Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
aso

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av aso »

videunge skrev:Nu har jag fått tillbaka min solstråle igen och det fungerar perfekt med övriga aktiviteter i familjen med. Ingen stress någonstans i schemat! Så nu behöver vi inte hålla på att träla med ett standardschema som inte passar. Åh vad glad jag är.
=D> härligt, bra lyssnat på liten :heart: !

Kram
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
videunge

Inlägg av videunge »

Tack ni båda :heart:

Här hemma är det gå gå och gå som gäller. Olof har fått överta storasysters gamla dockvagn. Den har vi lagt i tre vattenfylda petflaskor i som stabilitet. Då kan han använda den som rollator, fast ibland står han och balanserar och försöker kompensera balansen och då har han en vagningsteknik värdig självaste AW :shock: :lol: Inga sömnproblem hos petflaskorna det vill jag lova!

Nya schemat är jättebra som sagt och jag vet inte hur mycket liten har ätit idag. Så nu är vi på spåret igen. Skönt.

Liten börjar så smått att prata. Fast det är lite orättvist. När pappa kommer hem så kryper liten ut i full karriär tjattrandes papp-papp-papp-papp... mamma kan han också säga. fast mest när det är jobbigt. typ att spänna fast sig i bilstolen. MAAAMMA! klagar han då. Fast ibland smälter hjärtat. När liten glad som en sol hängde i famnen och kramades så klappade han yttest försiktigt på min arm och sa så mjukt, mamma. O:) :heart:

Idag hade affären äntligen fått in mjölmix som var fri från både soja, vete, mjölk mm. Det ni. jag har kännt att liten verkligen saknat en macka att öva sina små tänder på och riskakor blir ju ingen mätt på. Det är ju mest sysselsättning. Så i dag blev det baka. Och äntligen fick Olof vara med och KÄNNA på degen. klete kladda smaka. Det lyste om ungen. Annars får vi ju vara försiktiga då han inte tål. men nu. äntligen. Det var den mystiskaste deg jag kännt. Den fastnade inte på fingrarna även om den var blöt :shock:
Men det blev brödkakor i alla fall. Och liten älskade dom. Han satt nöjt och pillade i sig dom, med smör som han tål på. Åh vad nöjd man kan vara. :D

Vi har varit och hälsat på släkten med. Min kusin har en liten hund och Olof lyckades sätta sig i sån respekt att hunden flydde upp i mattes knä och vägrade gå ner så länge Olof var på golvet. Hundstackaren var inte van vid barn och här kom någon och kröp efter! läskigt helt klart. Detta gjorde att Storasyster blev lite mindre rädd för hunden. Den kunde ju inte vara så farlig om den var rädd för lillebror :wink:

I morgon får vi se hur nya schemat pallar för dagis. Jag tror det går bra.

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Väntar spänt pâ rapport av första dagisdagen med nya schemat! :lol: Hoppas att ni har en trevlig dag sâ lângt.

:heart:
emu

Inlägg av emu »

Gott att få kladda deg och baka! Bästa mackan är ju den man gjort själv dessutom. Låter som att ni har hittat en bra rytm!
Nelly f. 28 maj 2011
Fauve

Inlägg av Fauve »

Mycket bra schema tycker jag! Har i stort sett samma för lillan. :D

Kul att du kan baka bröd som lillen tål!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och hå :D

Det går ganska bra för oss faktiskt. Det märks att liten är lite trött, men det kommer jag ihåg från storan med att det blir så i skarven mellan 2 och 3 lurar. Men det här är definitivt bättre på det stora hela.

Var på babysång i ny grupp i dag. fUNDERar på att sluta med sorg då jag tycker att det är jättekul och liten med men det ligger lite dumt till med tiden. Har ni hört den för eller? :roll:
Ialla fall så var det en mamma som beklagade sig att det var så många barn i den sena gruppen och väldigt få i deras. Sa att det nog är många som sover så dags och att det kan vara svårt att få till. Speciellt om man skall lämna stora barn på dagis så måste man ju upp tidigt.

Då blev hon nästan arg på mig och sa att man minsan fick anpassa sig! :x Då kunde jag inte låta bli att säga att mitt barns sömn var viktigare för mig än babysång, det var ju trots allt bara en kul grej. :roll: Så kom vi in och började prata om sömn. två mammor till anslöt sig. Den första beklagade sig då över att 1åringen skulle dricka välling typ 3 ggr/natt. och 3åringen kunde inte somna själv osv och vaknade. Jag FÖRSTÅÅÅÅR kom det som ett eko från dom andra. På frågan hur det gick för oss så sa jag att liten sover 12h nätter i sin systers rum sen 4 mån ålder :mrgreen:
:shock: :shock: :shock: :!: :!: :!: Blev reaktionen.

men men men kom det sen, är inte det tidigt. Dom BEHÖVER ju närheten? Jag sa som jag tycker att han är fullt trygg med syster, att vi stör varandra på nätterna samt att det är ju bättre att var nära på dagen. Natten skall man ju bara sova. Eller :roll: :wink:

HUUUUr har du gjort? Jag läste en bok sa jag. En väldigt bra bok! Anna Wahl..Har du gjort sån där buffning? :!: :!: Sa den arga mamman. Ja jo visst men det är ju bara ett krisverktyg och sen blev det en väldigt oplanerad snabbgenomgång av standardmodellen och när jag pratade mat och det där att verkligen bli mätt och hålla sig vaken och få vara med på det som händer, så såg jag att dom andra höll med. Men arga mamman gav sig inte ( hon var minsan 4barnsmamma. barn var olika punkt slut. Det var bara att stå ut :shock: :( ) buffning var nog,, ja ni vet...

