han är inte vidare hungrig och blir snabbt trött.
Måltiderna består nu av amning i ca 40 min sen så totalvägrar han att fortsätta äta (flaska ratas likaså). Istället så är han väldigt social, skrattar och pratar och kollar in sin hand. Försöker jag truga ändå så blir han tillslut förbannad men tinar upp igen om man börjar sjunga och prata med honom. Efter ca en halvtimme kan jag börja få i honom mat igen - men jag får verkligen kämpa
och han blir tämligen förbannad och snabbt går det ju inte. Sen blir det en kamp mot klockan för han blir bara tröttare och tröttare men jag inser ju att han måste äta mer för att kunna sova. Ibland har matpassen dragit ut upp till 3 timmar och då är det väldigt svårt att få honom att sova eftersom han är övertrött. Det känns som hur jag än gör så vaknar han efter 40 min eller 1 timme.
Just nu är varje mattillfälle en kamp. Insomningarna är har också blivit mer komplicerade och kräver vagning. Överhuvudtaget så är allt väldigt oharmoniskt och stressigt just nu.....
Trots de ryckiga dagarna så skriker lillebror väldigt lite, kan vänta en stund efter han vaknat innan han får mat och är väldigt social och älskar att titta på sin syster som pysslar och leker bredvid honom - hela lilla bebisansiktet lyser och små skratt och gurgel bubblar fram
.
Tar tacksamt emot tips för att få tillbaka rytmen (och därigenom bättre nätter) samt tips för hur jag ska lägga upp hans vakentid med mat, social samvaro och en harmoniskt insomning som han kan sköta själv (utan att vara övertrött eller inte riktigt mätt). Kan tillägga att han är en riktigt tröttis
Kram
Några tips för att komma in i en jämn rytm igen

Fram till några dagar sen så flöt allt på och lillebror var en riktig SM bebis
Nu har vi tappat rytmen
Måltiderna består nu av amning i ca 40 min sen så totalvägrar han att fortsätta äta (flaska ratas likaså). Istället så är han väldigt social, skrattar och pratar och kollar in sin hand. Försöker jag truga ändå så blir han tillslut förbannad men tinar upp igen om man börjar sjunga och prata med honom. Efter ca en halvtimme kan jag börja få i honom mat igen - men jag får verkligen kämpa
Just nu är varje mattillfälle en kamp. Insomningarna är har också blivit mer komplicerade och kräver vagning. Överhuvudtaget så är allt väldigt oharmoniskt och stressigt just nu.....
Trots de ryckiga dagarna så skriker lillebror väldigt lite, kan vänta en stund efter han vaknat innan han får mat och är väldigt social och älskar att titta på sin syster som pysslar och leker bredvid honom - hela lilla bebisansiktet lyser och små skratt och gurgel bubblar fram
Tar tacksamt emot tips för att få tillbaka rytmen (och därigenom bättre nätter) samt tips för hur jag ska lägga upp hans vakentid med mat, social samvaro och en harmoniskt insomning som han kan sköta själv (utan att vara övertrött eller inte riktigt mätt). Kan tillägga att han är en riktigt tröttis
Kram
Några tips för att komma in i en jämn rytm igen
-
iris_sibirica
Efter gårdagen så läste jag runt i olika trådar och bestämde mig för att styra upp dagen och idag har saker och ting gått mycket bättre
Det har varit en lugn och skön dag med en harmonisk mamma och en lillebror som sovit sina 2 timmar utan uppvak - och så har det varit en massa mat 8)
En fråga har dock uppkommit så här på kvällskvisten;
Dagen har sett ut på följande vis:
08-09:45 mat och lite socialt umgänge
09:45-12:45 lång och skön sömn utan skarvar
12:45-14:45 mat och lite mer umgänge
14:45-16:45 sömn helt utan skarvar
sen blev jag lite frågande för kvällen är lillebrors piggaste tid och då han är som mest social.
Frågan var om jag skulle låta honom vara vaken 17-19 för att sedan sova 19-21 och äta sitt fjärde och sista mål mellan 21-23. Har för mig att man skulle få in fyra SM mål per dag. Men det kändes som att det skulle bli svårt att få honom att somna efter två timmar och så kändes det som att natten i sådant fall skulle börja så sent - kl 23.
Jag beslöt mig istället för att låt honom vara vaken mellan 17-20 med en power nap på 20 min och låta natten börja vid 20. Funderar även på att väcka honom vid 22 för påfyllning - har dock aldrig gjort detta förut
.
Men min fundering är om det räcker med dessa tre mål eller om jag ska sträva efter att få in fyra mål på en dag. Andra dagar har vi börjat dagen 07 och då hunnit få in fyra mål och tagit natt vid 21 och nattmål vid 01 och 04. Hmmmm
Samtidigt så har han ju blivit större och jag tänker om han äter vid 22 så kanske han bara behöver målet vid 04 8) .
Visst är det väl kring 2 månader som man kan börja tänkta på att skapa ett schema? Vill helst att dagarna ska börja 07 och att natten ska börja 20.
Det har varit en lugn och skön dag med en harmonisk mamma och en lillebror som sovit sina 2 timmar utan uppvak - och så har det varit en massa mat 8)
En fråga har dock uppkommit så här på kvällskvisten;
Dagen har sett ut på följande vis:
08-09:45 mat och lite socialt umgänge
09:45-12:45 lång och skön sömn utan skarvar
12:45-14:45 mat och lite mer umgänge
14:45-16:45 sömn helt utan skarvar
sen blev jag lite frågande för kvällen är lillebrors piggaste tid och då han är som mest social.
