Några små frågor bara...låå&ar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fragglerock

Några små frågor bara...låå&ar

Inlägg av fragglerock »

Vi ska nu kura vår son som kommer att vara 11 månader. :D

Jag har fört journal över hans nuvarande tupplurar i några veckor nu. Han sover faktiskt ganska bra på dagen så det är inte något direkt problem.

:?: MEN...han somnar oftast mellan 3-3 1/2 timma efter han vaknat. Om jag ska lägga nya schemat något sånär efter gamla tider, hur ska jag få ihop det med lunch och tupplur på ett bra sätt då de sammanfaller som det är nu?

:?: Är det vanligt att de behöver sova 2ggr på en dag när de närmar sig året? Jag tror nämligen inte han är redo för bara en tupplur än?

:?: Nu sover han cirkus 10 och klockan 15.30. Sista luren brukar vara en timma, är det för länge om de ska sova 20? Den tuppluren sitter klockrent då vi 3 ggr i veckan går hem från Öppna Förskolan eller annan aktivitet. Plus att de dagar vi inte gör det alltid tar en promenad så han sover alltid ute sena tuppluren. Men den kanske är för sent lagd? Synpunkter?

:?: Är 20 för sent för läggning? Han somnar klockan 20 i nuläget (vaknar morron 7+-nån halvtimma) och han somnar bra, men inte i sin säng tyvärr! Han somnar oftast sittande i någons knä, men han är aldrig jobbig på nått sätt. Men om han läggs i sin säng så vaknar han ju :evil: ...och om han mot förmodan inte gör det så vaknar han i alla fall varje gång han går ur djupsömn - han kan inte somna om själv - därav behovet att kuras.

:?: Jo, äter era barn frukost direkt när de vaknat eller väntar ni en liten stund?...är ju rätt viktigt med tanke på tiderna i schemat...

Många frågor och de lär säkert bli fler! :?
Mamma till Agaton f?dd 050216 med ett "plopp" - s? ska det vara att f?da barn! :)
Vi b?rjade kura honom 6.e januari och ?r l?tt f?rvirrade men hoppfulla!
juline

Inlägg av juline »

Jag tycker att du ska köra på med de tider som passar för er!
Han har ju sovit och hunnit med måltiderna ändå fram tills nu!? :wink:

:!: Han ska absolut sova två ggr om dagen ett bra tag till, det lär märkas när han inte behöver det längre!

:idea: om ni ska ändra på något så är det kanske att försöka lägga den sena luren något tidigare om ni vill att han ska somna tidigare på kvällen.
Det är ju så olika från barn till barn men om vår största tjej (snart tre) sover för sent på em så kan hon INTE somna på kvällen :evil:

FRUKOST äter VI ganska direkt när vi har gått upp.
Mitt "kurbarn" (9 månader) får sin morgonamning direkt när vi har vaknat och sen äter hon gröt direkt på det.
När hon inte ammar längre kommer vi att gå direkt till köket :)

:!: Räkna ut hur många timmar han sover / du vill att han ska sova / han BÖR sova och fördela den tiden på bästa sätt för honom / er.
Sen är det bara att sätta igång. Upptäcker du sen att du har gjort en total "felkalkylering" :roll: eller behöver justera schemat pga av ålder och utveckling så får jobba dig dit med marginalkvartar och Annas andra suveräna verktyg! - just det sista är inte MIN starka sida :oops: men du vet att det finns expertishjälp att få HÄR när du som mest behöver det!!! 8)

LYCKA TILL!
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
vårt schema för Loisa som ju är lite yngre, 10,5 månader ser ut så här:

7: väckning och amning
8: gröt och mjölk - ensamlek (har tyvärr blivit förstörd pga resa över jul. Jobbar på det men den var aldrig bergfast...)
9:30 - 11 sova
11:30: lunch - arbete och sen går vi ut
14 ca: mellanmål, tex smörgås och frukt
14:30 - 16:00 sova
19:30 (men hon är oftast så trött så vi måste lägga henne 19:00. Tror tyvärr hon ligger vaken på morgonen ibland).

Det här är ju rätt mycket sömn för en så gammal tjej men hon verkar behöva det. Imorse väckte jag henne vid tio över sju och hon har sovit lite längre än 1.5 timme båda lurarna. Somnade som en stock vid 19! Men hon har varit förkyld och sovit dåligt så hon kanske har lite att ta igen.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"