Det hela ledde till en ännu mer oplanerad visning av buffning för att visa det oerhört omisshandlade lilla barnet som låg och log. Olof visade mer än gärna. Så förhoppningsvis har vi sått några frön att tänka på. :wink:

så kan det gå

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
aso

Inlägg av aso »

videunge skrev:Det hela ledde till en ännu mer oplanerad visning av buffning för att visa det oerhört omisshandlade lilla barnet som låg och log. Olof visade mer än gärna. Så förhoppningsvis har vi sått några frön att tänka på.
Vet du vad? Jag blir så stolt över dig :heart: ! Stolt och imponerad över att du står upp för det du tror på (OCH VET FUNGERAR :D :lol: =D> )! Heja heja

Stor kram aso
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra jobbat! Det är så skönt när lugna och trovärdiga människor står för det de tror på. Svårt blir det för motsträviga människor att bibehålla sin sura inställning, åtminstone får man även dem att börja fundera över hur saker och ting fungerar, eller borde fungera.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

tack för era fina ord bägge två :heart:

Jo men det är ju så enkelt , men folk gör det så himla krångligt i bland. Och så läser man barnaboken och slås dels av kärleken och sen av det sunda förnuftet so ligger bakom det vi försöker göra. Sen är det ju så att ibland kör allt i hop sig ändå och man trasslar ihop sig. Men då har man i alla fall en positiv syn på saker i bakhuvudet så då är det bara att styra upp. Sen märker jag också att övning ger lite färdighet. Med storasyster möter jag ju varje ålder ny om ni förstår. Och ibland undrar jag om jag är lite trög. Vi har haft en lång kamp om vem som skall stänga dörren när man kommer hem. När jag tycker att det är självklart att kommer man in genom ytterdörre så stänger man. Och eftersom storan tar lite tid på sig så är det hon som har fått göra det. Till slut kom vi på. varför inte ge henne nycklarna och få öppna och släppa in oss?. Då skuttade hon upp för trappan, öppnade glatt dörren och stängde efter oss... :roll: men det gäller att tänka med, inte fastna i maktkamper. vi tränar på det. 8-[

Idag fick liten följa med till mitt jobb efter att vi lämnat storan på dagis. Skulle titta lite på när jag skall gå en utbildning. Och att liten någonsin lidit av 8 mån ångest märktes ingenting. Han sökte sig till min samordnare/chef och fick komma upp i knät. Där la han huvudet på axeln på honom och myste. Han har i och för sig träffat honom innan men inte alls många gånger. Mannen i fråga myste lika mycket han såg jag. Han är en av de snällaste människor jag känner så liten har bra smak. Jag lovar att det gick en ängel genom rummet. O:) :heart:

Sen rätt vad det var så blev liten lite gnällig. tittade på klockan och konstaterade oj då han skall ju sova om 5 min. :lol: Kollegorna fick vinka hej då till "skalman" som han kallas. Vi han inte hem så sov liten i bilen.

Det blir mycket potatis just nu. Jag har kommit på att det mesta i matväg går ner om liten får en potatis att äta själv. Så varför inte. Det finns ju sämre mat. Annars är favoriten att leka i alla härliga lövhögar. kasta löv i luften och liten skrattar så han kiknar. Sen kan man gömma storasyster under löven. jättekul. Däremot skall man nog ta det lite försiktigt. En bekant lekte med sina barn och de gömde honom under en lövhög i parken. Efter ett tag sträckte han upp armarna, satte sig upp och se BUUU!. Tjejerna tjöt av skratt men en stackars dam som gick förbi såg ut som om hon skulle få en hjärtinfarkt... :lol:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
aso

Inlägg av aso »

videunge skrev:Till slut kom vi på. varför inte ge henne nycklarna och få öppna och släppa in oss?. Då skuttade hon upp för trappan, öppnade glatt dörren och stängde efter oss...
Så himla härligt när man liksom "plötsligt ser en lösning" :D !
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på er!

här går det framåt med stormsteg. Liten är mycket kaxig över att han nu står i princip obehindrat. Sen är det ju alltid en fördel att ha nära till marken när man plötsligt behöver sätta sig :roll: tror liten kom på att blöjan nog var rätt bra. Han får krypa runt nakenfis i mellanåt. Men att sätta sig utan blöja gillas inte. Då kommer det ett argt Öh! innan han kravlar iväg. Det är mycket humör på lille herrn ibland. Speciellt vid maten. från det att man satt honom i barnstolen har man typ 3 sekunder på sig att börja mata innan han hoppar upp och ner i stolen viftar med armarna och pekar mot mikron " ge hit min mat!!!!!" :roll: :lol: Sen har man max en kvart på sig att mata. Non stopp :shock: Här skall det gå undan. Någon gång mitt i tar han en mikropaus och vill dricka lite, sen är det bara fram med skeden igen. Helst vill han ha en potatis att gnaga på i handen med.

