Hyperemesis Gravidarum

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Luvisen

Re: Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Luvisen »

Hej Sarisparis!

Jag mår hyfsat men de senaste dgr har varit tuffa. Jag har mått så himla illa att jag nästan kräkts och varit tvungen att ligga blixtstilla tills det gått över. Kanske andra ronden? :roll:

Magen är ganska stor nu. Som BM sa, du ser ut som du ska ha tvillingar. :shock: Det känns verkligen i fötter, rumpa och rygg att jag bär ganska många extra kilo.... :( Försöker att ta det extra lugnt nu.

Ärtan i magen har verkligen växt till sig och far runt som en orkan där inne så det är inte ofta magen är still. Verkar som ärtan redan nu ligger i hårdträning för en magnifik start i livet med fart. :D

Har testat lite andningsövningar som jag också fick användning för häromnatten när jag vaknade av att jag hade apont i ryggen och jag tyckte att det faktiskt kändes bättre efter att ha andats "fladdrande". :thumbsup: Intressant hur smärtan flyttades bort på någevis. Men jag måste få till mer regelbunden träning.

Annars har jag inte hunnit med så mkt. Ska skriva mitt förlossningsbrev också...Har liksom inte fått ur ändan när det gäller det... :oops:

Du skrev:
Ja, jag kan bara instämma. Kommer fortfarande ihâg (och kommer nog aldrig att glömma ) första blöjbytet pâ storebror Arvid (dâ tvâ âr och tvâ mânader) efter att Mats hade kommit till oss. Vilken JÄTTERUMPA!
:lol: :lol: :lol:

Tack för gott skratt! :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nej fy vad jobbigt om illamâendet kommer tillbaka, du har ju fâtt mer än vad man ska behöva av den varan redan. :? Hoppas att det bara var ett liiiitet âterbesök och att du nu fâr mâ bättre. :heart:
Luvisen skrev:Har testat lite andningsövningar som jag också fick användning för häromnatten när jag vaknade av att jag hade apont i ryggen och jag tyckte att det faktiskt kändes bättre efter att ha andats "fladdrande". :thumbsup: Intressant hur smärtan flyttades bort på någevis. Men jag måste få till mer regelbunden träning.
Ja, precis sâ blir det, smärtan flyttas bort pâ nâgevis - tack för fin formulering! :D Ja, ta träningen pâ allvar, och glöm inte bort att avslappningen. Jag är jättenöjd med min sista förlossning dâ jag lyckades förbli närvarande hela tiden, just tack vare andningen. Stor skillnad mot de tidigare! Smärtan fanns där, men den var helt hanterbar, sâ länge jag hade koll pâ andningen. Att verkligen slappna av mellan värkarna gör att man kan vila och det är superviktigt för att man ska orka ända fram. Nâgot jag tyckte hjälpte var att hela tiden tänka att en värk hâller pâ i max tvâ minuter (jag körde racinglopp med min kajak i huvudet 8) ) och att varje värk tar en närmare mötet med bebisen. Just att ha fokus pâ nâgot under själva värken hjälpte mig otroligt. Och efter ett lopp är det ju sâ skönt att verkligen vila! :mrgreen: :lol:

Förlossningsbrev vet jag inte mycket om (finns typ inte här), men jag tycker att du verkar ha väldigt bra koll redan pâ hur du vill och inte vill ha det. Du skulle ju kunna börja med att stolpa ner det hela pâ ett papper och sâ putsa vidare pâ det när du orkar. Jag tror inte att man ska vara alltför lângrandig i ett sânt dokument, kommer du in och det är brâttom sâ kommer de ju inte att hinna läsa och ta till sig allt ändâ. Klart och koncist tänker jag mig att det är som mest effektivt. Men vad vet jag :roll: , just mödravârden och förlossning verkar ju vara väldigt olika mellan Frankrike och Sverige. :wink:

:heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack för inspirerande ord om förlossning och andning! :D :heart:
. Att verkligen slappna av mellan värkarna gör att man kan vila och det är superviktigt för att man ska orka ända fram.
Ja, det ska jag pränta in mitt huvud. :idea:

Det som bekymrar mig som också känns lite pinsamt är att jag inte lyckats slappna av i de nedre regionerna. Så fort jag tänker på förlossning så spänner jag mig direkt. Det känns lite som jag tappat kontroll över de nedre regionerna ... Jag måste verkligen försöka få min kropp att känna sig trygg med det som den ska gå igenom...

