trassel, trassel.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Liams mamma

trassel, trassel.

Inlägg av Liams mamma »

jag frågar er kloka mammor härinne ifall ni kan förstå er på min lilla prinsessa.
Tuva är 6 veckor och har de senaste kvällarna börjat krångla ordentligt.
Antar att det är det här som Anna kallar kvälls´trassel i sin bok.
men jag lyckas inte få rätsida på det.
idag tex har dagen sett ut så här:
vaknar 5.30 och tas om hand enligt standardmodellen.
somnar igen vid 7.00 och sover till 8.30
sedan är hon pigg och vaken till ca 11.00.
också här flyter det hela bra med mat, socialt och umgänge.
sen sover hon till 12.
äter och är vaken en stund. sedan åker vi iväg och hon sover hela tiden i bilen.
hemma igen 14.30.
då äter hon och är uppe med oss...
sedan dess har hon inte kunnat komma till ro riktigt.
klockan är nu ca 20 och hon har slumrat till 3 ggr i bara 10-15 min.
hon är ju så trött men vaknar strax efter att jag lägger henne i vagnen.
hon får så mycket mat hon vill(ammar) men sover ändå inte. spottar ut bröstet när mjölken rinner till. har försökt ge henne napp men den tar hon int.
vad gör jag för fel?
kan jag vagna henne till sömns fast hon gallskriker när hon är så här liten?
mycket tacksam för tips!
kanske ska tillägga att hennes bror slår henne så fort han får tillfälle.
jag skrev ett inlägg om det härom dagen.
givetvis försöker jag förhindra men hinner inte alltid med. kan hon vara otrygg pga det kanske? fast det tror jag inte eftersom jag håller isär dem så gott det går.
mvh Tuvas och Liams mamma.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Hej!

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar :? men jag upplever det som att detta är ganska vanligt fram till ca två månader. Min lilla är nu tre månader och nu krånglar det aldrig, men innan kunde det vara så att jag fick sitta och amma nonstop från 5 på eftermiddan till 11 på kvällen :shock: , antagligen en ökningsperiod, för det upprepas inte varje dag, men kan komma någon dag per vecka eller så.
Daniella har ändå följt standardmodellen sen hon föddes 8) och det blev ändå så här ibland. Man tänker : Vad har jag gjort för fel?? , men det blir så bra ändå till slut... Jag tycker att två månader är en brytpunkt.
Fast det är ju bra att vara uppmärksam så det inte utvecklas till något som inte är bra, jag brukar tänka på vad AW säger att en gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana :wink:

Kanske någon annan tycker annorlunda, men detta är så jag sett saken :D och jag har fått så gosiga ungar ändå :!:
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Liams mamma

Inlägg av Liams mamma »

Tack för ditt svar!

Ja jag hoppas att det är som du tror. att det vänder vid två månader.
Som det är nu kan jag inte sitta och amma henne från seneftermiddagen till sena kvällen, eftersom jag har en tvååring som är väldigt svarsjuk när jag ammar.
tack igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Min minste är också sex veckor och jag har det likadant med jämna mellanrum. Och nu börjar jag dra mig till minnes att det var samma sak med ettan. Dagar som går efter klockan och sen börjar visarna gå vilse framemot eftermiddag och kväll. Precis som då känns det också som att så här kommer det alltid att vara. Men så är det ju inte. Tvåmånadersåldern var ju faktiskt en gräns. Fast jag minns inte om det blev bättre av sig självt eller om det var för att vi började strukturera tillvaron mer.

Storebror härhemma är femton månader så jag har inte heller möjlighet att sitta och mata hela tiden. Vi kör efter standardmodellen och låter fasta tider vänta ett par veckor till- men jag vagnar ändå till sömns och försöker följa modellen på kvällen också även om vakenpassen har en tendens att vilja gå in i varandra. Jag tycker inte att det känns fel att hjälpa honom att komma i lugn även såna dagar.
emb

Inlägg av emb »

hej.

jag tycker att du skall följa standardmodellen med 1,5h vaken och 2,5h sova. Vaknar hon upp tidigare får du se till att hon kan somna om igen. De går bra att vagna.

De låter som om hon sover alldeles för lite och därav trasslar på kvällen. Jag tror också att du skall se till att det blir paus mellan matandet. Räcker inte bröstmjölken till kan du ge henne ersättning. Huvudsaken är ju att hon blir riktigt mätt.

Alltså ge mat ur ena bröstet, rap, samma bröst igen rap, byte, umgände och mera mat, nu ur bröst nr 2 (ifall 1:an är tomt) Är hon hungrig ännu efter att mjölken ur andra bröstet är slut skall du ge henne ersättning. Trots att hon spottar ut bröstet då det rinner till behöver inte betyda att hon är proppmätt. Vänta en stund och ge mera.

Lycka till.

kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"