Vi ska nu kura vår son som kommer att vara 11 månader.
Jag har fört journal över hans nuvarande tupplurar i några veckor nu. Han sover faktiskt ganska bra på dagen så det är inte något direkt problem.

MEN...han somnar oftast mellan 3-3 1/2 timma efter han vaknat. Om jag ska lägga nya schemat något sånär efter gamla tider, hur ska jag få ihop det med lunch och tupplur på ett bra sätt då de sammanfaller som det är nu?

Är det vanligt att de behöver sova 2ggr på en dag när de närmar sig året? Jag tror nämligen inte han är redo för bara en tupplur än?

Nu sover han cirkus 10 och klockan 15.30. Sista luren brukar vara en timma, är det för länge om de ska sova 20? Den tuppluren sitter klockrent då vi 3 ggr i veckan går hem från Öppna Förskolan eller annan aktivitet. Plus att de dagar vi inte gör det alltid tar en promenad så han sover alltid ute sena tuppluren. Men den kanske är för sent lagd? Synpunkter?

Är 20 för sent för läggning? Han somnar klockan 20 i nuläget (vaknar morron 7+-nån halvtimma) och han somnar bra, men inte i sin säng tyvärr! Han somnar oftast sittande i någons knä, men han är aldrig jobbig på nått sätt. Men om han läggs i sin säng så vaknar han ju

...och om han mot förmodan inte gör det så vaknar han i alla fall varje gång han går ur djupsömn - han kan inte somna om själv - därav behovet att kuras.

Jo, äter era barn frukost direkt när de vaknat eller väntar ni en liten stund?...är ju rätt viktigt med tanke på tiderna i schemat...
Många frågor och de lär säkert bli fler!