Några tips? 8-[

Nu ska jag stolpa mitt förlossningsbrev så har jag iaf börjat. :D Tack för knuff! :wink:
SM rookie
Tetz

Inlägg av Tetz »

Luvisen skrev:Det som bekymrar mig som också känns lite pinsamt är att jag inte lyckats slappna av i de nedre regionerna. Så fort jag tänker på förlossning så spänner jag mig direkt. Det känns lite som jag tappat kontroll över de nedre regionerna ... Jag måste verkligen försöka få min kropp att känna sig trygg med det som den ska gå igenom...
Förstår precis :wink: För mig hjälpte det med de rena avslappningsövningarna som handlar om att spänna en kroppsdel samtidigt som man koncentrerar sig på att vara avslappnad i resten av kroppen. Ju längre från bäckenet som kroppsdelen sitter, desto lättare att slappna av i. Tyckte jag i alla fall :D Så jag började med att knyta en hand, sedan spänna hela armen... För att sedan fortsätta med foten, vaden, hela benet etc. Jag tyckte att avslappningen i låren var viktigast, för om de var avslappnade så åkte bäcketen med av bara farten.

Det hjälpte även att tänka att "rumpan skulle vara tung" (du vet som de säger när man ligger i gynstolen; "Vila tungt på rumpan")

Denna gång fick jag värkar som strålade ut i låren (första gången höll sig värkarna i ländryggen) så då var jag extra glad att jag hade tränat på just det. :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack rara Tetz! :heart:

Då ska jag fokusera på andra kroppsdelar först! Bra tips! :D Ska också finna en bra position som känns avslappnande och just "tung" som du säger. Jag har testat lite olika och tror att jag funnit en som jag verkligen gillar det enda är att armarna blir trötta... :? Inte helt optimalt alltså. :lol:

Kram!
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Skumma grejer...

Jag är bara nyfiken ang följande: Jag märker att när jag är gravid drömmer jag MYCKET, massor och väldigt detaljerat- "verkligt" så att säga.

Är det ngn annan som här som märkt samma sak? 8-[

Jag har också märkt att när jag närmar mig de sista månaderna är temat på drömmarna mestadels om Döden, Livet, Religion- STORA teman...

I natt drömde jag att jag var Jesus och hade ombetts av Gud att se vad Djävulen hade för sig i Helvetet. Jag blev dock ertappad och Djävulen med medhjälpare tog mig som gisslan...

Skulle precis överlista Djävulen när jag vaknade med ett ryck, helt genomsvettig... Och då vaknade Bebispojken och grät...

Skumt.
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

En liten tanke om det här med avslappning. Jag hade tränat innan, men inte sâ mycket som jag tyckte att jag borde. :oops: Det kändes väldigt flummigt och "svârtränat" det här med avslappning. :roll: :lol: Men pâ dagen D sâ tyckte jag att det gav sig själv och jag hade verkligen inte en tanke pâ VAR i kroppen jag slappnade av. För mig sâ var det hela kroppen som arbetade och födde, sâ vilan mellan värkarna blev liksom global och kom av sig själv eftersom jag var sâ lugn och inte ett dugg rädd och spänd (som jag varit de tidigare gângerna). Smarta tips av Tetz.
Luvisen skrev:Jag är bara nyfiken ang följande: Jag märker att när jag är gravid drömmer jag MYCKET, massor och väldigt detaljerat- "verkligt" så att säga.

Är det ngn annan som här som märkt samma sak? 8-[
Jag kommer inte ihâg vad jag drömde om, men jag vet att jag drömde mer än vanligtvis.
Luvisen skrev:Skulle precis överlista Djävulen när jag vaknade med ett ryck, helt genomsvettig...
To be continued? För vad i hela friden är det Djävulen har för sig där nere i helvetet egentligen :?: :roll: :lol:

Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Jag minns att jag drömde! Massor, och läskigt, mest om att inte klara av att ta hand om ett barn. En gång hade jag fött ett litet rött barn som jag hade i en papperspåse. Och så glömde jag att mata det, och när jag kom på det var barnet alldeles kallt och blått och jag vaknade helt gråtfärdig... :shock: Huuuuuu jag ryser fortfarande när jag tänker på det! :lol:

I drömmarna glömde jag barnen överallt också. Och det kan jag drömma fortfarande ibland. Tur att man vaknar!