över huvud taget är han våldsamt arg på mikron. Han vet så väl vad ljudet av en skakad vällingflaska betyder. Då kommer han krypandes i raketfart. och så när man äntligen tar framden så sätter mamma in den i mikron [-X ge hit min välling NU! :evil: :lol: när man bär honom och flaskan för att sätta sig så tar han flaskan och börjar försöka själv. glad i mat är han vår lille. :wink:

Dagens projekt är att ta sig till stan och köpa strumpor till honom. Systers ärvda håller inte till 5-6 barnet :lol: Hemma går han ju mest utan eftersom det är bäst grepp, men i bland skall man ju vara lite presentabel med. :D

Och för er som ev undrar. Schemat fungerar perfekt med dagis :mrgreen:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
aso

Inlägg av aso »

videunge skrev:ge hit min välling NU! när man bär honom och flaskan för att sätta sig så tar han flaskan och börjar försöka själv. glad i mat är han vår lille.
De är ganska lika våra pöjkar :lol: ...
Inte en chans att man kan börja förbereda vällingen medan Z ser på, då kommer underläppen ut och krokodiltårarna trillar direkt, den får fixas i smyg (vi kör med vattenkokare så han slipper "plinget" :lol: ).
videunge skrev:Och för er som ev undrar. Schemat fungerar perfekt med dagis
:D

Kram
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

snuvit snuvit snuvit. HUr många miljoner förkylningar kan man hitta på en gång. :roll: Ja ja det går bra ändå. Nu är det spännande här hemma. Snaaaart kommer nig första steget. Det är helhäftigt! att se hur liten jobbar och jobbar och tränar.

Nu har min uppfinnarjocke till make uppfunnit en väldigt bra sak. En "cykelbuss" :shock: Jo alltså jag har byggt om vår gamla tandem och satt barntrampor bak så ver 3,5 åring kan trampa hon med. och så sitter liten längst bak med full kolli cykelstol. Är jättekul att se folks reaktioner. Cyklade förbi ett gäng tonårskids. Linnea trampade hur fint som hells och jag kunde inte låta bli att le åt kommentarer som "neeeej så sööööt!" :mrgreen:

fast mycket av funderingarna snurrar kring dagis just nu. Jag märker att storasyster är så stor att hon faktiskt behöver komma ut på egna äventyr, men det känns liksom inte bra där vi är. och sen börjar jag ju fundera kring lillebror med så småingom. jag vill inte vara med om en sån mardrömsinskolning en gång till. Sen är det väl det där man vet vad man har...men inte vad man får. Det lär nog bli många vändor i huvudet innan det där är färdigtänkt.

men först skall vi på allergiutredning på torsdag. Håll tummarna är ni snälla.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
aso

Inlägg av aso »

videunge skrev:Det är helhäftigt! att se hur liten jobbar och jobbar och tränar.
De har sån enorm arbetskapacitet, igen och igen och igen ska det provas. Det är coolt och så kommer ju belöningarna och framstegen när de små tränat tillräckligt och då laddar de bara för nya utmaningar :wink: .
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på er

Minikur på går! liten har liksom blivit för bekväm med att bara sova i säng och det är ju inte så praktiskt i längden så nu har vi tagit tag i fagnsovandet. För det första så fick jag hitta en bra sele. Den vi har nu har jag lånat från sulkyn och är jättebra och sen sätter jag fast banden lite bakom höfterna vilket gör att han inte kan krypa framåt. Innan var problemet just det och han krånklade in sig så pass att det inte gick att sova. Men du går det :D I alla fall med ett lakan över vagnen :wink: I går blev det "uppkörning". Jag och barnen åkte buss till stan och vi hade sånt flyt att bussen går 5 min innan luren börjar. Det var bara att lägga i vagnen och sen somnade han på bussen.
Sen sov han snällt vidare när jag och syster röjde loss i stadsparken. Vi blev tom så kaxiga att vi han med 2 affärer ochså innan vi åkte bussen hem igen. bussen var framme 10 min innan lurens slut så de sista minutrarna fick han sova på gräsmattan. :lol:
Så han missade hela äventyret, men det får jag säga att det var ett lyckat prov. :D

Däremot är det snudd på för trångt i vangen. Vi har två. Den ena är lagom lång och den andra är lagom bred... :evil: Så nu funderar jag på att sy en egen vagnsinsats till den som är lagom bred så liten får plats med sina ben också. Jag återkommer med resultat i så fall. :wink: Det borde inte vara så svårt tycker jag.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"