Frågan var om jag skulle låta honom vara vaken 17-19 för att sedan sova 19-21 och äta sitt fjärde och sista mål mellan 21-23. Har för mig att man skulle få in fyra SM mål per dag. Men det kändes som att det skulle bli svårt att få honom att somna efter två timmar och så kändes det som att natten i sådant fall skulle börja så sent - kl 23.
Jag beslöt mig istället för att låt honom vara vaken mellan 17-20 med en power nap på 20 min och låta natten börja vid 20. Funderar även på att väcka honom vid 22 för påfyllning - har dock aldrig gjort detta förut
Men min fundering är om det räcker med dessa tre mål eller om jag ska sträva efter att få in fyra mål på en dag. Andra dagar har vi börjat dagen 07 och då hunnit få in fyra mål och tagit natt vid 21 och nattmål vid 01 och 04. Hmmmm
Visst är det väl kring 2 månader som man kan börja tänkta på att skapa ett schema? Vill helst att dagarna ska börja 07 och att natten ska börja 20.
Hejsan
Jag tror bestämt att ni är mitt uppe i 8-veckorsökningen
Den kan komma lite tidigare eller lite senare, men det brukar stökas ordentligt på matfronten (och såklart då även med sovandet).
Det låter därför jättebra att du styrde upp lite extra! =D> Man kan behöva hålla fast i inredningen när båten gungar
Satsa extra mycket på maten :thumbsup:
Det går jättebra att väcka när du tycker att det ska vara morgon. Och dagen bör innehålla fyra SM-mål (+ en nattslurk) för att ni ska få till nätterna, så väck gärna kl 07 om det är då ni brukar ha morgon i huset
Jag tror bestämt att ni är mitt uppe i 8-veckorsökningen
Det låter därför jättebra att du styrde upp lite extra! =D> Man kan behöva hålla fast i inredningen när båten gungar
Det går jättebra att väcka när du tycker att det ska vara morgon. Och dagen bör innehålla fyra SM-mål (+ en nattslurk) för att ni ska få till nätterna, så väck gärna kl 07 om det är då ni brukar ha morgon i huset
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
iris_sibirica
Hej igen, livet knallar på och lillebror är snart tre månader.
Vi har haft en fin tid med mycket mat och bra sömn
Nu verkar det dock som vi är på väg in i något nytt......
sömnen funkar inte riktigt lika bra på dagarna längre. Funderar på om det är dags att lägga upp ett schema
Så här ser våra senaste skakiga dagar ut:
07:00 Morgon, 20 min amning, sedan är det svårt att få i en trött lillebror mer mat men försöker flaskmata så mkt jag kan ca 100ml ersättning.
08:30 Sova, lillebror är helt slut och bara rasar ihop och det känns inte som om han ätit tillräckligt. Vaknar efter 40 min men somnar om vid vagning.
10:00 vaknar och går inte att somna om. äter i två omgångar ca 200ml ersättning
11:45 jättetrött och somnar men vaknar efter 45 min igen och går inte att somna om. Är vaken mellan 12:30-13:30 och äter ca 100ml ersättning
13:30-16 sover men knorrar till och från och behöver vagnas
16 väcks och får mat, amning + ersättning
17:30-19:00 sova skarvar efter 45 min
19-21:30 mat + nattslurk
nattmål 01 samt 04 (ungefär varannan natt sover han över 01 målet)
nattmålen består av amning 20 min.
som sagt är det stora problem med 45 skarvar - igen
dessutom upplever jag det som väldigt svårt att få i honom tillräckligt med mat - speciellt på förmiddagen.
skulle gärna vilja få hjälp med ett schemaförslag
skulle gärna vilja få hjälp med att styra upp hans måltider - vissa gånger är det jättesvårt att hinna få i honom tillräckligt med mat trots att jag flaskmatar.
tack än en gång för att detta forum finns
Vi har haft en fin tid med mycket mat och bra sömn
Nu verkar det dock som vi är på väg in i något nytt......
Så här ser våra senaste skakiga dagar ut:
07:00 Morgon, 20 min amning, sedan är det svårt att få i en trött lillebror mer mat men försöker flaskmata så mkt jag kan ca 100ml ersättning.
08:30 Sova, lillebror är helt slut och bara rasar ihop och det känns inte som om han ätit tillräckligt. Vaknar efter 40 min men somnar om vid vagning.
10:00 vaknar och går inte att somna om. äter i två omgångar ca 200ml ersättning
11:45 jättetrött och somnar men vaknar efter 45 min igen och går inte att somna om. Är vaken mellan 12:30-13:30 och äter ca 100ml ersättning
13:30-16 sover men knorrar till och från och behöver vagnas
16 väcks och får mat, amning + ersättning
17:30-19:00 sova skarvar efter 45 min
19-21:30 mat + nattslurk
nattmål 01 samt 04 (ungefär varannan natt sover han över 01 målet)
nattmålen består av amning 20 min.
som sagt är det stora problem med 45 skarvar - igen
dessutom upplever jag det som väldigt svårt att få i honom tillräckligt med mat - speciellt på förmiddagen.
tack än en gång för att detta forum finns
-
SaraMilana
Hej! 
Sömnskarvar brukar ju oftast bero på att liten inte är tillräckligt mätt. När du ger ersättningen, prova att gå upp en storlek på flasknappen så kanske lillebror får lättare att äta! Jag vet även att många börjar försiktigt med att blanda lite välling i ersättningen vid tre månader som mättar fint.
Här kommer ett klassiskt 3-månadersschema, kan det vara nåt?
Sömnskarvar brukar ju oftast bero på att liten inte är tillräckligt mätt. När du ger ersättningen, prova att gå upp en storlek på flasknappen så kanske lillebror får lättare att äta! Jag vet även att många börjar försiktigt med att blanda lite välling i ersättningen vid tre månader som mättar fint.
Här kommer ett klassiskt 3-månadersschema, kan det vara nåt?
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål