HALLÅ!
Har sökt och läst alla gamla trådar om barn som vaknar tidigt på morgonen, men behöver ändå lite hjälp med mina funderingar.
Noah vaknar ALLTID före morgon och nu verkar det bli allt tidigare...
I morse vaknade han 5.15 och sov inte särskilt mycket efter det. Han är inte ledsen, verkar tycka att det är helt ok att ligga och prata. Vet att det inte gör något att han är vaken lite på morgonen, men två timmar känns lite väl mycket. Dessutom sover jag inte särskilt mycket när han är vaken!
Har läst hos andra att det är bra om man får dem att somna om och kan väcka. Noah somnar aldrig om ordentligt, tror bara att han slumrar till ibland, sittande. Han har alltid bajsat.Jag försöker pricka så att jag går in i hans rum när det varit tyst några minuter och då vaknar han direkt och sitter upp!
Schema nu vid snart 11 mån:
6.30-7.00 morgon
9.45 sover ca 75-90 min
15 sover 45 min (här får jag alltid väcka och det tar tid innan han vaknar ordentligt)
19 natt
Ska jag ramsa direkt när jag hör honom på morgonen?
Är det viktigt att jag väcker honom?
Sover han för mycket på dagen, är det därför han vaknar så tidigt?
Vill verkligen få ordning på det här känner hur vargarna krafsar på dörren...
Nu behöver vi hjälp
Hej!
Jag är verkligen ingen expert. Började kura min kille för en vecka sen och innan dess hade jag inte hört mycket om Anna Wahlgren. Men dessa sju nätter och dagar har jag läst allt jag kommit åt. Och min kille sov sin första hela natt i sitt liv i förrgår natt, så det funkar!!!
Rent spontant känns det som att din lille kille känner på sig att du kommer att komma in där på morgonkvisten (när han tror sig vara utsövd också). Så länge han inte är ledsen eller för arg behöver du ju faktiskt inte ingripa överhuvudtaget. Låt honom bara ligga där och underhålla sig själv. Tids nog kommer han att tycka att det faktiskt är lika bra att sova och då har han fattat vad det går ut på att vara i sin säng (och mamma kommer inte och underhåller honom för på natten sover man). Och skit i bajsblöjan (ursäkta, kunde inte låta bli!
). Han klarar sig med lite bajs i blöjan i några timmar. Så gjorde vi och vår lilla kille har inte bajsat i sängen sen dess. Och såååå bajsnödig kan han ju inte vara, tror snarare att det är tidsfördriv för honom i hopp om att mamma kommer in och roar honom.
Hoppas mina nybörjarråd hjälper dig lite på traven. Hoppas någon med mer erfarenhet svarar också!
Lotta
Jag är verkligen ingen expert. Började kura min kille för en vecka sen och innan dess hade jag inte hört mycket om Anna Wahlgren. Men dessa sju nätter och dagar har jag läst allt jag kommit åt. Och min kille sov sin första hela natt i sitt liv i förrgår natt, så det funkar!!!
Rent spontant känns det som att din lille kille känner på sig att du kommer att komma in där på morgonkvisten (när han tror sig vara utsövd också). Så länge han inte är ledsen eller för arg behöver du ju faktiskt inte ingripa överhuvudtaget. Låt honom bara ligga där och underhålla sig själv. Tids nog kommer han att tycka att det faktiskt är lika bra att sova och då har han fattat vad det går ut på att vara i sin säng (och mamma kommer inte och underhåller honom för på natten sover man). Och skit i bajsblöjan (ursäkta, kunde inte låta bli!
Hoppas mina nybörjarråd hjälper dig lite på traven. Hoppas någon med mer erfarenhet svarar också!
-
Nancy
Tänkte bidra med några råd vi fått via forumet och som hjälpt oss mycket.
ljud/uppvaknande före vargtimman (04-06) "ignorerar" vi så gott det går
vid första ljud 04-06 ramsar vi direkt, en sk "upplysningsramsa" som talar om att "lilla älsklingen, det är inte morgon ännu så du kan lugnt sova vidare".
om nu barnet inte somnar om direkt eller vaknar flera gånger? Tja, det bästa här är att minska på trafiken. Förr oss tog det ett bra tag innan vi litade på detta råd, innan vi litade på dottern och innan dottern litade på sig själv... Dock det bästa råd vi fått ang just vargtimmen
Minns inte hur många timmar ett barn i Noahs ålder behöver sova men det finns info här på forumet (tror det är i "Verktygslådan" men jag kan ha fel). Enkelt att räkna ihop Noahs timmar och finjustera efter det
Lycka till
Minns inte hur många timmar ett barn i Noahs ålder behöver sova men det finns info här på forumet (tror det är i "Verktygslådan" men jag kan ha fel). Enkelt att räkna ihop Noahs timmar och finjustera efter det
Lycka till
Hallå!!
Noah har vaknat tidigt länge, kanske 3 månader och jag har inte gjort NÅGONTING. Inte bytt blöja eller så utan bara legat kvar i sängen och lyssnat på honom.
I morse ramsade jag när jag hörde honom, men det gjorde ingen skillnad. Han ligger (eller sitter antagligen) och pratar.Ibland är det tyst några minuter och sen fortsätter han. Jag tar inte upp honom förrän tidigast 6.45. (Morgon kl 7).
Nån som har erfarenhet av detta??
Noah har vaknat tidigt länge, kanske 3 månader och jag har inte gjort NÅGONTING. Inte bytt blöja eller så utan bara legat kvar i sängen och lyssnat på honom.
I morse ramsade jag när jag hörde honom, men det gjorde ingen skillnad. Han ligger (eller sitter antagligen) och pratar.Ibland är det tyst några minuter och sen fortsätter han. Jag tar inte upp honom förrän tidigast 6.45. (Morgon kl 7).
Nån som har erfarenhet av detta??
Jajamen, vi har haft och har fortfarande detta problem. De flesta morgnar har han bajsat mellan 05-06 men somnar oftast om med bajset eftersom vi heller aldrig bytt på honom. Nu, de senaste nätterna har han dock inte somnat om. För vår del verkar det som om varenda gång som jag tror att NU har det lossnat och han sover sina 12 timmar så blir han sjuk och så strular det igen. Det slår ta mig sjutton aldrig fel.
Det som har funkat oftast är att under vargtimmen säga gonattramsan så fort vi hört att lillprinsen har vaknat till. Men som sagt, det har inte funkat de senaste nätterna efter magsjuka och sjunkande intag av mat (och tänder på gång...). Vi får hoppas det löser sig med eget rum när det blir färdigt sen....
Tyvärr inga bra tips i stunden.
Madeleine
Det som har funkat oftast är att under vargtimmen säga gonattramsan så fort vi hört att lillprinsen har vaknat till. Men som sagt, det har inte funkat de senaste nätterna efter magsjuka och sjunkande intag av mat (och tänder på gång...). Vi får hoppas det löser sig med eget rum när det blir färdigt sen....
Tyvärr inga bra tips i stunden.
Madeleine
/Madeleine
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
Hallå!!
Har försökt vara snabb de senaste dagarna och ramsa så fort jag hör att han vaknar. Med varierande resultat. En morgon ramsade jag kl 4 (!), 5 och 6 och han blev tyst direkt. Nästa morgon sov han till 6.35. Då tog jag upp honom 6.50 när han varit tyst nån minut.
I morse hörde jag honom kl 5.30. Sov djupt själv och lyckades nog inte ramsa vid första pipet. Sen pratde han glatt på ett bra tag. Varje gång han varit tyst ett par minuter (sovit?) och satte igång igen ramsade jag. Rätt eller? Jag väckte honom 6.45 då det varit helt tyst i 10 min.
Noah sover på övervåningen, så jag ramsar genom babymonitorn så min röst kommer ju i hans rum. Kanske inte helt bra.
Nu får vi se hur det blir imogon bitti....
Har försökt vara snabb de senaste dagarna och ramsa så fort jag hör att han vaknar. Med varierande resultat. En morgon ramsade jag kl 4 (!), 5 och 6 och han blev tyst direkt. Nästa morgon sov han till 6.35. Då tog jag upp honom 6.50 när han varit tyst nån minut.
I morse hörde jag honom kl 5.30. Sov djupt själv och lyckades nog inte ramsa vid första pipet. Sen pratde han glatt på ett bra tag. Varje gång han varit tyst ett par minuter (sovit?) och satte igång igen ramsade jag. Rätt eller? Jag väckte honom 6.45 då det varit helt tyst i 10 min.
Noah sover på övervåningen, så jag ramsar genom babymonitorn så min röst kommer ju i hans rum. Kanske inte helt bra.
Nu får vi se hur det blir imogon bitti....
-
Nancy
Hej
Tycker det låter som om du ramsar för ofta
Sikta på att ramsa EN gång vid uppvak i vargtimman. Om han vaknar fler ggr undviker du i det längsta att ramsa.
Ett annat förslag är att vara ännu striktare med tiderna ett tag. Inte meningen att ha marginalerna "inbyggt" i själva schemat utan de skall användas vid behov.
Har ingen erfarenhet av att ramsa via babymonitor så jag kan inte råda dig där. Hoppas någon annan kan svara
Tycker det låter som om du ramsar för ofta
Ett annat förslag är att vara ännu striktare med tiderna ett tag. Inte meningen att ha marginalerna "inbyggt" i själva schemat utan de skall användas vid behov.
Har ingen erfarenhet av att ramsa via babymonitor så jag kan inte råda dig där. Hoppas någon annan kan svara