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack Sarisparis för input om avslappningen! :D Det är just rädslan/paniken som bara inte får infinna sig....Så försöker hela tiden att tänka positivt och prata in mig själv på att den här gg är det ngt POSITIVT som händer. Det ska nog gå vägen. Självprat är inte att förakta! :P

Men vad intressant Sarisparis och Stilla att ni också drömt mkt! Undrar varför det blir så, om det finns ngn slags förberedelsemening med det... :?: :-k

Sarisparis skrev:
To be continued? För vad i hela friden är det Djävulen har för sig där nere i helvetet egentligen
Jag återkommer om jag får reda på det! Kunde denna gg bara konstatera att han var en riktigt ful en. :lol:

Stilla skrev:
Massor, och läskigt, mest om att inte klara av att ta hand om ett barn. En gång hade jag fött ett litet rött barn som jag hade i en papperspåse. Och så glömde jag att mata det, och när jag kom på det var barnet alldeles kallt och blått och jag vaknade helt gråtfärdig...
Ja men visst! Superläskiga grejer liksom!
Och vilken dröm du hade! :shock: Den var ju verkligen ryyyyslig! Hua hua....

Ja, jag drömmer på dgr när jag tar min vila 8) ofta just om det där att glömma Bebispojken på olika ställen. Det ena värre än det andra... :roll: :roll:

:lol: Kram på er goa!
SM rookie
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Jag har inte läst hela din tråd bara sista sidan.... :oops: men har du och maken gått annas profylax? anna wilsby. den finns ju i sthlm och på andra större orter. och är ju helt fantastisk. har för mig att så mycket som 95% som går den är nöjda och skulle rekommendera den vidare till andra födande par. man får lära mycket om just avslappning. hur man ska tänka och känna. ringmusklerna är serieanslutna i kroppen :!: så slappna av i munnen. gapa och bara låt ansiktet hänga. som en st bernadshund. :D så slappnar ringmuskeln i rumpan och de nedre regionerna också av!!!

KRAMAR!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hellu!
Jag har inte läst hela din tråd bara sista sidan....
Inget krav på att läsa allt man kan lägga sig i iaf. :mrgreen:
men har du och maken gått annas profylax? anna wilsby.

Näe...I wish! Vi har inte råd. :( :roll: Och så mår jag inte bra alls så jag vet inte om jag skulle kunna släpa mig iväg vid varje tillf....

Trodde kanske att illmående/kräkningar var över men icke... det verkar som det blir en andra rond ändå. Jag mår bara mer och mer pestigt. Känns supertrist. Ibland orkar jag knappt ta hand om mig själv. (Jag har långt hår som numera liknar dreds.... :shock: , måste nästan köpa en sån där mössa som rastafaris har om allt ska få plats... Reda ut det hela orkar jag verkligen inte...och ingen annan heller :lol: ) Ligger i soffan medan Bebispojken knappar på datorn och vi går igenom den Anatomiska Atlasen för 40:e gg... Bebispojken alltid lika entusiastisk: "Mamma! Titta hjärta!"
Sötnos... :heart:
SM rookie
Tetz

Inlägg av Tetz »

Köpa profylax-DVD på Tradera? :D
http://www.tradera.com/profylax-dvd-inn ... _143704375

Annars skickar jag dig mer än gärna mitt häfte med teori och övningar :heart: Jag har ett kurskompendie extra som jag inte behöver :D PM:a mig din adress i så fall!
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag har sett DVDn! :P Då fattade jag inte så mkt MEN nu hajar jag vad hon snackade om! :lol:

Satt precis och läste BB och övningarna där. Jag börjar där så det inte känns övermäktigt sedan kanske jag blir sugen på mer. :wink: I'll let you know! :D Tack erbjudandet Tetz!
SM rookie
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och som lilla mia skrev så är det bra att tänka på hur du slappnar av med munnen. Själv tänkte jag mig se ut som en blodhund, en sån däringa med riktig hängig mun, helt automatiskt slappnar man av i underlivet också. Smidigt och inte så mycket att tänka på när det är full fart med förlossning. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!

Jag läste DN här i helgen och hittade detta
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hel- ... or-nyfodda

Jag har för mig att detta diskuterades tidigare i din tråd att ni ville vänta :?:

kramar på dig
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"